חינוך וחברה

ההתנתקות החדשה

הקו המבדיל בין מדינה עם יהודים למדינה יהודית עובר דרך ההבנה שבשביל לחיות חיים יהודיים אמיתיים, חיי תורה והלכה, יהודי חייב קהילה

01

מאז לידתו של הציבור הדתי לאומי בימי הרב קוק והרב ריינס, בניו ובנותיו הסרוגים נותנים את כל מה שהם יכולים לטובת המדינה. השילוב של ציונות, חיבור לארץ ישראל ולמדינת ישראל מצד אחד, והבנה שהערכים הללו הם ערכים קדושים, נצחיים והם לא פחות מאשר תהליך הגאולה שחיכינו לו אלפים שנה מצד שני – כל אלו הביאו תמיד לתחושת שליחות עצומה, למענה המיידי "הנני" לכל משימה לאומית, חלוצית וציונית.
תחושת שליחות, ציונות וחלוציות הן המנוע לפעולה. לציבור הדתי לאומי יש המון מכל אלו. אבל כדי לפעול בצורה נכונה לא מספיק מנוע חזק: צריך גם הגה שיודע לכוון את כל העסק למקומות הנכונים. דרושה הבנה מה הן אתגרי הדור ומה המשימות הבאות הדורשות חיילים שיתמסרו אליהן.
ובכן, וחייבים להפנים את זה טוב: אנו עומדים על סיפה של התנתקות חדשה. בכמה מובנים כבר עברנו את הסף. ובשונה מהגירוש מגוש קטיף, בו עמד הציבור הסרוג כולו ונלחם בגזירה הרעה, בתפילות ובמעשים – הפעם מדובר בהתנתקות מסוג אחר, כזו שמתקדמת כל הזמן אך ללא אזעקות, ללא הפגנות, ובלי תחושת חירום לאומית.
צעד אחר צעד, יוצאת אל הפועל ההתנתקות מזהותה היהודית של מדינת ישראל.
כדי להבין את ההתנתקות הזו, צריך להבין קודם מה זה בעצם 'מדינה יהודית' ומה עושה את ישראל להיות כזו. נקדים ונאמר: גם בברוקלין יש המון יהודים. יש שם בתי כנסיות לתפארת, גופי כשרות בכל הרמות, בתי דין, בתי מדרש – לכאורה כל מה שיהודי צריך כדי לחיות חיים יהודיים. ובכל זאת, ניו יורק אינה מדינה יהודית, היא מדינה עם יהודים.
הקו המבדיל בין מדינה עם יהודים למדינה יהודית עובר דרך ההבנה שבשביל לחיות חיים יהודיים אמיתיים, חיי תורה והלכה, יהודי חייב קהילה.
בעיקר בעידן המודרני התעשייתי, בו כל חומרי הגלם הנכנסים למטבח מגיעים מבחוץ, התנועה בין קהילות מתרחשת כל העת, בני משפחה כבר לא חיים בחמולות משותפות, ובגדול הכל זז כל הזמן: התוצאה היא שאין דרך לעקוב אחר כל התנועות הללו.
מישהו חייב לחתום על האוכל שהוא כשר על שלל מרכיביו, על האיש והאישה הנפגשים ורוצים להקים בית בישראל שהם אכן מישראל (ולא עברו גיור רפורמי-פיקטיבי למשל), על בית שהוקם, או לצערנו פורק, שהוא אכן עשה זאת כדת משה וישראל, וכן הלאה והלאה. זאת ועוד: מלבד הידיעות, שפשוט אי אפשר לדעת אותן לבד, ומתחייבים מנגנונים קהילתיים שיפקחו, גם המאפיין הנוסף לחיים יהודיים, שהמן תמצת במילים שה"י פה"י (שבת היום, פסח היום) – מחייב הבנה מצד מעסיקים, וקהילה שתדע לאפשר את המנוחה בשבת ובחגים באופן הולם.
לכן, יהודי בגלות חייב להשתייך לקהילה. החסידות בברוקלין, השטייטעל בפולין או הקהילה במרוקו – הן אלה שמפקחות על כשרות, גיור, נישואין וגירושין, הן אלה שמספקות בית כנסת ובית מדרש, שופר ומגילה וחזן וסידורי-קינות. כך נוצרות קהילות שונות, וכך גם נוצר פירוד: אתה בקהילה הספרדית, אני באשכנזית והוא בתימנית.
במדינה יהודית יש חידוש עצום, כזה שרק 'ראשית צמיחת גאולתנו' יכולה להיות: לקהילה היהודית בישראל קוראים מדינת ישראל. זו מדינה יהודית: מדינה שקדושתה, ישראליותה ויהדותה מביאים לכך שלא צריך להיות בשום קהילה ספציפית בתוכה. כך נוצרת אחדות אמיתית, כך אפשר לחיות חיים יהודיים אמיתיים ומעל הכל: זו אופיה האמיתי של מדינת היהודים. זה חלום הדורות, וזה ההבדל העמוק ביותר בין מדינת ישראל – לכל מדינות כל אזרחיהן ברחבי הגלובוס.

02
כשמבינים את הנקודה הכל כך חשובה הזאת, את תעודת הזהות של ישראל כמדינה יהודית – אפשר להבין את ההתנתקות החדשה. עובדת היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית מרגיזה מאוד כבר עשרות שנים גורמים רבים ברחבי העולם. זה מתחיל מעומק מאוד גדול: מדינת ישראל כמדינה יהודית היא ניצחון סופי של התורה והקדושה על הנצרות, הטוענת שד' עזב את ישראל. היא בעצם ניצחון על כל העבודות הזרות והטומאות, כי ככל שמדינת ישראל כמדינה יהודית מתחזקת ומתקדמת, כך הולך שם ד' ומתגלה עד שתימלא הארץ דעה את ד'.
בתחילה חשבו כל המתרגזים שהמדינה הזו היא זמנית, ועוד מעט הערבים יזרקו אותה לים. ככל שמדינת ישראל התחזקה, הלך הייאוש והתפשט בקרב כל שונאיה. אבל אז הגיע הרעיון הנפלא: שתהיה מדינת ישראל, זה בסדר. אנחנו עולם עם הרבה גוונים והרבה מדינות – אז תהיה מדינה נוספת עם הרבה יהודים בתוכה. אבל העיקר שהיא לא תהיה מדינה יהודית.

03
מבט מהיר על עוגת הכספים של הקרן לישראל חדשה מראה זאת היטב: בעוד כולם מכירים את תקציבי העתק שמועברים להחלשתה של מדינת ישראל בהיבט הבטחוני – בצלם, שוברים שתיקה, עדאללה ושאר ארגוני שמאל קיצוני – תקציבי עתק באותו סדר גודל לפחות מועברים להחלשת יהדותה של מדינת ישראל.
יודגש: הכוונה אינה לארגוני 'החזרה בשאלה'. יהודים יכולים להיות דתיים, זה בסדר גמור ולא מפריע לאיש: אבל למדינת ישראל אסור להיות מדינה יהודית. זה מה שנקרא הפרדת דת ממדינה.
ולאחר עשרות שנות השקעה וזריעה, הגיעו עכשיו ימי חלוקת הדיבידנדים.
ושוב, כמו בהתנתקות: השמאל חלם ולחם על זה שנים, מערכת המשפט הכשירה את הלבבות והתקשורת הינדסה את התודעה – ולבסוף, דווקא גורמי ימין הם אלו שמבצעים את המהלך. עם מעשי גניבה ותרמית, מניפולציות ושקרים, הצליח שרון לפני 16 שנה, ובנט מנסה כעת. שרון הצליח לסיים את המהלך, בנט רק התחיל:
רפורמת הכשרות עושה שמדינת ישראל לא תיתן יותר את הגושפנקה שהאוכל הוא כשר. במקום החותמת של מדינת ישראל, על האוכל שנכניס לפינו תהיה חותמת של השטייטעל או הקהילה שכל יהודי יבחר.
רפורמת הגיור שבקנה עושה את אותו דבר: גיור לפי דעתו ולפי דעתך ולפי דעתי, וכל קהילה תקים בית דין לגיור ותנהל ספרים שיאפשרו לבניה ובנותיה להינשא.
כך גם רפורמות הנישואין והגירושין, כך הפרטת הכותל המערבי הקדוש לכל אורכו לרחבת-כל-כתליה, וכך התחבורה הציבורית והעבודה בשבת: בנט, לפיד והשליח הקדמי שלהם מתן כהנא מפרקים את מדינת ישראל מכל נכסיה היהודיים, בזה אחר זה.
רעידות האדמה המשניות הן העובדה שמאות אלפי יהודים שלא מבינים יותר מידי בכשרות, ומעולם לא בדקו איזו רבנות ואיזה בד"ץ חתום על החבילה, אלא פשוט חיפשו אוכל כשר – יתחילו לאכול טרפות ונבלות כי יהיה כתוב כשר על החבילה. הגיור הרפורמי, שבג"ץ יחייב להכיר גם בו כדי שלא תהיה אפליה, נישואין לפי כלל הדיעות, ממזרים שיתרבו ו'גרים' לכאורה, שיראי שמים לא יוכלו להינשא להם – גם כל אלו יהיו רק בבחינת פירות רקובים של העץ המורעל.

04
ביסוד הכל תמשיך לעמוד הרעה החולה: ניתוק, או התנתקות, של מדינת ישראל מזהותה היהודית.
זו המערכה כעת, את המהלך הזה חייבים לעצור ומהר. לשם חייבים בני ובנות הציונות הדתית להפנות את הכוחות הגדולים שלהם, את התפילות ואת המעשים, את ההפגנות והמחאות והיוזמות. למערכה הזו עלינו לחנך בתנועות הנוער, לדבר עליה בסמינריונים, ללמוד עליה במכינות, בישיבות ובמדרשות ולשוחח עליה בסעודה שלישית עם חברים.
כי זאת ההתנתקות החדשה, והיא כבר ממש כאן. ■

עוד במדור זה

בר המשכן, שילה

בר המשכן, שילה

אנחנו מתחילים את החיים שלנו בתוך כיתות סגורות, שלא תמיד נוסכות בנו את הביטחון שאנו זקוקים לו. שם הכל נמדד בציונים ובתוצאות, שלרוב לא תואמות את רזי החיים עצמם. מלמדים אותנו שם משוואות טריגונומטריות ואת השפה האנגלית, ועוד כל מיני חוקים אזרחיים וחוקים בלשון, בזמן שהלב שלנו נותר מאחור. על אהבה ורגשות נוספים אנחנו לא לומדים שם, על כלכלה נבונה, על ההתנהלות בעולם גדול ודורשני, על לאגור מוטיבציה לקום בבוקר גם כשאין כח – על כל אלה אנחנו לא לומדים, ובטח שלא נבחנים. כותב שורות אלה משתייך לקבוצה שטוענת שהגיע הזמן לעשות שינוי. אנחנו בשנת תשפ”ד כבר, ואין סיבה שמערכת החינוך לא תציב לעצמה מטרות עדכניות יותר. הראשונה שבהן – האמונה של הנער בעצמו. ולא רק כקלישאה שמודבקת על לוחות המודעות בבית הספר, אלא כהתנהלות של ממש. שינוי כזה שיגרום למתחנכים לצאת לחיים ולהאמין ביכולותיהם, לממש את שהם מסוגלים וראויים לו, להוציא לפועל את כוחות חייהם. אז בוודאי יהיה לנו יותר מקומות כמו ‘בר המשכן’.

בר המשכן הוא מקום חינני במרכז המסחרי של שילה, שהוקם לפני כשנה וחצי. אליה לוי, במקור מראש העין, כיום נשוי למתנחלת משבות רחל, הוא הבעלים של הבר-מסעדה, והוא רק בן 25. לצידו עומדת משפחה של אחים מנהלי ברים, והוא בעל מוטיבציה גבוהה וקול של נער פלא, כשהוא מזמר. כל אלה ביחד הביאו את אליה להקים את המקום, להשקיע בו את נשמתו, ולהתעקש עליו גם כשהמיקום לא כ”כ צלח – ולהעביר אותו למיקום החדש. כי כשאליה מאמין בעצמו אין איש שיעמוד בדרכו.

את כל אלה לא ידענו כשהגענו, שלושה מאחיי ואני, לבלות בבר הנחמד. חנינו באחת החנויות שבאזור, השתאינו מגודלו של המרכז המסחרי ומאפשרויות הרכישה הקיימות בו – החל מקרמיקות וחומרי בנייה ועד גלידריה וסופר, ונכנסנו למתחם. לצד במה להופעות שמקיימות במקום ונותנות אפשרות ליוצרים צעירים, מתחום הסטנדאפ, המוזיקה וכדו’ ותפסנו לנו את אחד הספסלים במקומות הישיבה שבחוץ, במקום שבו הבריזה פוגשת את האווירה.

אחרי כמה חיוכים ומילים עם הבחור הצעיר והנמרץ, התחילו לזרום אלינו לשולחן המנות. לפתיחה קיבלנו צ’יפס בטטה עשוי היטב (26 ₪), כרוביות שמנמנות – בציפוי פריך לצד צ’ילי מתקתק (35 ₪) ופופקו עוף משובח שמתיימר לחקות את מנת הדגל של KFC, בהצלחה גדולה. בקטגוריית ‘צמאה נפשי ויאללה אוכל’ עמדו לפנינו שתי אפשרויות. כמובן שבחרנו בשתיהן. הראשונה והמוצלחת היא ‘קריספי צ’יקן’ שמורכבת מרצועות פילה עוף בציפוי קריספי (בליווי רוטבי הבית כמובן) על לחמנייה טריה עם ירקות רעננים, ותוספת של צ’יפס או טבעות בצל, שלגמרי עושה את העבודה, וכל זה רק ב-55 ₪. האפשרות השנייה, והמוצלחת עוד יותר היא – סלופי ג’ו, כלומר – סנדוויץ’ אסאדו מפורק ברוטב מתקתק גם כן בליווי רטבי הבית, גם כן בלחמנייה טרייה, גם כן עם ירקות רעננים וגם כן עם תוספת של צ’יפס או טבעות בצל, ב-62 ₪. חשוב לומר, בר, כשמו כן הוא, מכיל גם משקאות אלכוהולים, אותם ראוי לצרוך במידה הנכונה. בבר המשכן תוכלו למצוא את שחשקה נפשכם, החל מבירות פשוטות ועד שוטים של משקאות חריפים טובים ואיכותיים וקוקטיילים מובחרים כפי רוחכם. 

בקיצור: עם תפריט חדש בקרוב, והרוח החדשה והקלילה המפעמת בהתיישבות הצעירה, נראה שעדיין לא מאוחר בכלל לפנות לעצמכם ערב בקרוב, וליהנות משפע של אפשרויות בבר המשכן. ■

לחם וגבינה

לחם וגבינה

מסעדה חדשה עם עיצוב מרהיב, שירות אדיב, ויכולות קולינריות פנומנליות, זה משהו שבאמת לא פוגשים בכל יום. במבשרת ציון, בתוך מרכז קניות מהמם עם חניה מקורה ונוף לירושלים, קמה לה מסעדה חדשה עם ריצוף שגורם לכם להרגיש בחו״ל, מרפסת שתמלא את הריאות שלכם באוויר, ותפריט מרהיב ומסוגנן במיוחד עם בעלים בעל ניסיון עשיר. הצטרפו אליי לסבב טעימות בסניף המבשרתי של לוצ׳נה:

משב – פוד טראקס

משב – פוד טראקס

זה לא סוד שבתוך כותבי המדור יש אחד שחובב במיוחד…
גשם של שלום

גשם של שלום

גם מי שלא גר ביהודה ושומרון יכול לחזק את ההתיישבות.…
אפילו הדגים במים רועדים

אפילו הדגים במים רועדים

אחר הקוראים האדוקים טען באוזניי לאחרונה: תן לנו תמונות. והרבה.…
מעבר להרים

מעבר להרים

אומנם מדור אוכל, אבל מותר לפעמים לגוון ולפתוח בדמיון מודרך…
מחליק בגרון

מחליק בגרון

לא בטוח שהקורא הממוצע יודע להעריך את סדר הגודל של…
ללקק את האצבעות

ללקק את האצבעות

עברו כבר כמה אלפי שנים מאז יצאנו ממצרים ומאז בכל…
דגים רבותיי, דגים

דגים רבותיי, דגים

אם תכתבו בגוגל חיפוש את המילים ׳מסעדת דגים׳, תמצאו בעיקר…
גורמה בבית מלון

גורמה בבית מלון

הכל יודעים שאוכל הוא כבר מזמן לא רק מזון. הסעודה…
בואו לבשל איתי

בואו לבשל איתי

בינינו, זה לא באמת אפשרי ללכת בכל שבוע למסעדה. זאת…
גורמהדרין - פינת חמד:

גורמהדרין - פינת חמד:

אם אתם מהאנשים שקנו כפכפי קרוקס אחרי שזה כבר היה…
חוגגים פסח בבן עמי

חוגגים פסח בבן עמי

אפתח בגילוי נאות: את מסעדת בן עמי אני מכיר מהקרביים…
'גורמהדרין' – המומלצים שלנו

'גורמהדרין' – המומלצים שלנו

בוא האביב וחג הפסח עשו לנו חשק עז לרענן את…
בשורה בחלה: המבשר

בשורה בחלה: המבשר

במרכז המסחרי של אפרת דרום בילתי רבות בימי נערותי. אחרי…
שחור-לבן וצבעוני: סולו קרנה

שחור-לבן וצבעוני: סולו קרנה

״כאן, ממש על הקרקע הזו״, כך על פי העמוד הראשון…