בדרך לכותל

אליהו רחמים

אמפיתיאטרון שבנה הורדוס בכניסה לבית המקדש
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
שבת ירושלמית קיצית ומוארת פתחה את תשעת הימים. החמה יצאה מנרתיקה, וכמדי שנה, היא כנראה לא תתכסה עד לאחר צום החמישי.
אודים שעלו מן האספלט השחור, בדרך מן הכותל, העלו בי מחשבות נוגות על החום ששרר בזמן חורבן הבית. אפילו אם נוריד את השפעת החור באוזון, שאופיינית לדור שלנו בלבד, נצטרך עדיין להוסיף את להט האש המתהפכת, ששולחה על ידי הרומאים, אחזה בחומות המקדש, חרכה וליחכה את בית הבחירה עד היסוד ואף הבעירה את האור, ששרף את לבבות ישראל בדורות הגלות, עד ימינו אלה.
שבת בבוקר, משב רוח ירושלמי חרישי המתיק את החמסין וייבש את הלחות. רחבת הכותל קיבלה בחום את פני האורחים הרבים שהגיעו מכל קצוות הארץ והעולם לתנות תפילתם מול הבית החרב, בשבת של בין המייצרים.
ליד שריד חומת הר הבית, בגעגוע לימי המפגש של עם ישראל במקדש, פגשתי חברים רבים, כמו את אחיו המתוק של אורי שכטר, שהדרים בדרכו אל הכותל עם משפחתו מחיספין הרחוקה, ואת ידידי הוותיק – ר׳ דוד הדרי, שהנעים לנו את תפילת המוסף בניגוניו. את ידידיי מחיפה – משה גן-צבי ורעייתו, שעשו עלייה לירושלים, אספני הגדות ידועים והוריו של עו״ד טל גן צבי. פגשתי את חברי היקר, ד״ר פרי נוסן, עולה ׳חדש-וותיק׳ מאמריקה, שתיאר לי את הרגשתו הנחרצת, שלמרות שיש לו עדיין משפחה אהובה מעבר לים, אין לו שום חשק או רצון לצאת לחופשה בחו״ל, והוא חפץ לפוש עם משפחתו היקרה רק בנופי ארץ ישראל.
02
כי רצו עבדיך את אבניה – בערב ראש חודש מנחם אב הצטרפנו לסיור מרתק במנהרות הכותל – בעקבות כלי המקדש׳. המדריך שלנו היה ד״ר אבי סולומון המדהים, איש הסוד של הכותל המערבי, ארכיאולוג, חוקר ומדריך בחסד. ד״ר סולומון, תושב יצהר, שימש במשך שנים כארכיאולוג הראשי של ׳הקרן למורשת הכותל׳. הקרן עושה גדולות ונצורות בניהול התפילות והתיירות ברחבת הכותל, בד בבד עם קידום החפירות מתחת לרחבה ובסביבתה.
ד״ר סולומון היה תלמידו ועוזרו של הארכיאולוג המפורסם ד״ר דן בהט, החוקר של הכותל המערבי ומנהרות הכותל, ששימש גם כארכיאולוג הראשי של מחוז ירושלים. עד היום הוא אחד המובילים בחוקרי ההיסטוריה של ההתיישבות בארץ ישראל, שבעניינה כתב ספרים חשובים ומחכימים, שהמפורסם שבהם – ׳הר הבית המתחם הקדוש בירושלים׳.
הסיור ערך כשלוש שעות וחצי והופסק רק בשל סגירת המנהרות בשעה 23:30 בלילה. נותרנו פעורי פה – היקף הידע של סלומון הוא בלתי נדלה. סיפוריו המרתקים על התגליות החדשות החיו לעינינו ממש את תקופות העלייה לרגל, עד לחורבן הנורא של בית ראשון ובית שני. סיירנו בין שערי הר הבית המקוריים, שנסתמו במפולות החורבן ועמדנו ממש מול המקום בו פרצו הרומאים את חומת הר הבית.
לא הרחק מ׳שער וו׳רן׳, (שהוא כנראה ׳שער קיפונוס׳, מתקופת הורודוס), הקימו ראשי לוחמי ׳מפלגות היהודים׳ שני מגדלי שמירה והיו יורים מהם בליסטראות איש על רעהו.
כך הוכרע החורבן.
די היה לי לראות בעיניי את האתר בו הגיעה לשיאה מלחמת האחים הנוראה, עד שחשתי את אש המחלוקת כתבערה מתחת לרגליי. לא הזדקקתי לדמיון פרוע כדי להיווכח שוב, שחורבן הבית נגרם משנאת חינם – או במילים של ימינו – ׳כן ביבי, לא ביבי׳.
דן בהט טוען בתוקף, שעד לפני כ-400 שנה לא היה מקובל כלל להתפלל ליד הכותל. מעדויות שונות מוכח, שיהודים היו עולים בתשעה באב ובמשך השנה כולה, להתפלל דווקא במקום המקודש ביותר לעם ישראל, על הר הבית. המתפללים הגיעו לא הרחק ממקום קודש הקודשים שזוהה לאחר החורבן בזכות אבן השתייה – שממנה הושתת העולם.
עמדנו נפעמים מחוץ לשער וו׳רן, הסתום במפולות טיט. אחד השערים הראשיים לרחבת הר הבית, שפעור בחומת הכותל המערבי, מצפון לכותל המוכר לנו. רוחב השער כ-6 מטר, שהם בדיוק 10 אמות, כרוחב שערי הר הבית. השער שממוקם מתחת ל׳שער השלשלת׳ (הפתוח רק לגויים), התגלה על ידי החוקר הבריטי – צ׳ארלס וו׳רן, בתקופת השלטון העותמני.
השער נסתם בתקופת החורבן. הרב גץ, רב הכותל והרב גורן, הרב הראשי לצה״ל, פרצו בו מחילה וניסו לזחול דרכה למנהרה העתיקה, שמובילה ל׳דיר העצים׳.
המנהרה הארוכה הובילה עד לרצפת ׳לשכת העצים׳, הסמוכה לשער המזרח של עזרת נשים. המנהרה שימשה כוהנים שנטמאו ונפסלו לעבודת המקדש, עד שייטהרו. הכהן הטמא פסע במנהרה עד שיצא מהשער המערבי כדי לטבול ולהיטהר.
הרב גץ מתאר מאגר מים גדול שהתגלה מאחורי השער ושימש את עבודת המקדש. אמת המים, שעברה על גשר, מהעיר המערבית לתוך המקדש, סיפקה את המים למאגר. מנהרות הכותל הן האולמות שנוצרו בין עמודי הגשר הענק.
מסופר במסכת שקלים על אחד הכוהנים, שעבד ב׳לשכת העצים׳, ליד פתח נסתר של המנהרה. הכהן חש להפתעתו שאחת המרצפות שונה מחברותיה וסיפר על כך לחברו. מיד לאחר שסיפר על הסוד הכמוס השיב את נשמתו לבוראו.
על פי רבי יהודה, במסכת יומא ועל פי הרמב״ם, בהלכות בית הבחירה, נטמן ארון הברית על ידי יאשיהו המלך, ב׳מטמוניות עמוקות ועקלקלות׳, שחפר המלך שלמה מתחת ל׳דיר העצים׳. כיום, נטועה מעליו חורשת זיתים.
לעומת זאת, בספר חשמונאים ב׳, מתואר מהלכו האמיץ של הנביא ירמיהו, שהטמין את ארון הברית ואת מזבח הקטורת במערה מחוץ להר הבית ויסתום את פיה. ירמיהו אסר לפתוח את המערה, אלא רק בדור הגאולה…
מתי נזכה לראות את הכרובים, המעטרים את ארון הברית, מביטים זה אל זה, כאות אחווה ורעות בין כל המפלגות בעם ישראל?
עמדתי שם, מול קודש הקודשים, במנהרה הצוננת והרהרתי לי באופטימיות – בשונה לחלוטין ממלחמות היהודים הפנימיות, בתקופות השמד והרצח של היוונים והרומאים, אנו, בימינו, מתנהגים בשעת מלחמה, באחדות ובשיתוף פעולה יוצא דופן. כשאנו מותקפים מבחוץ, ע״י אויבנו, העומדים עלינו לכלותינו, אנו מתאחדים, מתחבקים, מעודדים ומחזקים איש את רעהו. מחשבה זו שימחה את ליבי ונטעה בי אמונה, שחודש מנחם אב יהפוך במהרה לחודש של חג ושמחה.
03
בסיום הסיור חפצנו להתפלל בבית כנסת המקובלים, של הרב גץ, מול קודש הקודשים. אך בשל הקירבה לשעת סגירת המנהרות, ניגשנו לתפילה בכותל.
כמה מאות בחורים מישיבת בעלז ישבו שורות-שורות, כשפניהם איש אל אחיו, תוך שהם מנעימים בקולם, ניגונים נוגים המוכרים וידועים היטב בחצר חסידות בעלז ואף מחוצה לה.
נזכרתי שהחניתי את רכבי, באישור, בכניסה לישיבת ׳פורת יוסף׳. חששתי שמישהו יחסום לי הרכב.
בתפילתי, ביקשתי בקשות אישיות רבות: על משפחתי, חבריי, רעיי לעבודה ועל פצועי הפיגועים ותאונות הדרכים. הרבתי תחנונים על ישועת כנסת ישראל והתיישבות היהודית בארץ, בימים הקשים של בין המייצרים ובין הקלפיות.
ברוב חוצפתי, הוספתי והעתרתי אל ה׳, שייתן לי סימן ואות, שאכן תפילותיי התקבלו ברצון.
כשהגעתי עם רעייתי לרכבנו, גילינו שהוא אכן נחסם במחסום ובריח.
השעה הייתה מאוחרת ולא היה עם מי לדבר. עליתי לבניין הישיבה ותרתי נואשות אחרי עזרה. מעטים הבחורים שנותרו ערים אך איש לא יכול היה לסייע לי. השומר, האוחז במפתחות, נם כבר את שנתו, מאחורי דלתו המוגפת ולא היה ביכולתו לשמוע את מצוקתי – שהרי למחרת, כבכל יום שישי בבוקר, אני נוסע לאימי שתחי׳, כדי להביא לה מצרכים חיוניים, לשבת ק׳.
בקטנות אמונתי, על סף ייאוש, תכננתי לחזור הבייתה עם רעייתי, במונית ולשוב עם אור ראשון, כדי לחלץ את הרכב – בתקווה שעד אז יקיץ השומר.
אך, הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל…
לפתע, כבמטה קסמים, צץ מהחצר הפנימית של הישיבה, בחור חמד, משיעור ד׳. העלם ראה את מצוקתי ושאל אותי, ביוזמתו, כיצד הוא יוכל לסייע. התניתי לו את תקלתי. מאותו רגע, במשך למעלה משעה, במסירות מופלאה, הבחור דפק בנחישות על כל דלת בפנימייה, הפך כל אבן, התקשר למדריכים ולרבני הישיבה (לאלה שהיו עדיין ערים בשעה המאוחרת) כדי למצא מפתח למחסום הנעול.
לבסוף, לאחר ששאל עוד חברים, חיבר אותי עם הרב טו׳יטו שליט״א, שבידו מפתח חילופי לשער.
והנה, ב״ה, בזכות אליהו, נעשה לי אות, סימן ומופת, הורם המחסום ושוחרר הרכב.
הודיתי לבחור המסור ושאלתי לשמו… ׳ומדוע תשאל לשמי?׳ השיב. בליבי פנימה, חשבתי לגמול לו טובה ולכן התעקשתי שוב לדעת מה שמו… ׳אליהו רחמים הוא שמי׳, ענה ונעלם.
חשתי, שה-׳גילוי אליהו׳ הזה, הוא האות שביקשתי בכותל…
בנוסף לכך, באותו ליל שימורים, של ערב ראש חודש מנחם אב, למדתי מאליהו רחמים שיעור גדול על אהבת ישראל. שיעור על ענווה אמיתית והקרבה אישית של אדם לחברו. מסירות על צורכי הזולת בכל עת ובכל שעה, בלי היסוס ובלי עצלות – רק כך נקרב את בניין המקדש.
04
בימי בין המייצרים נהניתי שוב להשתתף ב׳ימי עיון בתנ״ך׳, בגבעת שמואל, שמאורגנים מידי שנה, בהצלחה גדולה, על ידי ׳מדרשת הרובע׳, ׳מדרשת אוריה׳ וישיבת ׳שבי חברון׳.
יש לנו זכות גדולה לקחת, מידי שנה, חלק בפרסום של ימי התנ״ך המופלאים. אלפי נשים וגברים מגיעים מכל הארץ ולוקחים חלק פעיל בשיעורים המרתקים והעמוקים, שניתנים על ידי טובי הרבנים והמרצים.
מיותר להסביר את חשיבות לימוד התנ״ך, עם פירושי חז״ל, לעומקו ולרוחבו, בדורנו. יעידו על כך אלפי המשתתפים הנלהבים והמחכימים, מידי שנה בכנס המיוחד, שהולך ומתעצם, ב״ה, משנה לשנה.
אולי זו תשובת המשקל, לעוול הגדול שעשה משרד החינוך שהפך לאחרונה את התנ״ך ל׳לימודי רשות׳ למבחני הבגרות בישראל…
05
לפני סגירת הגיליון התבשרתי, שידידי, צבי סוכות, העורך המוכשר של ׳גילוי דעת׳ ומייסד תנועת ׳אמונים׳, לחיזוק ההתיישבות בשומרון, הגיש את מועמדותו לפריימריז, לרשימת ׳הציונות הדתית׳ לכנסת. כל מה שאכתוב כאן על צבי סוכות היקר, יהיה חיוור לעומת האישיות המיוחדת, הערכית והמסורה שלו. בנחישותו, בחוכמתו, באמונתו ובנועם הליכותיו, צבי מצליח להגיע להישגים מרשימים בהנהגת הדור הצעיר של הכיפות הסרוגות, תוך כדי שהוא מקרבם לערכי חברה, תורה והתיישבות.
אני כנראה ׳אחטוף׳ נזיפה מצבי סוכות, העניו, על הפירגון החושפני הזה…
שבת שלום! מתוך אהבת ישראל ללא גבול, אהבת התנ״ך ולימודו, ומתוך תפילה לבניין בית שלישי, במהרה בימינו.

בתמונה הראשית: אמפיתיאטרון שבנה הורדוס בכניסה לבית המקדש

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד שחם) לקיים הליך גישור פלילי. "היועמ"שית הכריעה: לא להליך גישור", נכתב באחד מהעיתונים שמסקרים את המשפט באובייקטיביות כמו כל דבר שמעורב בו נתניהו.
נתחיל ונאמר שבמחנה הימין הנטייה היא לא ללכת לגישור או עסקת טיעון, אלא להמשיך ולגלות את העבירות והכשלים שבהליך המשפטי שהשפיע ישירות על הבחירות וגרם להעברת מנדטים מצד לצד אי אז בתחילת המסע. בין אם אתם בעד הליך גישור, או נגדו, שלוש שנים לשלושת התיקים זו הזדמנות מצוינת לעצור רגע ולגלות זוויות שנעלמות לפעמים מן העין.
שלוש שנים של משפט ובינתיים מה אנחנו למדים? ריכזתי לכבוד האירוע שלוש נקודות תקשורתיות וממש לא משפטיות כדי להבין את האווירה, האקלים ולמה הרפורמה המשפטית הנחוצה כוללת גם תיקון חזק לתקשורת:
01
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים שעסקת הטיעון כבר היתה מונחת על השולחן מתחילת המשפט, כך דיווח רק לאחרונה כמובן, הפרשן גיא פלג – כלומר בפרקליטות המדינה המוטיבציה היתה להגיע לאיזשהו הליך, שאינו כולל בירור הצדק והעבירות, רק כדי לסיים בעסקת קלון שכבר פורסמה לפני כשנה. אצל כתבי המשפט ההודעה הזו של הפרקליטות לא מובילה למסקנה שיש פה במקרה הטוב אובר מוטיבציה להזזת ראש ממשלה פופולרי מתפקידו ובמקרה הרע עוול נוראי. עסקת הטיעון המפורסמת כוללת השמטה של סעיף השוחד, שאחרי שלוש שנים על סמך משפטנים בכירים כבר מפוררת לגמרי. הקלות הזו שבה אישום בשוחד נגד ראש ממשלה זוכה להסכמת ויתור בעסקה הוא בלתי מתקבל על הדעת. ללא האישום ב'שוחד, מרמה והפרת אמונים' וכתב אישום הכולל רק את שני הסעיפים האחרונים, ספק אם הימין היה מאבד את מספר המנדטים שהוביל לממשלת השינוי. כל הזועקים לד-מו-קר-טיה ברחובות מתעלמים מהקלות הבלתי נסבלת להמציא אישום בשוחד ערב בחירות כדי לפגוע בצד המשתתף בחגיגה הדמוקרטית.
02
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים, ותקנו אותי אם אני טועה, ששום עד ושום ראייה לא הפכו לכותרת ש'נועלת' על ראש הממשלה עד היום אישום כלשהו. שלוש שנים ואף אחד בציבור לא זוכר מהדורת חדשות הנפתחת בכותרת דרמטית שמסבכת באמת את נתניהו בעבירות הפליליות בהן הוא הואשם. כולנו זוכרים איך בתקופה שלפני פתיחת המשפט כיכבו הדלפות פליליות ערב ערב, הוקראו בקול דרמטי ועוצבו בטקסטים שחורים ואדומים כדי לספר כמה החשדות מאומתים. איפה כל זה? מישהו זוכר שם של עד או עדות שמסבכת את ראש הממשלה באישום השוחד?
כתבי המשפט המוטים באופן בוטה, היו צריכים היום, שלוש שנים אחרי, להיות כוכבי בידור וספקי כותרות שבוע אחרי שבוע בעקבות התנהלותם במשפט. למה זה לא קרה? למה חלקם כבר מזמן לא באירוע? כי מדובר בתיקים תפורים היטב גם תקשורתית, אשר נועדו להסתיים בפרישת הנאשם עוד בתחילתם.
03
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים באיזה קמפיין תודעה אלים השתמשו כאן כדי לסגור על ראש הממשלה. רוצים דוגמה? מישהו זוכר את "איך ראש ממשלה שצריך להגיע שלוש פעמים בשבוע לבית המשפט יכול לנהל את המדינה?", זה היה אחד מהטיעונים הנפוצים כדי להשפיע על הציבור להתנגד למשפט צדק ולעיקרון "אדם הינו חף מפשע עד שהוכחה אשמתו" – מה שהוביל להשפעה ישירה על מערכת הבחירות. קצת יותר משלוש שנים אחרי, וכולנו יודעים איך נתניהו לא רק שיכול היה להיבחר שוב, אלא גם לנהל את המדינה ללא הצורך להגיע לבית המשפט "שלוש פעמים בשבוע". ניפגש כאן בעוד שלוש שנם למסקנות נוספות.

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר לדמיין מקרה דומה אני מתכוון לכל פעם שימני בעצם אומר את המשפט "אם זה מישהו מהימין שהיה אומר או עושה כך זה היה נראה אחרת". למה אני והמחנה שלי צריכים להתנהל תחת הדפוס הזה ולדמיין מה היה קורה? וכאן נכנסת סערת גלית גוטמן והאמירה "החרדים מוצצים לנו את הדם" לתמונה. 

הטור הזה נכתב עוד לפני שגוטמן התנצלה בשידור, אתם ודאי קוראים אותו אחרי שעשתה זאת. בתחילת השבוע קבעה איזושהי ועדת משמעת ב'קשת' שגוטמן לא תושעה משידור, אפילו לא לשבוע אחד סמלי, ותסתפק בהתנצלות בפתח התכנית. סערת גלית גוטמן ייחודית ומקוממת מרבדים רבים, את חלקם אתם בטוח כבר שמעתם: איך יכול אולפן שלם כמעט (למעט הפרשן ברק סרי) לשבת בנינוחות למשמע משפט כזה, אמירה שכל בר דעת ובטח כל איש תקשורת יודע שמתכתבת עם סטריאוטיפים אנטישמיים. האם זה בגלל שרובם חושבים כמוה בדיוק ולא מסוגלים לתקוף אמירה כזו? האם מחשש שלא יוזמנו יותר לתכנית? לזכותם ייאמר שמחוללת האירוע הפגינה לא רק נבזות, היא גם השתלחה בפאנליסט היחיד שהעז להעיר לה והאשימה אותו בריצוי מצביעים חרדים שלו (סרי הכריז לפני כחודשיים כי יתמודד על ראשות העיר אשדוד). 

זה אירוע טלוויזיוני חריג גם בגלל שהמנחה שיודעת להטיף לכל דבר שזז במדינה, לא ראתה לנכון להתאפס על עצמה, ולהציל מעט מהכבוד תוך כדי השידור עצמו. 

החריגות מגיעה גם מההתנצלות שפרסמה גוטמן מיד אחרי התכנית, טקסט יבש שלכאורה נכתב כדי לצאת ידי חובה, שממסגר אותה כאוהבת הארץ גדולה שלא הובנה נכון, היא בכלל התכוונה למנהיגי הציבור. כמובן שמדובר בשטויות, בדברים שלה ציינה את גודלם (וטעתה כמובן) של החרדים לכן ברור שהיא מתכוונת לציבור עצמו. 

אבל קרה באירוע הזה דבר נוסף שהופך אותו לשובר שיאים בלתי נסבלים: היעדר הענישה המינימלית. מגישת טלוויזיה באמירה הכי קיצונית ומסיתה שנשמעת באופן פומבי, ולא בחלל ריק. בשבועות של קמפיין בהובלת מטות המאבק כנגד הרפורמה, עם תהלוכות שנאה לכיוון בני ברק וסרטונים אלימים מילולית – גוטמן רק הביאה את זה אל הבמה של ערוץ 12 ואל הקהל שצמא לעוד שנאה. איך דברים קשים כאלו לא מסתכמים בהשעיה ארוכה? נשגב מבינתי. השעיה קצרה? גם אפשרות. חופשה של כמה ימים מהתכנית? הייתי מקבל הכל. 

וזה אפרופו ההשוואה האוטומטית ל"אם מדובר היה במנחה ימני מה היה קורה?" לא צריך להשוות וכאמור, כבר נמאס מזה. אפשר פשוט להשוות למנחה מהשמאל. 

בתחילת 2019 אחרי עוד כתבה בחדשות 13 על שירות חיילים ביו"ש, סיכמה העיתונאית אושרת קוטלר ואמרה: "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם חיות אדם". באותו המשדר ולאחר שהגיעו לא מעט תלונות, קוטלר חצי הבהירה את דבריה וחצי עמדה את שלה. היא הושעתה מהגשת התכנית. ואגב, באירוע הזה בעצם הסתיימה הקריירה הארוכה שלה. וזו החוצפה של "קשת" לדעתי: מסתבר שעל הרבה יותר מהשתלחות בחיילים, על הכפשה שמזכירה את אירופה של שנות ה-30 תסתפק גוטמן בהתנצלות בפתיחת התכנית הבאה שתגיש. 

רוצים עוד דוגמה? גוף תקשורת שמכריז על עצמו 'הטלוויזיה של ישראל' שכבר ידע להשעות את התכנית 'אופירה וברקו' על האמירה נגד חברי כנסת ערבים "מחבלים היושבים בכנסת", לא רואה לנכון להשעות את גוטמן אפילו לתכנית אחת. אז חיילי צה"ל שווים השעיה? ח"כים ערבים שווים ענישה? ומשפחות חרדיות שסופגות הערות ואלימות בימים אלו – לא?  

אסור לקנות את ההתנצלות לכאורה של גוטמן, ובטח שלא להאמין לה. אם זה היה אמיתי, גם מקום העבודה וגם העובדת שפגעה בציבור שגם ככה נמצא תחת מתקפה, היו מסכימים יחד על השעיה. ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה שהיה הוא לא שיהיה

מה שהיה הוא לא שיהיה

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
השמאל מתלוצץ עם אויביו

השמאל מתלוצץ עם אויביו

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…