מאיר דורפמן

אולי‭ ‬ימצאון‭ ‬חמישים‭ ‬צדיקים‭ ‬נסתרים‭ ‬בעיר‭ ‬ובמערותיה‭?‬

מאיר דורפמן

כתוב‭ ‬ב"מדרש‭ ‬חדש‮"‬‭: ‬

ג‮'‬‭ ‬פעמים‭ ‬השיב‭ ‬הקב"ה‭ ‬את‭ ‬העיר‭ ‬עזה‭ ‬וגלילותיה‭ ‬לידי‭ ‬ישראל‭. ‬בראשונה‭ ‬במבצע‭ ‬קדש‭, ‬כשנתקיים‭ ‬בנו‭ ‬‮"‬כמעט‭ ‬אויביהם‭ ‬אכניע‮"‬‭ ‬ללא‭ ‬קרב‭. ‬בשנייה‭ ‬בקרב‭ ‬במלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭, ‬ובשלישית‭ ‬במלחמה‭ ‬של‭ ‬‮'‬שמחת‭ ‬תורה‮'‬‭, ‬בקרבות‭ ‬קשים‭ ‬ועקובים‭ ‬מדם‭. ‬וישראל‭, ‬יש‭ ‬בהם‭ ‬צדיקים‭ ‬שונאי‭ ‬מתנות‭, ‬שכיון‭ ‬שמקבלים‭ ‬מתנה‭ ‬אומרים‭ ‬לנותנה‭: ‬‮"‬תודה‭, ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬היית‭ ‬צריך‮"‬‭. ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭ ‬והשנייה‭ ‬השיבוה‭ ‬לאויביהם‭. ‬בשלישית‭ ‬ביקשו‭ ‬למוסרה‭ ‬לאויבים‭, ‬ולא‭ ‬היה‭ ‬מי‭ ‬שיקחנה‭ ‬מידם‭. ‬

הלכו‭ ‬כמה‭ ‬משרי‭ ‬ישראל‭ ‬ויועציו‭ ‬אצל‭ ‬מלך‭ ‬ערבי‭ ‬ושאלוהו‭: ‬‮"‬המלוך‭ ‬תמלוך‭ ‬עלינו‭ ‬אם‭ ‬משול‭ ‬תמשול‭ ‬בנו‮"‬‭? ‬ולא‭ ‬אבה‭ ‬למלוך‭ ‬בעיר‭ ‬עזה‭ ‬וגלילותיה‭. ‬ושוב‭ ‬הלכו‭ ‬אצל‭ ‬מלך‭ ‬מצרים‭, ‬ובקשו‭ ‬כבקשת‭ ‬יותם‭ ‬מן‭ ‬העצים‭ – ‬‮"‬מולכה‭ ‬עלינו‮"‬‭, ‬ולא‭ ‬אבה‭. ‬וכן‭ ‬עשו‭ ‬אצל‭ ‬מלך‭ ‬ירדן‭, ‬וביקשוהו‭ ‬שיואיל‭ ‬הוד‭ ‬מלכותו‭ ‬לפרוש‭ ‬שלטונו‭ ‬על‭ ‬העיר‭ ‬עזה‭, ‬כשם‭ ‬שהואיל‭ ‬בטובו‭ ‬לפרוש‭ ‬שלטונו‭ ‬בירושלים‭ ‬במקום‭ ‬מקדשנו‭, ‬ולא‭ ‬אבה‭. ‬אמרו‭: ‬‮"‬מה‭ ‬זאת‭ ‬הייתה‭ ‬לנו‭, ‬שאנחנו‭ ‬בנים‭ ‬לעם‭ ‬חכם‭ ‬ונבון‭ ‬ואיננו‭ ‬הולכים‭ ‬לשאול‭ ‬אצל‭ ‬חכמינו‭, ‬שחכמת‭ ‬דורות‭ ‬נערמה‭ ‬עליהם‭, ‬וחכמת‭ ‬תורתנו‭ ‬העתיקה‭ ‬בהם‭?‬‮"‬‭ ‬

הלכו‭ ‬אצל‭ ‬חכם‭ ‬זקן‭ ‬מישראל‭ ‬ושאלוהו‭. ‬אמר‭ ‬להם‭: ‬‮"‬למה‭ ‬תבקשו‭ ‬מלך‭ ‬זר‭? ‬הלא‭ ‬צבא‭ ‬גדול‭ ‬וחכם‭ ‬לכם‭!‬‮" ‬אמרו‭ ‬לו‭: ‬‮"‬הנשלוט‭ ‬בשני‭ ‬מיליון‭ ‬איש‭ ‬מאויבינו‭?‬‮" ‬אמר‭ ‬להם‭: ‬‮"‬אדרבה‭, ‬התניחו‭ ‬לשני‭ ‬מיליון‭ ‬מאויביכם‭ ‬לשלוט‭ ‬בכם‭?‬‮"‬

נתבלבלו‭ ‬משאלתו‭ ‬ולא‭ ‬ידעו‭ ‬מה‭ ‬שישיבוהו‭.‬‮ ‬הוסיף‭ ‬ושאלם‭: ‬‮"‬ומדוע‭ ‬לא‭ ‬תניחו‭ ‬לאויביכם‭ ‬לילך‭ ‬אל‭ ‬ארץ‭, ‬כדוגמת‭ ‬כמה‭ ‬וכמה‭ ‬מאחיהם‭ ‬בסוריה‭, ‬אשר‭ ‬מצאו‭ ‬להם‭ ‬מנוחה‭ ‬מן‭ ‬המלחמות‭ ‬בארץ‭ ‬צרפת‭, ‬ובארצות‭ ‬בריטניה‭, ‬ובקנדה‭ ‬ועוד‭, ‬ואחיהם‭ ‬מאפגניסטן‭ ‬אשר‭ ‬מצאו‭ ‬להם‭ ‬נחלה‭ ‬בארץ‭ ‬גרמניה‭ ‬ובשאר‭ ‬העמים‭?‬‮"‬

השיבוהו‭: ‬‮"‬אמת‭. ‬אבל‭ ‬למה‭ ‬יאמרו‭ ‬בעמים‭ ‬‮–‬‭ ‬‮'‬אויביהם‭ ‬גירשו‭!‬‮'‬‭? ‬למה‭ ‬יאמרו‭ ‬במדינות‭ ‬הים‭ ‬כי‭ ‬לא‭ ‬יהודים‭ ‬רחמנים‭ ‬אנחנו‭? ‬לא‭ ‬ייעשה‭ ‬כן‭ ‬בישראל‭, ‬להניח‭ ‬לאויבינו‭ ‬לצאת‭ ‬ממיצר‭ ‬שלהם‭ ‬ולילך‭ ‬להם‭ ‬לנפשם‭ ‬למקום‭ ‬רחוק‭! ‬ועוד‭ ‬זאת‭: ‬אף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬שבכל‭ ‬בית‭ ‬ובכל‭ ‬מיטת‭ ‬נער‭ ‬וזקן‭ ‬מצאנו‭ ‬כלי‭ ‬נשק‭ ‬כדי‭ ‬להילחם‭ ‬בנו‭, ‬אולי‭ ‬ימצאון‭ ‬חמישים‭ ‬צדיקים‭ ‬נסתרים‭ ‬בעיר‭? ‬ואם‭ ‬לאו‭, ‬שמא‭ ‬נסתרים‭ ‬הצדיקים‭ ‬במערות‭ ‬ובנקרות‭ ‬צורים‭ ‬אשר‭ ‬מתחת‭ ‬לעיר‭? ‬ושמא‭ ‬לא‭ ‬מרצונם‭ ‬נעשו‭ ‬לאויבינו‭ ‬אלא‭ ‬מצוק‭ ‬העתים‭, ‬או‭ ‬משעמום‭ ‬הלב‭? ‬ואולי‭ ‬אנוסים‭ ‬הם‭ ‬בחובת‭ ‬דתם‭, ‬ע"פ‭ ‬מטיפיהם‭, ‬ומצווים‭ ‬כולם‭, ‬טף‭ ‬ונשים‭, ‬נער‭ ‬וזקן‭, ‬להיות‭ ‬טובחים‭ ‬בעמנו‭ ‬בעל‭ ‬כרחם‭? ‬ועוד‭ ‬זאת‭, ‬הלא‭ ‬ידעת‭ ‬כי‭ ‬כאשר‭ ‬נסו‭ ‬אויבינו‭ ‬אחרי‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭, ‬הלך‭ ‬אחד‭ ‬מגדולי‭ ‬שרינו‭, ‬אשר‭ ‬סבו‭ ‬או‭ ‬סב‭ ‬סבו‭ ‬דיין‭ ‬היה‭ ‬בחוצה‭ ‬לארץ‭, ‬ופוצץ‭ ‬הגשרים‭ ‬מעל‭ ‬נהר‭ ‬הירדן‭, ‬לבל‭ ‬יברחו‭? ‬וגם‭ ‬אלה‭ ‬אשר‭ ‬ברחו‭ ‬קראם‭ ‬לשוב‭ ‬לבתיהם‭!‬‮"‬

‭-‬‮"‬אם‭ ‬כן‭, ‬אין‭ ‬דרך‭ ‬אחרת‭ ‬לפניכם‭ ‬אלא‭ ‬שתהיו‭ ‬אתם‭ ‬מושלים‭ ‬בהם‭!‬‮"‬‭ ‬אמר‭ ‬החכם‭.‬

‭- ‬‮"‬שמא‭ ‬לא‭ ‬שמע‭ ‬כבודו‭ ‬על‭ ‬הדמוקרטיה‭ ‬המושלת‭ ‬בימינו‭ ‬בכיפת‭ ‬עולם‭? ‬והלא‭ ‬רוצים‭ ‬הם‭ ‬בוודאי‭ ‬בזכות‭ ‬לבחור‭ ‬ולהיבחר‭, ‬ולנהל‭ ‬ענייניהם‭ ‬בעצמם‭!‬‮"‬

‭- ‬‮"‬אם‭ ‬כן‭, ‬יבנו‭ ‬להם‭ ‬בתי‭ ‬ממשל‭ ‬בכל‭ ‬כפר‭ ‬ועיר‭, ‬חמולה‭ ‬ומשפחה‭, ‬וראשי‭ ‬עיריות‭ ‬ומועצות‭ ‬יעשו‭ ‬להם‭, ‬ובכל‭ ‬כפר‭ ‬יעמידו‭ ‬מעצמם‭ ‬מוכתר‭ ‬ושליט‭, ‬ויגבו‭ ‬מסים‭ ‬וארנוניות‭ ‬בכפרם‭, ‬לתקן‭ ‬הדרכים‭ ‬ולפנות‭ ‬האשפתות‮"‬‭.‬‮ ‬

אמרו‭ ‬אותם‭ ‬משרי‭ ‬ישראל‭ ‬זה‭ ‬לזה‭: ‬‮"‬זהו‭ ‬שאומרים‭ ‬עליו‭ ‬שחכם‭ ‬גדול‭ ‬הוא‭? ‬והרי‭ ‬אין‭ ‬הוא‭ ‬בקיא‭ ‬כלל‭ ‬בהוויות‭ ‬העולם‭ ‬ובמוסר‭ ‬החדש‭. ‬מדורות‭ ‬קודמים‭ ‬האיש‮"‬‭.‬

אמרו‭ ‬לו‭: ‬‮"‬ושמא‭ ‬יחפצו‭ ‬אויבינו‭ ‬במדינה‭ ‬ומלכות‭ ‬גדולה‭ ‬משלהם‭?‬‮"‬‭ ‬

ראה‭ ‬החכם‭ ‬שמחשבתם‭ ‬במקומה‭ ‬עומדת‭, ‬לא‭ ‬תנוע‭ ‬כלל‭, ‬אף‭ ‬לא‭ ‬ברוח‭ ‬שאינה‭ ‬מצויה‭, ‬והשיבם‭:‬‮ "‬אם‭ ‬כן‭, ‬יקראו‭ ‬לממלכותיהם‭ ‬בשמות‭ ‬ממלכה‭, ‬או‭ ‬רשות‭, ‬או‭ ‬מדינה‭, ‬או‭ ‬בכל‭ ‬שם‭ ‬שיחפצו‭ ‬בו‭, ‬ויעשו‭ ‬להם‭ ‬דגלים‭ ‬והימנונות‭ ‬ודפוסי‭ ‬בולים‭, ‬וכל‭ ‬שאר‭ ‬סממני‭ ‬מלכות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬כפר‭ ‬ומשפחה‮"‬‭.‬

‭-‬‮"‬ואולי‭ ‬יחפצו‭ ‬להיות‭ ‬מדינה‭ ‬ככל‭ ‬המדינות‭, ‬בעלי‭ ‬צבא‭ ‬גדול‭ ‬וחזק‭, ‬ויתאוו‭ ‬להיות‭ ‬להם‭ ‬כלי‭ ‬נשק‭, ‬טנקים‭ ‬ומטוסים‭ ‬ואוניות‭ ‬צי‭ ‬ככל‭ ‬העמים‭, ‬וכלי‭ ‬מלחמה‭ ‬וטילי‭ ‬שלום‭, ‬ואף‭ ‬יאבו‭ ‬לבנות‭ ‬ערים‭ ‬עיליות‭ ‬וערים‭ ‬תחתיות‭, ‬וגבול‭ ‬בל‭ ‬יעברון‭ ‬בו‭ ‬אחרים‭…‬‮"‬

‭- ‬‮"‬לשם‭ ‬מה‭ ‬ירצו‭ ‬בכך‭?‬‮"‬

‭-‬‮"‬איננו‭ ‬יודעים‭, ‬לא‭ ‬ענין‭ ‬הוא‭ ‬לנו‭. ‬לשם‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭, ‬כדי‭ ‬להיקרא‭ ‬עם‭ ‬ומדינה‭. ‬מצות‭ ‬הדמוקרטיה‭ ‬לעשות‭ ‬כרצון‭ ‬איש‭ ‬ואיש‭, ‬ורצונם‭ – ‬כבודם‭. ‬די‭ ‬בכך‭ ‬שהם‭ ‬עצמם‭ ‬יודעים‭ ‬לשם‭ ‬מה‭, ‬ומה‭ ‬לנו‭ ‬כי‭ ‬נתערב‭ ‬בענייניהם‭? ‬ועוד‭, ‬שטוב‭ ‬לנו‭ ‬שלא‭ ‬יאמרו‭ ‬עלינו‭ ‬האומות‭ -‬‮"‬ליסטים‭ ‬וכובשים‭ ‬אתם‮"‬‭.‬

‭-‬‮"‬דבר‭ ‬זה‭ ‬האחרון‭ ‬לא‭ ‬זכיתי‭ ‬להבינו‭. ‬הטוב‭ ‬בעיניכם‭ ‬להיות‭ ‬כבושים‭ ‬תחת‭ ‬ידם‭, ‬לטבח‭ ‬ולהריגה‭, ‬ובלבד‭ ‬שלא‭ ‬ידבקו‭ ‬בכם‭ ‬כינויי‭ ‬העמים‭?‬‮"‬

שוב‭ ‬לא‭ ‬ידעו‭ ‬מה‭ ‬שישיבוהו‭.‬

חכך‭ ‬החכם‭ ‬בדעתו‭, ‬ושאלם‭: ‬‮"‬מאיזה‭ ‬מקום‭ ‬באו‭ ‬אבותיכם‭ ‬לארץ‭ ‬הקודש‭? ‬מאיזו‭ ‬עיר‭ ‬או‭ ‬עיירה‭?‬‮"‬

השיבוהו‭ ‬בגאווה‭: ‬‮"‬מעיר‭ ‬גדולה‭ ‬של‭ ‬חכמים‭ ‬אנחנו‭, ‬מעיר‭ ‬חלם‮"‬‭.‬

אמר‭ ‬להם‭: ‬‮"‬ומדוע‭ ‬באתם‭ ‬אלי‭? ‬שאלו‭ ‬את‭ ‬עמכם‭, ‬הרי‭ ‬עם‭ ‬חכם‭ ‬ונבון‭ ‬לכם‭, ‬ועשו‭ ‬כרצונו‭! ‬

אמרו‭ ‬לו‭: ‬‮"‬העם‭? ‬העם‭ ‬שלנו‭??‬‮"‬

‭-‬‮"‬כן‭, ‬עמכם‭! ‬אלא‭ ‬מי‭? ‬העם‭ ‬האמריקאי‭?‬‮"‬

‭- ‬‮"‬הו‭, ‬עמנו‭ ‬עם‭ ‬נבער‭ ‬מדעת‭ ‬הוא‭, ‬רובו‭. ‬רק‭ ‬מעט‭ ‬משכילים‭ ‬יש‭ ‬בו‭, ‬יושבי‭ ‬קתדראות‭, ‬והם‭ ‬ששלחונו‭ ‬אל‭ ‬מלכי‭ ‬האומות‮"‬‭.‬

אמר‭ ‬החכם‭ ‬לעצמו‭: ‬‮"‬ולא‭ ‬הם‭ ‬אשר‭ ‬דיברו‭ ‬בקדושת‭ ‬הדמוקרטיה‭ ‬המולכת‭ ‬בעולם‭? ‬אחוס‭ ‬נא‭ ‬על‭ ‬עתותי‭ ‬ואשוב‭ ‬להגות‭ ‬בספרינו‭ ‬העתיקים‮"‬‭. ‬פטרם‭ ‬לשלום‭ ‬באמרו‭: ‬‮"‬אם‭ ‬כן‭, ‬הניחו‭ ‬לאויביכם‭ ‬לעשות‭ [‬בכם‭] ‬כרצונם‭. ‬ואך‭ ‬את‭ ‬הדבר‭ ‬הזה‭ ‬תעשו‭: ‬בקשו‭ ‬מהם‭ ‬חתימה‭ ‬על‭ ‬הבטחה‭ ‬של‭ ‬שלום‭, ‬אם‭ ‬מצאתם‭ ‬חן‭ ‬בעיניהם‭, ‬ואם‭ ‬לא‭ ‬יקשה‭ ‬עליהם‭ ‬הדבר‭ [‬כי‭ ‬שמא‭ ‬יהא‭ ‬דבר‭ ‬זה‭ ‬מהלך‭ ‬כנגד‭ ‬אמונתם‭]‬‮"‬‭. ‬וחתם‭ ‬הזקן‭ ‬דבריו‭ ‬בפסוק‭ ‬מדברי‭ ‬החכם‭ ‬מכל‭ ‬אדם‭: ‬‮"‬סובב‭ ‬סובב‭ ‬הולך‭ ‬הרוח‭ ‬ועל‭ ‬סביבותיו‭ ‬שב‭ ‬הרוח‮"‬‭, ‬ו‮"‬אין‭ ‬כל‭ ‬חדש‭ ‬תחת‭ ‬השמש‮"‬‭.‬

ואף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬כן‭, ‬הקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭, ‬שאוהב‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬אף‭ ‬יותר‭ ‬מכמה‭ ‬מישראל‭ ‬עצמם‭, ‬דרכים‭ ‬רבות‭ ‬לו‭. ‬יעשה‭ ‬מה‭ ‬שיעשה‭, ‬ויצילנו‭ ‬מתוך‭ ‬ידם‭ ‬של‭ ‬אויבינו‭. ‬

40‭ ‬שנה‭ ‬לפטירת‭ ‬ה"בבא‭ ‬סאלי‮"‬

בד‮'‬‭ ‬שבט‭ ‬ימלאו‭ ‬40‭ ‬שנה‭ ‬לפטירת‭ ‬ה"בבא‭ ‬סאלי‮"‬‭, ‬ר‮'‬‭ ‬ישראל‭ ‬אבוחצירא‭. ‬לפני‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬ר‮'‬‭ ‬מאיר‭ ‬בן‭ ‬חמו‭ ‬ז"ל‭, ‬שלמד‭ ‬איתנו‭ ‬בחבורת‭ ‬הדף‭ ‬היומי‭, ‬ואני‭ ‬מקווה‭ ‬שאני‭ ‬זוכר‭ ‬נכון‭: ‬בילדותי‭ ‬גרו‭ ‬הורי‭ ‬ברח‮'‬‭ ‬הנביאים‭ ‬בירושלים‭. ‬ביום‭ ‬שישי‭ ‬אחד‭, ‬ללא‭ ‬הודעה‭ ‬ארוכה‭ ‬מראש‭, ‬הגיע‭ ‬ה'בבא‭ ‬סאלי‮'‬‭ ‬להתארח‭ ‬בבית‭ ‬הורי‭ ‬בשבת‭. ‬השמחה‭ ‬הייתה‭ ‬גדולה‭, ‬הידיעה‭ ‬נפוצה‭, ‬ובמוצ"ש‭ ‬הגיעו‭ ‬רבים‭ ‬מבני‭ ‬ירושלים‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬פניו‭. ‬דרכו‭ ‬הייתה‭ ‬למזוג‭ ‬כוס‭ ‬של‭ ‬ערק‭ ‬למבקריו‭, ‬ולברכם‭. ‬אבי‭ ‬הוציא‭ ‬לו‭ ‬את‭ ‬הערק‭ ‬שהיה‭ ‬בביתנו‭, ‬ובשלב‭ ‬מסויים‭ ‬אמי‭ ‬אמרה‭ ‬לאבי‭ ‬שהחנויות‭ ‬סגורות‭ ‬כעת‭, ‬ואם‭ ‬ייגמר‭ ‬הערק‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬עוד‭ ‬איך‭ ‬להשיג‭ ‬וכו‮'‬‭. ‬הבבא‭ ‬סאלי‭ ‬כנראה‭ ‬שמע‭ ‬את‭ ‬ההערה‭ ‬הזו‭, ‬ופתר‭ ‬את‭ ‬בעיית‭ ‬שלום‭ ‬הבית‭ ‬בדרכו‭ ‬המקורית‭. ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬שאין‭ ‬צורך‭ ‬בעוד‭ ‬ערק‭, ‬כיסה‭ ‬את‭ ‬הבקבוק‭ ‬במגבת‭, ‬ומזג‭ ‬עוד‭ ‬ועוד‭ ‬לאנשים‭ ‬הרבים‭ ‬שהוסיפו‭ ‬להגיע‭, ‬בלי‭ ‬חשבון‭ ‬כלל‭, ‬והערק‭ ‬לא‭ ‬נגמר‭…‬

האם‭ ‬סיפורי‭ ‬הבבא‭ ‬סאלי‭ ‬אכן‭ ‬התרחשו‭ ‬כפי‭ ‬שמספרים‭? ‬אינני‭ ‬יודע‭, ‬אבל‭ ‬דומני‭ ‬שראוי‭ ‬לענות‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬כפי‭ ‬שענה‭ ‬לשאלה‭ ‬זו‭ ‬העו"ד‭ ‬של‭ ‬ה"חפץ‭ ‬חיים‮"‬‭. ‬פעם‭ ‬האשימו‭ ‬אנשי‭ ‬הצאר‭ ‬הרוסי‭ ‬את‭ ‬ה"חפץ‭ ‬חיים‮"‬‭, ‬ר‮'‬‭ ‬ישראל‭ ‬מאיר‭ ‬הכהן‭, ‬בעבירה‭ ‬כנגד‭ ‬השלטון‭, ‬והזמינו‭ ‬אותו‭ ‬למשפט‭. ‬עורך‭ ‬דינו‭ ‬אמר‭ ‬לשופט‭: ‬‮'‬לפני‭ ‬שנדון‭ ‬בגופו‭ ‬של‭ ‬ענין‭, ‬כדאי‭ ‬שתדע‭ ‬מי‭ ‬עומד‭ ‬לפנינו‭. ‬מספרים‭ ‬שפעם‭ ‬נכנס‭ ‬גנב‭ ‬לביתו‭ ‬וגנב‭ ‬את‭ ‬פמוטי‭ ‬הכסף‭ ‬היקרים‭ ‬שלו‭. ‬רדף‭ ‬אחריו‭ ‬הח"ח‭, ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬רוחו‭ ‬בו‭, ‬וכשכמעט‭ ‬הגיע‭ ‬אליו‭ ‬צעק‭ ‬לגנב‭ ‬שהוא‭ ‬מפקיר‭ ‬את‭ ‬הפמוטים‭. ‬מדוע‭ ‬עשה‭ ‬דבר‭ ‬זה‭? ‬כדי‭ ‬שהגנב‭ ‬לא‭ ‬ייכשל‭ ‬באיסור‭ ‬גזל‮'‬‭. ‬שאלו‭ ‬השופט‭: ‬‮'‬ואתה‭ ‬באמת‭ ‬מאמין‭ ‬לאגדות‭ ‬כאלו‭?‬‮'‬‭ ‬השיב‭ ‬העו‮"‬ד‭: ‬‮'‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬אם‭ ‬הדברים‭ ‬אכן‭ ‬קרו‭ ‬כך‭ ‬או‭ ‬לא‭, ‬אבל‭ ‬אני‭ ‬יודע‭ ‬שעלי‭ ‬ועליך‭ ‬לא‭ ‬מספרים‭ ‬סיפורים‭ ‬כאלה‭, ‬ועליו‭ ‬כן‮'‬‭. ‬■

הרב‭ ‬מאיר‭ ‬דורפמן‭, ‬מחבר‭ ‬סדרת‭ ‬ה'מרבדים‮'‬‭ ‬על‭ ‬מסכתות‭ ‬הש"ס‭, ‬ו"פעמיים‭ ‬באהבה‮"‬‭.‬

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…