יהדות

כל מה שרציתם לדעת על שמיטת כספים

התורה קבעה שרק חובות פרטיים מתבטלים בשנת השמיטה, אך חובות ציבוריים אינם מתבטלים. לדוגמה: מי שלא שילם מיסים או קנסות חייב לשלם אותם גם לאחר השמיטה. שטר הפרוזבול הוא שטר שמצהיר כי החובות של כולנו עוברים לרשות בית הדין, ולכן הם לא כלולים במצוות שמיטת כספים.

יד נותנת כסף ליד אחרת

האם חייבים לשמוט כספים בימינו?
התורה משווה בין שמיטת כספים ליובל, ובזמננו שהיובל אינו נוהג גם שמיטת הכספים אינה מחויבת מהתורה. יש שראו בה חיוב מדרבנן, יש שראו בה מנהג, והיו דורות שבהם רבים לא נהגו להקפיד על קיום המצוה. אך כיום הפוסקים הסכימו שיש חובה לקיימה.
אבל אין לי בכלל הלוואות?
מצות שמיטת כספים כוללת ביטול של כל חוב שחייבים לנו, בעולם הפיננסי שלנו יש המון חובות שאנחנו בכלל לא שמים לב אליהם, לדוגמה: לדעת פוסקים רבים הכסף שאנחנו מפקידים בבנק נחשב כחוב של הבנק אלינו. על פי התורה בתחילת השמיטה הבנק יפסיק להיות חייב לנו את הכסף, וגם לנו יהיה אסור לבוא ולגבות אותו.
אז התורה רצתה שכל הכסף יעבור לרשות הבנקים?
טוב, די ברור שזה בדיוק ההיפך ממה שהתורה התכוונה. התורה רצתה לתת הזדמנות לעניים להתחיל בחיים חדשים, ולא להעביר את כל הכסף שלהם למנהלי הבנקים. בדיוק בגלל הסיבות הללו כדאי שכל אחד יחתום על פרוזבול.
איך עובד הפרוזבול?
התורה קבעה שרק חובות פרטיים מתבטלים בשנת השמיטה, אך חובות ציבוריים אינם מתבטלים. לדוגמה: מי שלא שילם מיסים או קנסות חייב לשלם אותם גם לאחר השמיטה. שטר הפרוזבול הוא שטר שמצהיר כי החובות של כולנו עוברים לרשות בית הדין, ולכן הם לא כלולים במצוות שמיטת כספים.
מתי צריך לחתום על פרוזבול?
שמיטת הכספים חלה בסיום שנת השמיטה – סוף כ״ט אלול תשפ״ב. שטר הפרוזבול מועיל רק לגבי החובות שהיו קיימים בזמן כתיבתו, אך אם הלווינו כסף אחריו ועד כ״ט אלול – הוא איננו כלול בשטר והוא יישמט. לדוגמה: אם חתמנו על שטר פרוזבול בט״ו אלול, והופקדה משכורת בחשבוננו בתאריך כ׳ אלול – על פי ההלכה הבנק לא יהיה חייב לתת לנו אותה לאחר השמיטה! לכן חשוב לחתום על הפרוזבול כמה שיותר קרוב לראש השנה, במיוחד בשנה זו שראש השנה חל בסוף חודש לועזי ויש כאלה שמקבלים משכורות בימים הללו.
ראיתי כל מיני סוגים של פרוזבול, אפשר לעשות סדר?
יש מחלוקת האם בית הדין שאליו מוסרים את החובות צריך להיות בית דין חשוב ורציני, או שמא כל שלשה אנשים יכולים לשמש כבית דין לענין זה. למעשה השולחן ערוך דורש דווקא בית דין חשוב, ואילו לדעת הרמ״א מספיקים שלשה אנשים פשוטים. המחלוקת הזו יצרה שני סוגים של שטרות פרוזבול: שטר אחד שעליו מחתימים שלשה אנשים והם משמשים כבית הדין, שטר זה מתאים לפסיקת האשכנזים. לפי הספרדים שרוצים למסור את החובות לבית דין חשוב, קשה להטריח ולהחתים את הדיינים על כל שטר פרוזבול, ולכן מי שחותם על השטר הם שני עדים שמעידים שבעל השטר הכריז בפניהם שהוא מוסר את הפרוזבול לבית הדין החשוב. (גם אשכנזים יכולים לחתום על השטר הזה).
מהם הפרטים שצריך למלא בפרוזבול?
שטר הפרוזבול דומה לכל שטר אחר, צריך לכתוב בו תאריך, שם מלא, שם משפחה, שם האב, המקום שבו חתמו על השטר, ובסופו צריכים לחתום שני העדים (או שלשת אלה שמשמשים כדיינים, בשטרות שדורשים זאת). לכתחילה יש להקפיד שהעדים לא יהיו קרובי משפחה ביניהם ולא קרובי משפחה של בעל הפרוזבול.
מה עושים עם הפרוזבול?
את הפרוזבול אין צורך להעביר לבית הדין, הוא משמש כשטר ראיה שהכרזתם שהחובות לא יישמטו. לכן צריך לשמור את הפרוזבול, לפחות עד לראש השנה.
אז מה יהיה עם המצוה?
מצות שמיטת כספים זו מצוה חשובה שבה התורה ביקשה לעצב את הכלכלה היהודית. אחד האתגרים המשמעותיים ביותר של הכלכלה הוא מעגל העוני – אנשים שנולדים למשפחות עוני ומצוקה ולא מצליחים להשתחרר ולצאת לחיי רווחה. התורה נותנת לכל אחד הזדמנות לפתוח בחיים חדשים כעצמאי שיכול לפרנס את משפחתו בכבוד, ללא עול הנושים שעל צווארו. הפרוזבול שאנחנו חותמים עליו למעשה לא השאיר מקום לקיום המצוה, ועלינו נותרה החובה למצוא את הדרך לממש את רצון התורה.
לשם כך הוקם מיזם נדיבי ארץ, הציבור הרחב ששותף למיזם מעניק הלוואות לקרן נדיבי ארץ, בשעת ההלוואה אתם מתנים שההלוואה הזו לא תהיה כלולה בפרוזבול, והדבר אף כתוב בפרוזבול שעליו תחתמו, וכך כשתסתיים השמיטה ההלוואה שנתתם לנדיבי ארץ תתבטל. בכסף שנצבר ברשות הקרן אנו משתמשים כדי ליישם את העיקרון שקבעה התורה – אנו פונים לבנקים ולנושים שמחזיקים בהלוואות של משפחות במצוקה, מגיעים איתם להסדרי חוב, ומאפשרים למשפחות הללו לצאת לחיים חדשים כשעול החובות הוסר מעליהם. כל זה מתבצע יחד עם ליווי כלכלי שמוודא שהמשפחות הללו לא יחזרו למעגל העוני.
רעיון יפה, המצאה שלכם?
הראשון שמזכיר את ההידור להשתדל לקיים את מצוות שמיטת הכספים כמאמרה ולא לכלול את כל ההלוואות בטופס הפרוזבול, הוא הבן איש חי. אנחנו רק לקחנו את השיטה ושכללנו אותה, הן במטרות שלשמן הכסף הולך, שהן קרובות יותר למגמת התורה במצוות שמיטת כספים, והן בהיקף הכספים שבמיזם. כבר לא מדובר בסכומים קטנים אלא במליונים שנאספים מן הציבור ומשנים למשפחות את החיים מקצה לקצה.
במה נדיבי ארץ שונה מכל מיזם תרומות אחר?
ראשית המיזם מציע לכם להיות שותפים במצוה של פעם בשבע שנים. רבים מאיתנו עברו את כל שנת השמיטה מבלי לגעת באמת בשמיטה ובערכיה, וכעת יש לנו את ההזדמנות להיות חלק ממנה.
ברמה הפרקטית מדובר במיזם שונה לחלוטין מכל מיזמי התרומות היום-יומיים. בדרך כלל דואגים לעזור למשפחה לאוכל, להרים את הראש מעל המים, אולם כעת מדובר במיזם משנה חיים – אנו מלווים משפחות אל מחוץ למעגל העוני, נותנים להן את האפשרות לפתוח דף חדש! מי ששותף לתהליך הזה זוכה להיות שותף בכל ההצלחה של המשפחה מעתה ואילך. זו ייחודיותה של מצות שמיטת הכספים בשונה משאר מצוות הצדקה ומתנות העניים הנוהגות בכל שנה.
כמה מילים לסיום?
שנת השמיטה היא המצוה הארוכה בתורה, והיא נוגעת בנקודות הכי רגישות שלנו: בממון, בשגרת החיים, בביטחון הכלכלי ועוד. זו שנה שנועדה להותיר רושם כך שנצא ממנה שונים מהאופן שבו נכנסנו אליה. מציאות החיים המודרנית המעיטה ברושם שמותירה השמיטה על האדם הממוצע. אך כאן יש לנו הזדמנות לטעום מעט מן המצוה. בינינו מסתובבות משפחות שבשמיטות הקודמות היו שייכות למעגל העוני ובזכות מיזם נדיבי ארץ שהוציא אותם ממעגל החובות – הן כעת חיות חיי רווחה. הן יכולות להצביע על שנת השמיטה כשנה ששינתה את חייהם, כרצון התורה. לכולנו יש הזדמנות להיות שותפים במיזם הגדול הזה!

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…