בדרך לכותל

דם ואש ותימרות עשן

אנשים בטיילת בירושלים

01
חג חירות אביבי ושמח עבר על כוחותינו. זכיתי לצעוד לתפילה בכותל שלוש פעמים בשבוע וראיתי זאת כזכות מיוחדת.
בחג ראשון צעדתי עם בני היקר לכותל, והכל עבר בחדווה ובשקט.
לעומת זאת בחג שביעי, עוד לפני שנכנסנו בשער יפו, קידמו אותנו שלטי הכוונה מקוממים: לכנסיית הקבר – ישר, ולהבדיל לכותל המערבי – מסביב. למרות החיצים בשלטים, צעדתי כהרגלי בדרך הישרה, לכיוון הכותל דרך רחוב השוק הערבי.
לשמחתי, השוטרים ששמרו על הכניסה לשוק לא עצרו בעדי, והמשכתי משם לכיוון הכותל. לא עברו שתי דקות ומצאתי עצמי מוקף בשיירה אין סופית של צליינים עובדי ע״ז. כל אחד נשא בידיו ׳שתי וערב׳ אישי, מגולף וגדול ממדים. החוגגים הזרים הציפו את סמטאות השוק, כהכנה לצעדת האור אותה הם עתידים לקיים למחרת היום.
מיעוט היהודים היחסי בכותל, שיקף את המתח והחששות של האורחים הרבים שנמנעו מלהגיע.
למרות שהיה זה יום שישי של רמדאן, האווירה ברחבת הכותל הייתה להפתעת כולנו, שמחה ונינוחה. רבים מהמתפללים הקבועים, מייסדי המניינים, נעדרו ואנו, שנותרנו ״בחזית״ השתדלנו לקיים את התפילות בחגיגיות מיוחדת.
תארו לכם אמירת הלל בשקיקה וקריאת שירת הים בהתרגשות, מול מקום המקדש העומד להיבנות או טו טו. מרומם. מחזק. מדהים.
לפתע, עוד אנו גוללים את ספר התורה וקוראים בשמחה בהפטרה בשמואל הנביא, את שירת דוד המלך ״ביום הציל ה׳ אותו מכף כל אויביו״: ״ותגעש ותרעש הארץ… מוסדות השמים ירגזו… עלה עשן באפו…״ – נשמעו קולות נפץ רמים מכיוון הר הבית. חשבתי לתומי שמישהו על ההר מנסה לגרש יונים.
קולות הנפץ התגברו, לשונות של אש היתמרו גבוה מעל הכותל. הציפורים בחגבי הסלע פרחו להן בבעטה. ענן עשן סמיך מילא את האוויר והכביד על הנשימה. מטר של גיצים ופיח כיסה אותנו ואת כל רחבת הכותל. ספרי התורה והתפילה, הכיסאות, הסטנדרים והשולחנות כוסו בערמות של אניצים לבנים ובפיח שחור ועבה. גיצי אש ניקבו וחרכו את דפי הסידורים ואת הטליתות הצחורות. חולצות בוהקות הפכו ברגע לשחורות. גם אני זכיתי להתכסות ברשפי פחם.
סיימנו את התפילה ופסענו, נרעשים ומפויחים, אל עבר מדרגות היציאה, תוך שאנו מצטיידים בבקבוקי שתייה קרה, שחולקו למתפללים במשך ימי הפסח, על ידי הקרן למורשת הכותל.
לפתע, מתוך ענן העשן, הגיחה לעברי מעזרת נשים, מתפללת אחת, באה בימים.
האישה הנסערת פנתה אלי בעיניים דומעות, בתחינה ובבקשה, שאגיד עבורה לאלתר תפילת יזכור. בשל המבולקה לא היה סיפק בידה לומר את האזכרה יחד עם הציבור. התייצבתי שם, תחת האש המתלקחת בהר, בתוך עמוד העשן המיתמר מכותלנו העתיק ומניתי אחד לאחד, בכוונה גדולה, כפולה ומכופלת, בעיניים צורבות ובגרון ניחר: ״א-ל מלא רחמים״ על כמה וכמה מקרוביה היקרים, שנרצחו בפרעות תרפ״ט ובשואה הנוראה. הי״ד.
בינתיים, הגיפו השוטרים את שער היציאה למנהרה המובילה לרחוב השלשלת. ואילו אותנו הפנו לצאת דרך הרובע היהודי, כדי לאפשר לכוחות הביטחון לנוע באין מפריע בסמטאות השווקים לכיוון הר הבית.
התברר לנו, שהמחבלים בהר הבית ירו זיקוקים לעבר רחבת הכותל וגם אל עבר השוטרים שהוזעקו לשמור על הסדר. האש שהציתו הפורעים אחזה בעצים הנטועים מעל הכותל וענפיהם הפכו באחת לענני גיצים, עשן ופיח שכיסה את עין הארץ.
המשטרה פעלה בנחישות ובמהירות והשקט חזר למקום המקדש.
למרות ששמעו על המתרחש בהר הבית, משפחת קרל – צאצאי הרב מנחם וחינה בן יעקב, שיחי׳ ומשפחת חכם שמעון וצביה יפרח שיחי׳, שכנים יקרים, צעדו יחד גברים, נשים וטף, לצד עוד מאות רבות של משפחות לתפילת מנחה בכותל.
ברום השמים, מעל הר הבית, חגו כל העת מסוקים של המשטרה.
בשובם, דיווחו לנו בשמחה, שהשקט שרר, לשעה קלה בהר, ושהסדרנים המסורים מטעם הקרן למורשת הכותל, בניצוחו של ארז האחראי עליהם, ניצלו את ההפוגה בפרעות ובמאמץ רב הספיקו לצחצח ולסדר בזריזות את הרחבה ואת הריהוט. כול זאת לרווחת המתפללים היהודים, שלמרות התפרעות המחבלים נהרו ללא היסוס, בעוז ובאומץ, בחלוציות ובחדווה, אל עבר כותלנו.
עם ישראל חי.
02
למחרת, עם קרן אור ראשונה, בבוקרה של שבת המלכה, אסרו חג בעבותים של חרות, צעדתי שוב בשקיקה אל כותלנו האהוב.
רחבת הכותל המבריקה קיבלה אותנו בשמחה. הזכיר לי חברי את העובדה, שחברי כנסת יהודים וערבים מהשמאל, התסיסו את המחבלים במשך כל השבוע, מעל כל ערוץ תקשורת אפשרי, והצהירו בגסות – שליהודים אין זכות בהר הבית וגם אין להם זכות לתפילה בכותל.
בקיץ תר״ץ, לפני כמעט 90 שנה מונתה ועדת הכותל על ידי חבר הלאומים – האו״ם, ושמעה את טענות הערבים שלא רק הר הבית קדוש למוסלמים אלא גם הכותל המערבי ויש להם בעלות מלאה עליהם. נציגי שלטונות הרשע של המנדט הבריטי הציעו לשרטט הסכם פשרה בו יכירו היהודים בבעלות הערבית על הכותל ובתמורה יאפשרו להם הערבים גישה לסמטה הצרה הצמודה לכותל. לא הוזכרה בהסכם המנדטורי אפשרות תפילה.
בשל המצב הביטחוני המתוח, הסכים הוועד הלאומי, בהנהגת יצחק בן צבי ואחרים, למתווה הבריטי בו יוותרו היהודים על זכותם ההיסטורית על הכותל, ובתמורה יתירו להם הערבים לגשת אל הכותל. הוועד הלאומי רק התעקש שתוזכר בהסכם בפירוש – הייתר לתפילת יהודים ליד הכותל. מכיוון שמדובר בהסכם הקשור בתחום הדתי, דרשו הבריטים את אישור ההסכם על ידי הנציגות הדתית של היהודים.
משלחת מטעם הועד הלאומי בראשות היו״ר, יצחק בן צבי והרב משה אוסטרובסקי (המאירי) והרב אברהם אלמליח, נפגשה עם מייסד הרבנות הראשית והעומד בראשה – הרב אברהם יצחק הכהן קוק, וניסתה לשכנע את הרב לאשר את הסכם הוויתור על הכותל בתמורה לגישה לכותל ואולי אפילו להבטחת תפילות של יהודים שם. כל זה בטענה שמדובר בפיקוח נפש, ורק כך נוכל להרגיע את הערבים. הרב לא קיבל את דעתם ולא הסכים לחתום על מסמך שכולל ויתור על הבעלות היהודית על הכותל. ״אין אני יכול לוותר על מה שנתן ה׳ לכלל עם ישראל״.
הרב המאירי ציטט בהתרגשות באוזניו של הרב משה צבי נריה (מופיע במועדי הראי״ה עמ׳ 441) את מה שאמר להם הרב קוק: ״חלילה לנו! עם ישראל לא ייפה את כוחנו לוותר בשמו על הכותל המערבי! אין לנו שום זכות לוותר״ (וגם לא על אף שעל בארץ ישראל… י.ג.), והוסיף: ״אם חס וחלילה נוותר על הכותל, הקב״ה לא ירצה להחזירו לנו…״.
03
ההוכחה לחוכמתו של הרב קוק באה לאחר מלחמת השחרור. בהסכמי שביתת הנשק, חתמו הירדנים על הסכם שכולל את סעיף מספר 8, שבו התחייבות מפורשת לאפשר ליהודים זכות גישה אל הכותל.
19 שנה התעלמו הירדנים מסעיף זה ולא קיימו אותו. רק במלחמת ששת הימים, לאחר ששחררנו את ירושלים מידי הכובשים, איפשר לנו ״העומד אחר כותלנו״ לשוב אל בורות המים, לשוק ולכיכר וכמובן להתפלל בכותל.
לאחר הניצחון המופלא והניסי שלנו במלחמת ששת הימים, משה דיין, למרות התנגדותו הנחרצת של הרב שלמה גורן, השיב בקלות דעת את מפתחות הריבונות על הר הבית לווקף הירדני.
הרב גורן הצטער כל חייו שלא מנע ממשה דיין לעשות את העוולה הזו. לעומת זאת, במערת המכפלה ובחברון הצליח הרב גורן לבלום את התבוסתנות החששנית ובזכות כך נותרה בידי היהודים הריבונות וזכות תפילה במערת המכפלה.
על זה כתבתי ועוד אכתוב בע״ה.
04
ועוד משהו חיובי – ביום שני של חול המועד קיימנו אירוע ענק בהר הזיתים. האירוע התאפשר בזכות התמיכה הנפלאה של משרד ירושלים-מורשת ושל החברה לפיתוח מזרח ירושלים. מאות משפחות מכל הארץ (כולל משפחת סינגר היקרה, שעשתה את דרכה מביתה במטולה), עלו להר הזיתים, לחגוג עם ״קרן אביה״, יום גדול וגדוש באירועים מרגשים בהר.
ההתכנסות הגדולה והמשמחת הייתה בקמפוס ישיבת בית אורות. לשם הגיעו ההסעות ומשם יצאו, מי ברגל ומי בשאטל, שחקנים ומדריכים ליוו קבוצות של עולי רגל לסיורים ותצפיות מודרכים מבית החושן ומעמק צורים.
עולי הרגל נהנו מהופעות של טוביה רוזנפלד המצחיק והמוכשר, מהרצאה מרתקת של ד״ר גרשון בר כוכבא, ההיסטוריון האגדי ומשפע הצגות והפעלות בנושא בטיחות בדרכים.
מתקני הלונה פארק הענק ושיירות הקרטינג שימחו את הנוער והוסיפו להר הזיתים שלל צבעים מרנינים ונותני תקווה.
כמיטב המסורת של אירועי קרן אביה בהר הזיתים, נהנו המשפחות, בנוסף לפעילויות, גם מכיבוד מרענן ומהפתעות משמחות.
כך קיימנו את הבטחתו של הנביא זכריה, המכוונת לגאולה של ימינו: ״ורחובות העיר יימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובתיה…״ .
אהבתנו לירושלים ולהר הזיתים, בביניינם, לא תכבה לעולם. בזכות עולי הרגל ואמונתם הגדולה, היא רק תתגבר ותתעצם, בע״ה.
גם ביום ירושלים כל המשפחה עולה להר הזיתים! היכונו לאירועי קרן אביה בשבוע יום ירושלים, בהר הזיתים.
שבת של קדושה ושלום, שבת של שקט שלווה וקוממיות ישראל -בתורתנו ובארצנו.

עוד במדור זה

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל נר שמיני של חנוכה ה׳תשפ״ג, התבשרנו על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים מאיר דרוקמן זצ״ל. הרב נדבק בנגיף הקורונה בפעם השנייה, מצבו הבריאותי לא היה טוב וכחודש לאחר שחגגו לו יום הולדת 90 הרב נלקח מאיתנו ושב לעולם שכולו טוב. למוחרת יום הפטירה, בעיצומו של ״זאת חנוכה״, רבבות מעם ישראל יצאו למרכז שפירא ללוות את הרב למנוחת עולמים. שנה חלפה מאז שוחחנו עם הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה וראש ישיבת ״עטרת נחמיה״ בתל אביב.

הרב דרוקמן זצ״ל שימש במספר תפקידים ציבוריים חשובים, ביניהם – ראש ישיבת אור עציון, רב היישוב מרכז שפירא, נשיא איגוד ישיבות ההסדר, ויושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא. בעברו, בין היתר, כיהן כחבר כנסת ולאחר מכן כיהן כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה. מי שהכיר את הרב ידע שמדובר באישיות רבת פעלים, מלאה באהבת ישראל, שכל כולה למען העם והמדינה.

וכדי להמחיש דבר זה סיפר הרב שמואל אליהו שפעם שאלו את הרב מרדכי אליהו זצ״ל: ״איך אפשר לאהוב את כל עם ישראל?״, והרב ענה: ״זה באמת קשה ולא פשוט. אבל אני מצאתי פתרון: אני אוהב את הרב דרוקמן והוא אוהב את כל ישראל״.

״סימניות בכל ספר״

הרב מיכה הלוי הוא אחד מהאנשים שהכירו את הרב ושראה מקרוב את גדולתו. הרב מיכה כיהן כר״מ בישיבת ההסדר אור עציון וזכה לעבוד עם הרב דרוקמן כתשע שנים.״הקשר שלי עם הרב דרוקמן החל עוד כשהייתי נער, לפני כ-45 שנים, בתל אביב״, משתף הרב מיכה. ״הרב דרוקמן היה מגיע לשלוחה של מכון מאיר בתל אביב להעביר שיעורים. היו מגיעים מספר לא קטן של נערים, ביניהם אני, ואפשר לומר בפה מלא שהרב עיצב את האישיות שלנו. הוא הפיח רוח של תורה ושל אמונה גדולה. אני זוכר שבשיעורים הרב היה עם הרבה מאוד ספרים, ועם סימניות בכל ספר. הוא היה קורא פסקאות מספרים שונים החל מהתנ״ך, דרך מדרשים וכלה בכל ספרי הרב (קוק) זצ״ל, מדייק במילים הכתובות. היה מדהים לראות תלמיד חכם שמוסר שיעורי תורה בכל רחבי הארץ ומפיץ את התורה הגואלת – תורת הרב צבי יהודה זצ״ל״.

כאמור, הרב מיכה הלוי היה ר״מ בישיבת אור עציון, בזמן שהרב דרוקמן היה במקביל גם ראש הישיבה וגם חבר כנסת: ״אפילו בימים עמוסים שהיו לרב מחוץ לישיבה, הוא לא ויתר והיה מגיע להעביר שיעורים רבים בשעות הלילה המאוחרות לכלל תלמידי הישיבה – החל משיעור א ועד שיעורי ח ובוגרי הישיבה שבאו לשיעור פעם בשבוע. לעניות דעתי הרב העביר עשרות שיעורים בשבוע על אף היותו עסוק בצורכי ציבור, ולכן הוא דמות מרכזית בלימוד התורה של התלמידים ולא רק בעיצוב אישיותם״.

״התייחס לכל אדם כאות בתורה״

איך היה לעבוד עם הרב דרוקמן?

״צריך לדעת שפגישה או שיחת טלפון עם הרב יכולה להתקיים בכל שעה מתוך 24 השעות שיש ביממה. ותמיד בשיחה הרב חד ונמצא בעירנות מוחלטת. למרות כל העיסוקים הרבים שהרב עוסק בהם במקביל – כשאתה מדבר איתו על נושא מסוים הוא ממוקד מאוד באותו עניין כאילו זה הדבר היחיד שכרגע קיים. זה לא ייאמן. הרב נותן את אותו מיקוד גם לעיסוק בבעיה של תלמיד מסוים וגם לעיסוק בעניין ציבורי ברומו של עולם. זה מיוחד וייחודי מאוד״.

ממה זה נובע?

״אני חושב שבראש ובראשונה זה נובע מהתפיסה התורנית שבו, מהתורה שלו. דהיינו, הרב דרוקמן חי את הפסקאות באהבת ישראל שכתובים בספר ׳אורות׳. שם כתוב שאהבת ישראל זה מקצוע גדול בתורה. כלומר, ׳ואהבת לרעך כמוך ואידך זיל גמור׳, זה כל התורה כולה. יש שישים ריבוא אותיות בתורה, וכל אחד הוא אות בתורה. הרב דרוקמן התייחס לכל אדם כאות בתורה. וזה בא מתוך תפיסה של תורה, זה ממש לחיות את אותה פסקה ב׳אורות׳. והכול נובע מהיחס לכלל ישראל, כמו שהפסקאות שם ממשיכות ואומרות שהסנגוריה על ישראל לא תסמא את עינינו לראות את מומיה, ואף על פי כן כולך יפה רעייתי ומום אין בך. דהיינו, להגדיר שכל חולשות וחסרונות שיש בחלק מעם ישראל זה מום עובר, אך כאשר מסתכלים על הכלל, אין מום – ׳כולך יפה רעייתי׳. לאור זאת הרב התייחס ואהב כל אחד״.

השנים הרבות במחיצת הרב דרוקמן זצ״ל השאירו אצל הרב מיכה גם זיכרונות רבים. ״הרמי״ם היו מגיעים מטעם הישיבה לבקר את התלמידים בבסיסים כששירתו בצבא, וגם הרב דרוקמן היה מצטרף. זכור לי אישית פעם או פעמיים שכשהייתה אי הבנה בין חייל לבין מפקד לגבי עניין דתי, הרב היה יודע מצד אחד שהמפקד טועה, ומצד שני שצריך לשמוע בקול המפקד. הרב חינך את התלמידים שיש חובה לציית לדברי המפקד ומצד שני בנקודות מסוימות מאוד שאינן מלמדות על הכלל של משמעת למפקד יש לעמוד על שלהם. כמובן, ׳שלהם׳, הכוונה למה שהתורה אומרת.

אני חושב שכל צמרת צה״ל ראתה את הדברים הללו ברב. מה שלהרבה אנשים זה ׳או-או׳, אצל הרב זה היה מורכבות של עולם אחד״.  

״המשפחה הייתה שותפה מלאה״

הרב דרוקמן כיהן ושימש בהמון תפקידים במהלך שנותיו ופעילותו הציבורית, כיצד אדם אחד יכול לעשות כל כך הרבה? להספיק כל כך הרבה. 

״אין לי ספק שמדובר בסייעתא דשמיא עצומה, שהיא מעבר לטבע. אין לי מילה אחרת. כמובן שהסי1ףיעתא דשמיא הזו מגיעה לאדם שכל כולו מסירות נפש לכלל ישראל. לעבוד במשך שעות רבות ביממה ובקושי לעלות לישון על המיטה זה על טבעי. אני חושב שבמשך שנים רבות המושב של הרב ברכב היה על מצב שכיבה והרב היה ישן בדרכים בין מקום למקום (היה לו נהג, מ״ט). בשאר הזמן הרב היה חוזר לביתו, יכול להיות אפילו בשעה שתיים בלילה, והיה לומד תורה, עונה לטלפונים וקובע פגישות״.

ומשפחתיות הייתה נכנסת בלו״ז?

״אני חושב שכן״, משיב הרב הלוי. ״את זה צריך לשאול את בני המשפחה של הרב. זה נכון שאת כל סעודות השבת היה עושה עם הישיבה, והמשפחה הייתה מצטרפת אליו. המשפחה הייתה שותפה מלאה לחיי הציבוריות שלו״.

האם יש נקודת תפנית בחייו של הרב דרוקמן שבה נהייה לרב גדול ומוכר בציונות הדתית? ניתן להצביע על משהו מסוים שהוביל לדבר?

״אני חושב שזה קרה עוד לפני היותו מפורסם כחבר כנסת. לא מדובר בתפנית מסוימת אלא פשוט מעשיו ותורתו הפכו אותו למי שהוא, עוד במסעות לימוד התורה וההתעסקות הכללית בכלל״.

״אותה החיבה״

מתי הייתה הפגישה האחרונה שלך עם הרב?

״הפגישה האחרונה שלי עם הרב הייתה כחודש לפני שנפטר בהכתרת הרב דרור טוויל, רבה של שדרות. הוא חיבק ונישק אותי, כמו בכל פעם שנכנסתי אליו. החיבה היתרה שהייתה לרב לכל אחד, אמירת השלום שלו מגיעה לצד יחס כל כך גדול. לכל אחד, מילדים ועד לשר גדול בישראל, הייתה אותה החיבה. פשוט מדהים!״.

לסיום אנחנו מבקשים מהרב מיכה לשתף אותנו בזיכרון מיוחד מהרב דרוקמן. ״אני יודע לומר כר״מ, שבמסיבות חנוכה עם כלל תלמידי הישיבה, התלמידים דיברו והשמיעו את דעותיהם וגם היה נהוג לקיים פולמוס דעות בין הר״מים, ואני ממש זוכר שהרב היה קשוב מאוד. בסוף הדיונים, הרב היה אומר מילים בודדות אחרונות, ובתמצית מדויקת הצליח הרב לומר את המסר שרצה להעביר, לאחר כשלוש שעות של הקשבה! לא נתפס!״.

באופן אישי, מה הכי יחסר לרב מיכה מהרב דרוקמן זצ״ל?

״אהבת ישראל המאוד מיוחדת שלו וחיבורו לכלל העם. הרב היה אומן וידע להוביל את כולם באיזון נכון. אני חושב שאיבדנו מנהיג שהצליח לאזן ולחבר את כל הקצוות כולם, ואת הרוח הזו של הרב חייבים להמשיך״. ■

לוי גבעון בשכם לוי כיום. אל"מ מיל…
תפילה לשלום חיילינו

תפילה לשלום חיילינו

במלחמה הזאת התברר גודל חלקה של מצרים במערכה נגדנו. מצרים…
יום שחרור צפון השומרון

יום שחרור צפון השומרון

כ"ח באייר מזוהה בעיקר עם שחרור ירושלים ואיחודה, אולם באותה…
איך שגלגל מסתובב

איך שגלגל מסתובב

במעט שנותיי בעיתונאות, יצא לי לראיין ולשוחח עם לא מעט…
״נעבור את כל המכשולים״

״נעבור את כל המכשולים״

הרפורמה במערכת המשפט, חוק החמץ, טרור. עם ישראל נמצא בימים…
שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
"לא גידלנו מנהיגים"

"לא גידלנו מנהיגים"

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
האדמה תרעד

האדמה תרעד

רעידת האדמה בטורקיה שהביאה למותם של אלפים, והרעידה הקלה שהורגשה…
הסרט שהזכיר לי שגם אני שכחתי מה זה להיות יהודי

הסרט שהזכיר לי שגם אני שכחתי מה זה להיות יהודי

לא יודע אם כבר יצא לכם לראות או לצפות, השבוע…
על זה הבחירות

על זה הבחירות

׳על זה הבחירות!׳ שלוש מילים שכיכבו בחודשים האחרונים בשיח הציבורי,…
תורה על כל מה שנתת

תורה על כל מה שנתת

״בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ״ אני לא יודע…
מי יאתרג את האתרוג

מי יאתרג את האתרוג

גם עגלה ריקה עם גלגל תקול כמוני יודע שביהדות יש…
חפוי ראש

חפוי ראש

איך אתה יודע שמחנה הימין יכול להתחיל להאמין (אם זה…
לכבס אשמים

לכבס אשמים

ברוכים הבאים למכבסת נווה אילן, אצלנו תיהנו מכיבוס מהיר, כולל…
שירין עד כאן

שירין עד כאן

01הלקאה עצמית היא אשליה מתעתעת, ומשהו שגם אני חוטא בו.…
ראש סיעת העבודה בעיניים

ראש סיעת העבודה בעיניים

סליחה על זה, אבל אני הולך לדבר על נסיעות בשבת.שרת…