הרב גבי קדוש

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את בנם בגלל שהוא 'זולל וסובא'? התורה בפרשתנו מתארת לנו מציאות הזויה של בן שאכל בשר ושתה יין בכמות גדולה שדינו דין מוות בסקילה. על איזה איסור עבר הבן? וכי אסור לאכול בשר ולשתות יין? אומנם זה לא נאה לשקוע בתאוות הבשר ובשתיית היין, אך עד כדי כך הפליגה התורה וחייבה בן זה בסקילה? תשובת חז"ל (סנהדרין ע"ב, א): "הגיעה תורה לסוף דעתו של בן סורר ומורה, שסוף מְגַמֵּר נכסי אביו… ויוצא לפרשת דרכים ומלסטם את הבריות (והורגן). אמרה תורה: ימות זכאי ואל ימות חייב".
מגלה לנו התורה את יסוד הבעיה – כאשר אין הצבת גבולות מצד ההורים, כאשר עיקר חיי האדם הופכים להיות סביב תאוות, באמת כבר אין טעם לחיי האדם, אין תכלית משמעותית לחיים כאלה ולכן החיים מיותרים. אך עדיין שאלתנו נשארת קשה, מדוע נעניש אדם שאכל בשר ושתה יין בדין מיתה? אפילו על גניבה לא מחייבים מיתה?
התורה אומרת שבן סורר ומורה נדון על שם סופו, מכיוון שאם ימשיך כך הוא ישתעבד לחיי ההוללות ולא ימצא די מחסורו, ואז ייאלץ ללכת ללסטם את הבריות, לכן אמרה תורה "מוטב ימות זכאי ולא ימות חייב". אך עדיין קשה כיצד אנו סוקלים 'מראש' עוד בטרם עבר הבן ונהיה חייב?
ניתן לומר שיש כאן קריאת כיוון משמעותית לנו כהורים. התורה רצתה לגלות לנו את עיקרי החינוך ואת מטרת חיינו בעולם. באמת דינו של בן סורר לעולם לא יושם הלכה למעשה, אך כדי שנעמיק בעומק הפער בין חיי הוללות וחיים חסרי תוכן לבין חיים משמעותיים – כתבה התורה דין תיאורטי זה של בן סורר. אפילו לחיים סתמיים יש תקווה ותוחלת, אפשר לתקן, אך כאשר אדם כבר 'מכור' לגמרי לתאוותיו, הוא כבר הוציא עצמו מהחיים הישראליים הנורמליים, אז מה עושים? התורה מזעזעת אותנו: דין בן כזה בסקילה!
התורה רוצה שנפנים שעלינו כהורים מוטלת חובת החינוך לילדינו. ריבוי בשר ויין מביא לאסון, הורה מפנק אינו הורה בהכרח מחנך… הפנייה של פרשתנו היא לנו כהורים לא להירדם בשמירה, אסור לחכות למצב של בן סורר ומורה, חייבים לעצור את ההתדרדרות כבר בתחילתה. הרבה פעמים נוח לנו לעצום עיניים, אך בגלל זה באה התורה ומצווה אותנו להסתכל על המציאות נכוחה: זה הבן שלנו והוא עלול להיות בן סורר ומורה, אם נתעלם, הבעיות לא ייעלמו. חובתנו לדאוג שלא נהיה אנחנו אלה שגורמים לילדינו להיות סוררים וסובאים ומתהוללים. חינוך דורש המון השקעה, התמדה, הצבת גבולות, ומעל הכול – אהבה אמיתית ותפילה גדולה על ילדינו. ■

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה