בדרך לכותל

הפגנת השמאל

אחת מהפגנות הימין בכיכר מלכי ישראל, שנות ה-90
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
זכינו לארח השבת בקהילתנו, את ידידי ורעי, הזמר והחזן המוכשר, ישראל פרנס, יחד עם משפחתו היקרה. ישראל עבר לפני התיבה בבתי הכנסת בשכונה וסחף את המתפללים בריקודים של שמחה.
בערב שבת העביר ישראל טיש מרתק. יש אנשים שבורכו בכישרון של ׳מספר סיפורים׳. ישראל מפליא אותי כל פעם מחדש עם תיאוריו החיים מחצרות האדמ״ורים. בענווה רבה הוא מוסר כל סיפור עם שיר מתאים ומוסר השכל. בזכות יכולת ההמחשה שלו, נצרב המעשה בתודעה, ומלווה עם השומעים עוד זמן רב.
הצטערתי שלא אוכל לשמוע את ישראל בתפילות, כי מיהרתי לצעוד לכיוון כותלנו האהוב, לא לפני שקיבלתי עידוד לכך מישראל עצמו.
רבים ניצלו את השבת הירושלמית האביבית, שצצה לה באמצע חורף שחון, כדי לפקוד את הכותל האהוב על כל יהודי ויהודייה באשר הם.
צעדתי בין הרצים והמתעמלים לכיוון הכותל. ספק הולך ספק מרחף. יום הולדת לי היום. כ״ח טבת, שבת מברכים חודש שבט. בביתנו מתארחים כל הילדים והנכדים ואפילו אמונה, ארוסתו של בני באה לחגוג אתנו. כך שהיו לי השבת אין ספור סיבות לעלוץ ולשמוח.
פגשתי בכותל חברים אהובים וביניהם את משפחת הרב הראל קצין מכפר מימון, ואת שאול הגבאי המסור במניין של הרב שמואל מורנו, שהפציר בי להצטרף לקידוש המושקע שהוא מארגן בכל שבת בסיום תפילת ותיקין. שאול מגיע עם סלים עמוסים בכל טוב הארץ – קוגלים, סלטים, מאפים מתוקים ומלוחים, בקבוקי שתיה וכד׳. התרגשתי לראות כיצד בסיום הקידוש ודברי התורה של הרב מורנו, שאול מחלק בשמחה וביד רחבה את המטעמים שנותרו. אין לי ספק שהקרבה לקודש הקודשים מוציאה לפועל ביתר שאת את תכונות החסד והנתינה מתוך הודיה לה׳ שמאפיינים כל כך את הגבאים ומתפללי הכותל.
דמיינתי לעצמי שהנה אנו עומדים למרגלות המקדש בבניינו ויהודים יקרים עולים ומגיעים מכל קצוות הארץ לחגוג בירושלים חגיגה של אמונה, אחדות ונתינה.
02
ממש בדקות שאני כותב שורות אלו, מתקיימות הפגנות של ארגוני השמאל, הממומנים היטב על ידי גורמים הרוצים להחליש את אחיזתנו בארץ ישראל.
לפתע, עולים בי זיכרונות מהפגנות הימין, בתקופות המאבק על עצירת הנסיגה מ׳חבל ימית׳, על שחרור ׳אסירי המחתרת׳, על ביטול עקירת המתיישבים מ׳גוש קטיף׳ ועל הסכמי אוסלו. בכל המאבקים הללו, על פניו, לא זכינו מעולם לסיקור הוגן, שעה שהפגנות השמאל מקבלות תמיד סיקור תקשורתי רחב מוגזם ואף מופרך. ללא תקשורת מגוונת ואחראית וללא מערכת משפט מאוזנת הדמוקרטיה שלנו צולעת.
במשך שנים רבות התנדבתי בעמותות הימין. נוכחתי לדעת שככל שהתקשורת נוקטת בסיקור מעוות יותר וחד צדדי, רבים מאד בציבור הישראלי השפוי והחכם, מתפקחים ומתקוממים. רבים מגיבים בריאקציה, עד כדי שינוי עמדותיהם משמאל לימין. כך עלו ממשלות הימין וכך גדל עד מאד הציבור שמצדד ביושר ובהגינות תקשורתית ומשפטית.
בין השאר, תרמתי את תרומתי הצנועה להפרכת השקר הגדול של כתבי התקשורת, שבה דיווחו ברוב חוצפתם, שהכיכר הגדושה הכילה 400 אלף מפגיני שמאל של ׳שלום עכשיו׳. אכן, להפגנות השמאל בכיכר מלכי ישראל, הגיעו מאות אוטובוסים מאורגנים שיצאו לדרכם בשעות אחר הצהרים של שבת קדוש, עמוסים בקיבוצניקים של השומר הצעיר מכל רחבי הארץ, אך אין בארצנו כיכר שיכולה להכיל כמות כזו של אנשים ואפילו לא שמינית מכמות זו… ואפילו אם ימלאו את כל הרחובות הסמוכים.
ניצלתי את העובדה שלפני רצח רבין אפשרו לאנשי תקשורת לצלם את ההפגנות המתקיימות בכיכר מלכי ישראל מגגות הבתים ברחוב אבן גבירול, הסמוכים לכיכר.
באותו מוצאי שבת, בו תוכננה ההפגנה הגדולה של מפלגות השמאל, יצאתי בשליחותו של מו״ר הרב יהודה חזני זצ״ל, לעשות מעשה. הכנתי מראש סרטי תשליל (נגטיבים) עם רגישות גדולה מאד, כדי שאצליח לקבל תמונות טובות וחדות, למרות החשיכה.
השוטרים ששמרו על הבניינים ניסו לעצור בעדי… אך ללא הועיל. מצאתי פרצה בשמירה ועליתי בזריזות על אחד הגגות הגבוהים הצופה על הכיכר וצילמתי את ההפגנה ממעוף הציפור.
את התמונות פיתחתי באותו לילה במעבדה הביתית שלי. בלי לעצום עין מיהרתי לפגישה עם מהנדס מקצועי בתחום המדידות. המהנדס כתב מסמך מפורט המוכיח מעל לכל ספק שבכיכר היו רק קרוב ל-15 אלף מפגיני שמאל ולא 400 אלף… ׳אין אפשרות להכניס לכיכר כולל הרחובות שמסביב יותר מ-15 אלף איש ואישה…׳, כך כתב המודד המוסמך.
באותה תקופה לא עמדו לרשותנו רשתות חברתיות, כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וטיק טוק, לכן, מסרנו את התיק עם התמונות והשרטוטים למנחם בגין. בגין עלה לדוכן הנואמים בכנסת, נופף בניצחון עם התמונות מול המליאה ונשא נאום חוצב להבות על השקרים הנבזיים, שבדו ובודים הכתבים והעיתונאיות, תומכי השמאל. התמלאתי בתחושת סיפוק.
אבל לצערי, דבר לא השתנה. התקשורת לא ממצמצת וממשיכה לפזר בדיות ושקרים תוך ניצול המיקרופון והעט שבידם, כדי להפיץ נרטיב מטעה ומסמא עניים. אנחנו צריכים להגיד תודה אם יוזכר בחדשות בחצי משפט ש׳התקיימה הפגנה של הימין׳ למרות שהפגנת הימין לא נפלה בגודלה מכל הפגנות השמאל.
לשקר אין רגלים. למרות כל העיוותים, למרות החד צדדיות של התקשורת, למרות התמיכה הכספית של האיחוד האירופי וחבריו… ואולי דווקא בגללם – הימין עלה ונמחקה מהכנסת דווקא מפלגת מרצ.
חבורת אנשי התקשורת אוחזת בדעות ישנות של ׳נגד הכיבוש׳ ו׳בעד שתי מדינות׳ ו׳מדינת כל אזרחיה׳ ולא מוכנים להודות בכישלונם. כשזה לא הולך בכוח אז זה הולך ביותר כוח. אנשי השמאל והאופוזיציה משתמשים עכשיו באיומים על מלחמת אחים, בהפנות אלימות ובדיווחים שקריים מהשטח.
לצערי, השקרים של מנהיגי וכתבי השמאל משפיעים על חלק מצרכני המדיה ונוצרת אווירה של עויינות בתוך העם הקדוש שלנו.
עלינו להשתמש בכל הכוח ברשתות החברתיות ולנצל את הבמה הזו להפצת הרעיון הלאומי, להפרחת השקרים ולהורדת מפלס החרדה של תומכי האופוזיציה מ׳המהפכה החרדית והאנטי דמוקרטית׳ של מדינת ישראל.
03
הרב חיים ויינרב, איש חינוך ותיק, מנהל מוכשר במשרד החינוך, שגדל בכפר הרואה, בימים שהרב ליאור שליט״א היה רב הכפר והרב משה צבי נריה הקים את הישיבה המופלאה – שלח לי השבוע בעקבות מלחמות היהודים על הרפורמות, מכתב פלאי, שכתב הראי״ה קוק, עשר שנים לפני מלחמת העולם השנייה, שכיוון ישירות ליהודי התפוצות – ׳הקריאה הגדולה לארץ ישראל׳. הראי״ה חזה, ברוח קודשו, את האסון הממשמש ובא על יושבי הגולה והפציר בהם לעזוב הכול ולעלות מיד לארץ ישראל.
לצערי רק מעטים שמעו לעצת הרב קוק, היהדות החרדית נלחמה בו ובפסיקותיו, זלזלה בגאונותו בתורה, בהשקפתו ובהנהגתו, מאז ועד היום. מצד שני היהודים ה׳משכילים׳, ׳החילונים׳, הסוציאליסטים והקומוניסטים חשבו, כהרגלם, עד היום, שכל ה׳אמת׳ אצלם…
וכך כותב הרב (בין השאר):
בואו לארץ ישראל, אחים נעימים,
בואו לארץ ישראל,
הצילו את נפשותיכם, את נפש דורותיכם, ואת נפש עמנו כולו…
הצילוהו מכל הטומאה והרשעה…
שהוא עלול עליהם…
הימלטו על נפשותיכם ובואו לארץ ישראל…
אחים אהובים ויקרים בואו לארץ ישראל…
הימלטו והיאספו,
בואו לארץ ישראל.
דווקא לארץ ישראל.
בואו וראו הדר ארץ חמדה, הדר הכרמל והשרון, הדר שמי התכלת הנאים והיפים…
׳ושש ליבכם ועצמותיכם כדשא תפרחנא…׳.
חיים ויינרב פעל במשך שנים רבות כמנהל בכיר באגף החינוך של הסוכנות היהודית, כדי להפיץ את הרעיון הציוני בארץ ובעולם ולחבר את בני הגולה לארץ ישראל. אני אוחז בשיפול גלימתו וקורא ליהודי הגולה היקרים, ובהם רבים מבני משפחתנו שניצלו מהשואה הנוראה וברחו לארצות הניכר, לשוב ולעלות לארץ ישראל. זו מולדתנו היחידה.
ולאחינו, אזרחי המדינה – בואו נתאחד בקליטת עליה, נפסיק לריב, נתעסק בהצלת יהדות אירופה ואמריקה שמתבוללת, נמחקת ונעלמת מול עינינו. בואו נעסוק בעיקר, נמצא את המאחד ונחזק איש את רעהו ואישה את רעותה.
שבת שלום של קיבוץ גלויות, של יציאת מצרים, של אהבה, אחווה, שלום ורעות.

בתמונה הראשית: אחת מהפגנות הימין בכיכר מלכי ישראל, שנות ה-90

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…