יהדות עכשיו

השטחים הלא כבושים

השיח סביב השאלה האם שטחי יהודה ושומרון כבושים או לא השכיח מאיתנו נושא חשוב מאוד שהשבוע מלאו לו 34 שנים - ניתוק הקשרים המשפטיים והמנהליים של ירדן עם שטחי י״וש ● ד״ר חגי ויניצקי: "לירדן כלל לא היה מעמד ריבוני מוכר – ולכן ניתוק הזיקה שלה מיו"ש משול למי שמוותר על דבר שמלכתחילה לא היה שלו״ ● ובכל זאת, היה מי שנהנה מהמצב החדש: אש״ף

נוף בישראל

היה זה בוקרו של יום קיץ לוהט ומשמים לכאורה בעמאן, הבירה הירדנית בת אלפי השנים, אותה העיר שנזכרה כבר בתנ"ך ונודעה כ׳רבת בני עמון׳. באותו הבוקר הפקקים היו אותם פקקים, הצפירות היו אותן צפירות, והמהגרים מחוסרי העבודה ניקו את שמשות הרכבים הרבים בתקווה לקבל בתמורה דבר מה שווה ערך.
אולם באותו בוקר חוסיין בן טלאל, מלך ירדן, ידע כי הוא הולך לשנות את ההיסטוריה של עמו. שנה וארבעה חודשים (11 באפריל 1987) עברו מאז נפגש עם שמעון פרס וחתם עימו על ׳הסכם לונדון׳ שאמור היה להחזיר את הירדנים לשלוט בצורה כזו או אחרת בשטחי יהודה ושומרון. אלה ששמונה חודשים מאז המפגש (9 בדצמבר 1987) עם אבי ׳המזרח התיכון החדש׳ פרצה האינתיפאדה הראשונה וסיבכה חוסיין בן טלאל עמוקות.
באותו הבוקר חלפו כבר יותר משמונה חודשי אינתיפאדה. חוסיין הבין, תוך שהוא צופה בתמונות הקשות משטחי יהודה ושומרון במרקע הטלוויזיה, כי ישראל איננה מצליחה להכניע את האינתיפאדה ולהרגיע את השטח. חוסיין חשש מאוד כי המראות הללו עלולים לחצות את נהר הירדן מזרחה ולפעפע אל שטחו שלו. על כן הכריזו הוא ובית המלוכה הירדני הכרזה שעתידה לשנות את פני ההיסטוריה לכאורה.
אולם, לאותה הכרזה גורלית קדמו שתי החלטות חשובות במיוחד. ב-28 ביולי 1988 הודיע חוסיין על עצירת התוכנית לפיתוח הגדה המערבית של נהר הירדן בהקף של 1.3 מיליארד דולר, מתוך רצון לאפשר לאש"ף לקחת יותר אחריות על שטחים אלה. יומיים חלפו וב-30 ביולי פיזר המלך את הפרלמנט, לטובת בחירות עתידיות בגדה המזרחית בלבד, ועל מנת להפסיק את ייצוג תושבי יהודה ושומרון הערבים בפרלמנט הירדני. מספר נציגיהם עמד על 30, כמחצית ממספר המושבים בפרלמנט.

ניתוק הקשרים המשפטיים והמנהליים
כאמור, לאחר בוקר חם במיוחד, 31 ביולי 1988, י״ז באב ה׳תשמ״ח, יום ראשון בשבוע, נשא המלך חוסיין נאום ובו הכריז על "ניתוק הקשרים המשפטיים והמנהליים" בין שתי גדות הירדן. הממלכה ויתרה באופן רשמי על ריבונותה בשטחי יהודה ושומרון, ובבת אחת הפכו אלה מ׳שטח ירדני הכבוש בידי ישראל׳ ל׳שטח הנמצא בחלל משפטי׳.
ד״ר חגי ויניצקי, מרצה בכיר במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, ראש מכון בגין למשפט וציונות ולשעבר חבר הוועדה 

טקס חתימת הסכם השלום במסוף הערבה בגבול ישראל-ירדן, סמוך לאילת, אוקטובר 1994

טקס חתימת הסכם השלום במסוף הערבה בגבול ישראל-ירדן, סמוך לאילת, אוקטובר 1994

הממשלתית להסדרת הבנייה ביהודה ושומרון, מסביר בשיחה עם "גילוי דעת" מדוע עניין ניתוק הזיקה כמעט ואינו מדובר.
"קודם כל זה נובע מהגישה הבסיסית לשאלה הידועה האם השטחים כבושים או לא. עמדתה של מדינת ישראל, שאני תומך בה, היא שיהודה ושומרון אינם שטחים כבושים אלא אזורים שבמחלוקת. לפי המשפט הבינלאומי שטח כבוש הוא שטח שנכבש ממדינה שהריבונות שלה מוכרת. הניסיון של ירדן לספח את אזורי יהודה ושומרון לא הוכר על ידי מדינות העולם למעט פקיסטן לבריטניה (למעט מזרח ירושלים). ולכן ירדן נחשבה לכובש בלתי חוקי. אפילו הליגה הערבית לא הכירה בסיפוח של ירדן. לפי תפיסה זו, שהיא כאמור עמדת מדינת ישראל עד היום, אזורי יהודה ושומרון אינם שטחים כבושים".
לדבריו של ד"ר ויניצקי, הגישה השניה באה ואומרת – "הניתוח הנ"ל אינו משנה. כאשר מדינה שולטת על מי שאינם אזרחיה, הם נמצאים תחת כיבוש׳.
"לפי הגישה של מדינת ישראל, שאני תומך בה, לירדן כלל לא היה מעמד ריבוני מוכר – ולכן ניתוק הזיקה שלה מיו"ש משול למי שמוותר על דבר שמלכתחילה לא היה שלו. גם לפי גישת ׳השטחים הכבושים׳, לא רק שירדן ניתקה את הזיקה אלא שב-1994 ירדן חתמה על הסכם שלום עם ישראל, ולכן כבר לא ניתן לטעון לשטח כבוש.
"ברם, בהתאם לגישה זו הניתוח המשפטי אינו מתחשב בעובדות אלו אלא מתייחס רק לכך שגרים שם אנשים שאינם אזרחי ישראל ולכן מבחינתם חלים שם דיני הכיבוש. טיעון זה מתעלם גם מכך שכ- 95% מהפלסטינים חיים תחת הרשות שמנהלת את כל רבדי החיים שלהם".
אז ניתוק הזיקה רלוונטי רק למי שמלכתחילה אומר שאלה שטחים כבושים.
"נכון. כי לפי הגישה של מי שטוענים שהשטחים אינם כבושים – ירדן היתה כובש לא חוקי וכלל אין לה זכויות ביו"ש. בעצם, זה ניתוק או וויתור על משהו שלא היה לירדן כלל. בשורה התחתונה, לשיטת האוחזים שמדובר בשטחים כבושים ניתוק הזיקה לא משפיע על תפיסתם. לשיטתם מי שולט על עם אחר הוא כובש. טיעון זה הוא כאמור שגוי מיסודו".

ירדן אינה פלסטין
נחזור לשנת 1988. בנאומו אמר המלך חוסיין: "משמעות כינון המדינה הפלסטינית העצמאית היא ניתוק הגדה המערבית מממלכת ירדן ההאשמית… אנו מכבדים את רצון אש"ף, הנציג החוקי היחיד של העם הפלסטיני, להינתק מאיתנו כמדינה פלסטינית עצמאית ואנו אומרים זאת מתוך מודעות מלאה… צעדינו הקשורים לגדה המערבית נוגעים אך ורק לאדמה הפלסטינית הכבושה ולבני עמה, ולא לאזרחים הירדניים ממוצא פלסטיני בממלכת ירדן ההאשמית. מובן שיש להם לכולם מלוא הזכויות האזרחיות, וחלות עליהם כל החובות ככל אזרח אחר… ירדן אינה פלסטין".
ב-4 באוגוסט החליטה ממשלת ירדן על סיום שירותם של פקידי המגזר הציבורי בגדה המערבית. בהתאם למדיניותו החדשה, הצהיר המלך ב-7 באוגוסט כי "לירדן אין ריבונות על הגדה המערבית ורצועת עזה הכבושות, אשר שייכות לעם הפלסטיני".
התקשורת בישראל ובעולם הייתה עסוקה באותם ימים באינתיפאדה ולא ייחסה משמעות מדינית רבה לצעד הירדני. אולם הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) ידע והבין, אולי אף יותר מישראל. על פי המשפט הבין-לאומי, כאשר נוצר חלל משפטי בטריטוריה מסוימת, רשאי הגורם השולט בשטח למלא את החלל שנוצר. במילים אחרות, הוויתור הירדני על יהודה ושומרון הפך את ישראל, על פי דין, לריבון היחיד בשטחים אלה, וכעת יכלה ישראל לנהוג בהם כרצונה.

מפת ישראל

החלטה 181 של העצרת הכללית של האו"ם, 1947

מספר ימים לאחר מכן באותו החודש התפרסם מסמך שנכתב על ידי פייסל חוסייני, פוליטיקאי ערבי שלאחר הקמת הרשות הפלסטינית כיהן כממונה על ענייני ירושלים ברשות. במסמך הציע חוסייני לפעול להכרזת עצמאות פלסטינית לאלתר על יסוד החלטה 181 של העצרת הכללית של האו"ם המוכרת כ׳החלטת החלוקה׳ מיום כ"ט בנובמבר 1947 אשר דיברה על הקמת שתי מדינות בארץ ישראל. כדאי לציין שמבחינה משפטית להחלטה 181 יש תוקף של המלצה בלבד.
בתקשורת הוצפו הדברים באיחור, אולם חרדתו של אש"ף נגלתה לעין כל. ב-9 אוקטובר 1988 דיווח העיתון ׳אל-קבס הכוויתי׳ כי התנתקות ירדן מהגדה המערבית של נהר הירדן יצרה חלל משפטי ומנהלתי הגורם להנהגת אש"ף לחשוש פן ישראל תנצלו. לפיכך ניסח הארגון נייר עבודה שהתמודד מול איום זה.
למחרת התראיין לעיתון הכוויתי סלאח ח׳לף, הידוע גם בכינוי ׳אבו איאד׳, ממקימי ארגון ספטמבר השחור ומראשי הפת"ח, ואמר: ״עלינו לגבש מסמך ריבונות על האדמה, אשר מטרתו תהא לסיים את החלל המדיני שנפער כתוצאה מהתנתקות ירדן מהגדה". 

אש"ף מכריז על עצמאות  המדינה הפלסטינית

בכנס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) ה-19 שנערך באלג׳יר בתאריך 15 בנובמבר 1988, הכריז אש"ף על הקמת מדינת פלסטין, ופרסם את ׳הצהרת העצמאות׳ שלה. 

הכרזת העצמאות נכתבה בידי מחמוד דרוויש, משורר ערבי ויו"ר אגודת הסופרים והעיתונאים הפלסטינית, אשר חי ורכש את השכלתו הגבוהה בישראל, נטש אותה, ויצא מרצונו לביירות על מנת להצטרף לאש"ף. 

בניגוד להצהרות קודמות של המועצה הלאומית ואש"ף שקבעו כי החלטה 181 "בטלה ומבוטלת", הצהרת העצמאות הגדירה אותה כאישור בין-לאומי ולגיטימיות ל"זכות העם הפלסטיני לריבונות". ההצהרה שללה פעולות אלימות "נגד השלמות הטריטוריאלית של מדינות אחרות", אך מבלי לציין את מדינת ישראל בשמה, וקראה לפלסטינים להמשיך במאבק "עד סיום הכיבוש" מבלי להבהיר אם מדובר בשטחים שנכבשו ב-1967 או בכל השטח שבידי ישראל.

ד"ר יובל ארנון-אוחנה ז"ל, כתב בספרו ׳קו החריש והאש׳, כי באש"ף הבינו כי בשביל להצליח הם יהיו חייבים להשיג את הסכמת ארצות הברית. אלא שהאמריקאים התנו את פתיחת המגעים עם אש"ף בכך שהארגון יכיר בישראל, ינטוש את הטרור ויקבל את החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם, 242 מ-22 בנובמבר 1967, החלטה שהצהירה כי היא מושתתת על עקרונות מגילת האו"ם המחייבים יצירת שלום צודק ובר קיימא במזרח התיכון.  

 מונע על ידי חששו הרב מהחלל המשפטי שנוצר ביו"ש, החליט אש"ף לתת את המינימום ההכרחי ולהשיג את ההכרה האמריקאית. הארגון פיצל בין שתי הדרישות המדיניות: בהצהרת העצמאות שנכתבה במילים שנועדו להביע את ההכרה בישראל, על ידי אזכור "החלטות האו"ם מאז 1947", כלומר גם החלטה 181. אולם הכרה אמיתית לא ניתנה כאן, משום שהצהרת העצמאות לא הכירה או קיבלה את החלטת החלוקה אלא רק אזכרה אותה. בדרך דומה התייחס אש"ף להחלטת מועצת הביטחון 242 – בחששו פן יהיה באזכור החלטה 242 משום הכרה אמיתית בישראל וסיום הסכסוך, אש"ף הזכיר אותה בהחלטת המל"פ ה-19 רק במילים הבאות: "החלטה 242 כמי שתהווה יחד עם זכות ההגדרה העצמית והקמת המדינה הפלסטינית את הבסיס לכינוס הוועידה הבינלאומית בנושא פלסטין". 
עוד כתב ארנון-אוחנה, כי ההתפתלויות והתמרונים הלשוניים לימדו כי לא הייתה הכרה אמיתית בישראל מצד אש"ף, וכי קבלה אמיתית של 242 חסרה הייתה גם היא. ובכל זאת, לארצות הברית היה אינטרס במזרח התיכון ועל כן היא החליטה, ולאחריה אירופה והעולם כולו, לקבל את ההצהרות הללו כמספקות. 
אבו איאד עצמו בריאיון לעיתון ׳אל-סיאסה׳ הכוויתי ב-22 נובמבר 1988, הדגיש כי המל"פ לא הצביעה על קבלת החלטה 242 אלא על הגדרתה כבסיס לוועידה בינלאומית שתתכנס בהתאם לדרישת הקהילה הבינלאומית. אולם ימים מספר לאחר מכן, בשטוקהולם בירת שוודיה, פירש רב המרצחים ויו"ר אש"ף, יאסר ערפאת, את החלטת המל"פ כ"מכירה בעובדת קיומה של ישראל", ובנאומו באו"ם בדצמבר 1988 גינה את הטרור ואיזכר שוב את אותה החלטה 242.
התמורה שקבל אש"ף הייתה משמעותית. הארגון הצליח להחדיר עצמו אל תוך החלל המשפטי שנוצר ביהודה ושומרון כטוען לגיטימי לריבונות במקום. ארה"ב נתרצתה, הכירה בו דה-פקטו, ופתחה בדיאלוג מדיני ומודיעיני עמו. דיאלוג זה חדל עד מהרה.

הפלסטינים הבינו, ישראל לא
מדינת ישראל על גופיה השונים שעסקה באותם ימים באינתיפאדה הראשונה והדם הרב שנשפך בה, ובביקורת מצד המעצמות, לא התפנתה לעסוק בהכרזת חוסיין, אלא שהפלסטינים הבינו את המצב לאשורו.
בביטאון אש"ף ׳א-ת׳ורה׳, 21 באוגוסט 1988, נכתב: "…כיצד יוכלו הפלסטינים להקים את מדינתם העתידה? האם לא עדיף לבנות בניין בן שתי קומות על ארבעה עמודים, מאשר בניין בן שלוש קומות על שלושה עמודים? בניית פלסטין בשלבים היא שתאפשר את מימוש הדבר. הינה העם הפלסטיני בישראל – בגליל במשולש ובנגב, יהיה העמוד האסטרטגי (הראשון) להשגת המדינה הדמוקרטית בפלסטין השלמה והעם הפלסטיני בירדן יהיה העמוד השני".
ב-11 בספטמבר 1988 נכתב באותו ביטאון: "החלטת חוסיין להתרחק מהגדה המערבית ומרצועת עזה היא צעד חשוב ראשון על מנת להקים את מדינת פלסטין העצמאית בשני שלבים: בשלב הראשון והנוכחי תתפוס מדינת פלסטין את מקומה של המדינה הירדנית בגדה וברצועה, ובשלב השני והאחרון – תתפוס מדינת פלסטין את מקומו של הכיבוש הישראלי (בתוך ׳הקו הירוק׳)".

החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם, 1967

החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם, 1967

טקס חתימת הסכם השלום במסוף הערבה בגבול ישראל-ירדן, סמוך לאילת, אוקטובר 1994

טקס חתימת הסכם השלום במסוף הערבה בגבול ישראל-ירדן, סמוך לאילת, אוקטובר 1994

למעשה ניתן להגיד כי בשנת 1988 הייתה זו הפעם הראשונה מאז הוקם 24 שנים קודן לכן, שאש"ף נוקט בגישה אותה ינקוט בהמשך גם באוסלו. ׳הכרה׳ לכאורה בחצי פה בישראל בכדי לרצות את המערב, הקמת מסגרת של מדינת צללים שקרית אשר תעמוד בשער, נכונה בכל רגע לחדור אל תוך השטח פנימה ולהשתלט עליו, וכל זאת תוך שימור מלא של האידיאולוגיה המקורית הנושנה העומדת על חיסול ישראל.
בשנת 1988 חשב הארגון לשחרור פלסטין כי ה׳מדינה׳ הפיקטיבית שעליה הכריז, תשגר לשטח ממשלה פלסטינית זמנית. בשנת 1994, שנת כניסת הארגון לשטחי יהודה שומרון ועזה על פי הסכם אוסלו, הקים אש"ף לצורך זה את הרשות הפלסטינית.

 קשרי הגומלין בין אש"ף לבין הממשלה הזמנית של 1988, ובין אש"ף לרשות הפלסטינית של 1994 היו אמורים להיות זהים.
ד"ר אניס אל קאסם, יו"ר הוועדה המשפטית של המל"פ ה-19, אמר ב-8 בספטמבר 1988 במהלך ריאיון בעיתון ׳א-שרק אל-אווסט׳ שיוצא לאור בלונדון (בעלות סעודית) כי "לממשלה הפלסטינית הזמנית תהיינה כל הסמכויות לגבי בכל מדינה דמוקרטית, פרט לאחריות על המשך המאבק הפלסטיני נגד הכיבוש הישראלי. זה נשאר בידי אש"ף, וחובתו של הארגון להמשיך מאבק זה עד למימוש הזכויות הלגיטימיות לשיבה, להגדרה עצמית, ולמדינה". ואכן, מקור הסמכות של הרשות הפלסטינית שהוקמה ב-1994 בעקבות הסכם אוסלו איננו הסכם אוסלו, אלא אש"ף עצמו. אותו אש"ף שחשש תחילה מעזיבת ירדן את יו"ש.
נסכם ונאמר כי בדברים הללו יש להשיב בעיקר כלפי מי שטוענים שיהודה ושומרון הינם שטחים כבושים. כמו שהזכרנו תחילה, אבו איאד אמר: ״עלינו לגבש מסמך ריבונות על האדמה אשר מטרתו תהא לסיים את החלל המדיני שנפער כתוצאה מהתנתקות ירדן מהגדה". ישראל לא גיבשה מסמך ריבונות, אש"ף בהחלט כן. ■
בכתבה התבססתי על שכתב המרצה שלי באוניברסיטת אריאל, ד"ר יובל ארנון-אוחנה ז"ל, בספרו "קו החריש

עוד במדור זה

להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬

בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭. ‬רבים‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭ ‬כדמות‭ ‬של‭ ‬בכי‭ ‬וצער‭ ‬נצחיים‭. ‬לכן‭ ‬יש‭ ‬שמנסים‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬דמותה‭ ‬למודל‭ ‬של‭ ‬פסיביות‭ ‬וכניעה‭ ‬מול‭ ‬כוחות‭ ‬הרוע‭ (‬‮"‬רחל‭ ‬מקשיבה‭ ‬לקולות‭ ‬שונים‭ ‬משלה‮"‬‭ ‬בשפת‭ ‬הפרוגרס‭). ‬בהתאם‭ ‬לכך‭, ‬במקומות‭ ‬שונים‭ ‬גויסה‭ ‬השנה‭ ‬דמותה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭ ‬לקמפיין‭ ‬עסקת‭ ‬חטופים‭ ‬בכל‭ ‬מחיר‭ (‬‮"‬ושבו‭ ‬בנים‭ ‬לגבולם‮"‬‭ ‬וכו‮'‬‭).‬

02‭ ‬

רחל‭ ‬אכן‭ ‬סבלה‭ ‬מאד‭ ‬בחייה‭ ‬אולם‭ ‬היא‭ ‬לעולם‭ ‬לא‭ ‬נכנעה‭. ‬בעת‭ ‬הצורך‭ ‬‮–‬‭ ‬כדוגמת‭ ‬רחל‭ ‬מאופקים‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬התמודדה‭ ‬עם‭ ‬הקושי‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭, ‬מתוחכם‭ ‬ונחרץ‭; ‬כך‭ ‬בתביעתה‭ ‬ליעקב‭ ‬‮"‬הבה‭ ‬לי‭ ‬בנים‮"‬‭, ‬וכך‭ ‬בגניבתה‭ ‬את‭ ‬התרפים‭ ‬של‭ ‬לבן‭, ‬אביה‭ ‬הרמאי‭ ‬שהיתל‭ ‬בה‭ ‬ובמשפחתה‭ ‬‮"‬עשרת‭ ‬מונים‮"‬‭. ‬חז"ל‭ ‬מסבירים‭ ‬שהיא‭ ‬חשפה‭ ‬לעין‭ ‬כל‭ ‬את‭ ‬השקר‭ ‬והחולשה‭ ‬של‭ ‬עבודת‭ ‬האלילים‭.‬

03‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬אלילי‭ ‬השקר‭ ‬שלו‭, ‬שבניה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬נלחמים‭ ‬בהם‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭: ‬מערכות‭ ‬משפט‭ ‬מרושעות‭; ‬מושחתי‭ ‬הסתדרות‭; ‬שקרני‭ ‬תקשורת‭ ‬ושאר‭ ‬מחלישי‭ ‬האומה‭. ‬אנשים‭ ‬שדואגים‭ ‬רק‭ ‬לעצמם‭ ‬ובמשך‭ ‬שנים‭ ‬שלטו‭ ‬ודיכאו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שרצה‭ ‬זהות‭ ‬יהודית‭ ‬ולאומית‭.‬

04‭ ‬

צאצאיה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬לא‭ ‬שותקים‭. ‬הם‭ ‬בוכים‭ ‬ונלחמים‭ ‬כנגד‭ ‬השקרים‭ ‬והרמאיות‭ ‬הללו‭, ‬ואז‭ ‬מתוך‭ ‬חוזק‭ ‬ומאבק‭ ‬‮–‬‭ ‬אכן‭ ‬‮"‬שבו‭ ‬בנים‭ ‬לגבולם‮"‬‭.‬

05‭ ‬

פרשת‭ ‬וירא‭ ‬היא‭ ‬פרשה‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭: ‬מלאכים‭ ‬שמבקרים‭ ‬את‭ ‬אברהם‭, ‬מלאכים‭ ‬שמשמידים‭ ‬את‭ ‬סדום‭, ‬ומלאכים‭ ‬שממלטים‭ ‬את‭ ‬לוט‭ ‬ובנותיו‭. ‬מלאך‭ ‬הוא‭ ‬כוח‭ ‬רוחני‭ ‬שבא‭ ‬לעשות‭ ‬מלאכה‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭. ‬הכנפיים‭ ‬של‭ ‬המלאכים‭ ‬שמוזכרים‭ ‬בנביא‭ ‬יחזקאל‭ ‬הן‭ ‬ביטוי‭ ‬לכך‭ ‬שהכוח‭ ‬הרוחני‭ ‬מגיע‭ ‬מהר‭ ‬ובאופן‭ ‬ממוקד‭ – ‬‮"‬אין‭ ‬מלאך‭ ‬אחד‭ ‬עושה‭ ‬שתי‭ ‬שליחויות‮"‬‭ – ‬המלאכיות‭ ‬היא‭ ‬כוח‭ ‬החלטי‭ ‬וטוטאלי‭.‬

06‭ ‬

לבני‭ ‬אדם‭ ‬קטנים‭ ‬קשה‭ ‬עם‭ ‬מלאכים‭, ‬הם‭ ‬אוהבים‭ ‬לפסוח‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הסעיפים‭. ‬כאשר‭ ‬המלאכים‭ ‬באים‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬סדום‭ ‬ולמלט‭ ‬את‭ ‬לוט‭ ‬הוא‭ ‬מתמהמה‭ ‬ופוסח‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הסעיפים‭. ‬אשתו‭ ‬של‭ ‬לוט‭ ‬גם‭ ‬מביטה‭ ‬לאחור‭ ‬ונהפכת‭ ‬לנציב‭ ‬מלח‭; ‬קשה‭ ‬לה‭ ‬להיפרד‭ ‬מסדום‭, ‬אולי‭ ‬היא‭ ‬מתרגשת‭ ‬מפרצוף‭ ‬מיוסר‭ ‬של‭ ‬פצ"רית‭. ‬אולי‭ ‬הגישה‭ ‬בג"צ‭ ‬על‭ ‬חוסר‭ ‬ההומניטריות‭ ‬בהשמדת‭ ‬סדום‭.‬

07‭ ‬

זמן‭ ‬מלחמה‭ ‬הוא‭ ‬זמן‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭. ‬זמן‭ ‬לעמדה‭ ‬נפשית‭ ‬טוטאלית‭ ‬וחדה‭. ‬כאשר‭ ‬צריך‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬סדום‭ ‬‮–‬‭ ‬משמידים‭ ‬את‭ ‬סדום‭. ‬ואין‭ ‬מקום‭ ‬לספקנות‭ ‬ולהיסוס‭. ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬צריך‭ ‬להחליט‭ ‬לעצמו‭ ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬של‭ ‬ישראל‭ ‬או‭ ‬שלא‭; ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬בעד‭ ‬החיילים‭ ‬או‭ ‬בעד‭ ‬הנוח'בות‭; ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬נלחם‭ ‬בחולשות‭, ‬ביצר‭ ‬הרע‭ ‬או‭ ‬‮"‬מכיל‮"‬‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שיפסח‭ ‬על‭ ‬שני‭ ‬הסעיפים‭ ‬בעזה‭ ‬יהפוך‭ ‬לנציב‭ ‬מלח‭. ‬במלחמה‭ ‬הנוכחית‭ ‬אין‭ ‬להביט‭ ‬לאחור‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬קדימה‭. ‬אין‭ ‬הכלה‭ ‬לרשע‭, ‬לא‭ ‬החיצוני‭ ‬ולא‭ ‬הפנימי‭.‬

הרע‭ ‬יעבור‭, ‬הטוב‭ ‬יתגבר‭, ‬בעז"ה‭. ‬

מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬

רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭ ‬הקודמות‭, ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מופיע‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭. ‬חכמים‭ ‬חישבו‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הפסוקים‭ ‬כמה‭ ‬זמן‭ ‬עבר‭ ‬מבריאת‭ ‬העולם‭ ‬עד‭ ‬לידתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭, ‬והעלו‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬נולד‭ ‬בשנת‭ ‬1948‭ ‬לבריאה‭. ‬בריאת‭ ‬העולם‭ ‬המתוארת‭ ‬בתורה‭ ‬היא‭ ‬הנקודה‭ ‬שבה‭ ‬האדם‭ ‬היה‭ ‬מסוגל‭ ‬לקלוט‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬האלוקי‭. ‬רק‭ ‬קרוב‭ ‬לאלפיים‭ ‬שנה‭ ‬לאחר‭ ‬שהאנושות‭ ‬הגיעה‭ ‬למדרגה‭ ‬זו‭, ‬המדרגה‭ ‬המוסרית‭ ‬המינימלית‭, ‬יכול‭ ‬היה‭ ‬אברהם‭ ‬להופיע‭ ‬בהיסטוריה‭.‬

02‭ ‬

לפי‭ ‬מדרש‭ ‬חז"ל‭ ‬שנות‭ ‬העולם‭ ‬מתחלקות‭ ‬לאלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תוהו‭, ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תורה‭ ‬ואלפיים‭ ‬שנות‭ ‬משיח‭. ‬לפי‭ ‬חלוקה‭ ‬זו‭, ‬אלפיים‭ ‬השנים‭ ‬הראשונות‭ ‬היו‭ ‬שנות‭ ‬תוהו‭, ‬עולם‭ ‬ללא‭ ‬סדר‭, ‬מציאות‭ ‬שפועלים‭ ‬בה‭ ‬כוחות‭ ‬פראיים‭. ‬לאורך‭ ‬פרשת‭ ‬נח‭ ‬התמתנו‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬‮–‬‭ ‬המבול‭ ‬ריכך‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬מרכז‭ ‬העוצמה‭ ‬שנבנה‭ ‬סביב‭ ‬מגדל‭ ‬בבל‭ ‬התפזר‭ ‬לעמים‭ ‬שונים‭, ‬גם‭ ‬הקיצור‭ ‬בתוחלת‭ ‬החיים‭ ‬מעיד‭ ‬על‭ ‬מעבר‭ ‬מכוחות‭ ‬חסרי‭ ‬שליטה‭ ‬למציאות‭ ‬מתונה‭ ‬ורגועה‭ ‬יותר‭. ‬בנקודה‭ ‬זו‭ ‬אברהם‭ ‬פותח‭ ‬עידן‭ ‬חדש‭ ‬בעולם‭, ‬שאותו‭ ‬מכנים‭ ‬חז"ל‭ ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תורה‭.‬

03‭ ‬

הופעת‭ ‬אברהם‭ ‬היא‭ ‬נקודת‭ ‬התפנית‭ ‬בתולדות‭ ‬האנושות‭. ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הוא‭ ‬נקרא‭ ‬אברם‭, ‬אביה‭ ‬המרומם‭ ‬של‭ ‬האנושות‭. ‬חז"ל‭ ‬מבטאים‭ ‬זאת‭ ‬בדרשתם‭ ‬על‭ ‬הפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬תולדות‭ ‬השמיים‭ ‬והארץ‭ ‬בהבראם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬השמיים‭ ‬והארץ‭ ‬נוצרו‭ ‬בשביל‭ ‬אברהם‭. ‬מדרש‭ ‬אחר‭ ‬דורש‭ ‬שאיתן‭ ‬האזרחי‭ ‬המוזכר‭ ‬בתהלים‭ ‬הוא‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ואומר‭ ‬שהופעתו‭ ‬מסמלת‭ ‬את‭ ‬תחילת‭ ‬זריחת‭ ‬השמש‭ ‬בעולם‭. ‬משמעותם‭ ‬של‭ ‬מדרשים‭ ‬אלו‭ ‬היא‭ ‬שעם‭ ‬הופעתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭, ‬מתחיל‭ ‬עידן‭ ‬חדש‭, ‬מואר‭ ‬ומתוקן‭.‬

שלב‭ ‬המעבר‭ ‬לעידן‭ ‬החדש‭ ‬הוא‭ ‬שלב‭ ‬שמתרחש‭ ‬גם‭ ‬אצל‭ ‬כל‭ ‬אדם‭, ‬בהתפתחותו‭ ‬האישית‭. ‬קווי‭ ‬דמותו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬מאפיינים‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬האדם‭ ‬הפרטי‭ ‬שהגיע‭ ‬זמנו‭ ‬להתקדם‭, ‬להתבגר‭ ‬ולעצב‭ ‬את‭ ‬חייו‭.‬

04‭ ‬

‮"‬לך‭ ‬לך‭ ‬מארצך‭ ‬וממולדתך‭ ‬ומבית‭ ‬אביך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬אשר‭ ‬אראך‮"‬‭. ‬אלו‭ ‬המילים‭ ‬הראשונות‭ ‬שנאמרות‭ ‬מא‭-‬להים‭ ‬לאברהם‭. ‬הן‭ ‬מסמנות‭ ‬את‭ ‬אופייה‭ ‬של‭ ‬התקופה‭ ‬החדשה‭: ‬מעבר‭ ‬מפסיביות‭ ‬להליכה‭. ‬נח‭ ‬התכנס‭ ‬מפני‭ ‬האנושות‭ ‬שמלאה‭ ‬חמס‭, ‬לעומתו‭ ‬אברהם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬בתנועה‭. ‬הולך‭, ‬רץ‭, ‬ממהר‭, ‬מזדרז‭ ‬לקיים‭ ‬את‭ ‬מצוות‭ ‬ה‮'‬‭. ‬כאן‭ ‬באה‭ ‬האקטיביות‭ ‬לעולם‭.‬

05‭ ‬

מאפיין‭ ‬נוסף‭ ‬של‭ ‬העידן‭ ‬החדש‭ ‬הוא‭ ‬העצמאות‭. ‬אברהם‭ ‬מקבל‭ ‬ציווי‭ ‬להתנתק‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭ ‬ומכל‭ ‬מה‭ ‬שהיה‭ ‬מוכר‭ ‬לו‭, ‬ולפנות‭ ‬לדרך‭ ‬עצמאית‭ ‬משלו‭ ‬במקום‭ ‬חדש‭ ‬ועם‭ ‬דפוסי‭ ‬התנהגות‭ ‬אחרים‭. ‬חז"ל‭ ‬דורשים‭ ‬כי‭ ‬אברהם‭ ‬מכונה‭ ‬‮"‬עברי‮"‬‭, ‬מפני‭ ‬שכל‭ ‬העולם‭ ‬עמד‭ ‬מעבר‭ ‬אחד‭ ‬והוא‭ ‬מהעבר‭ ‬האחר‭. ‬משמעות‭ ‬המדרש‭ ‬היא‭ ‬שאברהם‭ ‬אינו‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬מחויב‭ ‬לכלום‭, ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬תלוי‭ ‬בשום‭ ‬דבר‭ ‬ואינו‭ ‬מכור‭ ‬לשום‭ ‬דבר‭. ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬מתנער‭ ‬מכל‭ ‬מה‭ ‬שהיה‭ ‬ידוע‭ ‬עד‭ ‬כה‭ ‬ומתחיל‭ ‬לנסוע‭ ‬במסע‭ ‬שלו‭, ‬הלוך‭ ‬ונסוע‭.‬

06‭ ‬

בית‭, ‬ארץ‭ ‬ומולדת‭ ‬הן‭ ‬מילים‭ ‬קסומות‭, ‬שמשדרות‭ ‬לאדם‭ ‬תחושת‭ ‬שייכות‭, ‬אבל‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬אינו‭ ‬נשאר‭ ‬באזור‭ ‬הנוחות‭. ‬לא‭ ‬להיות‭ ‬שקוע‭ ‬בהרגלים‭, ‬לא‭ ‬לחיות‭ ‬עוד‭ ‬מכוח‭ ‬האינרציה‭ ‬אלא‭ ‬להתחיל‭ ‬ללכת‭.‬

‮"‬לך‭ ‬לך‭ ‬מארצך‮"‬‭ ‬זו‭ ‬הקריאה‭ ‬ששומע‭ ‬כל‭ ‬יהודי‭ ‬מאז‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭. ‬שלב‭ ‬ה"לך‭ ‬לך‮"‬‭ ‬בחיים‭, ‬שלב‭ ‬ההליכה‭ ‬והעשייה‭, ‬מחייב‭ ‬יכולת‭ ‬לנוע‭ ‬לעבר‭ ‬הלא‭ ‬נודע‭. ‬אין‭ ‬הכוונה‭ ‬למשימות‭ ‬התאבדות‭ ‬חסרות‭ ‬היגיון‭, ‬אלא‭ ‬לנכונות‭ ‬לדרך‭ ‬ארוכה‭ ‬וקשה‭, ‬עד‭ ‬ההגעה‭ ‬אל‭ ‬הטוב‭ ‬והנחלה‭. ‬מי‭ ‬שרוצה‭ ‬להיות‭ ‬מצאצאיו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬אינו‭ ‬נשאר‭ ‬באזור‭ ‬הנוחות‭. ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬מהטיפוסים‭ ‬הנינוחים‭ ‬שרוצים‭ ‬את‭ ‬הטוב‭ ‬מיד‭, ‬אלא‭ ‬נכון‭ ‬להליכה‭, ‬לניסיונות‭ ‬ולאתגרים‭. ‬

על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬

אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭ ‬אפרורי‭ ‬וסתמי‭. ‬שגרת‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬החוזרת‭ ‬אלינו‭ ‬לאחר‭ ‬החגים‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הקודר‭, ‬גורמים‭ ‬לרבים‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬שיממון‭ ‬ועצבות‭. ‬אף‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬החודש‭, ‬מרחשוון‭, ‬מצלצל‭ ‬כמלא‭ ‬מרירות‭ – ‬מה‭ ‬שמקבע‭ ‬סופית‭ ‬את‭ ‬החודש‭ ‬כפרק‭ ‬זמן‭ ‬אשר‭ ‬מצפים‭ ‬לסיומו‭.‬

02‭ ‬

ואולם‭, ‬בנבואה‭ ‬ובדברי‭ ‬חז"ל‭ ‬אנו‭ ‬מוצאים‭ ‬כמה‭ ‬עניינים‭ ‬חשובים‭ ‬הקשורים‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭: ‬במלכים‭ ‬א‭ (‬ו‭, ‬לז‭-‬לח‭) ‬נכתב‭: ‬‮"‬בַּשָּׁנָה‭ ‬הָרְבִיעִית‭ ‬יֻסַּד‭ ‬בֵּית‭ ‬ד‮'‬‭ ‬בְּיֶרַח‭ ‬זִו‭ (‬אייר‭):‬וּבַשָּׁנָה‭ ‬הָאַחַת‭ ‬עֶשְׂרֵה‭ ‬בְּיֶרַח‭ ‬בּוּל‭ (‬חשוון‭) ‬הוּא‭ ‬הַחֹדֶשׁ‭ ‬הַשְּׁמִינִי‭ ‬כָּלָה‭ ‬הַבַּיִת‭ ‬לְכָל‭ ‬דְּבָרָיו‭ ‬וּלְכָל‭ ‬מִשְׁפָּטָיו‭ ‬וַיִבְנֵהוּ‭ ‬שֶׁבַע‭ ‬שָׁנִים‮"‬‭ – ‬כלומר‭, ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬החל‭ ‬להבנות‭ ‬בחודש‭ ‬אייר‭ ‬והסתיים‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬ששמו‭ ‬נקרא‭ ‬בול‭.‬

03‭ ‬

מדוע‭ ‬נקרא‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬בול‭? ‬מדרש‭ ‬תנחומא‭ (‬פרשת‭ ‬נח‭, ‬יז‭) ‬מלמדנו‭ ‬כי‭ ‬השם‭ ‬בול‭ ‬נגזר‭ ‬מן‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬מבול‮'‬‭. ‬על‭ ‬פי‭ ‬המדרש‭, ‬לאחר‭ ‬המבול‭ ‬הגדול‭ ‬בימיו‭ ‬של‭ ‬נח‭, ‬מידי‭ ‬שנה‭ ‬בשנה‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬‮"‬היו‭ ‬עושין‭ ‬אותם‭ ‬המים‭ ‬רושם‭ ‬בעולם‮"‬‭ – ‬התקדרו‭ ‬העננים‭ ‬ונוצר‭ ‬חשש‭ ‬לחידושו‭ ‬של‭ ‬מבול‭ ‬אשר‭ ‬יכחיד‭ ‬את‭ ‬המין‭ ‬האנושי‭. ‬כך‭ ‬התקבע‭ ‬השם‭ ‬בול‭ ‬ככינוי‭ ‬לחודש‭ ‬חשוון‭. ‬הדברים‭ ‬התנהלו‭ ‬באופן‭ ‬זה‭ ‬עד‭ ‬אותה‭ ‬שנה‭ ‬בה‭ ‬‮"‬עמד‭ ‬שלמה‭ ‬ובנה‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬המקדש‮"‬‭ ‬ובזכות‭ ‬כך‭ ‬חדל‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיות‭ ‬חודש‭ ‬מאיים‭. ‬חודש‭ ‬זה‭ ‬אוצר‭ ‬בתוכו‭ ‬פוטנציאל‭ ‬של‭ ‬מבול‭, ‬ומנגד‭ – ‬פוטנציאל‭ ‬בנייה‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬המונע‭ ‬את‭ ‬המבול‭.‬

04‭ ‬

מבול‭ ‬הוא‭ ‬בלילה‭, ‬שטף‭ ‬מים‭ ‬אדיר‭ ‬השוצף‭ ‬ללא‭ ‬אבחנה‭. ‬המים‭ ‬היורדים‭ ‬אלינו‭ ‬מן‭ ‬העליונים‭ ‬מביאים‭ ‬אמנם‭ ‬חיים‭ ‬לעולם‭ – ‬אך‭ ‬בהגיעם‭ ‬ללא‭ ‬הגבלה‭ ‬יוצרים‭ ‬הם‭ ‬הרס‭ ‬ומוות‭. ‬בדור‭ ‬המבול‭ ‬‮"‬לא‭ ‬נחתם‭ ‬עליהם‭ ‬גזר‭ ‬דינם‭ ‬עד‭ ‬שפשטו‭ ‬ידיהם‭ ‬בגזל‮"‬‭ (‬סנהדרין‭ ‬קח‭, ‬א‭) – ‬קלקולם‭ ‬התבטא‭ ‬בחוסר‭ ‬אבחנה‭ ‬והבדלה‭ ‬בין‭ ‬רכוש‭ ‬האדם‭ ‬ורכוש‭ ‬זולתו‭, ‬ואף‭ ‬בעלי‭ ‬החיים‭ ‬נמחו‭ ‬‮"‬כי‭ ‬נזקקין‭ ‬לשאינן‭ ‬מינן‮"‬‭ (‬רש"י‭ ‬בראשית‭ ‬ו‭, ‬יב‭). ‬יוצא‭ ‬מכאן‭ ‬כי‭ ‬דור‭ ‬המבול‭ ‬הוא‭ ‬דור‭ ‬טשטוש‭ ‬הצורה‭,‬‭ ‬כֶּאוֹס‭ ‬ללא‭ ‬גדרים‭ ‬וללא‭ ‬גבולות‭ ‬אשר‭ ‬כמידתו‭ ‬נגמל‭ ‬לו‭ – ‬מחיקה‭ ‬מעל‭ ‬פני‭ ‬האדמה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬המבול‭ ‬המהרס‭ ‬את‭ ‬המציאות‭ ‬כולה‭. 

05‭ ‬

מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬היא‭ ‬ההפך‭ ‬ממידת‭ ‬הבלילה‭ ‬והטשטוש‭. ‬מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬מוגדרת‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ (‬עולת‭ ‬ראיה‭ ‬א‭, ‬עמ‮'‬‭ ‬שפג‭) ‬כמידה‭ ‬‮"‬הנותנת‭ ‬קצב‭ ‬וגבול‭ ‬לכל‭ ‬כח‭ ‬לאמור‭ ‬עד‭ ‬פה‭ ‬תבא‭, ‬רק‭ ‬עד‭ ‬הגבול‭ ‬שיועיל‭ ‬לשכלול‭ ‬הבריאה‭ ‬ולא‭ ‬להרסה‮"‬‭. ‬מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬הינה‭ ‬תיעול‭ ‬השפע‭ ‬האלוהי‭ ‬המגיע‭ ‬ממרומים‭ ‬וצמצומו‭ ‬אל‭ ‬תוך‭ ‬מסגרות‭ ‬המציאות‭ ‬הארצית‭ – ‬יכולת‭ ‬ההבדלה‭, ‬העמדת‭ ‬הגבולות‭. ‬ברכת‭ ‬‮'‬אוזר‭ ‬ישראל‭ ‬בגבורה‮'‬‭ ‬לדוגמא‭, ‬נתקנה‭ ‬במקורה‭ ‬בעת‭ ‬לבישת‭ ‬החגורה‭ (‬ברכות‭ ‬ס‭, ‬ב‭) ‬‮–‬‭ ‬חלק‭ ‬הלבוש‭ ‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬הצד‭ ‬העליון‭ ‬לצד‭ ‬התחתון‭ ‬באדם‭.‬

06‭ ‬

בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬אנו‭ ‬מתחילים‭ ‬לבקש‭ ‬בתפילה‭ ‬‮"‬ותן‭ ‬טל‭ ‬ומטר‭ ‬לברכה‮"‬‭. ‬יש‭ ‬לדייק‭ ‬כי‭ ‬חז"ל‭, ‬ברצונם‭ ‬להתייחס‭ ‬לתופעת‭ ‬הגשמים‭, ‬משתמשים‭ ‬במטבע‭ ‬הלשונית‭ ‬‮"‬גבורות‭ ‬גשמים‮"‬‭ (‬ברכות‭ ‬כו‭, ‬ב‭) ‬ולא‭ ‬‮'‬ירידת‭ ‬גשמים‮'‬‭ ‬או‭ ‬‮'‬נתינת‭ ‬גשמים‮'‬‭. ‬בגשם‭ ‬יש‭ ‬יסוד‭ ‬המבטא‭ ‬גבורה‭. ‬הגשם‭ ‬מבטא‭ ‬את‭ ‬השפע‭ ‬השמימי‭ ‬המוגר‭ ‬לעולם‭ ‬בצורה‭ ‬מדודה‭. ‬נוזל‭ ‬החיים‭ ‬מרווה‭ ‬את‭ ‬הקרקע‭ ‬דווקא‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬צמצומו‭ ‬לטיפות‭ ‬קטנות‭, ‬הגבורה‭ ‬היא‭ ‬בהעמדת‭ ‬הגבולות‭ ‬כנגד‭ ‬‮'‬הזרימה‭ ‬המבּולית‮'‬‭ ‬חסרת‭ ‬הבקרה‭ ‬והשליטה‭. ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הינו‭ ‬חודש‭ ‬הגשם‭ – ‬חודש‭ ‬הגבורה‭, ‬לכן‭ ‬שמו‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬האותיות‭ ‬מר‭. ‬המילה‭ ‬‮'‬מר‮'‬‭ ‬אין‭ ‬משמעותה‭ ‬מרירות‭ ‬אלא‭ ‬‮'‬טיפה‮'‬‭ ‬כלשון‭ ‬הנביא‭ (‬ישעיה‭ ‬מ‭, ‬טו‭): ‬‮"‬הן‭ ‬גויים‭ ‬כמר‭ (‬רש"י‭ – ‬כטיפה‭) ‬מדלי‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬חודש‭ ‬‮'‬מרחשוון‮'‬‭ ‬משמעותו‭ ‬יכולת‭ ‬האבחנה‭ ‬בין‭ ‬טיפה‭ ‬לטיפה‭, ‬העמדת‭ ‬הגדרים‭ ‬הבונים‭ ‬את‭ ‬המציאות‭.‬

07‭ ‬

לאחר‭ ‬חודש‭ ‬תשרי‭ ‬העמוס‭ ‬חגים‭ ‬עלינו‭ ‬להביא‭ ‬את‭ ‬האידיאלים‭ ‬העליונים‭ ‬אל‭ ‬חיי‭ ‬היומיום‭. ‬בחודש‭ ‬בו‭ ‬הסתיימה‭ ‬בניית‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ – ‬המקום‭ ‬הנותן‭ ‬את‭ ‬המשמעות‭ ‬לערכים‭ ‬כולם‭, ‬הבית‭ ‬המעמיד‭ ‬את‭ ‬גבולות‭ ‬המציאות‭ ‬והמכפר‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬המבול‭ ‬שבכל‭ ‬דור‭ – ‬אנו‭ ‬מתמודדים‭ ‬עם‭ ‬השגרה‭ ‬האפורה‭ ‬והחדגונית‭. ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות‭ ‬להופיע‭ ‬את‭ ‬מידת‭ ‬הגבורה‭, ‬‮'‬להגשים‮'‬‭ ‬את‭ ‬האידיאלים‭ ‬וליישם‭ ‬את‭ ‬אשר‭ ‬ספגנו‭ ‬בימי‭ ‬הארת‭ ‬החגים‭. ‬הכוחות‭ ‬שנאגרו‭ ‬בנו‭ ‬בימי‭ ‬הקיץ‭ – ‬בסבב‭ ‬המועדים‭ ‬אשר‭ ‬החל‭ ‬בפסח‭ ‬והסתיים‭ ‬בסוכות‭ – ‬פורצים‭ ‬בימי‭ ‬החורף‭ ‬הארוכים‭ ‬הקוראים‭ ‬לנו‭ ‬להתגבר‭ ‬ולנצח‭.‬

08‭ ‬

בכל‭ ‬שנה‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הוא‭ ‬סימן‭ ‬לגבורה‭. ‬בשנתיים‭ ‬האחרונות‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מילים‭ ‬על‭ ‬הגבורה‭ ‬המתגלה‭. ‬לכל‭ ‬דור‭ ‬הגבורה‭ ‬שלו‭, ‬והדור‭ ‬שלנו‭ ‬עומד‭ ‬בזאת‭ ‬בכבוד‭.‬‭ ‬

האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬

פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭ ‬והארץ‭ ‬להאזין‭. ‬אבל‭ ‬בימינו‭ ‬השורש‭ ‬הזה‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬למלים‭ ‬איזון‭ ‬ומאזן‭. ‬כדי‭ ‬לקבל‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭ ‬צריך‭ ‬להאזין‭ ‬למציאות‭ ‬ולערוך‭ ‬מאזן‭ ‬בין‭ ‬הטוב‭ ‬ובין‭ ‬הרע‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭, ‬ולראות‭ ‬מי‭ ‬גובר‭ ‬על‭ ‬מי‭.‬

02‭ ‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭ ‬לאנשים‭ ‬פסימיים‭ ‬מקבל‭ ‬רושם‭ ‬שהעולם‭ ‬הוא‭ ‬רע‭, ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לצפירות‭ ‬של‭ ‬זמבורות‭ ‬ברחובות‭ ‬יכול‭ ‬להתחרש‭ ‬מרוב‭ ‬גלי‭ ‬השנאה‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לאנשים‭ ‬מרירים‭ ‬נדמה‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬נחרבה‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬או‭ ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬נדמה‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מן‭ ‬היצרים‭, ‬ההתמכרויות‭ ‬והחולשות‭.‬

03‭ ‬

אבל‭ ‬מי‭ ‬שמטה‭ ‬אוזן‭ ‬לאופטימיות‭ ‬יודע‭ ‬שהטוב‭ ‬הוא‭ ‬העיקר‭ ‬והרע‭ ‬הוא‭ ‬המיעוט‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬לקול‭ ‬הסליחות‭ ‬יודע‭ ‬שאין‭ ‬כבר‭ ‬מקום‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ולכן‭ ‬מקרינים‭ ‬אותן‭ ‬במוקדים‭ ‬שונים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬להיסטוריה‭ ‬יודע‭ ‬שלמרות‭ ‬השבר‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצחה‭ ‬וצמחה‭, ‬מי‭ ‬שחווה‭ ‬שבת‭ ‬תשובה‭ ‬עושה‭ ‬מאזן‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭ ‬עם‭ ‬עצמו‭, ‬ורואה‭ ‬שלמרות‭ ‬הנפילות‭ ‬מצבו‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מן‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭.‬

04‭ ‬

תאזינו‭ ‬טוב‭ ‬טוב‭ ‬לשירה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭, ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬היא‭ ‬כתובה‭ ‬בשני‭ ‬טורים‭ ‬אנכיים‭, ‬סגנון‭ ‬כתיבה‭ ‬שנקרא‭ ‬אריח‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬אריח‭. ‬למרות‭ ‬שהמציאות‭ ‬נדמית‭ ‬כחסרת‭ ‬סדר‭, ‬שירת‭ ‬האזינו‭ ‬מספרת‭ ‬לנו‭ ‬שהחיים‭ ‬שלנו‭ ‬בנויים‭ ‬מאריחים‭ ‬מדויקים‭ ‬ויציבים‭, ‬זה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬זה‭. ‬כל‭ ‬אריח‭ ‬קטן‭ ‬מצטרף‭ ‬לשירה‭ ‬גדולה‭.‬

05‭ ‬

אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בתוך‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬מופלאים‭: ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מאחורינו‭, ‬חג‭ ‬הסוכות‭ ‬לפנינו‭. ‬חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שארבעת‭ ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬נקיים‭ ‬מעוונות‭, ‬ו"ספירת‭ ‬העבירות‮"‬‭ ‬מתחילה‭ ‬מסוכות‭: ‬‮"'‬ולקחתכם‭ ‬לכם‭ ‬ביום‭ ‬הראשון‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬וכי‭ ‬ראשון‭? ‬והלא‭ ‬יום‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬הוא‭, ‬אלא‭ ‬מאי‭ ‬ראשון‭? ‬ראשון‭ ‬לחשבון‭ ‬עבירות‮"‬‭. ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬השהות‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬מהדהדת‭ ‬בנפש‭ ‬ואינה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחטוא‭.‬

06‭ ‬

הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שהתחושה‭ ‬הזו‭ ‬תיגמר‭ ‬עוד‭ ‬מעט‭, ‬וחג‭ ‬הסוכות‭, ‬שבו‭ ‬יש‭ ‬מפגש‭ ‬דחוס‭ ‬עם‭ ‬החיים‭, ‬הטבע‭ ‬והמשפחה‭, ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬שוב‭ ‬להרים‭ ‬ראש‭. ‬אחרי‭ ‬החגים‭ ‬יחזרו‭ ‬גם‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬ואז‭ ‬בכלל‭ ‬הלך‭ ‬עלינו‭. ‬לכן‭ ‬התורה‭ ‬מבקשת‭ ‬מאיתנו‭ ‬להאזין‭ ‬לשירה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭: ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‭ ‬ואדברה‭ ‬ותשמע‭ ‬הארץ‭ ‬אמרי‭ ‬פי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אחרי‭ ‬שנגענו‭ ‬בשמים‭ ‬אנו‭ ‬מתכוננים‭ ‬לגעת‭ ‬בארץ‭. ‬איך‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭? ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שירה‭! ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬היא‭ ‬שירה‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭.  ‬‮"‬יערוף‭ ‬כמטר‭ ‬לקחי‭ ‬תזל‭ ‬כטל‭ ‬אמרתי‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬בורא‭ ‬עולם‭: ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬מטר‭ ‬וטל‭. ‬ישנו‭ ‬צד‭ ‬עליון‭ ‬של‭ ‬שפע‭ ‬שמימי‭ ‬וגשם‭ ‬שמגיע‭ ‬מלמעלה‭, ‬וישנו‭ ‬צד‭ ‬שהוא‭ ‬תוצר‭ ‬העבודה‭ ‬האנושית‭ ‬שלנו‭, ‬אמת‭ ‬מארץ‭ ‬תצמח‭. ‬כדוגמת‭ ‬הטל‭ ‬שמרווה‭ ‬את‭ ‬פני‭ ‬הקרקע‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬גשם‭. ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬מובילים‭ ‬ל'כי‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אקרא‭ ‬הבו‭ ‬גודל‭ ‬לא‭-‬לוהינו‮'‬‭. ‬את‭ ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬גם‭ ‬בחג‭ ‬הסוכות‭. ‬הסוכה‭ ‬היא‭ ‬יצירה‭ ‬אנושית‭ ‬שנשארת‭ ‬פתוחה‭ ‬לטבע‭ ‬האלוהי‭. ‬בניין‭ ‬העשוי‭ ‬מקרשים‭ ‬ומסכך‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬בנוי‭ ‬באופן‭ ‬ארעי‭ ‬שמותיר‭ ‬מקום‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כוכבי‭ ‬השמים‭. ‬גם‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬הם‭ ‬מעגלי‭ ‬טבע‭ ‬אלוהי‭ ‬שמאוגדים‭ ‬בידי‭ ‬עם‭ ‬שמניף‭ ‬אותם‭ ‬לארבע‭ ‬רוחות‭ ‬השמים‭. ‬עם‭ ‬אנושי‭-‬א‭-‬לוהי‭. ‬עם‭ ‬פלא‭ ‬שיכול‭ ‬להאזין‭ ‬לשירת‭ ‬האזינו‭. ‬סוכה‭ ‬ולולב‭ ‬לעם‭ ‬סגולה‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬וחג‭ ‬שמח‭. ‬

לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…
תפסיקו לקלל את עם כלביא

תפסיקו לקלל את עם כלביא

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭…
בדיוק בזמן

בדיוק בזמן

01‭ ‬בפרשתנו‭, ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬הקיימים‭ ‬במציאות‭, ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭…
תורת לחימה

תורת לחימה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬לסופן‭ ‬של‭ ‬ההכנות‭ ‬למסע‭ ‬עם‭…
קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

01‭ ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭…
אבנים עם לב אדם

אבנים עם לב אדם

01‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬‮"‬לשנה‭ ‬הבאה‭ ‬בירושלים‭ ‬הבנויה‮"‬‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬בכל‭…