בדרך לכותל

מוציא אסירים ופודה ענווים

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01

שבת שביעית למלחמה. הכותל חיבק חיילים רבים, שבחסות הפסקת האש יצאו לאפטר חטוף. הגעגועים לתפילה בכותל הביאו אותם, חמושים ונחושים, להקדיש שעות יקרות בחופשתם הקצרה, כדי לבקש רחמים על כלל הלוחמים שלנו ועל החטופים והפצועים. פניהם של החיילים מביעות דאגה. יש חשש כבד שלהפסקת האש תהינה השלכות קשות על המשך הלחימה. רגשות מעורבים, מצד אחד שמחה על שחרור חטופים יקרים ומצד שני מתגברת הסכנה למלכודות לכוחות שלנו בשטח, גם עכשיו וגם בהמשך הלחימה. 

לצד החיילים היקרים, התפללו מפונים מהצפון והדרום וגם לא מעט אורחים מחו״ל שבאו לחזק, להתחזק, להזדהות, להתנדב ולתרום למאמץ המלחמתי.

אמירת פרקי התהילים התערבבה עם אין ספור ברכות ׳הגומל׳.

האווירה בכותל הייתה של ימים גורליים, ימי דין, ימים שאנו זקוקים להרבה רחמי שמים.

אלו בדיוק הימים שהכותל מוכן אליהם ומבטיח להעביר את תפילות הציבור והיחיד ללשכתו של ה׳ צבאות, א-ל נקמות ה׳, אדון הנפלאות.

בצהרי יום שישי ארזנו את מטלטלנו והדרמנו ליישוב המקסים – יד בנימין.

02

הגיסים היקרים, דליה ובני פריד, הזמינו אותנו להתארח אצלם לשבת מיוחדת ביד בנימין. אני לא מוותר בקלות על תפילת שבת בכותל. כתנא דמסייע, שלח לי גיסי רשימה של 13! שיעורים שונים, בבתי כנסת שונים, שיינתנו בשבת, על ידי רב חשוב ומוכשר, כהצדעה וכהגנה לחיילי צה״ל. 

נפעמתי. 

בראש התוכנייה התנוסס שמו של הקלף המנצח – הרב מאיר גולדויכט האהוב.  כמעט לא התלבטתי אם פיתוי כזה, דוחה בשעת הדחק את התפילה הקבועה בכותל. הוספתי לשיקולים גם את הכנסת האורחים הידועה של משפחת פריד. לבסוף נחה דעתי לאור הנס הגלוי, שבננו, צביקי, הגיע סוף סוף, ברגע האחרון לביתו, כך שאין חשש, שאוריה והנכדים יוותרו לבדם בשבת. 

החותן והחותנת האהובים שלי, ראשי שבט ברט, מפונים לירושלים, מביתם בכפר מימון. אנו וצאצאיהם, שמגויסים ושאינם מגויסים, מארחים להם חברה אצלנו בשבתות ובימי חול. הזוג החקלאי המתוק הזה, שלהם  נכדים רבים בכל החזיתות, הדרימו לשבי דרום, כדי להשתתף במוצש״ק, בסעודת הודיה, על נס ההצלה של בניהם – חנה ואליעזר ברט. 

מדי שנה מציינים חנה ואליעזר את יום ההצלה שלהם, מפיגוע התופת בהודיה לה' על הנס. לפני כ- 22 שנה, מחבל ירה לעברם צרורות תופת וזרק רימונים על רכבם בצומת גוש קטיף. אליעזר נהג ברכב בתושיה ובאומץ רב והצליח להבריח את משפחתו מטווח הירי, על הג׳אנטים. המחבל המשיך לירות על הרכב המתרחק, כדי לחסלם. הם נצלו בנס. חנה גוננה על הודיה הפעוטה בגופה והצילה אותה מקליע, שחדר שני סנטימטרים מליבה הקטן. חנה נורתה בחוט השדרה ונותרה משותקת ברגליה. במקום ליפול לייאוש היא קיבלה כוחות חיים חדשים ומופלאים. חנה ילדה אחרי הפיגוע את בנם עמיחי ישראל, שיחי׳. כל מי שמבין קצת ברפואה יודע, שאישה יולדת כשהיא מרותקת לכיסא גלגלים, זהו נס גלוי. חנה ביקשה ללדת בגבורה, ולהוסיף חיים בעם ישראל. וכך הצליחה, ב״ה, לסקל את זממו של המחבל שביקש ליטול חיים. 

סעודת ההודיה נחגגה בהשתתפות בני המשפחה, חברים ותושבי ׳שבי דרום׳. כל זה מתוך הודיה לה׳ ומתוך תפילה לרוממות הרוח בעם ישראל. בהצדעה לחיילים היקרים, הלוחמים בגבורה ובהקרבה בחזית ולאימהות האמיצות הנלחמות לקיום המשפחות בעורף.

03

ונחזור בערגה ליד בנימין. הרב גולדויכט התחיל את מסע שיעוריו לפני קבלת שבת בבית הכנסת בישוב הסמוך, בית חלקיה. הרב גמע את מרחק ההליכה בצעדים קלים, כחייל צעיר, והותיר אותנו מתנשפים, שעה שמסר שיעור בבית הכנסת המרכזי. לאחר סעודת ערב שבת מסר הרב שיעור בבית הכנסת הקהילתי ואח״כ שיעור לבני הנוער בבית הכנסת המרכזי.

שיחות אישיות ומענה לשאלות מרתקות אל תוך הלילה. שינה חטופה ויקיצה רעננה לשבת מוארת המלאה בשיעורי תורה. 

לפני ואחרי תפילת ותיקין עוד שיחות. וכך הלאה. השיעורים היו מלווים בדפי מקורות מושקעים ובנויים לתלפיות. הנושאים מגוונים ונוגעים לכל הדילמות במעגל החיים בדורנו, לדוגמא: ׳כוחו של חסד בשעת מלחמה׳, ׳שני יהודים שלוש דעות – כוחה של אחדות וערבות הדדית׳, ׳דוד המלך והדאגה להמשך שושלת המלוכה – עד משיח בן דוד׳, ׳חנכה כחג של אור – מול חושך העמים׳ ועוד ועוד.

הרב הכניס בנו באמצעות שיחותיו כוחות של אמונה מחודשת בנצח ישראל, תקווה לישועה קרובה והרבה אורה ושמחה.

הרב גולדויכט ורעייתו התומכת לחימה, הילה, גרים בשערי חסד. בניהם משרתים ביחידות חשובות. 

הרב מחלק את זמנו, בין קירוב יהודים לתורה ולעלייה לארץ ישראל, בישיבת ׳אור אלחנן׳ – ׳ישיבה אוניברסיטי׳, בניו יורק, לבין הרבצת שיעורים ברבים, שלא על מנת לקבל פרס, בכל יישוב בארץ. את טיסותיהם התכופות, הזוג המופלא הזה מממן מכיסם. הם מסרבים לקבל כל תגמול על ההשקעה הרבה. ׳השיעורים הרבים והתשוקה לתורה בכל הארץ, נוטעים בי כוחות וחיות נפלאה – תעצומות נפש של תורה׳ כך הוא שח לי בהליכה מהירה, תוך שאני סוגר פערים ומסדר את נשימותיי.

משפחות יקרות ביד בנימין, אירחו כהרגלן בקודש את הזוג המופלא והמיוחד ללינה ולסעודות. ביניהם – תמי וירון גולדברג החלוצים, שעשו עלייה מקליבלנד, מתוך העדפה ברורה לחיים של נתינה בארץ הקודש, על פני חיי רווחה מדומה, בארצות הגויים. הרב בני גוטליב ורעייתו בת חן, סייעו בארגון המורכב של השבת העשירה בתורה ובחיבור לבבות. הם גם ארחו את הרב מאיר ורעייתו הילה לסעודות.  הר מאיר דילג בין בתי הכנסת במהירות ובנחישות כאילו הוא בן בית וותיק. השרה אווירה נינוחה ונעימה על לומדי התורה. מתיקות דברי התורה מקרבת רבים ופותחת אופקים לבני נוער ומבוגרים.

04

אני משתתף, יחד עם עוד מאות רבות של מאזינים, בכל יום רביעי, בשיעורי תורה שהרב מעביר בזום חובק עולם.

ברבות הימים, למדתי ששיטתו של הרב הינה – לקחת הדרכות ועקרונות הנלמדים והנרמזים מפרשות השבוע ומדברי חז״ל ולצייד בהם את השומעים, כדי שיוכלו ליישם אותם בחיי היום יום. 

בד״כ, לאחר שהרב מסיים תפילת ותיקין של שבת, בבית הכנסת בשערי חסד, אני פוגש אותו בכותל. לאחר חיבוק חם אני מבקש מהרב לצייד אותי ב׳צידה לדרך׳. הרב שולף לי מיד רעיון טרי, שחשב עליו במהלך השבת. בכל רעיון כזה יש מסר מעשי, לחיזוק אמונה, לחיבור חיי המעשה לתורת חיים, ליישום רוח התורה והאמונה בהבנת המציאות המורכבת. להאיר תהליכים אקטואליים וחדשותיים באור של תורת חיים. במילים אחרות – לנסות להבין מה הקב״ה רוצה מאיתנו ולפעול בהתאם.

זו גישה שמזכירה לי מעט את דרכו החינוכית של מורי ורבי, הרב צבי יהודה, שזכיתי להתגורר בביתו במשך כשלוש שנים. הרצי״ק הכניס בנו הבנה שאנו חייבים להסתכל על המציאות מתוך פסוקי התורה והגמרא.

בינו שנות דור ודור.

העולם הזה הוא פרוזדור לעולם הבא. לכן אנו מחויבים לצעוד בו בהכנה לקראת ימים טובים יותר, של קיבוץ גלויות, מילת הלב, גאולה וישועה.

05

זכיתי לבקר השבוע עם אליעזר, גיסי, את מ״פ פלוגת המילואים בגבעתי, רב סרן יצחק שוורץ, האגדי. יצחק נפצע קשה בקרב עם מחבלים בעזה, אושפז באסותא אשדוד ולאחר מכן נכנס לשיקום ארוך בתל השומר. קליעי המחבלים פגעו בין השאר גם בעמוד השדרה שלו וגרמו לו נזק רב. אליעזר, גיסי, מכיר מקרוב פגיעות בחוט שדרה. רעייתו, חנה, נפצעה קשה בפיגוע בגוש קטיף, (ראו למעלה). יחד, עם גיסי וחברים יקרים, כמו אברהם רוטשטיין ומיכה קניג, אני מפעיל את ׳קרן ישראל לרפואה ולנפגעי חוט שדרה׳. מתוך כך אני מקפיד לבקר ולתת סיוע מהידע ומהניסיון שנצבר, לחיילים ולאזרחים, שנפגעו מירי של מחבלים שפלים. אבל המ״פ יצחק שוורץ הוא מקרה מיוחד. לא רק שהוא בן תורה ומפקדו במילואים של אוריאל ברט המתוק, הבן הבכור של אליעזר וחנה, אלא שהוא מתייחס לכל חייליו כמו אל בנים אהובים. בתום כל יום לחימה מפרך, הם ישנים שעות ספורות בבתים של מחבלים, שזה עתה טוהרו על ידם. לא לפני שהם קובעים מזוזה בפתחי החדרים. ׳אלו בתים בארץ ישראל, שחייבים במזוזה, לכל הדעות! כך פסקו הרבנים׳.

להמחיש מעט מאישיותו המופלאה של המ״פ האמיץ, שמוביל את פיקודיו מניצחון לניצחון, אספר מה שח לנו באמונה, בהקרבה ובביטחון אישי, בביקורינו אצלו:

׳אני חייב לקום עכשיו על רגליי. חייב לחזור לעזה. להמשיך ולהנהיג את חיילי האמיצים בקרב. אני הכנסתי אותם לעזה ואני אוציא אותם משם חיים, שמחים ומנצחים!״

שבת שלום של ניצחון סוחף לעם ישראל. של שחרור עזה והלבנון מכוחות הרשע. של המשך האחדות, הנתינה והערבות ההדדית, בכל גווני העם המיוחד שלנו.

שבת של המשך פדיון שבויים. בריאות איתנה לפצועים, לשבורים ולחולים. 

שבת של פדות נפשנו. ■

לתגובות: 

manager@pisrael.com

עוד במדור זה

האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬

פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭ ‬והארץ‭ ‬להאזין‭. ‬אבל‭ ‬בימינו‭ ‬השורש‭ ‬הזה‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬למלים‭ ‬איזון‭ ‬ומאזן‭. ‬כדי‭ ‬לקבל‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭ ‬צריך‭ ‬להאזין‭ ‬למציאות‭ ‬ולערוך‭ ‬מאזן‭ ‬בין‭ ‬הטוב‭ ‬ובין‭ ‬הרע‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭, ‬ולראות‭ ‬מי‭ ‬גובר‭ ‬על‭ ‬מי‭.‬

02‭ ‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭ ‬לאנשים‭ ‬פסימיים‭ ‬מקבל‭ ‬רושם‭ ‬שהעולם‭ ‬הוא‭ ‬רע‭, ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לצפירות‭ ‬של‭ ‬זמבורות‭ ‬ברחובות‭ ‬יכול‭ ‬להתחרש‭ ‬מרוב‭ ‬גלי‭ ‬השנאה‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לאנשים‭ ‬מרירים‭ ‬נדמה‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬נחרבה‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬או‭ ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬נדמה‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מן‭ ‬היצרים‭, ‬ההתמכרויות‭ ‬והחולשות‭.‬

03‭ ‬

אבל‭ ‬מי‭ ‬שמטה‭ ‬אוזן‭ ‬לאופטימיות‭ ‬יודע‭ ‬שהטוב‭ ‬הוא‭ ‬העיקר‭ ‬והרע‭ ‬הוא‭ ‬המיעוט‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬לקול‭ ‬הסליחות‭ ‬יודע‭ ‬שאין‭ ‬כבר‭ ‬מקום‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ולכן‭ ‬מקרינים‭ ‬אותן‭ ‬במוקדים‭ ‬שונים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬להיסטוריה‭ ‬יודע‭ ‬שלמרות‭ ‬השבר‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצחה‭ ‬וצמחה‭, ‬מי‭ ‬שחווה‭ ‬שבת‭ ‬תשובה‭ ‬עושה‭ ‬מאזן‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭ ‬עם‭ ‬עצמו‭, ‬ורואה‭ ‬שלמרות‭ ‬הנפילות‭ ‬מצבו‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מן‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭.‬

04‭ ‬

תאזינו‭ ‬טוב‭ ‬טוב‭ ‬לשירה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭, ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬היא‭ ‬כתובה‭ ‬בשני‭ ‬טורים‭ ‬אנכיים‭, ‬סגנון‭ ‬כתיבה‭ ‬שנקרא‭ ‬אריח‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬אריח‭. ‬למרות‭ ‬שהמציאות‭ ‬נדמית‭ ‬כחסרת‭ ‬סדר‭, ‬שירת‭ ‬האזינו‭ ‬מספרת‭ ‬לנו‭ ‬שהחיים‭ ‬שלנו‭ ‬בנויים‭ ‬מאריחים‭ ‬מדויקים‭ ‬ויציבים‭, ‬זה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬זה‭. ‬כל‭ ‬אריח‭ ‬קטן‭ ‬מצטרף‭ ‬לשירה‭ ‬גדולה‭.‬

05‭ ‬

אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בתוך‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬מופלאים‭: ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מאחורינו‭, ‬חג‭ ‬הסוכות‭ ‬לפנינו‭. ‬חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שארבעת‭ ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬נקיים‭ ‬מעוונות‭, ‬ו"ספירת‭ ‬העבירות‮"‬‭ ‬מתחילה‭ ‬מסוכות‭: ‬‮"'‬ולקחתכם‭ ‬לכם‭ ‬ביום‭ ‬הראשון‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬וכי‭ ‬ראשון‭? ‬והלא‭ ‬יום‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬הוא‭, ‬אלא‭ ‬מאי‭ ‬ראשון‭? ‬ראשון‭ ‬לחשבון‭ ‬עבירות‮"‬‭. ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬השהות‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬מהדהדת‭ ‬בנפש‭ ‬ואינה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחטוא‭.‬

06‭ ‬

הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שהתחושה‭ ‬הזו‭ ‬תיגמר‭ ‬עוד‭ ‬מעט‭, ‬וחג‭ ‬הסוכות‭, ‬שבו‭ ‬יש‭ ‬מפגש‭ ‬דחוס‭ ‬עם‭ ‬החיים‭, ‬הטבע‭ ‬והמשפחה‭, ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬שוב‭ ‬להרים‭ ‬ראש‭. ‬אחרי‭ ‬החגים‭ ‬יחזרו‭ ‬גם‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬ואז‭ ‬בכלל‭ ‬הלך‭ ‬עלינו‭. ‬לכן‭ ‬התורה‭ ‬מבקשת‭ ‬מאיתנו‭ ‬להאזין‭ ‬לשירה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭: ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‭ ‬ואדברה‭ ‬ותשמע‭ ‬הארץ‭ ‬אמרי‭ ‬פי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אחרי‭ ‬שנגענו‭ ‬בשמים‭ ‬אנו‭ ‬מתכוננים‭ ‬לגעת‭ ‬בארץ‭. ‬איך‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭? ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שירה‭! ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬היא‭ ‬שירה‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭.  ‬‮"‬יערוף‭ ‬כמטר‭ ‬לקחי‭ ‬תזל‭ ‬כטל‭ ‬אמרתי‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬בורא‭ ‬עולם‭: ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬מטר‭ ‬וטל‭. ‬ישנו‭ ‬צד‭ ‬עליון‭ ‬של‭ ‬שפע‭ ‬שמימי‭ ‬וגשם‭ ‬שמגיע‭ ‬מלמעלה‭, ‬וישנו‭ ‬צד‭ ‬שהוא‭ ‬תוצר‭ ‬העבודה‭ ‬האנושית‭ ‬שלנו‭, ‬אמת‭ ‬מארץ‭ ‬תצמח‭. ‬כדוגמת‭ ‬הטל‭ ‬שמרווה‭ ‬את‭ ‬פני‭ ‬הקרקע‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬גשם‭. ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬מובילים‭ ‬ל'כי‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אקרא‭ ‬הבו‭ ‬גודל‭ ‬לא‭-‬לוהינו‮'‬‭. ‬את‭ ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬גם‭ ‬בחג‭ ‬הסוכות‭. ‬הסוכה‭ ‬היא‭ ‬יצירה‭ ‬אנושית‭ ‬שנשארת‭ ‬פתוחה‭ ‬לטבע‭ ‬האלוהי‭. ‬בניין‭ ‬העשוי‭ ‬מקרשים‭ ‬ומסכך‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬בנוי‭ ‬באופן‭ ‬ארעי‭ ‬שמותיר‭ ‬מקום‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כוכבי‭ ‬השמים‭. ‬גם‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬הם‭ ‬מעגלי‭ ‬טבע‭ ‬אלוהי‭ ‬שמאוגדים‭ ‬בידי‭ ‬עם‭ ‬שמניף‭ ‬אותם‭ ‬לארבע‭ ‬רוחות‭ ‬השמים‭. ‬עם‭ ‬אנושי‭-‬א‭-‬לוהי‭. ‬עם‭ ‬פלא‭ ‬שיכול‭ ‬להאזין‭ ‬לשירת‭ ‬האזינו‭. ‬סוכה‭ ‬ולולב‭ ‬לעם‭ ‬סגולה‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬וחג‭ ‬שמח‭. ‬

לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬

יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬העגל‭. ‬חטא‭ ‬העגל‭ ‬אינו‭ ‬רק‭ ‬השתחוות‭ ‬לפסל‭ ‬אלא‭ ‬שם‭ ‬קוד‭ ‬להתקבעות‭ ‬בהנחת‭ ‬מוצא‭ (‬קונספט‭).‬‭ ‬במקום‭ ‬להיפתח‭ ‬לגודל‭ ‬שתובע‭ ‬שיפור‭ ‬מתמיד‭, ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬רוקד‭ ‬סביב‭ "‬פסל‭ ‬זהב‭", ‬מתקבע‭ ‬סביב‭ ‬אזור‭ ‬נוחות‭ ‬נוצץ‭ ‬ומעגלי‭ ‬שניתן‭ ‬להתרפק‭ ‬עליו‭ ‬ולשכוח‭ ‬את‭ ‬משה‭ ‬שעלה‭ ‬להר‭ ‬סיני‭. ‬או‭ ‬במילים‭ ‬שלנו‭: ‬קונספציה‭.‬

02‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬שלו‭. ‬בעת‭ ‬המודרנית‭ ‬חטא‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬התבטא‭ ‬בהתמכרות‭ ‬לכוח‭ ‬האנושי‭ ‬ולזניחת‭ ‬תורת‭ ‬ה‭' ‬ומצוותיו‭. ‬בעת‭ ‬הפוסטמודרנית‭ ‬שלנו‭ ‬נזנח‭ ‬גם‭ ‬האמון‭ ‬ביכולת‭ ‬האנושית‭, ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬כיום‭ ‬הוא‭ ‬ההתבוססות‭ ‬בייאוש‭ ‬וניסיון‭ ‬להדחיק‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמזכיר‭ ‬גודל‭ ‬ומשמעות‭.‬

03‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭ ‬הקונספציה‭ ‬ו‭"‬מלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭" ‬שלו‭, ‬שעליהן‭ ‬יש‭ ‬לכפר‭: ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לפני‭ ‬חמישים‭ ‬שנה‭ ‬הקונספציה‭ ‬הייתה‭ ‬תחושת‭ "‬כוחי‭ ‬ועוצם‭ ‬ידי‭" ‬וזלזול‭ ‬בכוחו‭ ‬של‭ ‬האויב‭. ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭ ‬הקונספציה‭ ‬הייתה‭ ‬לאו‭ ‬דווקא‭ ‬כוחנות‭ ‬לאומית‭ ‬אלא‭ ‬תפיסת‭ ‬עולם‭ ‬פרוגרסיבית‭ ‬שמשתחווה‭ ‬לחולשה‭; ‬שכנוע‭ ‬עצמי‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להכריע‭ ‬את‭ ‬האויב‭ ‬ועידן‭ ‬המלחמות‭ ‬עבר‭ ‬מן‭ ‬העולם‭. ‬האשליה‭ ‬שהחמאס‭ ‬מעוניין‭ ‬בשקט‭ ‬והאתגרים‭ ‬המרכזיים‭ ‬שעומדים‭ ‬בפני‭ ‬צה‭"‬ל‭ ‬הם‭ ‬טוהר‭ ‬הנשק‭ ‬ומשבר‭ ‬האקלים‭.‬

04‭ ‬

הצום‭ ‬והתפילות‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬כיפורים‭ ‬תשפ‭"‬ו‭ ‬באים‭ ‬לכפר‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬העגל‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭ ‬ולא‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬לפני‭ ‬חמישים‭ ‬שנה‭. ‬אסור‭ ‬שחשבון‭ ‬הנפש‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬השנה‭ ‬יתדרדר‭ ‬להחלשה‭ ‬בסגנון‭ ‬השמאל‭ "‬הוכח‭ ‬שצה‭"‬ל‭ ‬לא‭ ‬שווה‭ ‬כלום‭ ‬והפתרון‭ ‬היחיד‭ ‬הוא‭ ‬שלום‭"; ‬הפוך‭: ‬חשבון‭ ‬הנפש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שלא‭ ‬האמנו‭ ‬בכוח‭ ‬שגנוז‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭, ‬על‭ ‬כך‭ ‬שניפחנו‭ ‬את‭ ‬האיום‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬ממה‭ ‬שהוא‭ ‬ופחדנו‭ ‬לתקוף‭ ‬את‭ ‬ציר‭ ‬הרשע‭ ‬שמתגלה‭ ‬כעת‭ ‬כנמר‭ ‬של‭ ‬נייר‭. ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬תשפ‭"‬ו‭ ‬אנו‭ ‬מכפרים‭ ‬על‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬של‭ ‬דורנו‭, ‬על‭ ‬אי‭ ‬האמון‭ ‬בעצמנו‭; ‬ביום‭ ‬כיפורים‭ ‬זה‭ ‬של‭ ‬דור‭ ‬הניצחון‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ "‬כפר‭ ‬לעמך‭ ‬ישראל‭" ‬‮–‬‭ ‬ואז‭ ‬אין‭ ‬אף‭ ‬אחד‭ ‬שיכול‭ ‬עלינו‭!‬

05‭ ‬

לא‭ ‬פשוט‭ ‬להגיע‭ ‬ליום‭ ‬הכיפורים‭. ‬לא‭ ‬פעם‭, ‬דווקא‭ ‬בימים‭ ‬הקדושים‭ ‬הללו‭, ‬מתגנבת‭ ‬לתוך‭ ‬הלב‭ ‬תולעת‭ ‬הספק‭: ‬הרי‭ ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬ביקשתי‭ ‬סליחה‭; ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬התפללתי‭ ‬מעומק‭ ‬הלב‭; ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬הבטחתי‭ ‬לעצמי‭ ‬שלא‭ ‬אפול‭ ‬‮–‬‭ ‬והנה‭ ‬זה‭ ‬שוב‭ ‬קרה‭. ‬האם‭ ‬יש‭ ‬טעם‭ ‬בתשובה‭ ‬הזו‭? ‬מה‭ ‬יקרה‭ ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬השנה‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭?‬

06‭ ‬

זאת‭ ‬הסיבה‭ ‬עבורה‭ ‬אנו‭ ‬פותחים‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬בתפילת‭ ‬כל‭ ‬נדרי‭: ‬כל‭ ‬הנדרים‭, ‬השבועות‭, ‬החרמות‭ ‬והקונמות‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬החבלים‭, ‬המיתרים‭ ‬והנימים‭ ‬שקושרים‭ ‬אותנו‭ ‬לצדדי‭ ‬הכישלון‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬שעברה‭ ‬‮–‬‭ ‬כולם‭ ‬בטלים‭ ‬ומבוטלים‭, ‬לא‭ ‬שרירין‭ ‬ולא‭ ‬קיימין‭. ‬היכולת‭ ‬להתחיל‭ ‬מחדש‭ ‬איננה‭ ‬תמימות‭, ‬אלא‭ ‬הבנה‭ ‬בוגרת‭ ‬במהות‭ ‬המושג‭ ‬תהליך‭'. ‬אין‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭ '‬להגיע‭'. ‬אין‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭ '‬לא‭ ‬ליפול‭ ‬יותר‭'. ‬יש‭ ‬אפשרות‭ ‬להתקדם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭. ‬השנה‭ ‬הצלחתי‭ ‬להתרכז‭ ‬בתפילה‭ ‬חמש‭ ‬דקות‭ ‬יותר‭ ‬מאשר‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭; ‬השנה‭, ‬לעומת‭ ‬שנה‭ ‬שעברה‭, ‬הצלחתי‭ ‬לקבוע‭ ‬עוד‭ ‬שיעור‭ ‬אחד‭ ‬בשבוע‭; ‬השנה‭ ‬הצלחתי‭ ‬לדבר‭ ‬קצת‭ ‬פחות‭ ‬לשון‭ ‬הרע‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬הישגים‭ ‬אדירים‭ ‬שאמורים‭ ‬לתת‭ ‬את‭ ‬המנוע‭ ‬והשמחה‭ ‬להמשיך‭ ‬להתקדם‭ ‬הלאה‭. ‬לקראת‭ ‬שנה‭ ‬הבאה‭.‬

07‭ ‬

בתפילת‭ ‬כל‭ ‬נדרי‭ ‬אנו‭ ‬נולדים‭ ‬מחדש‭, ‬אנו‭ ‬מבינים‭ ‬שהכישלונות‭ ‬הם‭ ‬זמניים‭ ‬וחולפים‭ ‬והתשובה‭ ‬היא‭ ‬הבריח‭ ‬היציב‭; ‬זו‭ ‬הסיבה‭ ‬מדוע‭ ‬מכריזים‭ ‬בתחילת‭ ‬התפילה‭ ‬כי‭ ‬אנו‭ '‬מתירים‭ ‬להתפלל‭ ‬עם‭ ‬העבריינים‭'. ‬העבריינות‭ ‬היא‭ ‬זמנית‭, ‬הנשמה‭ ‬היא‭ ‬הקבועה‭.‬

08‭ ‬

השנה‭, ‬אולי‭ ‬יותר‭ ‬מכל‭ ‬שנה‭ ‬אחרת‭, ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬הרבה‭ ‬מאד‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬להתפלל‭ ‬גם‭ ‬במישור‭ ‬הלאומי‭. ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצבת‭ ‬השנה‭ ‬מול‭ ‬אתגרים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭ ‬בכל‭ ‬התחומים‭: ‬הביטחוני‭, ‬הכלכלי‭ ‬והרוחני‭. ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הזה‭ ‬אנו‭ ‬ניצבים‭ ‬מול‭ ‬אלוהינו‭, ‬מול‭ ‬עצמנו‭, ‬מכריזים‭ ‬באומץ‭ ‬על‭ ‬כוונתנו‭ ‬להשתחרר‭ ‬מחיינו‭ ‬הקודמים‭, ‬להתיר‭ ‬את‭ ‬הנדרים‭ ‬והקיבעונות‭ ‬ולהיפתח‭ ‬לחיים‭ ‬חדשים‭, ‬חיים‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭.‬

כתיבה‭ ‬וחתימה‭ ‬טובה‭. ‬

סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…
תפסיקו לקלל את עם כלביא

תפסיקו לקלל את עם כלביא

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭…
בדיוק בזמן

בדיוק בזמן

01‭ ‬בפרשתנו‭, ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬הקיימים‭ ‬במציאות‭, ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭…
תורת לחימה

תורת לחימה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬לסופן‭ ‬של‭ ‬ההכנות‭ ‬למסע‭ ‬עם‭…
קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

01‭ ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭…
אבנים עם לב אדם

אבנים עם לב אדם

01‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬‮"‬לשנה‭ ‬הבאה‭ ‬בירושלים‭ ‬הבנויה‮"‬‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬בכל‭…
לירות לטווח ארוך

לירות לטווח ארוך

01‭ ‬רבי‭ ‬מנחם‭ ‬המאירי‭ ‬מבאר‭ ‬שהטעם‭ ‬לציונו‭ ‬של‭ ‬ל"ג‭ ‬בעומר‭…
לדשדש קדימה

לדשדש קדימה

01‭ ‬בחודשים‭ ‬האחרונים‭ ‬הייתה‭ ‬תחושה‭ ‬של‭ ‬דשדוש‭ ‬במקום‭: ‬המערכה‭ ‬בעזה‭…