הרב חגי לונדין

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬

את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭ ‬‮"‬עקב‮"‬‭: ‬פרשת‭ ‬עקב‭ ‬שנקרא‭ ‬השבת‭ ‬מציפה‭ ‬פחדים‭: ‬‮"‬וכי‭ ‬תאמר‭ ‬בלבבך‭: ‬רבים‭ ‬הגויים‭ ‬האלה‭ ‬ממני‭, ‬איכה‭ ‬אוכל‭ ‬להורישם‭?‬‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬‮"‬גויים‭ ‬רבים‮"‬‭ – ‬איומים‭ ‬רבים‭ ‬בכל‭ ‬המובנים‭ – ‬מה‭ ‬אפוא‭ ‬התשובה‭ ‬להם‭? ‬‮"‬לא‭ ‬תירא‭ ‬מהם‭! ‬זכר‭ ‬תזכר‭ ‬את‭ ‬אשר‭ ‬עשה‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬לפרעה‭ ‬ולכל‭ ‬מצרים‮"‬‭. ‬זכירת‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭ ‬משמעותה‭ ‬פרספקטיבה‭ ‬היסטורית‭ ‬של‭ ‬השגחת‭ ‬ה‮'‬‭. ‬למרות‭ ‬הקשיים‭, ‬למרות‭ ‬הכאבים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסוף‭ ‬תמיד‭ ‬יוצאים‭ ‬מהמֵיצרים‭!‬

02‭ ‬

אני‭ ‬רוצה‭ ‬להזכיר‭ ‬לכם‭ ‬חלק‭ ‬ממצעד‭ ‬הפחדים‭ ‬והאיומים‭ ‬מתחילת‭ ‬המאה‭ ‬ה20‭: ‬בשנת‭ ‬2000‭ ‬ריחף‭ ‬מעלינו‭ ‬איום‭ ‬‮'‬באג‭ ‬2000‮'‬‭ (‬שהמחשבים‭ ‬יקרסו‭ ‬וישלחו‭ ‬טיל‭ ‬אטומי‭ ‬או‭ ‬משהו‭ ‬כזה‭); ‬ב‮–‬2003‭ ‬איימה‭ ‬עלינו‭ ‬מגפת‭ ‬הסארס‭; ‬ב‮–‬2008‭ ‬הגיע‭ ‬תורו‭ ‬של‭ ‬המשבר‭ ‬הכלכלי‭; ‬לוח‭ ‬השנה‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬המאיה‭ ‬ניבא‭ ‬שב‮–‬2012‭ ‬העולם‭ ‬ייחרב‭; ‬ב‮–‬2013‭ ‬הוחלט‭ ‬בתקשורת‭ ‬שצפון‭ ‬קוריאה‭ ‬תפתח‭ ‬במלחמת‭ ‬עולם‭ ‬שלישית‭; ‬ב‮–‬2014‭ ‬גוף‭ ‬טרור‭ ‬קיקיוני‭ ‬בשם‭ ‬דאע"ש‭ ‬הוכתר‭ ‬בתור‭ ‬מרענן‭ ‬הפחד‭ ‬הרשמי‭ ‬של‭ ‬השנה‭; ‬ב‮–‬2020‭, ‬כמובן‭, ‬כל‭ ‬אוכלוסיית‭ ‬העולם‭ ‬הייתה‭ ‬אמורה‭ ‬למות‭ ‬מנגיף‭ ‬הקורונה‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬מהרעב‭ ‬העולמי‭ ‬שהובטח‭ ‬מייד‭ ‬לאחריו‭. ‬ב2023‭ ‬ו2024‮–‬‭ ‬האיומים‭ ‬הפופולאריים‭ ‬היו‭: ‬מלחמת‭ ‬אזרחים‭ ‬בישראל‭; ‬כיבוש‭ ‬ישראל‭ ‬בידי‭ ‬החמאס‭ ‬והחיזבאללה‭; ‬השמדה‭ ‬בידי‭ ‬איראן‭; ‬התחממות‭ ‬גלובלית‭; ‬בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬וכמובן‭, ‬לא‭ ‬נשכח‭ ‬את‭ ‬האיום‭ ‬הגדול‭ ‬ביותר‭ ‬שמרחף‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬‮–‬‭ ‬שהקרמבו‭ ‬יאזל‭ ‬מהחנויות‭…‬

03‭ ‬

אל‭ ‬תתבלבלו‭. ‬חלק‭ ‬מהאיומים‭ ‬אכן‭ ‬התממשו‭ ‬חלקית‭ ‬ושילמנו‭ ‬בנהרות‭ ‬של‭ ‬דם‭.  ‬לא‭ ‬סיימנו‭ ‬את‭ ‬העבודה‭ ‬באיראן‭; ‬עזה‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬מאחורינו‭; ‬והאנרכיסטים‭ ‬עשו‭ ‬עבודה‭ ‬מרשימה‭ ‬בהחלשת‭ ‬החברה‭ ‬בישראל‭. ‬גם‭ ‬בלתי‭ ‬אפשרי‭ ‬למצוא‭ ‬קרמבו‭ ‬בטעם‭ ‬מוקה‭. ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬זאת‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬לא‭ ‬תירא‭ ‬מהם‮"‬‭; ‬נעבור‭ ‬את‭ ‬הכל‭, ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬בנזק‭ ‬פחוּת‭ ‬ממה‭ ‬שאנו‭ ‬נוטים‭ ‬לדמיין‭. ‬בינתיים‭, ‬במקום‭ ‬לכסוס‭ ‬ציפורניים‭ ‬מול‭ ‬החדשות‭, ‬נתכונן‭ ‬לחודש‭ ‬שיעניק‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬הכוח‭ ‬לצאת‭ ‬מהמיצרים‭: ‬חודש‭ ‬א‮"‬ב‭ ‬אלו‭ ‬ראשי‭ ‬תיבות‭ ‬‮–‬‭ ‬אלול‭ ‬בא‭!‬

04‭ ‬

אם‭ ‬בהשראת‭ ‬האיום‭ ‬האיראני‭ ‬או‭ ‬מסיבה‭ ‬אחרת‭, ‬נתלו‭ ‬לאחרונה‭ ‬ליד‭ ‬ביתי‭ ‬מודעות‭ ‬בנוסח‭ ‬הבא‭: ‬‮"‬אין‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬לסמוך‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬אבינו‭ ‬שבשמים‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬צה"ל‭. ‬הכל‭ ‬השגחה‭ ‬פרטית‭! ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬חזור‭ ‬בתשובה‭ ‬בטרם‭ ‬יהיה‭ ‬מאוחר‭ ‬מידי‭!‬‮"‬‭. ‬למרות‭ ‬שהמודעות‭ ‬הללו‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬חתומות‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬גוף‭ ‬רשמי‭ ‬מוכר‭, ‬יש‭ ‬בהן‭ ‬הד‭-‬קול‭ ‬לאמירות‭ ‬הנשמעות‭ ‬בעולם‭ ‬הדתי‭ ‬מידי‭ ‬פעם‭ ‬בפעם‭, ‬בעיקר‭ ‬בעת‭ ‬מצוקה‭ ‬אישית‭ ‬או‭ ‬לאומית‭. ‬הנחת‭ ‬המוצא‭ ‬של‭ ‬אמירות‭ ‬מעין‭ ‬אלו‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬תפקידנו‭ ‬הוא‭ ‬לעבוד‭ ‬את‭ ‬ה‮'‬‭, ‬ועבודת‭ ‬ה‮'‬‭ ‬משמעה‭ ‬להיות‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ ‬רוחני‭. ‬ולכן‭ ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬יהיה‭ ‬מנותק‭ ‬יותר‭ ‬ממערכות‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬חסר‭ ‬אונים‭ ‬מול‭ ‬קשיי‭ ‬המציאות‭ ‬ותלוי‭ ‬ב'כוח‭ ‬עליון‮'‬‭ ‬שיושיע‭ ‬אותו‭ ‬באופן‭ ‬ניסי‭ ‬‮–‬‭ ‬כן‭ ‬ייטב‭.‬

05‭ ‬

בכתבי‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬הגישה‭ ‬היא‭ ‬הפוכה‭ ‬בתכלית‭: ‬מטרתנו‭ ‬היא‭ ‬אמנם‭ ‬להתנתק‭ ‬מהחומרנות‭ ‬אולם‭ ‬לא‭ ‬מעולם‭ ‬החומר‭. ‬המציאות‭ ‬האלוהית‭ ‬איננה‭ ‬רוחנית‭ ‬מופשטת‭ ‬בלבד‭, ‬אלא‭ ‬הולכת‭ ‬ומתגלמת‭ ‬עד‭ ‬לטבעיות‭ ‬של‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬על‭ ‬כל‭ ‬מערכותיו‭. ‬ולכן‭ ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬הוא‭ ‬בעל‭ ‬תושייה‭ ‬וחכמה‭, ‬ככל‭ ‬שהוא‭ ‬מלא‭ ‬עוצמה‭ ‬ויוזמה‭ ‬בניהול‭ ‬המציאות‭ ‬הארצית‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬מופיע‭ ‬את‭ ‬עבודת‭ ‬ה‮'‬‭ ‬באיכות‭ ‬גבוהה‭ ‬יותר‭. ‬ישנו‭ ‬סיפור‭ ‬ידוע‭ ‬על‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭, ‬אשר‭ ‬היה‭ ‬יוצא‭ ‬ביום‭ ‬העצמאות‭ ‬לצפות‭ ‬במצעד‭ ‬צה"ל‭ ‬שהתנהל‭ ‬בזמנו‭ ‬בחוצות‭ ‬העיר‭ ‬ירושלים‭, ‬באחת‭ ‬הפעמים‭ ‬נשאל‭ ‬האם‭ ‬אין‭ ‬חשש‭ ‬שהפגנת‭ ‬עוצמה‭ ‬מעין‭ ‬זו‭ ‬הינה‭ ‬בחזקת‭ ‬הפסוק‭ ‬המופיע‭ ‬בפרשתנו‭: ‬‮"‬ואמרת‭ ‬בלבבך‭ ‬כוחי‭ ‬ועוצם‭ ‬ידי‭ ‬עשה‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬החיל‭ ‬הזה‮"‬‭? ‬ענה‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭: ‬אין‭ ‬בעיה‭ ‬לאדם‭ ‬לומר‭ ‬‮'‬כוחי‭ ‬ועצם‭ ‬ידי‮'‬‭,  ‬אולם‭ ‬בתנאי‭ ‬שלא‭ ‬נשכח‭ ‬להוסיף‭ ‬את‭ ‬המשך‭ ‬הפסוק‭: ‬‮"‬וזכרת‭ ‬את‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אלוהיך‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬הנותן‭ ‬לך‭ ‬כוח‭ ‬לעשות‭ ‬חיל‮"‬‭.‬

06‭ ‬

היו‭ ‬אכן‭ ‬תקופות‭ ‬מסוימות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬בהן‭ ‬היה‭ ‬חשש‭ ‬שהמציאות‭ ‬החומרית‭ ‬תסחוף‭ ‬את‭ ‬האדם‭ ‬לשכחת‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬ולכן‭ ‬היו‭ ‬מחכמי‭ ‬ישראל‭ ‬שבחרו‭ ‬להדגיש‭ ‬בזמנו‭ ‬את‭ ‬הממד‭ ‬הניסי‭ ‬על‭ ‬חשבון‭ ‬העמל‭ ‬הטבעי‭. ‬ואולם‭, ‬כיום‭ ‬אנו‭ ‬זקוקים‭ ‬למזון‭ ‬רוחני‭ ‬שיגדל‭ ‬דור‭ ‬של‭ ‬אנשי‭ ‬אמונה‭ ‬בעולם‭ ‬המעשה‭. ‬אנשי‭ ‬תורה‭, ‬מלאי‭ ‬יציבות‭ ‬נפשית‭ ‬ונורמלית‭, ‬שיחדרו‭ ‬לכלל‭ ‬המערכות‭ ‬של‭ ‬עולם‭ ‬המעשה‭ ‬וינהלו‭ ‬אותן‭ ‬מתוך‭ ‬קדושה‭. ‬התוכן‭ ‬שנכתב‭ ‬במודעה‭ ‬שהזכרתי‭ ‬בתחילת‭ ‬המאמר‭ ‬הוא‭ ‬תוכן‭ ‬נכון‭: ‬הכל‭ ‬אכן‭ ‬מתנהל‭ ‬מתוך‭ ‬השגחה‭ ‬פרטית‭ ‬ויש‭ ‬צורך‭ ‬לחזור‭ ‬בתשובה‭. ‬אבל‭ ‬הדברים‭ ‬הללו‭ ‬יתבטאו‭ ‬במערכות‭ ‬כדוגמת‭ ‬צה"ל‭, ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬בשום‭ ‬אופן‭ ‬להתנהל‭ ‬בלעדי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אלוקינו‭ ‬הנותן‭ ‬לנו‭ ‬כח‭ ‬לעשות‭ ‬חיל‭. ‬

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…