גיל של מעבר

Picture of ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

אנחנו עוברים כעת משנה אחת לשנה הבאה. כמה שמעברים הם קשים, ואנחנו במעברים במהלך כל חיינו. היום אני אישה אחרת ממה שהייתי אתמול, ומחר אהיה אחרת ממה שאני היום. מתחדשת בטובי בכל יום – מעשה בראשית.
ישנן נשים שחוששות מאוד מהרגע שבו תדרוך כף רגלן בטריטוריה של 'גיל המעבר'. כמו שאומרים, בגיל זה יש שלושה דברים שכדאי לנסות לשכוח: את גילך, את עברך ואת תלונותייך… אך אין סיבה להתייחס בצורה 'מאגית' לתקופה זו – הרי בסך הכול מדובר בשלב אחד נוסף במעגל החיים, מעגל שבו עוברים מינקות לנערות, לגיל ההתבגרות, לגיל הפריון, לגיל המעבר ועד לזקנה. שֵם מתאים יותר לתקופה זו הוא 'זמן אמצע החיים' או גיל העמידה, במובן הזה שהאישה נעמדת במלוא כוחותיה לקראת המשימות הגדולות שלפניה – הן בחיי הזוגיות, הן כסבתא, והן לעיתים בקריירה חדשה, ובשאר פועליה בתוך המשפחה ומחוצה לה. נוספים צאצאים מבלי לעבור חבלי לידה – חתנים וכלות וגם נכדים. הבית וגם הלב מתרחבים כמו אקורדיון.
ישנו חן מסוים בעובדה שאני מלווה באופן אישי את המטופלות שלי במסלול מקביל למסלול שהן עוברות במעגל החיים. בכל תקופה שאותה אני פוגשת במסע חיי הפרטיים, אני רוכשת תובנות שעוזרות לי לסייע לנשים אחרות במצבי. כך, לדוגמה, אני מזדהה מאוד עם המצוקה הנובעת מהופעת גלי חום. בסעודות השבת אני יושבת מול המזגן הפועל בשיא עוצמתו, ובני הבית למגדול ועד קטן מתכרבלים במעיליהם – או אז מבינים כולם שאימא בגיל המעבר, ועוד לא מצאה פנאי לגשת לרופאת נשים שתטפל בגלי החום שלה…
כשם שבגיל צעיר יש התאמות בהיעדרויות מהעבודה למטופלות הפוריות או לבדיקות של מעקב הריון, כך בגיל אמצע החיים כדאי למצוא התאמות מצד המעסיק לימי חופש המיועדים לבדיקות מעקב. במקומות העבודה ניתן גם לתת מענה לצרכים הפיזיים המשתנים, כמו מיזוג אוויר וקולרים להקלה על גלי החום.
בניגוד לרוב הנשים בדורות הקודמים שבקושי הגיעו לגיל חמישים, הרי זכינו לכך שהיום גיל המעבר הוא גיל אמצע החיים, כשהתוחלת הצפויה לחיי האישה מגיע עד לעשור התשיעי והעשירי לחייה. ומסתבר מבחינה מחקרית שזהו החלק המשובח יותר דווקא.
מנהל המכללה לרפואה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון טוען כי מוחו של אדם קשיש הרבה יותר פלסטי ממה שמקובל להאמין. בגיל זה האינטראקציה בין ההמיספרה הימנית ובין השמאלית של המוח הופכת להרמונית, מה שמרחיב את האפשרויות היצירתיות שלו. לכן בקרב אנשים מעל גיל 60 תוכלו למצוא רבים שרק התחילו את פעילותם היצירתית. כמובן, המוח כבר לא מהיר כמו שהיה בגיל הנעורים, אך עם זאת הוא זוכה לגמישות. עם הגיל אנו נוטים לקבל החלטות נכונות יותר. שיא הפעילות האינטלקטואלית האנושית מתרחש בגיל 70 בערך, כשהמוח מתחיל לעבוד במלוא העוצמה. עם הזמן גדלה כמות המיאלין במוח, חומר המאפשר מעבר מהיר של אותות בין הנוירונים. שיא הייצור הפעיל של חומר זה מתרחש בגיל 60-80. מעניינת גם העובדה שאחרי 60 שנה אדם יכול להשתמש בשתי ההמיספרות במוח בו-זמנית, דבר המאפשר לו לפתור בעיות מורכבות הרבה יותר.
אז סיכמנו שגיל המעבר הוא אמצע החיים ממש. והוא הגיל שבו החיים הטובים רק מתחילים. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה