גליון 511

כץ ולעניין

גבולות השיח

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי

אני רוצה להציע כי יחוקק כחוק בספר החוקים של מדינת ישראל האיסור (עם עונש בצידו) לומר מילים מסוימות בכנסת ישראל ביחס לאדם אחר, אלא אם יש הוכחות מבוססות לדברים.

גבולות השיח

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי

אני רוצה להציע כי יחוקק כחוק בספר החוקים של מדינת ישראל האיסור (עם עונש בצידו) לומר מילים מסוימות בכנסת ישראל ביחס לאדם אחר, אלא אם יש הוכחות מבוססות לדברים.

אחרונים במדור זה

עלות השחר

עלות השחר

״ויאבק איש עמו עד עלות השחר״המבצע הצבאי ׳עלות השחר׳ הסתיים…
חרם

חרם

אנו עדים כבר תקופה ארוכה ל״חרם״ שמפלגות מסוימות מפעילות נגד…
ידעת חנותנו

ידעת חנותנו

משה רבנו, בניסיונו לשכנע את יתרו חמיו להישאר עם עם…
רפורמה לעומת ראפור-מה

רפורמה לעומת ראפור-מה

לקראת הבחירות הקרבות המילה רפורמה נשמעת עוד ועוד כחלק מקמפיין…
אח(י)דות

אח(י)דות

קרח טוען כנגד משה ואהרן: ״כי כל העדה כולם קדושים…
“שכן בארץ...”

“שכן בארץ...”

ביום ירושלים האחרון ובשעה טובה הבן שלי התארס לבחורה מדהימה.…
הטובה היא אם רעה

הטובה היא אם רעה

פרשת שלח לך פותחת עם שאלות מנחות ובאמצעותן מבקש משה…

ידוע ומוכר הדבר כי לפני בחירות, כל צד של המפה הפוליטית מנסה לשכנע את הציבור בצדקת דרכו, בטוהר כוונותיו ובאמת דבריו, ומנגד גם להציג את הצד שכנגד כטועה, מבולבל, חסר דרך ולא רלוונטי.
אלא שנדמה שבימים אלה עברנו כולנו את הגבול. השיח מימין ומשמאל פרץ את כל הגדרות ועבר את כל הגבולות.
השורש ב.ג.ד אשר בעבר נשמר לתיאור אדם הבוגד במדינה, הפך למילה נפוצה ומקובלת מידי בקרב חלק גדול מן החכי"ם כלפי הקולגות שלהם וביניהם גם על רוה"מ על דברים "חשובים" אמנם אך בוודאי שלא כמו בגידה במדינה. הפרופורציות של השיח השתנו. כיום בתרבות השיח שהפכה מקובלת בכנסת ישראל וברחוב הישראלי, חוסר הסכמה בין שני אנשים "מאפשר" לניצים להגיע לשיח הכולל בתוכו ביטויים כמו : נאצי, שואה, בוגד, טרוריסט וכדומה. גובה הלהבות עולה בטור ליניארי בלתי פרופורציונאלי למהות הדברים שעליהם מתווכחים.
אני רוצה להציע כי יחוקק כחוק בספר החוקים של מדינת ישראל האיסור (עם עונש בצידו) לומר מילים מסוימות בכנסת ישראל ביחס לאדם אחר, אלא אם יש הוכחות מבוססות לדברים.
גם בזוגיות יש חובה מוחלטת לשמור על שיח נאות ומכבד. גם בעיתות ויכוח או משבר יש לדעת לשמור על שיח מכובד ופרופורציוני. אסור שהשיח יגלוש לביטויי שנאה ונקמה, העלבה הכפשה וזלזול. חייבים לשמור על כבוד השני.
בפרשת קרח אשר אנו קוראים השבת ישנו ויכוח נוקב בין משה לבין קרח דתן ואבירם ועדתם . בין השאר אומרים דתן ואבירם כלפי משה "המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר …" (במדבר , פרק ט”ז, י”ג) ישנה פה האשמה חמורה ביותר של דתן ואבירם ביחס למשה על הוצאת עם ישראל ממצרים להמיתם במדבר!!!
אין פלא שהעונש אשר קרח דתן ואבירם מקבלים הינו כה חמור, ניסי ויחידני בתולדות ישראל. את הנגע של שיח בוטה, מגונה, שקרי ומאשים אשר עבר כל גבול חברתי ואנושי חייבים לעצור ע”י עונש אשר גם הוא פורץ את הגבול האנושי. בתקווה לימים שקטים ומתונים יותר בשיח הציבורי.

אחרונים במדור זה

עלות השחר

עלות השחר

״ויאבק איש עמו עד עלות השחר״המבצע הצבאי ׳עלות השחר׳ הסתיים…
חרם

חרם

אנו עדים כבר תקופה ארוכה ל״חרם״ שמפלגות מסוימות מפעילות נגד…
ידעת חנותנו

ידעת חנותנו

משה רבנו, בניסיונו לשכנע את יתרו חמיו להישאר עם עם…
רפורמה לעומת ראפור-מה

רפורמה לעומת ראפור-מה

לקראת הבחירות הקרבות המילה רפורמה נשמעת עוד ועוד כחלק מקמפיין…
אח(י)דות

אח(י)דות

קרח טוען כנגד משה ואהרן: ״כי כל העדה כולם קדושים…
“שכן בארץ...”

“שכן בארץ...”

ביום ירושלים האחרון ובשעה טובה הבן שלי התארס לבחורה מדהימה.…
הטובה היא אם רעה

הטובה היא אם רעה

פרשת שלח לך פותחת עם שאלות מנחות ובאמצעותן מבקש משה…
הכותב הוא בעל קליניקת 'מיזוג' – זוגיות. התחדשות. העצמה. מעביר הרצאות וסדנאות בנושאי זוגיות. לתגובות : meezoog1@gmail.com ,054-7002069

שתפו

גלילה למעלה