הלל שליט

זמנים אחרים

הגרמנים נכנסו לבודפשט כשהיה בן 10, והורו לכל תלמידי בית הספר היהודי לחזור לבתיהם. בחודשי המלחמה הצליח לברוח מהגטו בעגלת מתים, ולהינצל בין השאר ממוות ביריות על גדת נהר הדנובה. כשעלה לארץ כנער התמודד עם עול פרנסת המשפחה והקים את חברת השיווק המצליחה ׳הנמל׳ • אליהו טרביץ, בן 90, הולך בכל בוקר לעבודה ומודה לה׳: ״אני מאושר שיש לי משפחה״

הגרמנים נכנסו לבודפשט כשהיה בן 10, והורו לכל תלמידי בית הספר היהודי לחזור לבתיהם. בחודשי המלחמה הצליח לברוח מהגטו בעגלת מתים, ולהינצל בין השאר ממוות ביריות על גדת נהר הדנובה. כשעלה לארץ כנער התמודד עם עול פרנסת המשפחה והקים את חברת השיווק המצליחה ׳הנמל׳ • אליהו טרביץ, בן 90, הולך בכל בוקר לעבודה ומודה לה׳: ״אני מאושר שיש לי משפחה״

יש לי משפחה נהדרת, והם נותנים לי את כל העזרה שאני צריך. כל עוד אני בריא ויכול לתרום ולו במשהו זה נותן לי חיים

״גם אנחנו לא סיפרנו בהתחלה על מה שעברנו במלחמה. כששואלים אותי למה לא רציתי לספר – אין לי תשובה. פשוט לא רצינו לדבר. גם היום אני לא יודע להסביר למה לא רציתי לספר אז. אבל אחר כך זה נפתח״, כך מתאר אליהו טרביץ, ניצול שואה בן 90, את התהליך שעבר עד שהחל לספר את קורותיו במלחמה, תהליך שהריאיון הזה הוא חלק קטן ממנו.
אליהו נולד וגדל בבודפשט, בירת הונגריה. אביו היה סוכן בחברת ממתקים ואימו עקרת בית ותופרת לעת מצוא. אחותו הבכורה הייתה גדולה ממנו בתשע שנים, ואחיו התאומים קטנים ממנו בשנתיים. ״משפחה דתית כמו יהודים רגילים, עד שהתחילה השואה. למדנו בבית הספר היהודי עד שהגיעו הנאצים. שאר המשפחה המורחבת התגוררה בעיר אחרת, מדובר על סדר גודל של 70 נפשות. מהמלחמה חזרו רק שניים״.
אליהו מתאר ילדות רגילה. ״כל הילדים היו שובבים בגיל הזה, משחקים בבית ובבית הספר. הייתי בערך בן 10 כשהגיעו הגרמנים, ומאז כל המשחקים היו בתוך הבית – כי לא הורשנו לצאת לשחק. בגטו כבר היה אחרת״.
מה אתה זוכר מכניסת הגרמנים לבודפשט?
״היינו בבית הספר כשנכנסו הגרמנים יחד עם פאשיסטיים הונגרים. הם באו לבית הספר היהודי והחזירו את כולנו לבתים, הורו לנו מעכשיו להיות בבית. הם שילחו גם את המורים ואנשי הצוות – פשוט סגרו את בית הספר ויותר לא הגענו אליו. עד הגטו לקח זמן, הכול היה באופן הדרגתי״, מתאר אליהו.
אביו, ראש המשפחה, נלקח ראשון על ידי הנאצים: ״לקחו את אבא שלי לימי עבודה, ומאז הוא לא חזר. לאחר מכן בדקנו ונודע לנו שהוא נפטר במחנה בוכנוואלד בגרמניה״. במקביל, אחותו הבכורה הסתתרה עם נערות נוצריות, ואילו אליהו יחד עם אימו ואחיו הקטנים התגלגלו לאחד הבתים המוגנים בעיר.
בתים מוגנים היו בניינים שהוכרזו כשייכים למדינות ניטרליות אשר העניקו חסות דיפלומטית ליהודים. ממשלת הונגריה בחרה לשתף פעולה עם הרעיון למרות שחוקיותו הוטלה בספק, משום רצונה למצוא חן בעיני אותן מדינות – שוויץ, שבדיה, פורטוגל, הוותיקן ועוד. המדינות הנ״ל הנפיקו תעודות הגנה ליהודים, והן אפשרו למחזיק בהן להתגורר בבית המוגן. בבתים המוגנים שהו למעלה מ-30,000 יהודים, אשר למרות תעודות החסות (המזויפות לעיתים) היוו מוקד לפשיטות הכוחות הפאשיסטים ההונגריים וחוו תקיפות מצידם.
אלא שפעם אחת נלקחו אליהו ואחד מאחיו לגטו היהודי: ״הכניסו אותנו לגטו, בלי אימא ובלי כלום. רצינו בכל הכוח לברוח משם. ניסינו לברוח כמה פעמים אבל נתפסנו וקיבלנו מכות. לא הרמנו ידיים עד שעלה לנו הרעיון – באותה תקופה נפטרו הרבה אנשים בגטו, והוציאו את הנפטרים בעגלות רתומות לסוסים על מנת לקוברם מחוץ לגטו. אחי ואני קפצנו על שתי עגלות מתים שהיו בדרכן החוצה, התחבאנו בין המתים והתכסינו בברזנט עד שיצאנו מהגטו. מחוץ לגטו קפצנו מהעגלות ורצינו לחזור לבית המוגן, עם האישורים השוויצרים או השבדים״.
את הבית המוגן מתאר אליהו כ״חדר צפוף, אבל הם לא פגעו בנו שם״. בניסיונם לחזור אל הבית המוגן קפצו אליהו ואחיו על קרון חשמלית בהיחבא, היות ולא היה להם כסף לשלם על הנסיעה. שני ילדים יהודים תופסים להם ׳טרמפ׳ על רכבת ברחובות העיר הכבושה, עד שהגיעו לבית המוגן ולאימם.
אלא שהמצב בבית המוגן הלך והחמיר, וטבעת החנק סביבם התהדקה. אליהו ממשיך ומספר: ״היינו שם סגורים, עם הזמן התחילו גם משם לקחת אנשים לגטו, אבל אותנו לא לקחו. לא היה אוכל, היינו חמישה-שישה אנשים בחדר אחד. יום אחד אימא שלי הודיעה שאין לנו מה לאכול, ושלחה אותי לנסות ולהגיע לחברה נוצרייה שלה – על מנת לבקש ממנה אוכל״.
״הייתי הגדול, בערך בן 12, ויצאתי מהבית המוגן במטרה להגיע לחברה של אימי ולבקש ממנה אוכל עבורנו. כשיצאתי החוצה תפסו אותי הפאשיסטים ההונגרים. הם היו מובילים יהודים לנהר הדנובה ויורים בהם בתוך הנהר, כי כבר לא היה מקום בגטו. תפסו אותי והכניסו אותי לשיירה שהייתה בדרכה לנהר. הייתי לבד, סביבי מבוגרים, זקנים וילדים. הובילו אותנו לאט לאט, והאנשים סביבי ביקשו שאעזור להם עם הילדים ועם החבילות, אבל לא רציתי לעזור לאף אחד – היות והייתי מרוכז ברצון שלי לברוח מהתהלוכה הזו כמה שיותר מהר. בדרך עברנו גשר, ניצלתי את ההזדמנות וברחתי במהירות בתקווה שעד שהם יורידו את הרובים ויירו בי כבר אספיק להימלט. ברחתי וברחתי וברחתי שעות, לא ידעתי לאן אני בורח. נעצרתי כשכבר לא היה לי כוח יותר, והתחלתי לחזור לבית המוגן שמשפחתי הייתה בו. חזרתי בלי אוכל, אך חיי ניצלו״.
בבית המוגן שהו בני המשפחה עד לסיום המלחמה, ״היינו בבית כמה חודשים, עד שפתאום נכנסו הרוסים והגרמנים ברחו״, אומר אליהו. לאחר המלחמה התאחדו האם והבנים עם האחות הגדולה, אולם אבי המשפחה, כאמור, לא חזר.
אלו מחשבות עוברות בראש בתקופה הזו?
״זה זמנים אחרים, לגמרי. לנו היו גם מזל וגם מרץ, כי לא היה מי שיהיה במקומנו – אני הייתי האבא של שני האחים שלי״, מספר אליהו. ״כמה שפחות לחשוב, לא לחשוב. בהתחלה הניצולים שחזרו מהשואה לא רצו לספר על קורותיהם, אבל עם הזמן כשפתחו את ׳יד ושם׳ ביקשו שנתחיל לספר ולכתוב. אנחנו פה בארץ חיים עם הילדים שלנו, זה עולם אחר. אי אפשר לתאר מה עבר עם ישראל במשך שנות המלחמה וכמה מעט שרדו״.

כשיצאתי החוצה תפסו אותי הפאשיסטים ההונגרים. הם היו מובילים יהודים לנהר הדנובה ויורים בהם בתוך הנהר, כי כבר לא היה מקום בגטו

״ברור שלא חגגו לי בר מצווה״
״כשהשתחררנו הייתי בר מצווה, אבל ברור שלא חגגו לי. חזרנו לבית הספר בבודפשט, התחלתי ללכת לבני עקיבא. ב-1949 נפרדנו: אימי ואחי נשארו בהונגריה, ואני, שהייתי בן 16, ואח נוסף עלינו לישראל בכל מיני דרכים. ברחנו מבודפשט דרך איטליה ושטנו באונייה עד עתלית״.
אליהו נשלח לקיבוץ חדיד (שהתפרק, ה״ש), ואילו אחיו הקטן למד בישיבה בירושלים. לאחר כשנה הגיעה אימו לארץ, והמשפחה התאחדה. ״התחלנו לחפש איך להתפרנס בכל מיני עבודות. אני היחידי מבין האחים שלא למד לא בישיבה ולא באוניברסיטה, כי היה עליי לפרנס את המשפחה יחד עם אימי״, אומר אליהו כדבר מובן מאליו.
הייתה לך התלבטות אם לעלות לארץ ישראל או להגר לאמריקה?
״לא שאלו אותי וגם לא הייתה אפשרות לשאול, אבל ידעתי שאני רוצה להגיע לארץ ישראל – בגלל החינוך של בני עקיבא. הייתי בצבא, בבה״ד 1, אחראי על רכבים״.
בהתחלה היה לאליהו קשה לספר לדור ההמשך את שעבר עליו במלחמה. ״אנחנו לא סיפרנו בהתחלה. פשוט לא רצינו לדבר, אני לא יכול להסביר למה. אחר כך זה נפתח, והרבה מקומות הזמינו אותי לספר – גם היום, בערבי זיכרון בסלון וכאלה. הייתי הולך בעבר, אבל היום כבר יותר קשה לי. אני בן 90, זה לא פשוט״, הוא מוסיף בחיוך. לאליהו חשוב להדגיש כי דבריו תועדו ״רשמתי את הסיפור בזמנו, מישהו כתב את מה שאמרתי. גם הוצאתי ספר, והיום כל אחד מהמשפחה נחשף לסיפור״.
אליהו מסביר את חשיבות סיפור השואה לדורות הבאים, היות ולא נותרו ניצולים רבים: ״יש אנשים שרוצים לשמוע על מה שקרה בשואה, אבל היום קשה לשמוע מכלי ראשון – אלו הילדים ואפילו הנכדים של השורדים שמספרים את סיפורם. מקומות שרוצים לשמוע ממקור ראשון עוד מבקשים ממני לבוא ולספר. בעבר הופעתי בהרבה מקומות, היום אני מגיע לבתים פרטיים עם מעט אנשים, וגם זה כשמבקשים מאוד… הייתי בביקור בהונגריה כמה פעמים, לקחתי את כל הילדים והנכדים. חשוב לדעת ממה עם ישראל ניצל. קשה להאמין למה שהיה שם, וכמה מיליונים הלכו״.
עסק בינלאומי
לפני כ-40 שנה הקים אליהו את חברת השיווק ׳הנמל׳, והיום עובדים איתו שני בניו וארבעה מנכדיו. לשאלתי האם יש קשר בין ההיסטוריה האישית שלו לבין הקמת החברה המצליחה הוא משיב בשלילה. ״אין קשר. הייתי בצבא, השתחררתי והלכתי לעבוד בתור סבל בטחנת קמח. התחלתי בדברים קטנים – למכור דברים לחנות מכולת, ללכת לשווק לחנויות עוד לפני שהיו סופרמרקטים. לאט לאט פיתחתי את זה, ועם הזמן הצלחתי. הזמן עשה את שלו, שני הבנים שלי סיימו ישיבות ונכנסו לעסק, ועכשיו הם מפתחים ומגדילים אותו. יש גם ארבעה נכדים שעובדים פה..״.
מה שמייחד את אליהו מיתר בני ה-90, הוא העובדה כי הוא ממשיך להגיע מידי בוקר לעבודה. ״מה יכול לעשות בנאדם בבית מבוקר עד ליל? שילמד בישיבה אם הוא יכול, ואם יש לו עסק – שידע מה קורה בו ואיך לעזור. מה עוד יש? אין אישה, זה לא פשוט. אז אני עוזר במה שאפשר בעסק ותורם לבנייתו.
הרבה אנשים בגילי לא רק שלא הולכים לעבודה, הם לא חיים״, הוא אומר בקריצה. ״ב״ה יש לי משפחה נהדרת, והם נותנים לי את כל העזרה שאני צריך. זה מה שיש, חיים, כל עוד אני בריא ויכול לתרום ולו במשהו זה נותן לי חיים״.
במהלך הריאיון ממעט אליהו להזכיר את אשתו מרים, שנפטרה לפני כ-20 שנה. השניים היו נשואים 50 שנה וכאבו של אליהו עדיין ניכר. לשניים נולדו שני בנים ובת, ומהם נולדו 13 נכדים ו-32 נינים, ״ואני לא יודע כמה בדרך״, מחייך אליהו.
מה דעתך על טיפול המדינה בשורדי שואה?
״יש ויש. המדינה נתנה תשלום, לכל אחד סכום מסוים, אבל זה לא מספיק. יש גם כאלו שלא מצליחים לקבל את מה שמגיע להם. יש עורכי דין שמטפלים בזה, אבל גם הם רוצים להרוויח. אני מקבל תשלום אבל אני גם עובד. יש אנשים שאין להם פרנסה אחרת מלבד התשלום, או שאין להם משפחה תומכת. המדינה לא יכולה לשלם ללא הגבלה, אבל ברור שהמצב היום לא מספיק״.
לקראת סוף הריאיון רוצה אליהו לפנות לדור הצעיר ״יום השואה והלימוד על השואה חשובים מאוד. צריך להסביר וללמוד מה קרה, אסור לשכוח. אין ויכוח שזה חשוב מאוד לספר ולהגיד מה שאפשר. חשוב גם להסביר לילדים בצורה קלה ומתאימה״.
״אני מאחל לכל אחד שתהיה לו משפחה כמו שלי, שתהיה לו אהבה כזאת. אני מאושר על המשפחה הרחבה, אין כמו משפחה. אני מרגיש מאושר שיש לי משפחה, ואני לא צריך לחשוב על הדברים שעברתי בשואה. אני מספר את זה לכולם כדי שנזכור ולא נשכח לעולם, כדי שאסון כזה לא יישנה״. ■

עוד במדור זה

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל נר שמיני של חנוכה ה׳תשפ״ג, התבשרנו על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים מאיר דרוקמן זצ״ל. הרב נדבק בנגיף הקורונה בפעם השנייה, מצבו הבריאותי לא היה טוב וכחודש לאחר שחגגו לו יום הולדת 90 הרב נלקח מאיתנו ושב לעולם שכולו טוב. למוחרת יום הפטירה, בעיצומו של ״זאת חנוכה״, רבבות מעם ישראל יצאו למרכז שפירא ללוות את הרב למנוחת עולמים. שנה חלפה מאז שוחחנו עם הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה וראש ישיבת ״עטרת נחמיה״ בתל אביב.

הרב דרוקמן זצ״ל שימש במספר תפקידים ציבוריים חשובים, ביניהם – ראש ישיבת אור עציון, רב היישוב מרכז שפירא, נשיא איגוד ישיבות ההסדר, ויושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא. בעברו, בין היתר, כיהן כחבר כנסת ולאחר מכן כיהן כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה. מי שהכיר את הרב ידע שמדובר באישיות רבת פעלים, מלאה באהבת ישראל, שכל כולה למען העם והמדינה.

וכדי להמחיש דבר זה סיפר הרב שמואל אליהו שפעם שאלו את הרב מרדכי אליהו זצ״ל: ״איך אפשר לאהוב את כל עם ישראל?״, והרב ענה: ״זה באמת קשה ולא פשוט. אבל אני מצאתי פתרון: אני אוהב את הרב דרוקמן והוא אוהב את כל ישראל״.

״סימניות בכל ספר״

הרב מיכה הלוי הוא אחד מהאנשים שהכירו את הרב ושראה מקרוב את גדולתו. הרב מיכה כיהן כר״מ בישיבת ההסדר אור עציון וזכה לעבוד עם הרב דרוקמן כתשע שנים.״הקשר שלי עם הרב דרוקמן החל עוד כשהייתי נער, לפני כ-45 שנים, בתל אביב״, משתף הרב מיכה. ״הרב דרוקמן היה מגיע לשלוחה של מכון מאיר בתל אביב להעביר שיעורים. היו מגיעים מספר לא קטן של נערים, ביניהם אני, ואפשר לומר בפה מלא שהרב עיצב את האישיות שלנו. הוא הפיח רוח של תורה ושל אמונה גדולה. אני זוכר שבשיעורים הרב היה עם הרבה מאוד ספרים, ועם סימניות בכל ספר. הוא היה קורא פסקאות מספרים שונים החל מהתנ״ך, דרך מדרשים וכלה בכל ספרי הרב (קוק) זצ״ל, מדייק במילים הכתובות. היה מדהים לראות תלמיד חכם שמוסר שיעורי תורה בכל רחבי הארץ ומפיץ את התורה הגואלת – תורת הרב צבי יהודה זצ״ל״.

כאמור, הרב מיכה הלוי היה ר״מ בישיבת אור עציון, בזמן שהרב דרוקמן היה במקביל גם ראש הישיבה וגם חבר כנסת: ״אפילו בימים עמוסים שהיו לרב מחוץ לישיבה, הוא לא ויתר והיה מגיע להעביר שיעורים רבים בשעות הלילה המאוחרות לכלל תלמידי הישיבה – החל משיעור א ועד שיעורי ח ובוגרי הישיבה שבאו לשיעור פעם בשבוע. לעניות דעתי הרב העביר עשרות שיעורים בשבוע על אף היותו עסוק בצורכי ציבור, ולכן הוא דמות מרכזית בלימוד התורה של התלמידים ולא רק בעיצוב אישיותם״.

״התייחס לכל אדם כאות בתורה״

איך היה לעבוד עם הרב דרוקמן?

״צריך לדעת שפגישה או שיחת טלפון עם הרב יכולה להתקיים בכל שעה מתוך 24 השעות שיש ביממה. ותמיד בשיחה הרב חד ונמצא בעירנות מוחלטת. למרות כל העיסוקים הרבים שהרב עוסק בהם במקביל – כשאתה מדבר איתו על נושא מסוים הוא ממוקד מאוד באותו עניין כאילו זה הדבר היחיד שכרגע קיים. זה לא ייאמן. הרב נותן את אותו מיקוד גם לעיסוק בבעיה של תלמיד מסוים וגם לעיסוק בעניין ציבורי ברומו של עולם. זה מיוחד וייחודי מאוד״.

ממה זה נובע?

״אני חושב שבראש ובראשונה זה נובע מהתפיסה התורנית שבו, מהתורה שלו. דהיינו, הרב דרוקמן חי את הפסקאות באהבת ישראל שכתובים בספר ׳אורות׳. שם כתוב שאהבת ישראל זה מקצוע גדול בתורה. כלומר, ׳ואהבת לרעך כמוך ואידך זיל גמור׳, זה כל התורה כולה. יש שישים ריבוא אותיות בתורה, וכל אחד הוא אות בתורה. הרב דרוקמן התייחס לכל אדם כאות בתורה. וזה בא מתוך תפיסה של תורה, זה ממש לחיות את אותה פסקה ב׳אורות׳. והכול נובע מהיחס לכלל ישראל, כמו שהפסקאות שם ממשיכות ואומרות שהסנגוריה על ישראל לא תסמא את עינינו לראות את מומיה, ואף על פי כן כולך יפה רעייתי ומום אין בך. דהיינו, להגדיר שכל חולשות וחסרונות שיש בחלק מעם ישראל זה מום עובר, אך כאשר מסתכלים על הכלל, אין מום – ׳כולך יפה רעייתי׳. לאור זאת הרב התייחס ואהב כל אחד״.

השנים הרבות במחיצת הרב דרוקמן זצ״ל השאירו אצל הרב מיכה גם זיכרונות רבים. ״הרמי״ם היו מגיעים מטעם הישיבה לבקר את התלמידים בבסיסים כששירתו בצבא, וגם הרב דרוקמן היה מצטרף. זכור לי אישית פעם או פעמיים שכשהייתה אי הבנה בין חייל לבין מפקד לגבי עניין דתי, הרב היה יודע מצד אחד שהמפקד טועה, ומצד שני שצריך לשמוע בקול המפקד. הרב חינך את התלמידים שיש חובה לציית לדברי המפקד ומצד שני בנקודות מסוימות מאוד שאינן מלמדות על הכלל של משמעת למפקד יש לעמוד על שלהם. כמובן, ׳שלהם׳, הכוונה למה שהתורה אומרת.

אני חושב שכל צמרת צה״ל ראתה את הדברים הללו ברב. מה שלהרבה אנשים זה ׳או-או׳, אצל הרב זה היה מורכבות של עולם אחד״.  

״המשפחה הייתה שותפה מלאה״

הרב דרוקמן כיהן ושימש בהמון תפקידים במהלך שנותיו ופעילותו הציבורית, כיצד אדם אחד יכול לעשות כל כך הרבה? להספיק כל כך הרבה. 

״אין לי ספק שמדובר בסייעתא דשמיא עצומה, שהיא מעבר לטבע. אין לי מילה אחרת. כמובן שהסי1ףיעתא דשמיא הזו מגיעה לאדם שכל כולו מסירות נפש לכלל ישראל. לעבוד במשך שעות רבות ביממה ובקושי לעלות לישון על המיטה זה על טבעי. אני חושב שבמשך שנים רבות המושב של הרב ברכב היה על מצב שכיבה והרב היה ישן בדרכים בין מקום למקום (היה לו נהג, מ״ט). בשאר הזמן הרב היה חוזר לביתו, יכול להיות אפילו בשעה שתיים בלילה, והיה לומד תורה, עונה לטלפונים וקובע פגישות״.

ומשפחתיות הייתה נכנסת בלו״ז?

״אני חושב שכן״, משיב הרב הלוי. ״את זה צריך לשאול את בני המשפחה של הרב. זה נכון שאת כל סעודות השבת היה עושה עם הישיבה, והמשפחה הייתה מצטרפת אליו. המשפחה הייתה שותפה מלאה לחיי הציבוריות שלו״.

האם יש נקודת תפנית בחייו של הרב דרוקמן שבה נהייה לרב גדול ומוכר בציונות הדתית? ניתן להצביע על משהו מסוים שהוביל לדבר?

״אני חושב שזה קרה עוד לפני היותו מפורסם כחבר כנסת. לא מדובר בתפנית מסוימת אלא פשוט מעשיו ותורתו הפכו אותו למי שהוא, עוד במסעות לימוד התורה וההתעסקות הכללית בכלל״.

״אותה החיבה״

מתי הייתה הפגישה האחרונה שלך עם הרב?

״הפגישה האחרונה שלי עם הרב הייתה כחודש לפני שנפטר בהכתרת הרב דרור טוויל, רבה של שדרות. הוא חיבק ונישק אותי, כמו בכל פעם שנכנסתי אליו. החיבה היתרה שהייתה לרב לכל אחד, אמירת השלום שלו מגיעה לצד יחס כל כך גדול. לכל אחד, מילדים ועד לשר גדול בישראל, הייתה אותה החיבה. פשוט מדהים!״.

לסיום אנחנו מבקשים מהרב מיכה לשתף אותנו בזיכרון מיוחד מהרב דרוקמן. ״אני יודע לומר כר״מ, שבמסיבות חנוכה עם כלל תלמידי הישיבה, התלמידים דיברו והשמיעו את דעותיהם וגם היה נהוג לקיים פולמוס דעות בין הר״מים, ואני ממש זוכר שהרב היה קשוב מאוד. בסוף הדיונים, הרב היה אומר מילים בודדות אחרונות, ובתמצית מדויקת הצליח הרב לומר את המסר שרצה להעביר, לאחר כשלוש שעות של הקשבה! לא נתפס!״.

באופן אישי, מה הכי יחסר לרב מיכה מהרב דרוקמן זצ״ל?

״אהבת ישראל המאוד מיוחדת שלו וחיבורו לכלל העם. הרב היה אומן וידע להוביל את כולם באיזון נכון. אני חושב שאיבדנו מנהיג שהצליח לאזן ולחבר את כל הקצוות כולם, ואת הרוח הזו של הרב חייבים להמשיך״. ■

לוי גבעון בשכם לוי כיום. אל"מ מיל…
תפילה לשלום חיילינו

תפילה לשלום חיילינו

במלחמה הזאת התברר גודל חלקה של מצרים במערכה נגדנו. מצרים…
יום שחרור צפון השומרון

יום שחרור צפון השומרון

כ"ח באייר מזוהה בעיקר עם שחרור ירושלים ואיחודה, אולם באותה…
איך שגלגל מסתובב

איך שגלגל מסתובב

במעט שנותיי בעיתונאות, יצא לי לראיין ולשוחח עם לא מעט…
״נעבור את כל המכשולים״

״נעבור את כל המכשולים״

הרפורמה במערכת המשפט, חוק החמץ, טרור. עם ישראל נמצא בימים…
שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
"לא גידלנו מנהיגים"

"לא גידלנו מנהיגים"

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
האדמה תרעד

האדמה תרעד

רעידת האדמה בטורקיה שהביאה למותם של אלפים, והרעידה הקלה שהורגשה…
הסרט שהזכיר לי שגם אני שכחתי מה זה להיות יהודי

הסרט שהזכיר לי שגם אני שכחתי מה זה להיות יהודי

לא יודע אם כבר יצא לכם לראות או לצפות, השבוע…
על זה הבחירות

על זה הבחירות

׳על זה הבחירות!׳ שלוש מילים שכיכבו בחודשים האחרונים בשיח הציבורי,…
תורה על כל מה שנתת

תורה על כל מה שנתת

״בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ״ אני לא יודע…
מי יאתרג את האתרוג

מי יאתרג את האתרוג

גם עגלה ריקה עם גלגל תקול כמוני יודע שביהדות יש…
חפוי ראש

חפוי ראש

איך אתה יודע שמחנה הימין יכול להתחיל להאמין (אם זה…
לכבס אשמים

לכבס אשמים

ברוכים הבאים למכבסת נווה אילן, אצלנו תיהנו מכיבוס מהיר, כולל…
שירין עד כאן

שירין עד כאן

01הלקאה עצמית היא אשליה מתעתעת, ומשהו שגם אני חוטא בו.…
ראש סיעת העבודה בעיניים

ראש סיעת העבודה בעיניים

סליחה על זה, אבל אני הולך לדבר על נסיעות בשבת.שרת…