מאיר דורפמן

‮"‬ובקול‭ ‬שופר‭ ‬עליהם‭ ‬הופעת‮"‬

מאיר דורפמן

01

כתבתי‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬על‭ ‬מורכבות‭ ‬הנושא‭ ‬של‭ ‬עזיבת‭ ‬הארץ‭ ‬או‭ ‬האזור‭ ‬בשעת‭ ‬סכנה‭, ‬ועל‭ ‬היותו‭ ‬רלוונטי‭ ‬יום‭ ‬יום‭ ‬במחוזותינו‭. ‬היה‭ ‬מי‭ ‬שהבין‭ ‬מזה‭ ‬בקורת‭ ‬ח"ו‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬מגדולי‭ ‬ישראל‭. ‬מטרת‭ ‬כל‭ ‬המדור‭ ‬הזה‭ ‬הפוכה‭ ‬מכך‭, ‬כידוע‭, ‬ומכיוון‭ ‬שכתבתי‭ ‬בצורה‭ ‬שהיה‭ ‬אפשר‭ ‬להבין‭ ‬ממנה‭ ‬בקורת‭, ‬אני‭ ‬מתנצל‭ ‬ומבקש‭ ‬מחילה‭ ‬על‭ ‬כך‭. ‬הנושא‭ ‬חשוב‭, ‬ועם‭ ‬התרחבות‭ ‬המלחמה‭ ‬בצפון‭, ‬השאלות‭ ‬העקרוניות‭ ‬הללו‭ ‬עולות‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭. ‬נזדקק‭ ‬בהן‭ ‬למבט‭ ‬הרחב‭ ‬והמורכב‭ ‬של‭ ‬גדולי‭ ‬ישראל‭.‬

02

סיפר‭ ‬לי‭ ‬קרוב‭ ‬משפחתנו‭, ‬ד‮"‬ר‭ ‬אפרים‭ ‬מנצ'ובסקי‭, ‬שהיה‭ ‬מייסד‭ ‬ומנהל‭ ‬מחלקת‭ ‬נשים‭ ‬בבית‭ ‬החולים‭ ‬לניאדו‭ ‬בנתניה‭: ‬‮'‬עבדתי‭ ‬בבית‭ ‬החולים‭ ‬פוריה‭ ‬בטבריה‭. ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬התקשרו‭ ‬אלי‭ ‬אנשי‭ ‬האדמו"ר‭ ‬מצאנז‭-‬קלויזבורג‭, ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬מאין‭ ‬הכירו‭ ‬אותי‭ ‬ואיך‭ ‬הגיעו‭ ‬אלי‭. ‬אמרו‭ ‬שהאדמו"ר‭ ‬רוצה‭ ‬להקים‭ ‬בית‭ ‬חולים‭ ‬בנתניה‭, ‬והוא‭ ‬רוצה‭ ‬שאבוא‭ ‬לייסד‭ ‬שם‭ ‬מחלקת‭ ‬נשים‭. ‬לא‭ ‬לכל‭ ‬אדמו"ר‭ ‬יש‭ ‬רעיונות‭ ‬של‭ ‬הקמת‭ ‬בית‭ ‬חולים‭ ‬דווקא‭. ‬הסיפור‭ ‬המופלא‭ ‬של‭ ‬תולדות‭ ‬חייו‭ ‬של‭ ‬האדמו"ר‭, ‬כידוע‭, ‬עם‭ ‬אישיותו‭ ‬הנדירה‭, ‬והרעיון‭ ‬הזה‭ ‬שלו‭, ‬להקים‭ ‬בית‭ ‬חולים‭, ‬ודווקא‭ ‬בעיר‭ ‬כמו‭ ‬נתניה‭, ‬הביא‭ ‬אותי‭ ‬לשתף‭ ‬פעולה‭ ‬עם‭ ‬הרעיון‭ ‬האגדי‭ ‬הזה‭. ‬עברתי‭ ‬לגור‭ ‬בנתניה‭, ‬וזכיתי‭ ‬ששיתוף‭ ‬הפעולה‭ ‬הזה‭ ‬נמשך‭ ‬עשרות‭ ‬שנים‮'‬‭. ‬הוא‭ ‬עצמו‭ ‬היה‭ ‬איש‭ ‬של‭ ‬הכנסת‭ ‬אורחים‭ ‬מופלאה‭, ‬ושמעתי‭ ‬ממנו‭ ‬כמה‭ ‬סיפורי‭ ‬מופת‭ ‬על‭ ‬לניאדו‭ ‬ודמותו‭ ‬המופלאה‭ ‬של‭ ‬האדמו‮"‬ר‭. ‬טרם‭ ‬הכרתי‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬את‭ ‬מלאך‭ ‬השכחה‭, ‬ולצערי‭ ‬לא‭ ‬כתבתי‭ ‬את‭ ‬הדברים‭, ‬ואך‭ ‬הרושם‭ ‬הכביר‭ ‬עם‭ ‬זיכרונות‭ ‬עמומים‭ ‬נותרו‭ ‬בי‭.‬

03

סיפר‭ ‬לי‭ ‬יונה‭ ‬ירד‭, ‬מתל‭ ‬אביב‭: ‬‮'‬סבי‭, ‬ר‮'‬‭ ‬בעריש‭ ‬אורטנר‭, ‬נפגש‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬יצחק‭ ‬הרצוג‭ ‬בשנות‭ ‬מלחמת‭ ‬העולם‭ ‬השניה‭, ‬במטרה‭ ‬לפעול‭ ‬להצלת‭ ‬הרבי‭ ‬מבעלזא‭. ‬כידוע‭, ‬רבי‭ ‬אהרון‭ ‬רוקח‭, ‬האדמו"ר‭ ‬של‭ ‬בעלזא‭, ‬נרדף‭ ‬אישית‭ ‬ע"י‭ ‬הגסטפו‭, ‬הוחבא‭ ‬ע"י‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭ ‬בארצות‭ ‬שונות‭, ‬ובארץ‭ ‬ניסו‭ ‬להשיג‭ ‬לו‭ ‬סרטיפיקט‭ ‬עליה‭. ‬אגודת‭ ‬ישראל‭ ‬לא‭ ‬הצליחה‭, ‬וסבא‭ ‬פנה‭ ‬לרב‭ ‬הרצוג‭, ‬שאכן‭ ‬פעל‭ ‬להצלתו‭. ‬הסרטיפיקט‭ ‬הושג‭ ‬בסוף‭, ‬בין‭ ‬היתר‭, ‬בעזרת‭ ‬יצחק‭ ‬גרינבוים‭ (‬שר‭ ‬הפנים‭ ‬הראשון‭ ‬של‭ ‬ישראל‭, ‬מחותמי‭ ‬מגילת‭ ‬העצמאות‭, ‬מתנגד‭ ‬חריף‭ ‬של‭ ‬אגודת‭ ‬ישראל‭ ‬עוד‭ ‬בפולין‭. ‬מ‭.‬ד‭.), ‬איש‭ ‬שהיה‭ ‬רחוק‭ ‬באורחות‭ ‬חייו‭ ‬מהרבי‭ ‬מבעלזא‭, ‬כידוע‭. ‬כשסבא‭ ‬היה‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭ ‬הרצוג‭, ‬הוא‭ ‬תיאר‭ ‬את‭ ‬גדלותו‭ ‬של‭ ‬הרבי‭ ‬מבעלזא‭, ‬את‭ ‬רדיפתו‭ ‬וכו‮'‬‭. ‬הרב‭ ‬הרצוג‭ ‬היה‭ ‬אדם‭ ‬רגשן‭, ‬והוא‭ ‬נפל‭ ‬למשכב‭ ‬אחרי‭ ‬השיחה‭ ‬הזאת‭. ‬בפעם‭ ‬הבאה‭ ‬שסבא‭ ‬רצה‭ ‬לפגוש‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬הרצוג‭, ‬הרבנית‭ ‬אמרה‭ ‬לסבא‭: ‬‮'‬בפעם‭ ‬שעברה‭ ‬שבאת‭, ‬הרב‭ ‬שכב‭ ‬חולה‭ ‬במשך‭ ‬שבוע‭ ‬מרוב‭ ‬ההתרגשות‭ ‬שדבריך‭ ‬יצרו‭ ‬אצלו‭. ‬אני‭ ‬צריכה‭ ‬לשמור‭ ‬עליו‭, ‬ולא‭ ‬אוכל‭ ‬לתת‭ ‬לך‭ ‬להיכנס‭…‬‮'‬‭.‬

סבא‭ ‬היה‭ ‬בידידות‭ ‬גדולה‭ ‬עם‭ ‬האדמו"ר‭, ‬והעריץ‭ ‬את‭ ‬גדלותו‭. ‬כשסוף‭ ‬סוף‭ ‬הגיע‭ ‬האדמו"ר‭ ‬לארץ‭, ‬והם‭ ‬נפגשו‭, ‬הפריע‭ ‬לאדמו"ר‭ ‬שהוא‭ ‬מדבר‭ ‬אליו‭ ‬בגוף‭ ‬שלישי‭. ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לסבא‭ ‬שידבר‭ ‬אליו‭ ‬בגוף‭ ‬שני‭, ‬כראוי‭ ‬בין‭ ‬חברים‭. ‬וסבא‭, ‬על‭ ‬אף‭ ‬ידידותם‭ ‬מגיל‭ ‬16‭, ‬השיב‭ ‬לאדמו"ר‭: ‬‮"‬אינני‭ ‬יכול‭ ‬לפנות‭ ‬אליהם‭ ‬בלשון‭ ‬‮'‬אתה‮'‬‭, ‬אני‭ ‬פשוט‭ ‬לא‭ ‬מסוגל‭!‬‮"‬‭…‬‮'‬

04

סיפר‭ ‬לי‭ ‬דוד‭ ‬מאייר‭: ‬גדלתי‭ ‬בשיקגו‭. ‬המדריך‭ ‬שלי‭ ‬ב"בני‭ ‬עקיבא‮"‬‭ ‬היה‭ ‬דמות‭ ‬חינוכית‭ ‬ממדרגה‭ ‬ראשונה‭, ‬הרב‭ ‬דוד‭ ‬פוקס‭. (‬לימד‭ ‬אח"כ‭ ‬ב"נתיב‭ ‬מאיר‮"‬‭, ‬במכללה‭ ‬ירושלים‭ ‬ובכולל‭ ‬מר"ץ‭, ‬והיווה‭ ‬עבורם‭ ‬דמות‭ ‬מופת‭. ‬מ‭.‬ד‭). ‬רבים‭ ‬מבוגרי‭ ‬הסניף‭ ‬הזה‭ ‬עלו‭ ‬לארץ‭. ‬קבוצה‭ ‬מהסניף‭ ‬עלתה‭ ‬לגור‭ ‬בשכונת‭ ‬בית‭ ‬וגן‭ ‬בירושלים‭. ‬הרב‭ ‬וראש‭ ‬הישיבה‭ ‬בעירנו‭ ‬היה‭ ‬הרב‭ ‬חיים‭ ‬קרייזווירט‭ (‬כתבתי‭ ‬כאן‭ ‬בעבר‭ ‬על‭ ‬דמותו‭ ‬של‭ ‬גאון‭ ‬זה‭, ‬שהיה‭ ‬מניצוליה‭ ‬היחידים‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬חכמי‭ ‬לובלין‭. ‬הש"ס‭ ‬היה‭ ‬שגור‭ ‬על‭ ‬לשונו‭ ‬בעל‭ ‬פה‭, ‬מילה‭ ‬במילה‭, ‬ורוב‭ ‬הרמב"ם‭ ‬ועוד‭, ‬כך‭ ‬ע"פ‭ ‬עדות‭ ‬כתובה‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬ה"דבר‭ ‬אברהם‮"‬‭. ‬מפיו‭ ‬שמעתי‭ ‬הכחשה‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיודע‭ ‬את‭ ‬הש"ס‭, ‬והדבר‭ ‬היחיד‭ ‬שהוא‭ ‬מודה‭ ‬בו‭ ‬זה‭ ‬שהוא‭ ‬מנסה‭ ‬כל‭ ‬ימיו‭ ‬להבין‭ ‬דף‭ ‬גמרא‭, ‬ולפעמים‭ ‬גם‭ ‬מצליח‭… ‬כך‭ ‬בערך‭ ‬בזיכרוני‭. ‬מ‭.‬ד‭.). ‬גם‭ ‬אחרי‭ ‬שעבר‭ ‬לאנטוורפן‭, ‬לכהן‭ ‬שם‭ ‬כרב‭, ‬הוא‭ ‬שמר‭ ‬על‭ ‬קשר‭ ‬עם‭ ‬אנשי‭ ‬שיקגו‭, ‬ועם‭ ‬סניף‭ ‬בני‭ ‬עקיבא‭. ‬אני‭ ‬זוכר‭ ‬את‭ ‬השתתפותו‭ ‬בחגיגת‭ ‬יום‭ ‬העצמאות‭ ‬בסניף‭ ‬בני‭ ‬עקיבא‭, ‬כשהזמינו‭ ‬אותו‭ ‬לנאום‭ ‬שם‭ ‬בשיקגו‭, ‬בתקופה‭ ‬שכבר‭ ‬כיהן‭ ‬כרב‭ ‬באנטוורפן‮'‬‭. ‬

אגב‭, ‬ר‮'‬‭ ‬דוד‭ ‬פוקס‭ ‬סיפר‭ ‬שכאשר‭ ‬רצה‭ ‬לעלות‭ ‬לארץ‭, ‬ביקש‭ ‬ממנו‭ ‬ר‮'‬‭ ‬חיים‭ ‬קרייזוירט‭ ‬שיעשה‭ ‬עמו‭ ‬קודם‭ ‬שנתיים‭ ‬באנטוורפן‭, ‬יקים‭ ‬שם‭ ‬סניף‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬עקיבא‭ ‬ורק‭ ‬אחר‭ ‬כך‭ ‬יעלה‭, ‬אבל‭ ‬ר‮'‬‭ ‬דוד‭ ‬היה‭ ‬כבר‭ ‬נעול‭ ‬על‭ ‬רצונו‭ ‬לעלות‭ ‬לארץ‭, ‬והעריך‭ ‬שהקמת‭ ‬סניף‭ ‬כזה‭ ‬תארך‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬משנתיים‭. ‬

05

מה‭ ‬יש‭ ‬בו‭ ‬ב"שופר‭ ‬גדול‭ ‬לחירותנו‮"‬‭? ‬כתבתי‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬השופר‭ ‬שהרטיט‭ ‬לבבות‭ ‬יהודים‭ ‬בעולם‭ ‬בעת‭ ‬שחרור‭ ‬העיר‭ ‬העתיקה‭ ‬והר‭ ‬הבית‭ ‬במלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭. ‬מאז‭ ‬שמעתי‭ ‬מעוד‭ ‬יהודים‭ ‬רבים‭ ‬איך‭ ‬קול‭ ‬השופר‭ ‬הרחוק‭ ‬הזה‭, ‬שהגיע‭ ‬דרך‭ ‬התקשורת‭ ‬העולמית‭,  ‬הניע‭ ‬אצלם‭ ‬את‭ ‬תהליך‭ ‬העלייה‭, ‬השיבה‭ ‬לציון‭. ‬זהו‭ ‬אותו‭ ‬קול‭ ‬שופר‭ ‬שתקעו‭ ‬בו‭ ‬במסירות‭ ‬נפש‭ ‬בכותל‭, ‬בימי‭ ‬הבריטים‭, ‬במוצאי‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭. [‬זכיתי‭ ‬לשמוע‭ ‬בילדותי‭ ‬שיעור‭ ‬מפי‭ ‬ר‮'‬‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬סגל‭, ‬התוקע‭ ‬הראשון‭ ‬בשופר‭ ‬בכותל‭ ‬בצאת‭ ‬יו"כ‭, ‬בזמן‭ ‬הבריטים‭. ‬היה‭ ‬זה‭ ‬בלילה‭ ‬שלפני‭ ‬ברכת‭ ‬החמה‭ ‬של‭ ‬שנת‭ ‬תשמ"א‭, ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬הרמב"ן‭ ‬ברובע‭, ‬והשיעור‭ ‬היה‭ ‬ברוח‭ ‬‮"‬אור‭ ‬חדש‭ ‬על‭ ‬ציון‭ ‬תאיר‮"‬‭]. ‬וזהו‭ ‬אותו‭ ‬קול‭ ‬שופר‭ ‬שאנחנו‭ ‬שומעים‭ ‬מחיילינו‭ ‬בימים‭ ‬אלה‭ ‬בכניסתם‭ ‬להילחם‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭. ‬אינני‭ ‬נכנס‭ ‬לדיון‭ ‬ההלכתי‭ ‬בנושא‭ ‬תקיעת‭ ‬שופר‭ ‬וחצוצרות‭ ‬בעת‭ ‬מלחמה‭, ‬אבל‭ ‬כשאויבינו‭ ‬חוששים‭ ‬מפניו‭, ‬זועמים‭ ‬בהאג‭ ‬ובכל‭ ‬מקום‭ ‬בעולם‭, ‬זו‭ ‬הוכחה‭ ‬טובה‭ ‬לכך‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭. ‬שכינה‭ ‬שרויה‭ ‬במחנה‭, ‬וקול‭ ‬ייחודי‭ ‬של‭ ‬קריאה‭ ‬לחירות‭ ‬אמת‭ ‬נשמע‭ ‬בעולם‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…