יהדות עכשיו

הלוחמות בין ההרים

״לצערנו אנו חווים יום יום את האבסורד ממש מול עיננו בצורה מובהקת. ללא מעצורים עובדים כלים כבדים בשיא המרץ ומפתחים שטחי ענק של בניה לא חוקית בשטחי C, ויותר נורא שזו תופעה ארצית - אנחנו לא המקום היחיד, יש עוד מאות ואלפי השתלטויות כאלה, בעוד מקומות רבים אחרים".

מוריה אופיר

הן עושות כביסה, מבשלות כמו לגדוד ומכינות את הקטנים בבוקר לקראת היציאה למסגרות השונות • ועדיין, הפסקות חשמל, כבישים משובשים, הפסקות חיבור למים ולאינטרנט ועוד, מותירות אותן לפעמים תוהות אם הן עושות את הדבר הנכון • האימהות שבחזית ההתיישבות הצעירה

ילדים התרגלו אצלנו שבחורף אתה נכנס לאוטו כדי להתחמם. התרגלנו שמדליקים רק מכשיר חשמל אחד, אם הדלקת טוסטר אז אין מזגן״, כך במילים האלו ממש זעזעה לפני שבוע וחצי נעה נמיר בת ה – 13 מחוות גלעד אשר ביישובי ההתיישבות הצעירה את חברי הועדה לזכויות הילד בכנסת.
את שרי ויינר אם לחמישה מאביגיל, אורית שילר אם לארבעה מעשהאל ואייר סגל אם לשישה מגבעת ארנון העדות הזאת בכלל לא הפתיעה. את המציאות הזאת הם חוו שוב בשבוע החולף בסערה החורפית שפקדה אותנו.
מה מביא אתכן להקים משפחה במקום שסובל מבעיות תשתית כאלו? למה לא לגור ביישוב מוסדר?
"הגענו ל"אביגיל", זוג בתחילת דרכו לפני החתונה וחיפשנו מקום משמעותי לפתוח בו את חיינו", מספרת ויינר. "לקראת לידת הילד הראשון אמרתי שאנחנו חוזרים לציביליזציה אבל משהו בלב אמר שדבר כזה לא נמצא בשום מקום אחר, לא באוירה ולא במשמעות. אנחנו חיים בבחירה ובידיעה שבחרנו לגור במקום נכון וטוב, לנו, למדינה, לעם, ולאו דווקא במקום הנוח והבטוח. אנחנו שמחים ושלמים בהחלטה ומעבירים לילדינו את המסר שאת ארץ ישראל לא מקבלים על מגש של כסף, צריך להוריד מעצמנו בשביל לזכות בה".

שילר שהתגוררה בגני טל וגורשה מגוש קטיף מסכימה גם היא כי החיבור פשוט קשה להסברה: ״התחברנו למקום ורצינו להיות חלק ממנו, חיבור פשוט שקשה להסביר אותו. ועוד בונוס – יש פה אחוזים גבוהים של ילדי גוש קטיף מרגיש קצת כמו בבית״.
"אני הגעתי לגבעת ארנון 777 בעקבות סדרת טעויות וצירופי מקרים שיכולים לאכלס עלילה חלופית לסרט 'דלתות מסתובבות'" מספרת סגל. "אחותי הצעירה הכירה לי את רן סגל, מראשוני הגבעה, נפגשנו ומאז אנחנו יחד״.
כאמור ערב הבחירות האחרונות ולאחר מאבק ציבורי נרחב הייתה ההתיישבות הצעירה כפסע מהחלטת ממשלה היסטורית על הסדרתם. ההחלטה שכבר נוסחה ואושרה על ידי כלל הגורמים המשפטיים וגם זכתה לברכתו של שר הביטחון בני גנץ ירדה ברגע האחרון מסדר היום בגלל הקדמת הבחירות ושיקולים פוליטיים של גנץ ואנשיו שהחלטה כזאת עלולה לפגוע בהם פוליטית.
היא אמנם נקראת "ההתיישבות הצעירה" אך היא כבר די ותיקה. היא מונה קרוב ל – 70 יישובים ומונה כ – 25,000 תושבים (מתוכם כ – 12,000 ילדים), כולם הוקמו בשליחות וביוזמת ממשלות ישראל לקראת סוף שנות ה – 90 במטרה להרחיב את ההתיישבות היהודית ביהודה שומרון ולמנוע רצף טריטוריאלי פלסטיני והקמת מדינה פלסטינית בלב ליבה של ארץ ישראל.
אלא שעם סערת ההתנתקות החליט שרון לאפשר לטליה ששון להוציא דו״ח שקבע כי היישובים הללו לא הוקמו על פי הנהלים ועל כן הם מוגדרים ״בלתי חוקיים״. המשמעות – הפסקת החיבור של היישובים לתשתיות חשמל, מים, שטחי ציבור נורמליים, אינטרנט ומרכיבי ביטחון דבר שמשאיר את היישובים הרבים עם תשתיות לקויות ורעועות המסכנות לעיתים גם חיי אדם.
כעת, כשהממשלה מקדמת בכל הכח את הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב (שנחסמה על ידי השר אלקין בממשלת נתניהו בגלל שלא הוסדרה ההתיישבות הצעירה) ומלבינה עשרות אלפי בתים ערבים על ידי חוק החשמל של רע״מ, מצפים התושבים, גם מראש הממשלה ושרי הימין שהבטיחו להסדיר אותם בבחירות, לקיים לפחות את ההבטחה הזאת.
כשאומרים שאין חיבור לחשמל, מים ואינטרנט איך זה בא לידי ביטוי?
״בגלל חוסר התאמת התשתיות הזמניות למספר התושבים שהולך וגדל כל שנה אין מספיק חשמל לכולם, בעונת מעבר עוד מסתדרים אבל אם מתחיל קצת יותר חום או קור זה מאד מגביל את השימוש ולפעמים מתאפשר להדליק מכשיר אחד בלבד״, מספרת שילר. ״בחורף, קרה לנו כבר לא מעט פעמים שנאלצנו לקלח את הילדים במים שמחוממים על ידי מחמם מים של גז, וברגע שנופל החשמל מעומס, המחמם שפועל באמצעות חשמל כבה והילדים מחכים רועדים במקלחת בחושך בתקווה שמישהו ירים את השלטר של גנרטור הגיבוי וכמה שיותר מהר. חוויה לא נעימה בכלל.״
״האתגרים בגבעה שלנו הם אוסף מרהיב של קשיים טכניים שאולי כל אחד מהם נשמע זניח אך ביחד הם יוצרים חוויית חיים שנחשבת כנראה מאתגרת״, מספרת סגל. "למשל המרחק שלנו ממקומות ישוב אחרים, כולל מיישוב האם שלנו, איתמר. לדוגמא, אני לקוחת זהב בפנצ'ריה "צמיגי אברהם" באריאל בזכות הכביש המפותל, שמצד אחד אין בו תאורה אבל מצד שני יש בו המון בורות. וכמובן, הפסקות החשמל הנשנות, שילדים אוהבים כי משחקים בהן "ארץ עיר" לאור נרות, אבל אנחנו האימהות לא סובלות. דמיינו רק את מכונת הכביסה נתקעת דקה לפני הסחיטה״.

שרי ויינר

בתנו השניה נולדה בתחילת ינואר ומה יותר טבעי מלחזור הביתה עם תינוקת לבית חם ויבש, קורת גג בטוחה. אבל פתאום הבית שלנו נהיה המקום הכי לא בטוח לתינוקת בת יומה וליולדת. קר, אין חשמל לחמם, את רחוקה מהעולם בלי שבילים שאפשר לעבור בהם עם העגלה ופתאום לא מבינה מה אני עושה לעצמי

ויינר מוסיפה כי אחרי לידת בתה השניה שקלה לעזוב. ״בתנו השניה נולדה בתחילת ינואר ומה יותר טבעי מלחזור הביתה עם תינוקת לבית חם ויבש, קורת גג בטוחה. אבל פתאום הבית שלנו נהיה המקום הכי לא בטוח לתינוקת בת יומה וליולדת. קר, אין חשמל לחמם, את רחוקה מהעולם בלי שבילים שאפשר לעבור בהם עם העגלה ופתאום לא מבינה מה אני עושה לעצמי״.
גם תשתיות המים כאמור לוקות בחסר. לדברי שילר יש פיצוצים תכופים בצנרת המאולתרת שגורמים להזנקה של מספר תושבים גם באמצע הלילה, כדי לאתר את הבעיה ולפתור אותה. ״היה יום שישי אחד שלא היו מים ולא ידענו אם יצליחו לטפל בתקלה עד שבת. היו לא מעט אנשים שהחליטו לנסוע לשבת ברגע האחרון ומי שלא נסע דאג למבצע חלוקת בקבוקי מים: רוקנו את כל מלאי בקבוקי המים המינרלים שהיו בסופר הקרוב וחילקו למשפחות הנשארות, הביאו מיכלי מים נגררים ממחלקת הביטחון של המועצה כאילו אנחנו בימי חומה ומגדל. זה גם קורה בזמנים הכי לחוצים של ערב פסח ומוצאי פסח דווקא בזמן שצריך הכי הרבה מים״.
סגל עצמה אומרת כי הילדים אמנם גדלים באווירה בריאה וטובה אך ״הם לא מתקלחים הרבה בגלל שלא תמיד יש מים, ושוב, הפער הזה – כמה הם מבסוטים מהנושא, לעומת כמה כמה אני כאמא לא״.
אחת הבעיות שצפו בשנת הקורונה הייתה החיבור לתשתיות האינטרנט. עדות לכך היה ניתן לראות בדיון בוועדה לזכויות הילד כאשר תושבים שעלו בזום לספר לא הצליחו להשלים את הסיפור בעקבות נפילת האינטרנט ביישוב.

אייר סגל

אייר סגל

אייר סגל:
אני לקוחת זהב בפנצ'ריה "צמיגי אברהם" באריאל בזכות הכביש המפותל, שמצד אחד אין בו תאורה אבל מצד שני יש בו המון בורות. וכמובן, הפסקות החשמל הנשנות, שילדים אוהבים כי משחקים בהן "ארץ עיר" לאור נרות, אבל אנחנו האימהות לא סובלות. דמיינו רק את מכונת הכביסה נתקעת דקה לפני הסחיטה

״אני מורה ולאחר השקעה של קביעת זמן עם תלמידים, מבלי להתנגש בשיעורים אחרים, עד שכולם נכנסו והשיעור התחיל לזרום טראח! ניתוק אינטרנט״. מספרת שילר. סגל מוסיפה: ״הלימודים בזמן הקורונה היו בדיחה די עצובה – למרבית שיעורי הזום לא הצלחנו להתחבר, אז כבר הפסקנו לנסות. ביתי שלמדה באולפנה והייתה אמורה להיות ימים שלמים בזום, לא הצליחה טכנית לעמוד במשימה וההבנה כלפי זה מצד המערכת הייתה קלושה״.
בימים האחרונים יש קמפיין מתוזמן של ארגוני השמאל נגד ההתיישבות בדגש על ההתיישבות הצעירה. השר הורוביץ אף האשים כי ״מההתיישבות הצעירה יוצאים לפוגרמים בערבים״. איך אתן מתמודדות עם זה?
ויינר המתגוררת ב"אביגיל" אשר עומדת במוקד הפרובוקציות של ארגוני השמאל מתקוממת כנגד הדברים. "אנחנו מהווים חוצץ אמיתי בין לסגור את הפלישה הערבית עלינו! אלו לא סיסמאות, מוזמנים לבוא לראות בשטח. אנחנו ממש לא חבורת פוחזים שלא שמה על כלום. בעלי מ"פ במילואים, 50% מתושבי הישוב שלי קציני מילואים פעילים! אנחנו חיים את המדינה אוהבים ומאמינים בה, שומרים עליה בכל מאודנו, ומקריבים הרבה מאיכות חיינו".

אורית שילר

בחורף, קרה לנו כבר לא מעט פעמים שנאלצנו לקלח את הילדים במים שמחוממים על ידי מחמם מים של גז, וברגע שנופל החשמל מעומס, המחמם שפועל באמצעות חשמל כבה והילדים מחכים רועדים במקלחת בחושך בתקווה שמישהו ירים את השלטר של גנרטור הגיבוי וכמה שיותר מהר. חוויה לא נעימה בכלל

״אני מורה ולאחר השקעה של קביעת זמן עם תלמידים, מבלי להתנגש בשיעורים אחרים, עד שכולם נכנסו והשיעור התחיל לזרום טראח! ניתוק אינטרנט״. מספרת שילר. סגל מוסיפה: ״הלימודים בזמן הקורונה היו בדיחה די עצובה – למרבית שיעורי הזום לא הצלחנו להתחבר, אז כבר הפסקנו לנסות. ביתי שלמדה באולפנה והייתה אמורה להיות ימים שלמים בזום, לא הצליחה טכנית לעמוד במשימה וההבנה כלפי זה מצד המערכת הייתה קלושה״.
בימים האחרונים יש קמפיין מתוזמן של ארגוני השמאל נגד ההתיישבות בדגש על ההתיישבות הצעירה. השר הורוביץ אף האשים כי ״מההתיישבות הצעירה יוצאים לפוגרמים בערבים״. איך אתן מתמודדות עם זה?
ויינר המתגוררת ב"אביגיל" אשר עומדת במוקד הפרובוקציות של ארגוני השמאל מתקוממת כנגד הדברים. "אנחנו מהווים חוצץ אמיתי בין לסגור את הפלישה הערבית עלינו! אלו לא סיסמאות, מוזמנים לבוא לראות בשטח. אנחנו ממש לא חבורת פוחזים שלא שמה על כלום. בעלי מ"פ במילואים, 50% מתושבי הישוב שלי קציני מילואים פעילים! אנחנו חיים את המדינה אוהבים ומאמינים בה, שומרים עליה בכל מאודנו, ומקריבים הרבה מאיכות חיינו".

שילר מחזקת את דברי ויינר ומוסיפה: ״לצערנו אנו חווים יום יום את האבסורד ממש מול עיננו בצורה מובהקת. ללא מעצורים עובדים כלים כבדים בשיא המרץ ומפתחים שטחי ענק של בניה לא חוקית בשטחי C, ויותר נורא שזו תופעה ארצית – אנחנו לא המקום היחיד, יש עוד מאות ואלפי השתלטויות כאלה, בעוד מקומות רבים אחרים".

בראשות הממשלה עומד יו״ר מועצת יש״ע לשעבר, שרי הפנים והמשפטים מהמחנה הלאומי. מה הם אומרים לכם?

ויינר:״בשלב זה אנחנו מאוכזבים, לפני הבחירות ההנהגה שידרה שרק עוד קצת והשקעתנו הרבה תוכר.  והנה, במשחק הפוליטי המלוכלך הפכנו להיות רוח ופתאום כלום לא נכון או חשוב. הדלת נטרקה וזהו. אני קוראת לשרי הימין – אנחנו השליחים והפועלים בשטח! אתם נציגנו בדרגים הגבוהים. לא ננוח ולא נוותר על הארץ הזאת, גם אם יש קשיים. אבל קשיים מבפנים? זה מבייש ומאכזב. לשרי הקואליציה מן הימין אני אומרת: אכזבתם ובגדול. אנחנו פה, לא רק בגלל אהבתנו למקום, אלא בעיקר כי עדיף לא לדמיין מה יקרה לעם ישראל ללא נוכחות יהודית במזרח השומרון״, אומרת סגל וממשיכה: ״לא משנה כמה התנאים הם לא פשוטים – אנחנו לא נזוז מפה, אבל תתאפסו על עצמכם ותתחילו לקיים הבטחות. אין מחילה להבטחות שווא ואין כפרה להפניית עורף לאנשים שבשמם נשלחתם להנהגה. ובעיקר, אתם מחמיצים את ההזדמנות לעשות משהו חשוב למען עם ישראל. כדאי לכם להיות בצד הצודק של המפה".

שילר חותמת את הדברים בקריאה לשרי ההמשלה. ״תפסיקו עם המריחות. ניתן לכם כוח ומעמד ואינכם מנצלים אותו לטובת עם ישראל,  אתם מעדיפים לשרוד פוליטית ולא לשרת את טובת העם, סדרי העדיפויות שלכם משובשים. אתם מוכרים את הערכים החיוניים לעם ישראל תמורת שלטון חולף. מקווים שעוד תספיקו לתקן. ארץ ישראל היא הבסיס של המדינה בלעדיה איננו יכולים להופיע כעם, לכן אל תמכרו אותה לזר, יש לנו בקשה פשוטה – להתיישב בארצנו באופן מוסדר״.  

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…