בקריאת המסעות של בני ישראל במדבר בפרשתנו חשים אנו שבכל הארבעים שנה בני ישראל היו בניידות בלתי פוסקת של פירוק והרכבה של המחנה הענקי בן עשרות אלפי משפחות ברוכות הילדים. התורה בפרשתנו הדגישה בפרוט רחב ודקדקני את סדרי המסעות וכן גם בפרשת בהעלותך [פרק ט] פרטה מצבים שונים של היתכנות המסעות על פי הענן ובלשון התורה 'על פי ה". לפעמים החניה היא 'בהאריך הענן', לפעמים 'ימים מספר' ולפעמים אף באותו יום ממש.
הפרשנים עמדו על התחושה הלא מוצדקת שנוצרת מקריאת הפרשה ברצף ואיזנו זאת בפירושיהם. רש"י כתב:
'למה נכתבו המסעות הללו. להודיע חסדיו של מקום. שאעפ"י שגזר עליהם לטלטלם ולהניעם במדבר לא תאמר שהיו נעים ומטולטלים ממסע למסע כל ארבעים שנה ולא היתה להם מנוחה'. מחשב רש"י שארבעה עשר מסעות היו בשנה הראשונה,שמונה מסעות מזמן מות אהרון אז בסה"כ היו עשרים מסעות במשך שלושים ושמונה שנים.
הרמב"ן בפרשת בהעלותך [ט, יט] ראה בתיאור המסעות המרובה במדבר את גודל האמונה והבטחון של עם ישראל בהקב"ה. שבכל מצב בין אם המקום נראה בעיניהם מתאים לחניה והענן לא נעצר ובין אם המקום היה ראוי בעיניהם והענן נסע, שמו מבטחם בה' ועשו הכל 'על פי ה", הרמב"ן בפרשתנו [במדבר לג, א] הוסיף שאריכות סיפור המסעות נכתב בכדי להזכיר לדורות הבאים את אמיתת הניסים הגדולים שנעשו לאבותינו במדבר ביציאתם ממצרים מהחשש של שכחת הדברים.
אך דעתו של הרמב"ן לא נחה עליו למרות הפירושים השונים והוסיף וכתב: "והנה מכתב המסעות מצות השם היא מן הטעמים הנזכרים, או מזולתן ענין לא נתגלה לנו סודו'. הסתכלות על דור המדבר ועל מציאות החיים הרוחניים והגשמיים היו חלק מתהליך ארוך הנדרש להכנתנו לכניסה לארץ ולהתמודדות עם חיים לאומיים שלמים בארץ ישראל. גם הנפילות והנסיונות שבמדבר שייכים לתהליך זה של לקיחת אחריות על חיינו וחיי האומה. ההתבגרות הזו היא תנאי לכניסה לארץ. ההדגשה במסע החניות של המילים 'על פי ה" יש בהם קריאת כוון שכל דרכינו צריכה להיות על פי ה'. יסוד ההצלחה הוא לעשות על פי ה'. ולא לחינם הנביא [ירמיהו ב, א] מזכיר שבחם של ישראל שהוא ההליכה במדבר: 'כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה'.
ההליכה במדבר והמלחמות על הארץ הם 'הסוד' המקיים אותנו, המכין אותנו לקראת הגאולה השלמה. גם בדורנו אנו עדיין בתהליך 'הסוד' של המסעות, עדיין לא נבנה המקדש, עדיין חלקנו בגלות, עדיין המלחמות על קיומינו בארץ ישראל ממשיכות, עדיין המצב הרוחני צריך שיפור, אך ברוך ה' הכל מתקדם, וכל ארוע וכל תחנה במסע מקדם ומקרב אותנו לייעודנו, לנחלת אבותינו ולגאולתנו. מי יתן ואכן קריאת הכוון של 'על פי ה" תלווה את כל מסעותינו וחניותינו לגאולה השלמה. ■