בדרך לכותל

דם ואש ותימרות עשן

אנשים בטיילת בירושלים

01
חג חירות אביבי ושמח עבר על כוחותינו. זכיתי לצעוד לתפילה בכותל שלוש פעמים בשבוע וראיתי זאת כזכות מיוחדת.
בחג ראשון צעדתי עם בני היקר לכותל, והכל עבר בחדווה ובשקט.
לעומת זאת בחג שביעי, עוד לפני שנכנסנו בשער יפו, קידמו אותנו שלטי הכוונה מקוממים: לכנסיית הקבר – ישר, ולהבדיל לכותל המערבי – מסביב. למרות החיצים בשלטים, צעדתי כהרגלי בדרך הישרה, לכיוון הכותל דרך רחוב השוק הערבי.
לשמחתי, השוטרים ששמרו על הכניסה לשוק לא עצרו בעדי, והמשכתי משם לכיוון הכותל. לא עברו שתי דקות ומצאתי עצמי מוקף בשיירה אין סופית של צליינים עובדי ע״ז. כל אחד נשא בידיו ׳שתי וערב׳ אישי, מגולף וגדול ממדים. החוגגים הזרים הציפו את סמטאות השוק, כהכנה לצעדת האור אותה הם עתידים לקיים למחרת היום.
מיעוט היהודים היחסי בכותל, שיקף את המתח והחששות של האורחים הרבים שנמנעו מלהגיע.
למרות שהיה זה יום שישי של רמדאן, האווירה ברחבת הכותל הייתה להפתעת כולנו, שמחה ונינוחה. רבים מהמתפללים הקבועים, מייסדי המניינים, נעדרו ואנו, שנותרנו ״בחזית״ השתדלנו לקיים את התפילות בחגיגיות מיוחדת.
תארו לכם אמירת הלל בשקיקה וקריאת שירת הים בהתרגשות, מול מקום המקדש העומד להיבנות או טו טו. מרומם. מחזק. מדהים.
לפתע, עוד אנו גוללים את ספר התורה וקוראים בשמחה בהפטרה בשמואל הנביא, את שירת דוד המלך ״ביום הציל ה׳ אותו מכף כל אויביו״: ״ותגעש ותרעש הארץ… מוסדות השמים ירגזו… עלה עשן באפו…״ – נשמעו קולות נפץ רמים מכיוון הר הבית. חשבתי לתומי שמישהו על ההר מנסה לגרש יונים.
קולות הנפץ התגברו, לשונות של אש היתמרו גבוה מעל הכותל. הציפורים בחגבי הסלע פרחו להן בבעטה. ענן עשן סמיך מילא את האוויר והכביד על הנשימה. מטר של גיצים ופיח כיסה אותנו ואת כל רחבת הכותל. ספרי התורה והתפילה, הכיסאות, הסטנדרים והשולחנות כוסו בערמות של אניצים לבנים ובפיח שחור ועבה. גיצי אש ניקבו וחרכו את דפי הסידורים ואת הטליתות הצחורות. חולצות בוהקות הפכו ברגע לשחורות. גם אני זכיתי להתכסות ברשפי פחם.
סיימנו את התפילה ופסענו, נרעשים ומפויחים, אל עבר מדרגות היציאה, תוך שאנו מצטיידים בבקבוקי שתייה קרה, שחולקו למתפללים במשך ימי הפסח, על ידי הקרן למורשת הכותל.
לפתע, מתוך ענן העשן, הגיחה לעברי מעזרת נשים, מתפללת אחת, באה בימים.
האישה הנסערת פנתה אלי בעיניים דומעות, בתחינה ובבקשה, שאגיד עבורה לאלתר תפילת יזכור. בשל המבולקה לא היה סיפק בידה לומר את האזכרה יחד עם הציבור. התייצבתי שם, תחת האש המתלקחת בהר, בתוך עמוד העשן המיתמר מכותלנו העתיק ומניתי אחד לאחד, בכוונה גדולה, כפולה ומכופלת, בעיניים צורבות ובגרון ניחר: ״א-ל מלא רחמים״ על כמה וכמה מקרוביה היקרים, שנרצחו בפרעות תרפ״ט ובשואה הנוראה. הי״ד.
בינתיים, הגיפו השוטרים את שער היציאה למנהרה המובילה לרחוב השלשלת. ואילו אותנו הפנו לצאת דרך הרובע היהודי, כדי לאפשר לכוחות הביטחון לנוע באין מפריע בסמטאות השווקים לכיוון הר הבית.
התברר לנו, שהמחבלים בהר הבית ירו זיקוקים לעבר רחבת הכותל וגם אל עבר השוטרים שהוזעקו לשמור על הסדר. האש שהציתו הפורעים אחזה בעצים הנטועים מעל הכותל וענפיהם הפכו באחת לענני גיצים, עשן ופיח שכיסה את עין הארץ.
המשטרה פעלה בנחישות ובמהירות והשקט חזר למקום המקדש.
למרות ששמעו על המתרחש בהר הבית, משפחת קרל – צאצאי הרב מנחם וחינה בן יעקב, שיחי׳ ומשפחת חכם שמעון וצביה יפרח שיחי׳, שכנים יקרים, צעדו יחד גברים, נשים וטף, לצד עוד מאות רבות של משפחות לתפילת מנחה בכותל.
ברום השמים, מעל הר הבית, חגו כל העת מסוקים של המשטרה.
בשובם, דיווחו לנו בשמחה, שהשקט שרר, לשעה קלה בהר, ושהסדרנים המסורים מטעם הקרן למורשת הכותל, בניצוחו של ארז האחראי עליהם, ניצלו את ההפוגה בפרעות ובמאמץ רב הספיקו לצחצח ולסדר בזריזות את הרחבה ואת הריהוט. כול זאת לרווחת המתפללים היהודים, שלמרות התפרעות המחבלים נהרו ללא היסוס, בעוז ובאומץ, בחלוציות ובחדווה, אל עבר כותלנו.
עם ישראל חי.
02
למחרת, עם קרן אור ראשונה, בבוקרה של שבת המלכה, אסרו חג בעבותים של חרות, צעדתי שוב בשקיקה אל כותלנו האהוב.
רחבת הכותל המבריקה קיבלה אותנו בשמחה. הזכיר לי חברי את העובדה, שחברי כנסת יהודים וערבים מהשמאל, התסיסו את המחבלים במשך כל השבוע, מעל כל ערוץ תקשורת אפשרי, והצהירו בגסות – שליהודים אין זכות בהר הבית וגם אין להם זכות לתפילה בכותל.
בקיץ תר״ץ, לפני כמעט 90 שנה מונתה ועדת הכותל על ידי חבר הלאומים – האו״ם, ושמעה את טענות הערבים שלא רק הר הבית קדוש למוסלמים אלא גם הכותל המערבי ויש להם בעלות מלאה עליהם. נציגי שלטונות הרשע של המנדט הבריטי הציעו לשרטט הסכם פשרה בו יכירו היהודים בבעלות הערבית על הכותל ובתמורה יאפשרו להם הערבים גישה לסמטה הצרה הצמודה לכותל. לא הוזכרה בהסכם המנדטורי אפשרות תפילה.
בשל המצב הביטחוני המתוח, הסכים הוועד הלאומי, בהנהגת יצחק בן צבי ואחרים, למתווה הבריטי בו יוותרו היהודים על זכותם ההיסטורית על הכותל, ובתמורה יתירו להם הערבים לגשת אל הכותל. הוועד הלאומי רק התעקש שתוזכר בהסכם בפירוש – הייתר לתפילת יהודים ליד הכותל. מכיוון שמדובר בהסכם הקשור בתחום הדתי, דרשו הבריטים את אישור ההסכם על ידי הנציגות הדתית של היהודים.
משלחת מטעם הועד הלאומי בראשות היו״ר, יצחק בן צבי והרב משה אוסטרובסקי (המאירי) והרב אברהם אלמליח, נפגשה עם מייסד הרבנות הראשית והעומד בראשה – הרב אברהם יצחק הכהן קוק, וניסתה לשכנע את הרב לאשר את הסכם הוויתור על הכותל בתמורה לגישה לכותל ואולי אפילו להבטחת תפילות של יהודים שם. כל זה בטענה שמדובר בפיקוח נפש, ורק כך נוכל להרגיע את הערבים. הרב לא קיבל את דעתם ולא הסכים לחתום על מסמך שכולל ויתור על הבעלות היהודית על הכותל. ״אין אני יכול לוותר על מה שנתן ה׳ לכלל עם ישראל״.
הרב המאירי ציטט בהתרגשות באוזניו של הרב משה צבי נריה (מופיע במועדי הראי״ה עמ׳ 441) את מה שאמר להם הרב קוק: ״חלילה לנו! עם ישראל לא ייפה את כוחנו לוותר בשמו על הכותל המערבי! אין לנו שום זכות לוותר״ (וגם לא על אף שעל בארץ ישראל… י.ג.), והוסיף: ״אם חס וחלילה נוותר על הכותל, הקב״ה לא ירצה להחזירו לנו…״.
03
ההוכחה לחוכמתו של הרב קוק באה לאחר מלחמת השחרור. בהסכמי שביתת הנשק, חתמו הירדנים על הסכם שכולל את סעיף מספר 8, שבו התחייבות מפורשת לאפשר ליהודים זכות גישה אל הכותל.
19 שנה התעלמו הירדנים מסעיף זה ולא קיימו אותו. רק במלחמת ששת הימים, לאחר ששחררנו את ירושלים מידי הכובשים, איפשר לנו ״העומד אחר כותלנו״ לשוב אל בורות המים, לשוק ולכיכר וכמובן להתפלל בכותל.
לאחר הניצחון המופלא והניסי שלנו במלחמת ששת הימים, משה דיין, למרות התנגדותו הנחרצת של הרב שלמה גורן, השיב בקלות דעת את מפתחות הריבונות על הר הבית לווקף הירדני.
הרב גורן הצטער כל חייו שלא מנע ממשה דיין לעשות את העוולה הזו. לעומת זאת, במערת המכפלה ובחברון הצליח הרב גורן לבלום את התבוסתנות החששנית ובזכות כך נותרה בידי היהודים הריבונות וזכות תפילה במערת המכפלה.
על זה כתבתי ועוד אכתוב בע״ה.
04
ועוד משהו חיובי – ביום שני של חול המועד קיימנו אירוע ענק בהר הזיתים. האירוע התאפשר בזכות התמיכה הנפלאה של משרד ירושלים-מורשת ושל החברה לפיתוח מזרח ירושלים. מאות משפחות מכל הארץ (כולל משפחת סינגר היקרה, שעשתה את דרכה מביתה במטולה), עלו להר הזיתים, לחגוג עם ״קרן אביה״, יום גדול וגדוש באירועים מרגשים בהר.
ההתכנסות הגדולה והמשמחת הייתה בקמפוס ישיבת בית אורות. לשם הגיעו ההסעות ומשם יצאו, מי ברגל ומי בשאטל, שחקנים ומדריכים ליוו קבוצות של עולי רגל לסיורים ותצפיות מודרכים מבית החושן ומעמק צורים.
עולי הרגל נהנו מהופעות של טוביה רוזנפלד המצחיק והמוכשר, מהרצאה מרתקת של ד״ר גרשון בר כוכבא, ההיסטוריון האגדי ומשפע הצגות והפעלות בנושא בטיחות בדרכים.
מתקני הלונה פארק הענק ושיירות הקרטינג שימחו את הנוער והוסיפו להר הזיתים שלל צבעים מרנינים ונותני תקווה.
כמיטב המסורת של אירועי קרן אביה בהר הזיתים, נהנו המשפחות, בנוסף לפעילויות, גם מכיבוד מרענן ומהפתעות משמחות.
כך קיימנו את הבטחתו של הנביא זכריה, המכוונת לגאולה של ימינו: ״ורחובות העיר יימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובתיה…״ .
אהבתנו לירושלים ולהר הזיתים, בביניינם, לא תכבה לעולם. בזכות עולי הרגל ואמונתם הגדולה, היא רק תתגבר ותתעצם, בע״ה.
גם ביום ירושלים כל המשפחה עולה להר הזיתים! היכונו לאירועי קרן אביה בשבוע יום ירושלים, בהר הזיתים.
שבת של קדושה ושלום, שבת של שקט שלווה וקוממיות ישראל -בתורתנו ובארצנו.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…