מאיר דורפמן

הסכמה רק מר' אברום

הרב מרדכי שטרנברג גילוי דעת
מאיר דורפמן

מחזה מצוי: הרב מרדכי שטרנברג אוחז באהבה בידו האחת בבנו, בעל צרכים מיוחדים ועם עיוורון, בידו השנייה גמרא קטנה, ועל פניו צהלתו הקבועה, חיוך תמידי והארה לכל אדם.
מחזה מצוי נוסף: ר׳ מוטי נכנס לישיבה, וכשהוא אך בפתח בית המדרש, בטרם ישב, מייד ׳עטים עליו׳ תלמידיו הגדולים בקושיות ובסברות, והקולות הרמים מתערבבים בהמולה הגדולה של בית המדרש.
כל כך פשוט היה לכל אדם לשוחח עם גאון תורני זה. כנער צעיר אם הייתה איזו התלבטות, הייתי מרים טלפון והוא היה מציע לי לבוא לביתו בשעת ערב או אחר הצהריים, ביום או ביומיים הקרובים, והייתי יושב אצלו כשעה. היו לו כבר אז אלפי תלמידים, וב״ה משפחה גדולה, והוא היה מאלה שיש להם זמן ומקום ענק בלב לכל אחד. בתקופה שלמדתי לבד, נהגתי לכתוב את מסקנותיי בסוגייה, ומידי פעם להגיש את המחברות לעיונו. אילולי הוא נתן לי הרגשה טובה כל כך, אינני יודע איך הייתי מעז, כבחור בן 17-18 להטריד אותו במחשבות ראשוניות בסוגיות. מניין הוא מצא זמן להקדיש לכל אדם, בלי שום הגבלה? זה סוד לא מפוענח אצלי, אולי שייך לתחום הפלאי של ׳כמלאך ה״ שהוזכר כל כך הרבה לגביו.
לפעמים אנשים תמהים כיצד מעיסוק ב׳שור שנגח את הפרה׳ יגיע אדם למעלות רוחניות נשגבות. מבט קל בדמותו הסיר כל ספק כזה. זכיתי לשאול אותו הרבה על דרכי קניין תורה, והוא היה פותח צוהר לעולם פנימי עדין, רגיש, מלא כמיהה, יופי. חלום בהקיץ. אני זוכר שעות אחר הצהריים, שמש נוטה למערב משתקפת מחלון ביתו, הוא יושב ליד השולחן, אצבעותיו מטיילות על מפת התחרה תוך כדי ניסיון לדייק בברירת המילים, והוא מתאר בפניי עולם אחדותי כל כך, מלא בהרגשת טוב ה׳. הוא דיבר על התורה במילים כל כך אינטימיות, וכשציטט את ׳אורות התורה׳ או את ׳אגרות החזון איש׳, הרגשתי שרמת ההזדהות שלו עם הדברים היא כזו שאילולי הם כתבו את הדברים, הוא היה חוצבם מליבו בדיוק כך.
פעם הוא אמר לי: לכאורה, הקב״ה היה צריך לתת לנו תקופת הכנה לחיים, לקרוא את הוראות היצרן לפני ההפעלה, אלא שהוא החליט שנלמד ׳תוך כדי תנועה׳. אבל חשוב שלא נעזוב את העמדה הנפשית הזאת של מי שכל חייו קורא עדיין את ההוראות. אנחנו תמיד גם במעמד של ׳לפני׳.
פעם הוא דיבר עימי על שלמרות ריבוי הישיבות, חסרות אצלנו ישיבות עם לימוד עיוני עמוק לשמה, וש״אם תפתח ישיבה כזאת אסייע ואשלח אליך תלמידים״. אדגיש שלא זכיתי להימנות בין תלמידיו, אבל התורה בערה בו כאחריות לאומית, והוא שמח לסייע לכל מי שייתן לה יד. הוא התפלא על כך שיש שלא רואים בלימוד עצמו עשייה ממשית.
הספר הראשון שלי (על כתובות) יצא בשנת תשס״ב. מכיון שזכיתי להדרכה שלו בצעירותי, ביקשתי ממנו הסכמה. הוא נדהם מהרעיון ושלל על המקום, אמר שהסכמות זה עניין לגדולי הדור. ״תבקש מר׳ אברום״ (הרב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב). בספר הבא טענתי שאולי בכובע ראש ישיבה הוא כבר יכול לכתוב הסכמה. הוא ניסה להסביר לי שזה דבר שאין לו לגביו ספק, שהוא מרגיש שזו תהיה ממש יוהרה אם אדם כמוהו יכתוב הסכמה, אבל הוא הרגיש שלא בנוח, התנצל פעמים רבות, וטען שכדאי להוציא את הספר, אלא שהוא אישית לא שייך לדרגת הסכמות, ״הסכמה יכול לתת רק ר׳ אברום״. וכך היה. אגב, זה היה שנים אחרי ההתפלגות.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…