בדרך לכותל

המרגל שחזר מן החול

מאות מתפללים יוצאים בריקודים בערב יום העצמאות, במניין מיוחד שמארגנים מידי שנה הרב אורי שרקי עם בני קהילתו, בכותל המערבי

01
חדוות ציוץ הציפורים, האוויר הצלול כיין הירושלמי וקרני השמש הנעימה, המתיקו לנו את הצעידה בשבת האביבית לכותל וליוו בשמחה את פני הבאים להתפלל ליד שריד חומת המקדש. צעדתי ברון, כשבליבי שמחה כפולה בזכות הילדים והנכדים שהתכנסו אצלנו לשבת משפחתית מענגת וצוהלת.
דלילות המניינים ברחבת הכותל הייתה עדות מרה ומצערת לפיגוע המחבלים הרצחני באלעד. לדאבוני, התמונה העגומה הזו חוזרת על עצמה. ציבור גדול ויקר מדיר רגליו מהכותל לאחר פיגועים. לטעמי המצב היה צריך להיות בדיוק להיפך – בשבת כזו היינו צריכים להתכנס ברחבת הכותל ולהצטרף יחד לתפילות שערכנו לרפואת הפצועים, לע״נ הנרצחים הי״ד, לתפיסת המחבלים ימ״ש ולחיזוק קוממיות ישראל בארץ הקודש.
02
נכנסתי לשבת קודש מגולח ורענן מתוך שמחת יום ה׳ באייר שחל השנה ביום שישי.
הרב צבי יהודה, עודד את תלמידיו לגדל זקן: ״זקן מתאים לחוש היופי הישראלי״, ציטט מדברי אביו. חלק מהתלמידים גידלו זקן רק בספירת העומר, אך הקפידו לגלחו לכבוד שמחת ה׳ באייר – יום העצמאות, ברוח החינוך הציוני שקיבלו אצל הרצי״ק, במרכז הרב. אני משתדל ללכת בדרך זו.
03
בליל ״יום עצמיותנו״ הצטרפנו, רעייתי, בנותיי ואני, לתפילת ערבית המרוממת בכותל. ממאות רבות של נשים וגברים הצטופפו אל מול כותלנו, עטופים בדגלים כשהם ממלאים פיהם שירה ולשונם רינה. רבים ממאות המתפללים היו מקהילתו המגובשת והחמה של הרב אורי שרקי, והתפילה היתה בהובלתו של הרב.
התפילה החגיגית הייתה חוויה מרטיטה שהתארכה ליותר משעתיים! לא חשתי שהזמן חולף. לא נותרה ברחבה עין יבשה ואף לא רגע דל. כל פסוק נאמר בשירה. מעגלי ריקודים ספונטניים הציפו את הלב בכל מרחב שנראה לעין. בכל פרק שירה הונפו הדגלים אל על ואחריהם הונפו הרגליים בפרץ של שמחה, ריקוד וצהלה. שבנו אל בית חיינו, אל צור מחצבתנו אל בית מקדשנו.
הרהרתי לעצמי – למרות כל הביקורת על חולשת הממשלה המסוכסכת, תארו לעצמכם פוגרום גרזנים בארץ ישראל של שנת תרפ״ט. ללא צבא, ללא משטרה, ללא ימ״מ, ללא שב״כ וללא מוסד. הקב״ה זיכה אותנו בכוחות ביטחון שתפסו את הרוצחים, ימח״ש, ובמדינה ריבונית, שיכולה גם למנוע פיגועים ״שלא נעזבנה ביד האומות״.
ביום העצמאות אין מקום לציניות ולפוליטיקה. למרות שהממשלה הנוכחית נשענת על מיעוט ערבי. הרב צבי יהודה התנגד לכך נחרצות בתקופת ממשלת המיעוט הראשונה של יצחק רבין, שנשענה על קולות של מתנגדי הציונות. יש לנו מדינה נפלאה ומשגשגת וקיבוץ גלויות מדהים, ב״ה, ויכולות צבאיות שמקבלות ברכה א-לוקית, לתקוף את כוחות הרשע ולמגר אותם מאדמת הקודש.
04
למחרת, בבוקרו של יום העצמאות, חגגנו בחוג המשפחה את בת המצווה של גפן זיו, אחייניתנו היקרה, ממצפה רמון. התחלנו את החגיגה בשעות הבוקר המוקדמות, במסע משפחתי לאורך כביש עשר, שהוא כביש הצמוד מאד לגבול מדבר סיני שמשמש את כוחות הביטחון השומרים על גבול מצרים מעזה ועד אילת. רק שלוש פעמים בשנה פותחים את הציר, בצורה מאד מבוקרת, לקהל הרחב.
אפרת זיו (לבית נמט), הקונדיטורית והצ׳וקלאטרית המוכשרת ממצפה רמון, שהיא גם אם ה״כלה״, פינקה את המשפחה בקבלת פנים מושקעת, שהתקיימה באנדרטת הקומנדו הצרפתי. נחשפנו כאן להפקה אמיתית מעשה ידי המשפחה המופלאה, בדמות ״בית קפה שדה״ מושקע, מאובזר ומעוצב בטוב טעם. התפריט העשיר כלל שלל עוגות חלביות משגעות, פרי ידי האומנית הוירטואוזית, אפרת, שלא נראו ולא נטעמו כמותן במדבר, מאז ירד כאן המן וטעמו כצפיחית בדבש.
ערכנו משם תצפית וקיבלנו הסבר מפורט ומרתק על תחנת הכוח הסולארית הסמוכה, שהוקמה באשלים. במרכזה של התחנה ניצב מגדל קליטה סולארי ענק, שבראשו בית זכוכית עגול, שזורח למרחוק באור יקרות. חלונות הזכוכית מקיפים ב-360 מעלות את ראש המגדל רב הממדים וכך הן קולטות את קרני השמש המושלכות מאלפי מראות בוהקות, שנטועות בשדות הנרחבים שמסביב. אנרגיית השמש מוזרמת לטורבינת ענק, שמתרגמת אותה לחשמל, שמסופק מידית לחברת החשמל. התחנה היא ״מעשה מרכבה״ ממש. הפלא הזה הוקם הודות לפיתוח ישראלי, פורץ דרך, שמבוקש ומשווק בעולם כולו.
לאחר שחילקתי, כדרכי, ״מנטוסים״ לחיילים היקרים שהוצבו לשמירה לאורך הציר, המשכנו לביקור בתופעת הטבע הייחודית של חמוקי ניצנה. נהנינו לגלוש על הגבעות הצחורות שלוטשו באורח פלא ברוח המדברית.
מהגבעות עלינו לתצפית בהר חורשה לעבר מדבר סיני – שם זכינו לגאולה הראשונה, ״ממצרים גאלתנו״ ושמענו מסבא, ר׳ דוד זון, על הקרבות הקשים בהם השתתף להדיפת המצרים, במלחמת יום כיפור.
05
בתצפית אל עבר מדבר סיני נזכרתי בתקופת השרות הצבאי שלי, בבסיס המודיעין ב״אום חשיבה״, שזכה גם הוא לכינוי העיניים של המדינה. במשך שלוש שנים לקחתי חלק במאמץ להיות בחוד החנית של המודיעין הישראלי. אום חשיבה היה הבסיס הגבוה ביותר והקדמי ביותר בחזית המצרית. הבסיס פעל בתוך השטח המפורז עליו הוסכם בהסכמי שביתת הנשק שלאחר הניצחון במלחמת יום כיפור.
המצרים לא כיבדו את ההסכם והכניסו תדיר לשטח המפורז כוחות מעבר למה שהוסכם. בנוסף לעויינות המצרית, כבר אז היוו הבדואים גייס חמישי נגד מדינת ישראל וסייעו, בדרכים מגוונות, למצרים תמורת בצע כסף. הם עסקו והתפרנסו מגנבות חוזרות ונשנות של נשק, ציוד ותחמושת מבסיסי צה״ל. הבדואים התפרנסו כבר אז מריגול אחר כוחותינו ושיתפו במידע הסודי את הצבא המצרי.
המפקד שלי סיפר לי על מקרה בולט במיוחד. בתקופתו פעל מרגל, בדואי ידוע, שהיה מתיישב על אחת מהגבעות האסטרטגיות עם מכשיר קשר רוסי-מצרי ומדווח בזמן אמת, לשולחיו במצרים, על הסד״כ ועל תנועות צה״ל.
המפקד שלי, יחד עם עוד שניים מעמיתיו, העמיסו על גבם מכשירי איכון, התפרסו בשטח והתחילו לסגור על המרגל. במשך שעות רבות עקבו אחריו על פי עוצמת גלי הקשר המתחזקים ואט אט התקרבו איש אל אחיו, ככל שגברה עוצמת השידור של מכשיר הקשר הרוסי. לבסוף איתרו את מקור השידור החי, וסגרו בזמן אמת על הגבעה בה ישב המרגל. כשהגיעו בַּלָּאט לראש הגבעה נפסקו לפתע השידורים ואילו המרגל ומכשיר הקשר שלו נעלמו כאילו בלעה אותם האדמה. אנשי המודיעין שלנו עמדו המומים מול התעלומה המוזרה.
ללא היסוס, התחילו לחפש בכל פינה בגבעה, אך לא מצאו שום עקבות ושום זכר למרגל. והיה להם לפלא. לפתע, הבחין אחד מאנשי המודיעין, בקנה של סוף שמבצבץ מן החול המדברי.
המפקד וחבריו התחילו לחפור וגילו כי המרגל הבדואי הטמין עצמו בחול והשתמש בקנה הסוף כצינור אויר. כך נהג להסתתר במשך שעות רבות מהמודיעין הישראלי. המרגל הובל למשפט צבאי ושוחרר בעסקת חילופי שבויים, והשאר היסטוריה שחוזרת על עצמה.
אני יכול למלא את הגיליון הזה בסיפורים רבים כאלה, אך מספיק שאציין שדבר לא השתנה מאז. המצרים לא השתנו בהרבה והצרות עם הבדואים הן אותן צרות. רק ש״בזכות״ כפפות המשי שלנו הם מעיזי פנים יותר. וד״ל.
06
לא אוכל לסיים בלי הדובדבן שבקצפת. תרתי משמע. בסיומו של הטיול המרתק בגבול מצרים ובנגב ההררי התכנסנו באחד המקומות היפים בארץ – ״כרם רמון״.
בטבורו של הכרם המלבלב מסתתרת פינת חן מקסימה, שבמרכזה בריכת נוי של מים צלולים, אליה זורם נחל קטן, מעשה ידי אומן. מסביב פזורות פרגולות חינניות, שמצילות על יושביהן. כאן תוכלו לטעום גבינות ויין משובח, שמופק מענבי הכרם, בעל הזנים המובחרים והמבוקשים ביותר.
הגפנים עמוסי הענבים זוכים למנת קור נכבדה בלילות המדבר הקרים, האופייניים לרמת מצפה רמון, המתנשאת לגובה של כ-800 מטרים מעל פני הים. במשך היום נהנים הגפנים מקרינה ישירה של שמש מדברית, היוקדת באוויר הנגב הצלול. הקרינה מוסיפה למתיקות ואיכות ענבי היין.
האשכולות נבצרים בשיא הקיץ, בשעות הקטנות של הלילה, שעה שהקור המדברי מעלה ומרכז לשיאו את רמת הסוכר שבכל ענב. המשאיות יוצאות בדחיפות ומובילות את האשכולות ליקבים בגליל ובנגב, עוד לפני שהפציעה קרן אור ראשונה. כך מגיעים הענבים ליקב, קרירים ומוכנים להיסחט בשיא מתיקותם, ליין המשובח והאנין ביותר.
גילוי נאות: כרם רמון מנוהל ומטופח בענווה, במסירות ובמקצועיות רבה, על ידי האחיין שלנו, הכורם המוכשר נריה זיו, בעלה של אפרת.
הכרמים הניטעים בנגב, במסירות אין קץ ובהשקעות פרטיות אדירות, הם התשובה הציונית הטובה ביותר למזימה של הפולשים הבדואים, המשתלטים אט אט על שטחי ענק של אדמות המדינה, בנגב כולו.
תודה לאפרת, לנריה ולילדיהם היקרים, על האירוח המדהים ביום גאולת ארצנו, על המנגל העשיר, על הלגימות המענגות מיין הגווירצטמינר החצי יבש, זן שגדל לתפארת בכרם רמון ומלטף את אוהביו בעדינותו. ארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה, גם בנגב.
תודה על הפטיפורים המתוקים, על שפע התקרובת וההפתעות. על החידות המחכימות במשחקי המטמון, שאתגרו את הנוער לדעת יותר על ההתיישבות בנגב ומתוך כך לאהוב יותר את הארץ. תודה על פיתוח הכרמים בנגב. רק בקשה אחת לי – במחילה, אל תכעסו עלי אם פספסתי משהו או אם גרמתי לכם פה מבוכה בשל החשיפה, שאינה הולמת את צניעותכם הרבה. סליחה ותודה.
שבת שלום! מתוך תודה גדולה לה׳ ולכוחות הביטחון.
תפילתי בכותל להמשך מיגור אויבינו, עקירתם וחיסולם בעוז ובאמונה, וחיזוק השמירה על אדמות המדינה. המשך שגשוג הגפנים והכרמים, הכורמים והיקבים, בנגב, בגליל ובארץ כולה.

שלט כרם רמון, מיזם כלכלי התיישבותי

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…