בדרך לכותל

יהלומים בדרך לכותל

ההפגנה המזויפת של השמאל נופחה בתקשורת מהפגנה של עשרים אלף להפגנה של ״ארבע מאות אלף...״. בזכות הצילומים שעשיתי וחוות הדעת שהבאתי ממודד מוסמך, הוכחתי לתקשורת שבהפגנה השתתפו רק עשרים אלף מפגינים

01
בוקר של שבת ירושלמית גשומה וקרירה מאד. יצאתי לפני אור ראשון. חמוש במעיל גשם ובכפפות צמר, צעדתי בזריזות לעבר הכותל תוך דילוג מעל שלוליות ותמרון בין הטיפות. האוויר הצלול וגשמי הברכה רוממו את רוחי, עד ששכחתי לרגע את הקור והרטיבות שחדרו לעצמותיי.
הרחובות שוממים, אין נפש חיה. ציפור לא צייצה. רק עורב שחור הביט בי בפליאה, ממרומי אחד הגגות, כאילו שואל: מה יש לך לחפש ברחוב יפו בקור הזה? זרקו אותך מהבית?
לפתע, ממש ליד הדווידקה, שמעתי קול רעש גדול, משב רוח חזק ופתאומי סובב אותי מכל עבר, חדר לתוך מעיל הגשם, בידר את שוליו, ניפח את תוכו ואיים להפיל אותי ארצה. להפתעתי הרבה חשתי שאני מתרומם באוויר. הצלחתי להבחין מרחוק בענני הכבוד הנערמים בשכבות, כארמונות של הוד, מעל הר המוריה. תהיתי אם בית המקדש מסתתר שם בין העבים. נחתתי בסמוך לשער יפו, וחציתי את השוק הערבי השומם, ביעף.
הרהרתי על עולי הרגל היקרים, שצעדו לירושלים, לפני כאלפיים שנה, במסירות רבה, מכל קצוות הארץ, בחמסין או בקרה, בשיירות ארוכות של משפחות גדולות ומכובדות, נשים גברים וטף, ללא מחסה מהגשם וללא מזגנים בשרב.
אין לתאר את ההתרגשות, כשמסיימים בהצלחה, מסע רגלי אל מקום הר קודשנו, ועוד בגשם שוטף ובקור עז. חוצים את סמטאות ירושלים, מתעכבים לאמירת פרק תהילים ליד פינת ההנצחה של הק׳ אליהו קיי, הי״ד, שנרצח על ידי מחבל מוסלמי, ימח״ש, לא רחוק ממדרגות הכותל (הצטערתי והשתוממתי מאד השבוע, כשנוכחתי לראות, שפינת ההנצחה המאולתרת, שהוקמה על ידי הציבור, שחפץ להתאבל בדקת דומייה, או להדליק נר לזכרו של אלי קיי, הי״ד, נעקרה השבוע על ידי יד נעלמה) והנה נגלה לעיני עולי הרגל, מראה הר המוריה, עטור בכל הדרו בקדושה ובענני כבוד.
רחבת הכותל הרטובה מגשם ולחה מדמעות, הייתה ריקה מאדם. גם האוהלים הצחורים, של ׳הקרן למורשת הכותל׳ נעדרו משום מה. התפלאתי – מדוע פרקו את האוהלים דווקא בימי הגשמים, כשמתפללים מחפשים מחסה? עוד אני תוהה על התעלומה, קרא לי הגבאי יעקב להצטרף למניין הקבוע שלנו, שתפס מחסה מהגשמים, בכניסה לאחת מהמסדרונות המקומרים, המובילים למנהרות הכותל ולעזרת הנשים הפנימית, בסמוך לאולם ׳קשת וילסון׳, שהיה למחסה למניינים נוספים… מסובך? בואו איתי בשבוע הבא לכותל ואערוך לכם בשמחה סיור היכרות עם נבכי הכותל, חדריו ומנייניו.
02
שבת יתרו היא שבת אזכרה לאבי ז״ל – אליקים גצל, בן אברהם יהושע, גולדברג. כבר סיפרתי, שאבי ז״ל היה ממייסדי תעשיית היהלומים בישראל. אבי למד את המקצוע, בגיל צעיר, אצל יקיר התעשייה דאז – משה אופן ז״ל. אבי נולד בבוצ׳אץ׳ שבגליציה (כיום בשליטת אוקראינה), עירו של הסופר ש״י (צ׳צ׳קאס) עגנון. סבו של אבי למד עם ש"י עגנון בחיידר והיה מתלמידי החכמים והמנהיגים של הקהילה, בעיירה שהייתה מאוכלסת ברובה ביהודים.
אבי ז״ל עלה עם הוריו לארץ בגיל 6, ממש עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. לאחר שחנות השעונים, המשקפיים והתכשיטים של הוריו, עלתה באש. סבי וסבתי ראו בזה אות וסימן, שהגיע הזמן לעלות לארץ ישראל, לפני שיהיה מאוחר מידי. אבי לימד תלמידים רבים בארץ, את סודות מקצוע היהלומים – מיון, ניקוד, ביקוע, ניסור, ליטוש, הערכה ועוד. באותם ימים, תעשיית היהלומים בארץ הייתה ענף הייצוא הגדול ביותר במדינה ובין מהמובילים בעולם) בין שלושת הגדולים בעולם!). ענף היהלומים הכניס למדינה הקטנה שלנו מיליארדים רבים של דולרים (בשנים שהדולר היה דולר. כל דולר שנכנס אז מהיצוא היה חיוני להתפתחות המדינה ולהגנתה).
אבי ז״ל, הצטער מאד כשגילה, שחלק מתלמידיו פתחו, תאוות בצע כסף, מפעלים במזרח אירופה, בהודו ובאפריקה. הישראלים – ׳מהרסייך ומחריבייך׳ – לימדו שם, לזרים המקומיים, את סודות חוכמת הייצור והמסחר. ברבות הימים הפכו אותם מפעלים למתחרים קשים שלנו. בגלל שכר עבודה נמוך מאד, בארצות אלו, ואיכות סחורה בינונית, הצליחו לייצר שם יהלומים זולים יותר, בכמויות אדירות ולשווק אותם ללקוחות הגדולים שלנו בעולם ולהוות לנו תחרות קשה. כך גרמו, אט אט, להרס תעשיית היהלומים בארץ ישראל, שלא התאוששה עד היום.
03
בשבוע שעבר התקיימה ליד משרד ראש הממשלה הפגנת ענק, של עשרות אלפים, שקראו לבנות מחדש את ׳חומש׳ ולחדש את הלימוד בישיבה החשובה שם, בה למד הק׳ יהודה דימנטמן הי״ד, שנרצח לפני כחודש, על ידי מחבל בן עוולה.
במשך שנים רבות זכיתי לקחת חלק בארגון ההפגנות של הימין. עוד מתקופת הסכמי קיסינג׳ר ההרסניים, שהתרחשו לאחר שהשתחררתי מהצבא. באותה תקופה גרתי אצל הרב צבי יהודה זצ״ל. הייתי תלמיד של הרב יהודה חזני זצ״ל מייסד ׳ריקוד דגלים׳, שבזכות אומץ ליבו, כשרונו ומסירותו לכנס הפגנות של מאות אלפים, הרב צבי יהודה העניק לו את תואר הכבוד: ״׳בעל האלפים״ – ״מקהיל קהילות ברבים״. לאחר מכן, זכיתי להתנדב גם בצוות ׳המטה של לעצירת הנסיגה מסיני׳. המטה יזם וארגן את ההפגנות הגדולות ב׳כיכר מלכי ישראל׳. בהוראת הרב יהודה חזני, עליתי בחשאי על הגג המאובטח ברחוב אבן גבירול, הסמוך לבניין העירייה וצילמתי משם בהיחבא, את הפגנת השמאל שכונתה בתקשורת, בשקריות בוטה ״הפגנת הארבע מאות אלף". ההפגנה המזויפת של השמאל נופחה בתקשורת מהפגנה של עשרים אלף להפגנה של ״ארבע מאות אלף…״. בזכות הצילומים שעשיתי וחוות הדעת שהבאתי ממודד מוסמך, הוכחתי לתקשורת שבהפגנה השתתפו רק עשרים אלף מפגינים. נתתי הצילומים והמכתב של המהנדס למנחם בגין ז״ל, הוא עלה לדוכן הכנסת וניפנף עם הצילומים שלי מול מצלמות הטלוויזיה.
הוכחנו בעליל שהניפוח היה מצוץ מהאצבע והכיכר לא יכולה להכיל יותר כמות מופרזת כזו של מפגינים, אפילו אם ימלאו את כל הרחובות שלידה. אבל מי יכול להתווכח עם הטלוויזיה ה׳אמינה שלנו׳? אז כהיום.
לאחר מכן התנדבתי במטה ׳לשחרור אסירי המחתרת׳.
באחת ההפגנות אף נעצרתי על ידי משטרת ישראל.
ומעשה שהיה כך היה: בגלל הכרזת בג״ץ שהפגנות בעד שחרור העצירים זו עברה על ״חוק הסוביודיצה" – בג״ץ אסר על אנשי הימין להחזיק שלט כל שהוא עם המילים – "ישוחררו אסירי המחתרת״
בהפגנה. נתפסתי על ידי שוטר סמוי, כשאני אוחז בידי פנקס קבלות, שעליהן הייתה חותמת עם סיסמת הקמפיין האסור. משטרת המחשבות התגלתה כבר אז במיטבה.
אך מעז יצא מתוק – בעיצומו של המעצר זכיתי לקבל מארוסתי – רעייתי רונית היקרה, מילות חיזוק ועידוד וכן סנדוויצ׳ים טריים וטעימים להפליא, שהביאה לי היישר לזינזאנה.
לאחר מספר שנים זכיתי להתנדב במטה המאבק שהקים הרב יהודה חזני, נגד הפקרת גוש קטיף ומסירתו לאויב החמסי.
בין לבן התנדבתי גם במטה ׳העם עם הגולן׳ שהקים ר׳ יענקל׳ה לוין. במטה כגד הסכמי אוסלו ארגנו קבוצה עם מאיר אינדור ואחרים וטסנו לאוסלו להפגין מול הארמון בו קיבלו הזוג – שמעון פרס ויאסר ערפאת את פרס נובל ההזוי ׳לשלום׳… על המסע הזה אספר בפעם אחרת.
04
השבוע זכיתי לרגעים נפלאים של נחת אמיתית, שאי אפשר לתאר – ראיתי בעיני כיצד בני, ישי, נושא בעול, באחריות ציבורית ובמסירות רבה, כמו יתר אחיו ואחיותיו, ולוקח על עצמו תפקיד ביצועי, בארגון ההפגנה נגד פינוי הישיבה והאברכים מחומש.
ישי שיבדל"א, זכה להשתתף בעבר גם בהפגנות נגד הפינוי השני של ׳עמונה ב׳ ועוד.
מסירותו של ישי, שיחי׳, הזכירה לי, כיצד אביה בננו הבכור, ז"ל, למרות שהיה רק בן 18, השתתף באומץ ובנחישות, בארגון העליות לחומש, לאחר הנסיגה המיותרת מצפון השומרון. ממש לאחר מכן אביה ספג מכות מאלות של לוחמי היס״מ, כשהשתתף בהפגנות לעצירת החורבן של עמונה א׳.
השבוע זכיתי, אכן, לראות בעיני כיצד ׳דור לדור יביע אומר׳.
עתה, נותר לי רק לדאוג בע״ה, ש׳העץ לא ייפול רחוק מהתפוח׳
שבת שלום.
של גשמי ברכה ובריאות לפרט ולכלל ישראל, בע״ה. ושל עצירת המגיפה לאלתר ולחיים טובים.

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…