גליון 511

מגזין

חוזר בתשובות

מאת:מוריה אופיר

ט"ו בשבט כאן ויאללה בלאגן • מה לגבי הפרחים שלכם – אתם יודעים איך להשקות אותם באופן נכון, כך שיתחזקו ויפרחו, ולא חלילה ינבלו? • ישבנו לשיחה על השאלות הבוערות בחינוך ילדים ונוער עם הרב יוני לביא. וכן, יש תשובות

ט"ו בשבט כאן ויאללה בלאגן • מה לגבי הפרחים שלכם – אתם יודעים איך להשקות אותם באופן נכון, כך שיתחזקו ויפרחו, ולא חלילה ינבלו? • ישבנו לשיחה על השאלות הבוערות בחינוך ילדים ונוער עם הרב יוני לביא. וכן, יש תשובות

ט"ו בשבט הוא כבר מזמן לא חג שמתעסק רק בחקלאות ובטבע העולם. ט"ו בשבט, הרבה פעמים, הוא מראה עבורנו בבחינת "כי האדם עץ השדה". כשם שישנם שינויים ומזגי אויר בחוץ ובטבע, כך ישנן התפתחות וגדילה בפנים, בנפש האדם.
להורים לפעמים נדמה כי העולם הופך להיות יותר ויותר קשוח והם חרדים יותר לגבי בטחונם ובריאותם, הן הפיזית והן הנפשית, של ילדיהם. השאלות לגבי אופן החינוך הנכון שבו השתילים הרכים יהפכו ברבות הימים לפרחים משגשגים, וגם לגבי אלו שכבר החלו בצמיחתם, גדלות ומסתעפות.
"כל דור חושב שבעבר היה קל יותר לחנך, אך גם אם זה נכון זה לא משנה. ריבון העולמים בחר לשים אותנו דווקא בדור הזה וכנראה הוא חושב שזו התקופה הכי מתאימה עבורנו וגם בה אנחנו יכולים להצליח", אומר הרב יוני לביא. הרב לביא (42) הוא אב לחמישה, איש חינוך סופר ומרצה. לפני כעשרים שנה היה ממקימי קו היעוץ לנוער "חברים מקשיבים" והוא מרבני ברקאי ומראשי ארגון המרצים קהלים. מעביר בכל שנה מאות הרצאות בכל הארץ ופוגש עשרות אלפי ילדים, בני נוער ומבוגרים, מכל המגזרים. מגיש מזה חמש שנים תוכנית רדיו שבועית ב׳כאן מורשת׳ עם השראה ותובנות לחיים.

הרב הוא כותב ותיק בעלון זה כבר 7 שנים ולאחרונה הוציא ספר חדש – "שאלות מהלב שלי" על עולמם הקסום של ילדים. בספר שיחות בגובה העיניים על כל מה שמעסיק ילדים – החל ממריבות בין אחים, קנאה, פחדים, לחץ חברתי, הקשר עם אלוקים ועוד. 

"הספר ׳נחטף׳ ותוך 5 ימים נשלח להדפסה שניה", מגלה הרב בחיוך. הרב מחבר סדרת ׳היי הרב׳ שאף היא עוסקת בשאלות שבני נוער מתמודדים איתם ושהפכה לדבר החם אצל צעירים, "גם לכאלו שלא נוגעים בספרים, אלא רק במסכים", הוא אומר.

 

שאלת השאלות – כמה שאלות אתה מקבל ביום?

"עשרות. הדרך המועדפת על אנשים היא ווטסאפ, ובקונספט הזה בנויים ספרי "היי הרב" שמבוססים על שיחות  אמיתיות. לצד זה יש שמתקשרים, אחרים פונים במייל וברוך ה׳ נותרו עוד כמה שניגשים פנים אל פנים. לרוב לא מדובר בשאלות אינפורמטיביות אלא בהתמודדויות של חיים, כך שאין אפשרות לענות עליהן בכמה משפטים. מה שאני מנסה לעשות הוא לתת קריאת כיוון ועוגנים של חוזק ובמידת הצורך להפנות הלאה לאנשי מקצוע". 

הדור הזה באמת יותר קשה לחינוך מהדורות שקדמו לו?

"הקב"ה בחר לשים אותנו דווקא בדור הזה ולא באף תקופה אחרת בהיסטוריה. מה שאומר שיש לו את האמון המלא בנו שנצליח לגדל ולחנך ילדים טובים ויראי שמים גם בדור שיש בו נטספליקס ואינסטגרם. 

הרב יוני לביא

כדי לעשות זאת עלינו לפתוח את הראש ואת הלב למאפיינים ולהתרחשויות הייחודיות של העידן שאנו חיים בו ולדייק בהתאם את האמירות החינוכית שלנו.  

"לשמור על האמונה שלא תלך לאיבוד"

איך מנכיחים אמונה אצל ילדים?

"זה קל הרבה יותר ממה שנדמה לנו. לילדים יש נטיה טבעית חזקה לאמונה וחיבור לה׳. צריך רק לשמור עליה שלא תלך לאיבוד. למעשה, החוויה הראשונית הבסיסית של ילד היא של ׳אמונה׳: מרגע שנולד הוא מרגיש חלש וחסר אונים, אבל קולט שיש מישהו מעבר לו שאוהב אותו ודואג לכל צרכיו. כשיגדל מעט יגלה שהמישהו הזה הוא ההורים שהם סוג של ׳אלוקים׳ בשבילו, ובהמשך יגלה שמעליהם נמצא עוד מישהו, גדול הרבה יותר – הקב"ה, אבינו שבשמים, שדואג לכולנו. חינוך לאמונה הוא מתנה נפלאה לילד והיא מעניקה לו ביטחון, רוגע, תקווה ומוטיבציה".

ומה אם הילד ישאל: ׳אבל איפה ה׳ נמצא? אני רוצה לראות אותו!׳

לילד קטנים (גילאי 3-5) נכון לומר שה׳ בשמים. למה? כי אם נגיד שהוא כאן, יבקשו מיד לראות אותו. ולומר להם שאלוקים הוא מין דבר כזה שלא ניתן לראות, זה דבר שקשה להם לתפוס. מבחינתם מה שלא רואים לא קיים. כאשר יגדלו יותר (גילאי 6 ואילך) נוכל לומר להם שה׳ נמצא בכל מקום אבל איננו יכולים לראות אותו כי הוא לא כמו אדם שיש לו ראש, בטן ורגליים שאפשר לראות ולמשש, אלא הוא אלוקים ואין לו גוף כמו שלנו".

נעלה ברמת הקושי: ואם הילד יגיד- ׳אם אי אפשר לראות אותו, איך יודעים שהוא קיים? אולי זו סתם המצאה?׳

"אז נאמר לו שצריך פשוט להביט על העולם הנהדר שסביבנו. הרי אם היינו נתקלים בציור יפהפה של בית עם גג אדום וארובה, שביל מתפתל שמוביל אל הדלת וגינה פורחת עם עצי פרי, והיינו שואלים: מי צייר את זה? ומישהו היה אומר: "אף אחד, זה קרה מעצמו כשנשפך פה צבע". היינו אומרים לו: "נו, די לדבר שטויות. אם יש ציור – יש צייר". כך בדיוק ההורים צריכים להסביר לילד: אם יש לפנינו עולם מדהים עם מיליוני יצורים – יש גם בורא לעולם. חזק חכם וכל יכול. למישהו הזה אנחנו קוראים ה׳.

על גבי זה ניתן לומר לילד כיוון נוסף: אנו יודעים שה׳ קיים גם כי אנחנו יהודים וזוכרים איך הוא הוציא את אבותינו ממצרים וקרע להם את הים, נתן להם תורה והוביל אותם לארץ ישראל ומאז עשה לנו הרבה ניסים ועזר לנו לנצח את כל אויבינו".

סמארפון מגיל אפס?

בשנים האחרונות נדמה שישנה התעסקות רבה בתקשורת בסכנות הנגרמות לילדים ברחוב וברשת על ידי אנשים שאינם הגונים. הדבר מעלה פחד ולחץ הן מצד ההורים, אך גם מצד הילדים, שחשים את המתח ואת דאגת ההורים מפני הדיווח הרב על פגיעות מיניות שמגיעות לתקשורת. 

איך שומרים על הילדים שלא יפגעו  מבלי לגרום להם לחרדה וחשש שכל אדם זר הוא זאב?

"המסר המרכזי שלנו לילדים הוא שהעולם טוב ומלא באנשים נפלאים. עלינו להביט בעין טובה על המציאות ולדון לכף זכות ואם מישהו צריך עזרה מצווה לגמול עימו חסד ולעזור לו. יחד עם זאת, חשוב ללמד אותם לשמור על ׳כללי הזהב׳ שיגנו עליהם מפגיעה מאנשים לא טובים. למשל: לעולם לא הולכים עם מישהו ללא הסכמה מאבא או אמא, גם אם הוא מציע כסף או ממתק, גם אם הוא טוען שהוא זקוק לעזרה. אם מישהו מנסה לגעת בי באיברים הפרטיים או מבקש שאגע בשלו או עושה לי דבר שלא נעים לי, יש את שלושת הלמ"דים: להגיד: לא! לברוח. לספר להורים או למבוגר שעוזר. כדאי לעשות עם הילדים משחק תפקידים ולתרגל איתם את התגובה הנכונה בסיטואציות כאלו. לצד זה לחזור ולהדגיש לילדים: ׳אין סודות מאבא ואמא. אם חלילה קרה דבר לא טוב – זו אינה אשמתכם. שתפו אותנו. אנחנו לא נכעס עליכם אלא רק נעזור לכם׳".

הורים רבים מפחדים לשוחח עם הילדים על נושאים צנועים. זה מביך אותם. הם לא יודעים איך להציג זאת. מה אפשר לעשות?
"עלינו לזכור שבעולם פתוח כמו שלנו, במוקדם או במאוחר הילדים הסקרנים שלנו יגיעו למידע שמעניין אותם. לצערנו זה עלול לקרות גם דרך צינורות עכורים ומקולקלים. לכן, חשוב מאוד שאנחנו נהיה הראשונים להסביר להם את כל מה שעליהם לדעת בצורה נעימה, יפה ויהודית. התורה מלמדת אותנו שאין נושא שאי אפשר לעסוק בו, כל עוד ניגשים אליו באופן הנכון. ספר בראשית לא נמנע מלעסוק גם בנושאים קשים ומאתגרים, כולל רצח, פיתוי ואונס, ותורת ישראל לא מטייחת ולא מסתירה דבר. באופן מיוחד הגמרא אומרת לגבי נושאים צנועים את המשפט המפורסם: "תורה היא וללמוד אני צריך" (ברכות סב). כיצד לעשות זאת? לא ניתן לתמצת בשני משפטים את הנוסחה, כמו גם את הדרך להתגבר על המחסומים שעוצרים אותנו. 

ספר שאלות מהלב, הרב יוני לביא

הקדשתי לכך סידרת סרטוני הדרכה להורים שזמינה ברשת. מה שכן, הניסיון מלמד שהדבר קל הרבה יותר ממה שרוב ההורים חושבים, והשיחות על הנושאים הללו מקרבות מאוד בינינו לילדים והופכות אותנו לכתובת עבורם בעוד תחומים".
איך מדברים באופן נכון עם ילדים על מוות?
"המוות הוא חלק מהחיים ולא ניתן להתחמק ממנו. היתרון שלנו כאנשים מאמינים הוא שאנו יודעים שהמוות אינו חור שחור שבו האדם שאהבנו נעלם לתוכו, אלא שלב מעבר לעולם טוב יותר. גם ילדים קטנים מסוגלים לקלוט זאת. למשל, אם הסבא הלך לעולמו אפשר לומר להם: ׳אנחנו מרגישים מאוד עצובים שסבא נפטר, אבל אנו יודעים שהאדם מורכב מגוף ונשמה, וגם כשהגוף נטמן באדמה הנשמה ממשיכה לחיות והיא נמצאת בגן עדן יחד עם כל הצדיקים וטוב לה שם׳. הידיעה שסבא לא אבד ונעלם אלא הוא רק רחוק מאיתנו כרגע – מביאה נחמה גדולה וחיזוק לילד". 

האם יש לאינטרנט באמת השפעה כל כך חזקה על הילדים והנוער?

"המסך הוא המגנט החזק בעולם והיכולת שלו לגרום לאדם לשכוח מהכל ולשקוע בתוכו היא אדירה. זו הסיבה שהילדים חייבים את עזרת ההורים כדי להשתמש נכון במסכים ולשמור על גבולות בריאים. במדינת ישראל יש הגבלת גיל בכל הדברים החשובים: חציית כביש לבד (מגיל 9), אופניים חשמליים (מגיל 16) והחזקת נשק (מגיל 18). רק סמארטפון מותר מגיל אפס. בפועל הגיל הממוצע בו הורים בישראל קונים לילדים מכשיר חכם הוא גיל 9, וב-43% מהבתים אין שום הגבלה על שעות מסך לילדים. התוצאה עגומה, ואני מקבל המון פניות של הורים שמגלים יום אחד שהילד התמכר למסך או נחשף לתכנים מזיקים וההורים מרגישים שהם מאבדים אותו. עלינו להיות חכמים וחזקים ולקבל החלטות אמיצות לגבי באיזה גיל לקנות לילד שלנו מכשיר, איזה סוג ובאילו תנאים. חיוני להקפיד על סינון תוכן איכותי והגבלת זמן שימוש יומי, ולהיות כל הזמן עם יד על הדופק בשיח חינוכי ומעקב שוטף אחרי השימוש של הילדים במסך. זה לא קל אבל הניסיון מלמד שזה אפשרי".

גבולות הם אויר לנשימה

איך נכון להציב גבולות באופן שלא יגרום אצל ילדים למרדנות ולעזיבת הדת?

"יש הורים שחוששים להיות ׳קשוחים׳ ו׳רעים׳ ונמנעים מלהציב גבולות לילדים. זו טעות. ילדים זקוקים לגבולות כמו אוויר לנשימה, בטח בעולם מבלבל וסוחף כמו שלנו. אל תחששו. אף אחד לא עוזב את הדת כי הציבו לו גבול ולימדו אותו שבחיים יש כללים ולא תמיד מקבלים כל מה שרוצים כאן ועכשיו. הסיבות לעזיבת הדת הן אחרות. יש כאלו שהחופש המדומה של העולם החילוני קוסם להם. יש שפגשו את התורה באופן מצומצם ושטחי והם שואפים ליותר מזה. ויש שעוזבים כריאקציה ללחץ חונק מצד ההורים והמוסד הלימודי. כאשר הורים מציבים גבולות ועוטפים אותם בהסברה חינוכית, חום וחיבוק, הילדים יקבלו זאת באהבה, וגם אם פה ושם יעשו פרצוף – הכול בסדר".   

הוצאת שלושה ספרים מצליחים בתוך שלוש שנים. מה היעד הבא?

"כרגע נמצאים בעריכה החלק השלישי והאחרון של ׳היי הרב׳ שיעסוק בלהיות יהודי בעולם המודרני וגם ספר חדש למבוגרים ושמו ׳לגעת בחיים׳, שניהם בהוצאת ׳דברי שיר׳. מעבר לכך, אני מקווה להמשיך לפגוש עוד ועוד ילדים מתוקים, בני נוער תוססים והורים מקסימים, לדבר איתם על מה שמציק להם ולכתוב דברים שיגעו בלב". 

 

שתפו

גלילה למעלה