הרב גבי קדוש

‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

הרב גבי קדוש

אם‭ ‬היו‭ ‬שואלים‭ ‬אותנו‭ ‬מה‭ ‬המאפיין‭ ‬את‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬היינו‭ ‬מצביעים‭ ‬על‭ ‬צדקותו‭, ‬אמונתו‭ ‬וחסדיו‭ ‬למען‭ ‬הכלל‭, ‬היינו‭ ‬מציינים‭ ‬את‭ ‬האחווה‭ ‬המיוחדת‭ ‬שלו‭ ‬ללוט‭, ‬את‭ ‬הכנסת‭ ‬האורחים‭ ‬כחום‭ ‬היום‭ [‬בימים‭ ‬אלו‭ ‬אפשר‭ ‬לתאר‭ ‬את‭ ‬החום‭ ‬וציפייתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬בחוץ‭ ‬לאורחים‭…] ‬את‭ ‬מסירותו‭ ‬ואהבתו‭ ‬למען‭ ‬כולם‭, ‬כולל‭ ‬רשעי‭ ‬סדום‭. ‬ומאידך‭ ‬אם‭ ‬היינו‭ ‬צריכים‭ ‬לתאר‭ ‬את‭ ‬בלעם‭ ‬הרשע‭, ‬היינו‭ ‬מדגישים‭ ‬את‭ ‬בצע‭ ‬הכסף‭ ‬שלו‭, ‬שחיתותו‭, ‬תאוותיו‭, ‬הצעתו‭ ‬כיצד‭ ‬להכשיל‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬בזנות‭. ‬המשנה‭ [‬אבות‭ ‬פ"ה‭ ‬מ"יט‭] ‬בחרה‭ ‬עניינים‭ ‬אחרים‭ ‬המאפיינים‭ ‬את‭ ‬אברהם‭ ‬ובלעם‭ ‬ותלמידיהם‭: ‬עַיִן‭ ‬טוֹבָה‭, ‬רוּחַ‭ ‬נְמוּכָה‭ ‬וְנֶפֶשׁ‭ ‬שְׁפָלָה‭ ‬אצל‭ ‬אברהם‭ ‬לעומת‭ ‬בלעם‭ ‬הרשע‭ ‬ותלמידיו‭:‬עַיִן‭ ‬רָעָה‭, ‬רוּחַ‭ ‬גְּבוֹהָה‭ ‬וְנֶפֶשׁ‭ ‬רְחָבָה‭. ‬מה‭ ‬מציינות‭ ‬כל‭ ‬אחת‭ ‬מהתכונות‭ ‬הללו‭?‬

הרמב‮"‬ם‭ [‬פיה"ש‭ ‬שם‭] ‬פרש‭ ‬שעין‭ ‬טובה‭ ‬מסמלת‭ ‬את‭ ‬ההסתפקות‭ ‬במועט‭, ‬נפש‭ ‬שפלה‭ ‬היא‭ ‬הזהירות‭ ‬מלחטוא‭ ‬ורוח‭ ‬נמוכה‭ ‬היא‭ ‬הענוה‭. ‬

העין‭ ‬הטובה‭ ‬‮–‬‭ ‬ההסתפקות‭, ‬מתגלה‭ ‬באברהם‭ ‬שנמנע‭ ‬מלהתעשר‭ ‬ממלך‭ ‬סדום‭ ‬באומרו‭ ‬‮'‬אִם–מִחוּט‭ ‬וְעַד‭ ‬שְׂרֽוֹךְ–נַעַל‭ ‬וְאִם–אֶקַּח‭ ‬מִכָּל–אֲשֶׁר–לָךְ‮'‬‭. ‬הרוח‭ ‬הנמוכה‭ ‬‮–‬‭ ‬הזהירות‭ ‬והצניעות‭ ‬המתגלה‭ ‬אצל‭ ‬אברהם‭ ‬באומרו‭ ‬לאשתו‭ ‬שרה‭: ‬‮'‬הנה‭ ‬נא‭ ‬ידעתי‭ ‬כי‭ ‬אשה‭ ‬יפת‭ ‬מראה‭ ‬את‮'‬‭ ‬שרק‭ ‬בבואם‭ ‬למצרים‭ ‬ידע‭ ‬זאת‭. ‬הנפש‭ ‬השפלה‭ ‬מתגלה‭ ‬בשיא‭ ‬ענותנותו‭ ‬באמרו‭ ‬‮'‬ואנכי‭ ‬עפר‭ ‬ואפר‮'‬‭.‬

את‭ ‬הצדדים‭ ‬ההפוכים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬אצל‭ ‬בלעם‭. ‬העין‭ ‬הרעה‭, ‬חמדת‭ ‬הממון‭ ‬שהתאמץ‭ ‬ללכת‭ ‬מרחקים‭ ‬מארם‭ ‬נהרים‭ ‬עד‭ ‬לעבר‭ ‬הירדן‭ ‬לבצע‭ ‬כסף‭. ‬הרוח‭ ‬הגבוהה‭ ‬מתגלה‭ ‬בכך‭ ‬שמציע‭ ‬לבלק‭ ‬להכשיל‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬בזנות‭ ‬ומבאר‭ ‬הרמב‮"‬ם‭ ‬ש‭: ‬‮'‬רוב‭ ‬תאותו‭ ‬בענין‭ ‬המשגל‭ ‬היא‭ ‬סיבת‭ ‬עצתו‭ ‬לבלק‭ ‬שיפקיר‭ ‬הנשים‭ ‬לזנות‭ ‬עם‭ ‬ישראל‮'‬‭. ‬נפש‭ ‬רחבה‭, ‬הגאווה‭  ‬מתבטאת‭ ‬בכך‭ ‬שאמר‭ ‬בלעם‭ ‬על‭ ‬עצמו‭: ‬‮'‬נאם‭ ‬שומע‭ ‬אמרי‭ ‬אל‮'‬‭.‬

נראה‭ ‬שישנו‭ ‬חוט‭ ‬יסודי‭ ‬החורז‭ ‬את‭ ‬שלושת‭ ‬התכונות‭ ‬ההפכיות‭ ‬האלו‭ ‬שבחיוביות‭ ‬שבהם‭ ‬מצטיינים‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬ותלמידיו‭ ‬ובשליליות‭ ‬שבהם‭ ‬מתאפיינים‭ ‬בלעם‭ ‬הרשע‭ ‬ותלמידיו‭. ‬נראה‭ ‬לומר‭ ‬שהכל‭ ‬תלוי‭ ‬במבט‭ ‬הנכון‭ ‬במערכת‭ ‬היחסים‭ ‬בין‭ ‬האדם‭ ‬לא‭-‬לוה‭. ‬האם‭ ‬האדם‭, ‬ייצור‭ ‬נברא‭ ‬מרגיש‭ ‬שיש‭ ‬א‭-‬לוה‭ ‬מעליו‭ ‬ושיש‭ ‬בעל‭ ‬הבית‭ ‬לעולם‭ ‬אשר‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לעבדו‭ ‬בלבב‭ ‬שלם‭, ‬שלעולם‭ ‬הזה‭ ‬יש‭ ‬ייעוד‭ ‬ושליחות‭ ‬שעליו‭ ‬לקיימם‭. ‬או‭ ‬המבט‭ ‬הפוך‭, ‬האדם‭ ‬הוא‭ ‬‮'‬מרכז‮'‬‭ ‬העולם‭, ‬הוא‭ ‬הבעל‭ ‬הבית‭ ‬על‭ ‬חייו‭, ‬הוא‭ ‬חי‭ ‬בשביל‭ ‬ליהנות‭ ‬מהעולם‭ ‬הזה‭. ‬וכל‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭ ‬נועד‭ ‬רק‭ ‬בכדי‭ ‬לשרתו‭. ‬כיצד‭ ‬הוא‭ ‬מסתדר‭ ‬עם‭ ‬הא‭-‬לוה‭? ‬נכון‭, ‬צריך‭ ‬להסתדר‭ ‬איתו‭, ‬רק‭ ‬שלא‭ ‬נפריע‭ ‬אחד‭ ‬לשני‭…‬

אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בעל‭ ‬עין‭ ‬טובה‭, ‬רוח‭ ‬נמוכה‭ ‬ונפש‭ ‬שפלה‭. ‬הרגיש‭ ‬שליח‭ ‬בעולם‭, ‬הסתפק‭ ‬הוא‭ ‬במועט‭, ‬מתוך‭ ‬צניעות‭ ‬וענווה‭, ‬כי‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬תפקיד‭ ‬למלא‭ ‬ויש‭ ‬לו‭ ‬שליחות‭ ‬אלוקית‭. ‬אך‭ ‬לעומתו‭, ‬להבדיל‭ ‬אלף‭ ‬אלפי‭ ‬הבדלות‭, ‬בלעם‭ ‬ותלמידיו‭ ‬בעלי‭ ‬העין‭ ‬הרעה‭ ‬והגסה‭, ‬זו‭ ‬שגבהה‭ ‬רוחה‭ ‬ונפשה‭ ‬התרחבה‭ ‬‮'‬לבלוע‮'‬‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנאות‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭…‬

במילים‭ ‬אחרות‭: ‬לאברהם‭ ‬אבינו‭ ‬ולתלמידיו‭ ‬יש‭ ‬שליחות‭, ‬ייעוד‭ ‬ומחוברים‭ ‬הם‭ ‬לנצח‭ ‬לכן‭ ‬בהמשך‭ ‬המשנה‭ ‬מתברכים‭ ‬הם‭: ‬‮'‬תַּלְמִידָיו‭ ‬שֶׁל‭ ‬אַבְרָהָם‭ ‬אָבִינוּ‭, ‬אוֹכְלִין‭ ‬בָּעוֹלָם‭ ‬הַזֶּה‭ ‬וְנוֹחֲלִין‭ ‬בָּעוֹלָם‭ ‬הַבָּא‮'‬‭ ‬אך‭ ‬בלעם‭ ‬ותלמידיו‭ ‬אינם‭ ‬מכירים‭ ‬בערך‭ ‬הנצח‭, ‬משועבדים‭ ‬הם‭ ‬לגשמיות‭ ‬ולתאוות‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭ ‬ללא‭ ‬ייעוד‭ ‬ושליחות‭ ‬ולכן‭: ‬‮'‬תַּלְמִידָיו‭ ‬שֶׁל‭ ‬בִּלְעָם‭ ‬הָרָשָׁע‭ ‬יוֹרְשִׁין‭ ‬גֵּיהִנָּם‭ ‬וְיוֹרְדִין‭ ‬לִבְאֵר‭ ‬שַׁחַת‮'‬‭. ‬ברוך‭ ‬אלוקינו‭ ‬שהבדילנו‭ ‬מן‭ ‬התועים‭ ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬תורת‭ ‬אמת‭. ‬זה‭ ‬ה‭ ‬d.n.a‭ ‬הישראלי‭ ‬שלנו‭. ‬■

עוד במדור זה

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…
וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

מאז‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬סדום‭ ‬ועמורה‭ ‬בעקבות‭ ‬מעשיהם‭ ‬הרעים‭ ‬והמושחתים‭, ‬הפכה‭…
תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

הברית‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬שכורת‭ ‬הקב‮"‬ה‭ ‬עם‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬בפרשתנו‭,…
ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

בתקשורת‭ ‬היו‭ ‬קוראים‭ ‬לימים‭ ‬אלו‭ ‬בין‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לסוכות‭ ‬‮'‬במעבר‭…
ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

א‮'‬‭ ‬תשרי‭, ‬ראשיתה‭ ‬של‭ ‬שנה‭, ‬הוא‭ ‬התאריך‭ ‬המשמעותי‭ ‬בלוח‭ ‬השנה‭.…
ימים‭ ‬נוראים‭:‬ להיות‭ ‬ניצב‭ ‬מול‭ ‬עצמך

ימים‭ ‬נוראים‭:‬ להיות‭ ‬ניצב‭ ‬מול‭ ‬עצמך

בארבע‭ ‬מקומות‭ ‬בלבד‭ ‬בתורה‭ ‬מופיעה‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬ניצבים‮'‬‭. ‬אצל‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭,…
כי‭ ‬תבוא:‭ ‬ענווה‭ ‬הקשבה‭ ‬והכרת‭ ‬הטוב

כי‭ ‬תבוא:‭ ‬ענווה‭ ‬הקשבה‭ ‬והכרת‭ ‬הטוב

המחלוקת‭ ‬שבה‭ ‬עמנו‭ ‬מצוי‭ ‬חוצה‭ ‬אותנו‭, ‬מפלגת‭ ‬ומגיעה‭ ‬לרמות‭ ‬קשות‭…
לֹא‭ ‬תוּכַל‭ ‬לְהִתְעַלֵּם

לֹא‭ ‬תוּכַל‭ ‬לְהִתְעַלֵּם

מאז‭ ‬בריאתו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬הראשון‭ ‬התחבטה‭ ‬האנושות‭ ‬במטרתו‭ ‬ותכליתו‭ ‬של‭…