בדרך לכותל

יהלומים בדרך לכותל

ההפגנה המזויפת של השמאל נופחה בתקשורת מהפגנה של עשרים אלף להפגנה של ״ארבע מאות אלף...״. בזכות הצילומים שעשיתי וחוות הדעת שהבאתי ממודד מוסמך, הוכחתי לתקשורת שבהפגנה השתתפו רק עשרים אלף מפגינים

01
בוקר של שבת ירושלמית גשומה וקרירה מאד. יצאתי לפני אור ראשון. חמוש במעיל גשם ובכפפות צמר, צעדתי בזריזות לעבר הכותל תוך דילוג מעל שלוליות ותמרון בין הטיפות. האוויר הצלול וגשמי הברכה רוממו את רוחי, עד ששכחתי לרגע את הקור והרטיבות שחדרו לעצמותיי.
הרחובות שוממים, אין נפש חיה. ציפור לא צייצה. רק עורב שחור הביט בי בפליאה, ממרומי אחד הגגות, כאילו שואל: מה יש לך לחפש ברחוב יפו בקור הזה? זרקו אותך מהבית?
לפתע, ממש ליד הדווידקה, שמעתי קול רעש גדול, משב רוח חזק ופתאומי סובב אותי מכל עבר, חדר לתוך מעיל הגשם, בידר את שוליו, ניפח את תוכו ואיים להפיל אותי ארצה. להפתעתי הרבה חשתי שאני מתרומם באוויר. הצלחתי להבחין מרחוק בענני הכבוד הנערמים בשכבות, כארמונות של הוד, מעל הר המוריה. תהיתי אם בית המקדש מסתתר שם בין העבים. נחתתי בסמוך לשער יפו, וחציתי את השוק הערבי השומם, ביעף.
הרהרתי על עולי הרגל היקרים, שצעדו לירושלים, לפני כאלפיים שנה, במסירות רבה, מכל קצוות הארץ, בחמסין או בקרה, בשיירות ארוכות של משפחות גדולות ומכובדות, נשים גברים וטף, ללא מחסה מהגשם וללא מזגנים בשרב.
אין לתאר את ההתרגשות, כשמסיימים בהצלחה, מסע רגלי אל מקום הר קודשנו, ועוד בגשם שוטף ובקור עז. חוצים את סמטאות ירושלים, מתעכבים לאמירת פרק תהילים ליד פינת ההנצחה של הק׳ אליהו קיי, הי״ד, שנרצח על ידי מחבל מוסלמי, ימח״ש, לא רחוק ממדרגות הכותל (הצטערתי והשתוממתי מאד השבוע, כשנוכחתי לראות, שפינת ההנצחה המאולתרת, שהוקמה על ידי הציבור, שחפץ להתאבל בדקת דומייה, או להדליק נר לזכרו של אלי קיי, הי״ד, נעקרה השבוע על ידי יד נעלמה) והנה נגלה לעיני עולי הרגל, מראה הר המוריה, עטור בכל הדרו בקדושה ובענני כבוד.
רחבת הכותל הרטובה מגשם ולחה מדמעות, הייתה ריקה מאדם. גם האוהלים הצחורים, של ׳הקרן למורשת הכותל׳ נעדרו משום מה. התפלאתי – מדוע פרקו את האוהלים דווקא בימי הגשמים, כשמתפללים מחפשים מחסה? עוד אני תוהה על התעלומה, קרא לי הגבאי יעקב להצטרף למניין הקבוע שלנו, שתפס מחסה מהגשמים, בכניסה לאחת מהמסדרונות המקומרים, המובילים למנהרות הכותל ולעזרת הנשים הפנימית, בסמוך לאולם ׳קשת וילסון׳, שהיה למחסה למניינים נוספים… מסובך? בואו איתי בשבוע הבא לכותל ואערוך לכם בשמחה סיור היכרות עם נבכי הכותל, חדריו ומנייניו.
02
שבת יתרו היא שבת אזכרה לאבי ז״ל – אליקים גצל, בן אברהם יהושע, גולדברג. כבר סיפרתי, שאבי ז״ל היה ממייסדי תעשיית היהלומים בישראל. אבי למד את המקצוע, בגיל צעיר, אצל יקיר התעשייה דאז – משה אופן ז״ל. אבי נולד בבוצ׳אץ׳ שבגליציה (כיום בשליטת אוקראינה), עירו של הסופר ש״י (צ׳צ׳קאס) עגנון. סבו של אבי למד עם ש"י עגנון בחיידר והיה מתלמידי החכמים והמנהיגים של הקהילה, בעיירה שהייתה מאוכלסת ברובה ביהודים.
אבי ז״ל עלה עם הוריו לארץ בגיל 6, ממש עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. לאחר שחנות השעונים, המשקפיים והתכשיטים של הוריו, עלתה באש. סבי וסבתי ראו בזה אות וסימן, שהגיע הזמן לעלות לארץ ישראל, לפני שיהיה מאוחר מידי. אבי לימד תלמידים רבים בארץ, את סודות מקצוע היהלומים – מיון, ניקוד, ביקוע, ניסור, ליטוש, הערכה ועוד. באותם ימים, תעשיית היהלומים בארץ הייתה ענף הייצוא הגדול ביותר במדינה ובין מהמובילים בעולם) בין שלושת הגדולים בעולם!). ענף היהלומים הכניס למדינה הקטנה שלנו מיליארדים רבים של דולרים (בשנים שהדולר היה דולר. כל דולר שנכנס אז מהיצוא היה חיוני להתפתחות המדינה ולהגנתה).
אבי ז״ל, הצטער מאד כשגילה, שחלק מתלמידיו פתחו, תאוות בצע כסף, מפעלים במזרח אירופה, בהודו ובאפריקה. הישראלים – ׳מהרסייך ומחריבייך׳ – לימדו שם, לזרים המקומיים, את סודות חוכמת הייצור והמסחר. ברבות הימים הפכו אותם מפעלים למתחרים קשים שלנו. בגלל שכר עבודה נמוך מאד, בארצות אלו, ואיכות סחורה בינונית, הצליחו לייצר שם יהלומים זולים יותר, בכמויות אדירות ולשווק אותם ללקוחות הגדולים שלנו בעולם ולהוות לנו תחרות קשה. כך גרמו, אט אט, להרס תעשיית היהלומים בארץ ישראל, שלא התאוששה עד היום.
03
בשבוע שעבר התקיימה ליד משרד ראש הממשלה הפגנת ענק, של עשרות אלפים, שקראו לבנות מחדש את ׳חומש׳ ולחדש את הלימוד בישיבה החשובה שם, בה למד הק׳ יהודה דימנטמן הי״ד, שנרצח לפני כחודש, על ידי מחבל בן עוולה.
במשך שנים רבות זכיתי לקחת חלק בארגון ההפגנות של הימין. עוד מתקופת הסכמי קיסינג׳ר ההרסניים, שהתרחשו לאחר שהשתחררתי מהצבא. באותה תקופה גרתי אצל הרב צבי יהודה זצ״ל. הייתי תלמיד של הרב יהודה חזני זצ״ל מייסד ׳ריקוד דגלים׳, שבזכות אומץ ליבו, כשרונו ומסירותו לכנס הפגנות של מאות אלפים, הרב צבי יהודה העניק לו את תואר הכבוד: ״׳בעל האלפים״ – ״מקהיל קהילות ברבים״. לאחר מכן, זכיתי להתנדב גם בצוות ׳המטה של לעצירת הנסיגה מסיני׳. המטה יזם וארגן את ההפגנות הגדולות ב׳כיכר מלכי ישראל׳. בהוראת הרב יהודה חזני, עליתי בחשאי על הגג המאובטח ברחוב אבן גבירול, הסמוך לבניין העירייה וצילמתי משם בהיחבא, את הפגנת השמאל שכונתה בתקשורת, בשקריות בוטה ״הפגנת הארבע מאות אלף". ההפגנה המזויפת של השמאל נופחה בתקשורת מהפגנה של עשרים אלף להפגנה של ״ארבע מאות אלף…״. בזכות הצילומים שעשיתי וחוות הדעת שהבאתי ממודד מוסמך, הוכחתי לתקשורת שבהפגנה השתתפו רק עשרים אלף מפגינים. נתתי הצילומים והמכתב של המהנדס למנחם בגין ז״ל, הוא עלה לדוכן הכנסת וניפנף עם הצילומים שלי מול מצלמות הטלוויזיה.
הוכחנו בעליל שהניפוח היה מצוץ מהאצבע והכיכר לא יכולה להכיל יותר כמות מופרזת כזו של מפגינים, אפילו אם ימלאו את כל הרחובות שלידה. אבל מי יכול להתווכח עם הטלוויזיה ה׳אמינה שלנו׳? אז כהיום.
לאחר מכן התנדבתי במטה ׳לשחרור אסירי המחתרת׳.
באחת ההפגנות אף נעצרתי על ידי משטרת ישראל.
ומעשה שהיה כך היה: בגלל הכרזת בג״ץ שהפגנות בעד שחרור העצירים זו עברה על ״חוק הסוביודיצה" – בג״ץ אסר על אנשי הימין להחזיק שלט כל שהוא עם המילים – "ישוחררו אסירי המחתרת״
בהפגנה. נתפסתי על ידי שוטר סמוי, כשאני אוחז בידי פנקס קבלות, שעליהן הייתה חותמת עם סיסמת הקמפיין האסור. משטרת המחשבות התגלתה כבר אז במיטבה.
אך מעז יצא מתוק – בעיצומו של המעצר זכיתי לקבל מארוסתי – רעייתי רונית היקרה, מילות חיזוק ועידוד וכן סנדוויצ׳ים טריים וטעימים להפליא, שהביאה לי היישר לזינזאנה.
לאחר מספר שנים זכיתי להתנדב במטה המאבק שהקים הרב יהודה חזני, נגד הפקרת גוש קטיף ומסירתו לאויב החמסי.
בין לבן התנדבתי גם במטה ׳העם עם הגולן׳ שהקים ר׳ יענקל׳ה לוין. במטה כגד הסכמי אוסלו ארגנו קבוצה עם מאיר אינדור ואחרים וטסנו לאוסלו להפגין מול הארמון בו קיבלו הזוג – שמעון פרס ויאסר ערפאת את פרס נובל ההזוי ׳לשלום׳… על המסע הזה אספר בפעם אחרת.
04
השבוע זכיתי לרגעים נפלאים של נחת אמיתית, שאי אפשר לתאר – ראיתי בעיני כיצד בני, ישי, נושא בעול, באחריות ציבורית ובמסירות רבה, כמו יתר אחיו ואחיותיו, ולוקח על עצמו תפקיד ביצועי, בארגון ההפגנה נגד פינוי הישיבה והאברכים מחומש.
ישי שיבדל"א, זכה להשתתף בעבר גם בהפגנות נגד הפינוי השני של ׳עמונה ב׳ ועוד.
מסירותו של ישי, שיחי׳, הזכירה לי, כיצד אביה בננו הבכור, ז"ל, למרות שהיה רק בן 18, השתתף באומץ ובנחישות, בארגון העליות לחומש, לאחר הנסיגה המיותרת מצפון השומרון. ממש לאחר מכן אביה ספג מכות מאלות של לוחמי היס״מ, כשהשתתף בהפגנות לעצירת החורבן של עמונה א׳.
השבוע זכיתי, אכן, לראות בעיני כיצד ׳דור לדור יביע אומר׳.
עתה, נותר לי רק לדאוג בע״ה, ש׳העץ לא ייפול רחוק מהתפוח׳
שבת שלום.
של גשמי ברכה ובריאות לפרט ולכלל ישראל, בע״ה. ושל עצירת המגיפה לאלתר ולחיים טובים.

עוד במדור זה

להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬

בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭. ‬רבים‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭ ‬כדמות‭ ‬של‭ ‬בכי‭ ‬וצער‭ ‬נצחיים‭. ‬לכן‭ ‬יש‭ ‬שמנסים‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬דמותה‭ ‬למודל‭ ‬של‭ ‬פסיביות‭ ‬וכניעה‭ ‬מול‭ ‬כוחות‭ ‬הרוע‭ (‬‮"‬רחל‭ ‬מקשיבה‭ ‬לקולות‭ ‬שונים‭ ‬משלה‮"‬‭ ‬בשפת‭ ‬הפרוגרס‭). ‬בהתאם‭ ‬לכך‭, ‬במקומות‭ ‬שונים‭ ‬גויסה‭ ‬השנה‭ ‬דמותה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭ ‬לקמפיין‭ ‬עסקת‭ ‬חטופים‭ ‬בכל‭ ‬מחיר‭ (‬‮"‬ושבו‭ ‬בנים‭ ‬לגבולם‮"‬‭ ‬וכו‮'‬‭).‬

02‭ ‬

רחל‭ ‬אכן‭ ‬סבלה‭ ‬מאד‭ ‬בחייה‭ ‬אולם‭ ‬היא‭ ‬לעולם‭ ‬לא‭ ‬נכנעה‭. ‬בעת‭ ‬הצורך‭ ‬‮–‬‭ ‬כדוגמת‭ ‬רחל‭ ‬מאופקים‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬התמודדה‭ ‬עם‭ ‬הקושי‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭, ‬מתוחכם‭ ‬ונחרץ‭; ‬כך‭ ‬בתביעתה‭ ‬ליעקב‭ ‬‮"‬הבה‭ ‬לי‭ ‬בנים‮"‬‭, ‬וכך‭ ‬בגניבתה‭ ‬את‭ ‬התרפים‭ ‬של‭ ‬לבן‭, ‬אביה‭ ‬הרמאי‭ ‬שהיתל‭ ‬בה‭ ‬ובמשפחתה‭ ‬‮"‬עשרת‭ ‬מונים‮"‬‭. ‬חז"ל‭ ‬מסבירים‭ ‬שהיא‭ ‬חשפה‭ ‬לעין‭ ‬כל‭ ‬את‭ ‬השקר‭ ‬והחולשה‭ ‬של‭ ‬עבודת‭ ‬האלילים‭.‬

03‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬אלילי‭ ‬השקר‭ ‬שלו‭, ‬שבניה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬נלחמים‭ ‬בהם‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭: ‬מערכות‭ ‬משפט‭ ‬מרושעות‭; ‬מושחתי‭ ‬הסתדרות‭; ‬שקרני‭ ‬תקשורת‭ ‬ושאר‭ ‬מחלישי‭ ‬האומה‭. ‬אנשים‭ ‬שדואגים‭ ‬רק‭ ‬לעצמם‭ ‬ובמשך‭ ‬שנים‭ ‬שלטו‭ ‬ודיכאו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שרצה‭ ‬זהות‭ ‬יהודית‭ ‬ולאומית‭.‬

04‭ ‬

צאצאיה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬לא‭ ‬שותקים‭. ‬הם‭ ‬בוכים‭ ‬ונלחמים‭ ‬כנגד‭ ‬השקרים‭ ‬והרמאיות‭ ‬הללו‭, ‬ואז‭ ‬מתוך‭ ‬חוזק‭ ‬ומאבק‭ ‬‮–‬‭ ‬אכן‭ ‬‮"‬שבו‭ ‬בנים‭ ‬לגבולם‮"‬‭.‬

05‭ ‬

פרשת‭ ‬וירא‭ ‬היא‭ ‬פרשה‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭: ‬מלאכים‭ ‬שמבקרים‭ ‬את‭ ‬אברהם‭, ‬מלאכים‭ ‬שמשמידים‭ ‬את‭ ‬סדום‭, ‬ומלאכים‭ ‬שממלטים‭ ‬את‭ ‬לוט‭ ‬ובנותיו‭. ‬מלאך‭ ‬הוא‭ ‬כוח‭ ‬רוחני‭ ‬שבא‭ ‬לעשות‭ ‬מלאכה‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭. ‬הכנפיים‭ ‬של‭ ‬המלאכים‭ ‬שמוזכרים‭ ‬בנביא‭ ‬יחזקאל‭ ‬הן‭ ‬ביטוי‭ ‬לכך‭ ‬שהכוח‭ ‬הרוחני‭ ‬מגיע‭ ‬מהר‭ ‬ובאופן‭ ‬ממוקד‭ – ‬‮"‬אין‭ ‬מלאך‭ ‬אחד‭ ‬עושה‭ ‬שתי‭ ‬שליחויות‮"‬‭ – ‬המלאכיות‭ ‬היא‭ ‬כוח‭ ‬החלטי‭ ‬וטוטאלי‭.‬

06‭ ‬

לבני‭ ‬אדם‭ ‬קטנים‭ ‬קשה‭ ‬עם‭ ‬מלאכים‭, ‬הם‭ ‬אוהבים‭ ‬לפסוח‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הסעיפים‭. ‬כאשר‭ ‬המלאכים‭ ‬באים‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬סדום‭ ‬ולמלט‭ ‬את‭ ‬לוט‭ ‬הוא‭ ‬מתמהמה‭ ‬ופוסח‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הסעיפים‭. ‬אשתו‭ ‬של‭ ‬לוט‭ ‬גם‭ ‬מביטה‭ ‬לאחור‭ ‬ונהפכת‭ ‬לנציב‭ ‬מלח‭; ‬קשה‭ ‬לה‭ ‬להיפרד‭ ‬מסדום‭, ‬אולי‭ ‬היא‭ ‬מתרגשת‭ ‬מפרצוף‭ ‬מיוסר‭ ‬של‭ ‬פצ"רית‭. ‬אולי‭ ‬הגישה‭ ‬בג"צ‭ ‬על‭ ‬חוסר‭ ‬ההומניטריות‭ ‬בהשמדת‭ ‬סדום‭.‬

07‭ ‬

זמן‭ ‬מלחמה‭ ‬הוא‭ ‬זמן‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭. ‬זמן‭ ‬לעמדה‭ ‬נפשית‭ ‬טוטאלית‭ ‬וחדה‭. ‬כאשר‭ ‬צריך‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬סדום‭ ‬‮–‬‭ ‬משמידים‭ ‬את‭ ‬סדום‭. ‬ואין‭ ‬מקום‭ ‬לספקנות‭ ‬ולהיסוס‭. ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬צריך‭ ‬להחליט‭ ‬לעצמו‭ ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬של‭ ‬ישראל‭ ‬או‭ ‬שלא‭; ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬בעד‭ ‬החיילים‭ ‬או‭ ‬בעד‭ ‬הנוח'בות‭; ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬נלחם‭ ‬בחולשות‭, ‬ביצר‭ ‬הרע‭ ‬או‭ ‬‮"‬מכיל‮"‬‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שיפסח‭ ‬על‭ ‬שני‭ ‬הסעיפים‭ ‬בעזה‭ ‬יהפוך‭ ‬לנציב‭ ‬מלח‭. ‬במלחמה‭ ‬הנוכחית‭ ‬אין‭ ‬להביט‭ ‬לאחור‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬קדימה‭. ‬אין‭ ‬הכלה‭ ‬לרשע‭, ‬לא‭ ‬החיצוני‭ ‬ולא‭ ‬הפנימי‭.‬

הרע‭ ‬יעבור‭, ‬הטוב‭ ‬יתגבר‭, ‬בעז"ה‭. ‬

מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬

רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭ ‬הקודמות‭, ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מופיע‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭. ‬חכמים‭ ‬חישבו‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הפסוקים‭ ‬כמה‭ ‬זמן‭ ‬עבר‭ ‬מבריאת‭ ‬העולם‭ ‬עד‭ ‬לידתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭, ‬והעלו‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬נולד‭ ‬בשנת‭ ‬1948‭ ‬לבריאה‭. ‬בריאת‭ ‬העולם‭ ‬המתוארת‭ ‬בתורה‭ ‬היא‭ ‬הנקודה‭ ‬שבה‭ ‬האדם‭ ‬היה‭ ‬מסוגל‭ ‬לקלוט‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬האלוקי‭. ‬רק‭ ‬קרוב‭ ‬לאלפיים‭ ‬שנה‭ ‬לאחר‭ ‬שהאנושות‭ ‬הגיעה‭ ‬למדרגה‭ ‬זו‭, ‬המדרגה‭ ‬המוסרית‭ ‬המינימלית‭, ‬יכול‭ ‬היה‭ ‬אברהם‭ ‬להופיע‭ ‬בהיסטוריה‭.‬

02‭ ‬

לפי‭ ‬מדרש‭ ‬חז"ל‭ ‬שנות‭ ‬העולם‭ ‬מתחלקות‭ ‬לאלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תוהו‭, ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תורה‭ ‬ואלפיים‭ ‬שנות‭ ‬משיח‭. ‬לפי‭ ‬חלוקה‭ ‬זו‭, ‬אלפיים‭ ‬השנים‭ ‬הראשונות‭ ‬היו‭ ‬שנות‭ ‬תוהו‭, ‬עולם‭ ‬ללא‭ ‬סדר‭, ‬מציאות‭ ‬שפועלים‭ ‬בה‭ ‬כוחות‭ ‬פראיים‭. ‬לאורך‭ ‬פרשת‭ ‬נח‭ ‬התמתנו‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬‮–‬‭ ‬המבול‭ ‬ריכך‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬מרכז‭ ‬העוצמה‭ ‬שנבנה‭ ‬סביב‭ ‬מגדל‭ ‬בבל‭ ‬התפזר‭ ‬לעמים‭ ‬שונים‭, ‬גם‭ ‬הקיצור‭ ‬בתוחלת‭ ‬החיים‭ ‬מעיד‭ ‬על‭ ‬מעבר‭ ‬מכוחות‭ ‬חסרי‭ ‬שליטה‭ ‬למציאות‭ ‬מתונה‭ ‬ורגועה‭ ‬יותר‭. ‬בנקודה‭ ‬זו‭ ‬אברהם‭ ‬פותח‭ ‬עידן‭ ‬חדש‭ ‬בעולם‭, ‬שאותו‭ ‬מכנים‭ ‬חז"ל‭ ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תורה‭.‬

03‭ ‬

הופעת‭ ‬אברהם‭ ‬היא‭ ‬נקודת‭ ‬התפנית‭ ‬בתולדות‭ ‬האנושות‭. ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הוא‭ ‬נקרא‭ ‬אברם‭, ‬אביה‭ ‬המרומם‭ ‬של‭ ‬האנושות‭. ‬חז"ל‭ ‬מבטאים‭ ‬זאת‭ ‬בדרשתם‭ ‬על‭ ‬הפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬תולדות‭ ‬השמיים‭ ‬והארץ‭ ‬בהבראם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬השמיים‭ ‬והארץ‭ ‬נוצרו‭ ‬בשביל‭ ‬אברהם‭. ‬מדרש‭ ‬אחר‭ ‬דורש‭ ‬שאיתן‭ ‬האזרחי‭ ‬המוזכר‭ ‬בתהלים‭ ‬הוא‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ואומר‭ ‬שהופעתו‭ ‬מסמלת‭ ‬את‭ ‬תחילת‭ ‬זריחת‭ ‬השמש‭ ‬בעולם‭. ‬משמעותם‭ ‬של‭ ‬מדרשים‭ ‬אלו‭ ‬היא‭ ‬שעם‭ ‬הופעתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭, ‬מתחיל‭ ‬עידן‭ ‬חדש‭, ‬מואר‭ ‬ומתוקן‭.‬

שלב‭ ‬המעבר‭ ‬לעידן‭ ‬החדש‭ ‬הוא‭ ‬שלב‭ ‬שמתרחש‭ ‬גם‭ ‬אצל‭ ‬כל‭ ‬אדם‭, ‬בהתפתחותו‭ ‬האישית‭. ‬קווי‭ ‬דמותו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬מאפיינים‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬האדם‭ ‬הפרטי‭ ‬שהגיע‭ ‬זמנו‭ ‬להתקדם‭, ‬להתבגר‭ ‬ולעצב‭ ‬את‭ ‬חייו‭.‬

04‭ ‬

‮"‬לך‭ ‬לך‭ ‬מארצך‭ ‬וממולדתך‭ ‬ומבית‭ ‬אביך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬אשר‭ ‬אראך‮"‬‭. ‬אלו‭ ‬המילים‭ ‬הראשונות‭ ‬שנאמרות‭ ‬מא‭-‬להים‭ ‬לאברהם‭. ‬הן‭ ‬מסמנות‭ ‬את‭ ‬אופייה‭ ‬של‭ ‬התקופה‭ ‬החדשה‭: ‬מעבר‭ ‬מפסיביות‭ ‬להליכה‭. ‬נח‭ ‬התכנס‭ ‬מפני‭ ‬האנושות‭ ‬שמלאה‭ ‬חמס‭, ‬לעומתו‭ ‬אברהם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬בתנועה‭. ‬הולך‭, ‬רץ‭, ‬ממהר‭, ‬מזדרז‭ ‬לקיים‭ ‬את‭ ‬מצוות‭ ‬ה‮'‬‭. ‬כאן‭ ‬באה‭ ‬האקטיביות‭ ‬לעולם‭.‬

05‭ ‬

מאפיין‭ ‬נוסף‭ ‬של‭ ‬העידן‭ ‬החדש‭ ‬הוא‭ ‬העצמאות‭. ‬אברהם‭ ‬מקבל‭ ‬ציווי‭ ‬להתנתק‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭ ‬ומכל‭ ‬מה‭ ‬שהיה‭ ‬מוכר‭ ‬לו‭, ‬ולפנות‭ ‬לדרך‭ ‬עצמאית‭ ‬משלו‭ ‬במקום‭ ‬חדש‭ ‬ועם‭ ‬דפוסי‭ ‬התנהגות‭ ‬אחרים‭. ‬חז"ל‭ ‬דורשים‭ ‬כי‭ ‬אברהם‭ ‬מכונה‭ ‬‮"‬עברי‮"‬‭, ‬מפני‭ ‬שכל‭ ‬העולם‭ ‬עמד‭ ‬מעבר‭ ‬אחד‭ ‬והוא‭ ‬מהעבר‭ ‬האחר‭. ‬משמעות‭ ‬המדרש‭ ‬היא‭ ‬שאברהם‭ ‬אינו‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬מחויב‭ ‬לכלום‭, ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬תלוי‭ ‬בשום‭ ‬דבר‭ ‬ואינו‭ ‬מכור‭ ‬לשום‭ ‬דבר‭. ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬מתנער‭ ‬מכל‭ ‬מה‭ ‬שהיה‭ ‬ידוע‭ ‬עד‭ ‬כה‭ ‬ומתחיל‭ ‬לנסוע‭ ‬במסע‭ ‬שלו‭, ‬הלוך‭ ‬ונסוע‭.‬

06‭ ‬

בית‭, ‬ארץ‭ ‬ומולדת‭ ‬הן‭ ‬מילים‭ ‬קסומות‭, ‬שמשדרות‭ ‬לאדם‭ ‬תחושת‭ ‬שייכות‭, ‬אבל‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬אינו‭ ‬נשאר‭ ‬באזור‭ ‬הנוחות‭. ‬לא‭ ‬להיות‭ ‬שקוע‭ ‬בהרגלים‭, ‬לא‭ ‬לחיות‭ ‬עוד‭ ‬מכוח‭ ‬האינרציה‭ ‬אלא‭ ‬להתחיל‭ ‬ללכת‭.‬

‮"‬לך‭ ‬לך‭ ‬מארצך‮"‬‭ ‬זו‭ ‬הקריאה‭ ‬ששומע‭ ‬כל‭ ‬יהודי‭ ‬מאז‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭. ‬שלב‭ ‬ה"לך‭ ‬לך‮"‬‭ ‬בחיים‭, ‬שלב‭ ‬ההליכה‭ ‬והעשייה‭, ‬מחייב‭ ‬יכולת‭ ‬לנוע‭ ‬לעבר‭ ‬הלא‭ ‬נודע‭. ‬אין‭ ‬הכוונה‭ ‬למשימות‭ ‬התאבדות‭ ‬חסרות‭ ‬היגיון‭, ‬אלא‭ ‬לנכונות‭ ‬לדרך‭ ‬ארוכה‭ ‬וקשה‭, ‬עד‭ ‬ההגעה‭ ‬אל‭ ‬הטוב‭ ‬והנחלה‭. ‬מי‭ ‬שרוצה‭ ‬להיות‭ ‬מצאצאיו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬אינו‭ ‬נשאר‭ ‬באזור‭ ‬הנוחות‭. ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬מהטיפוסים‭ ‬הנינוחים‭ ‬שרוצים‭ ‬את‭ ‬הטוב‭ ‬מיד‭, ‬אלא‭ ‬נכון‭ ‬להליכה‭, ‬לניסיונות‭ ‬ולאתגרים‭. ‬

על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬

אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭ ‬אפרורי‭ ‬וסתמי‭. ‬שגרת‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬החוזרת‭ ‬אלינו‭ ‬לאחר‭ ‬החגים‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הקודר‭, ‬גורמים‭ ‬לרבים‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬שיממון‭ ‬ועצבות‭. ‬אף‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬החודש‭, ‬מרחשוון‭, ‬מצלצל‭ ‬כמלא‭ ‬מרירות‭ – ‬מה‭ ‬שמקבע‭ ‬סופית‭ ‬את‭ ‬החודש‭ ‬כפרק‭ ‬זמן‭ ‬אשר‭ ‬מצפים‭ ‬לסיומו‭.‬

02‭ ‬

ואולם‭, ‬בנבואה‭ ‬ובדברי‭ ‬חז"ל‭ ‬אנו‭ ‬מוצאים‭ ‬כמה‭ ‬עניינים‭ ‬חשובים‭ ‬הקשורים‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭: ‬במלכים‭ ‬א‭ (‬ו‭, ‬לז‭-‬לח‭) ‬נכתב‭: ‬‮"‬בַּשָּׁנָה‭ ‬הָרְבִיעִית‭ ‬יֻסַּד‭ ‬בֵּית‭ ‬ד‮'‬‭ ‬בְּיֶרַח‭ ‬זִו‭ (‬אייר‭):‬וּבַשָּׁנָה‭ ‬הָאַחַת‭ ‬עֶשְׂרֵה‭ ‬בְּיֶרַח‭ ‬בּוּל‭ (‬חשוון‭) ‬הוּא‭ ‬הַחֹדֶשׁ‭ ‬הַשְּׁמִינִי‭ ‬כָּלָה‭ ‬הַבַּיִת‭ ‬לְכָל‭ ‬דְּבָרָיו‭ ‬וּלְכָל‭ ‬מִשְׁפָּטָיו‭ ‬וַיִבְנֵהוּ‭ ‬שֶׁבַע‭ ‬שָׁנִים‮"‬‭ – ‬כלומר‭, ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬החל‭ ‬להבנות‭ ‬בחודש‭ ‬אייר‭ ‬והסתיים‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬ששמו‭ ‬נקרא‭ ‬בול‭.‬

03‭ ‬

מדוע‭ ‬נקרא‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬בול‭? ‬מדרש‭ ‬תנחומא‭ (‬פרשת‭ ‬נח‭, ‬יז‭) ‬מלמדנו‭ ‬כי‭ ‬השם‭ ‬בול‭ ‬נגזר‭ ‬מן‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬מבול‮'‬‭. ‬על‭ ‬פי‭ ‬המדרש‭, ‬לאחר‭ ‬המבול‭ ‬הגדול‭ ‬בימיו‭ ‬של‭ ‬נח‭, ‬מידי‭ ‬שנה‭ ‬בשנה‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬‮"‬היו‭ ‬עושין‭ ‬אותם‭ ‬המים‭ ‬רושם‭ ‬בעולם‮"‬‭ – ‬התקדרו‭ ‬העננים‭ ‬ונוצר‭ ‬חשש‭ ‬לחידושו‭ ‬של‭ ‬מבול‭ ‬אשר‭ ‬יכחיד‭ ‬את‭ ‬המין‭ ‬האנושי‭. ‬כך‭ ‬התקבע‭ ‬השם‭ ‬בול‭ ‬ככינוי‭ ‬לחודש‭ ‬חשוון‭. ‬הדברים‭ ‬התנהלו‭ ‬באופן‭ ‬זה‭ ‬עד‭ ‬אותה‭ ‬שנה‭ ‬בה‭ ‬‮"‬עמד‭ ‬שלמה‭ ‬ובנה‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬המקדש‮"‬‭ ‬ובזכות‭ ‬כך‭ ‬חדל‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיות‭ ‬חודש‭ ‬מאיים‭. ‬חודש‭ ‬זה‭ ‬אוצר‭ ‬בתוכו‭ ‬פוטנציאל‭ ‬של‭ ‬מבול‭, ‬ומנגד‭ – ‬פוטנציאל‭ ‬בנייה‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬המונע‭ ‬את‭ ‬המבול‭.‬

04‭ ‬

מבול‭ ‬הוא‭ ‬בלילה‭, ‬שטף‭ ‬מים‭ ‬אדיר‭ ‬השוצף‭ ‬ללא‭ ‬אבחנה‭. ‬המים‭ ‬היורדים‭ ‬אלינו‭ ‬מן‭ ‬העליונים‭ ‬מביאים‭ ‬אמנם‭ ‬חיים‭ ‬לעולם‭ – ‬אך‭ ‬בהגיעם‭ ‬ללא‭ ‬הגבלה‭ ‬יוצרים‭ ‬הם‭ ‬הרס‭ ‬ומוות‭. ‬בדור‭ ‬המבול‭ ‬‮"‬לא‭ ‬נחתם‭ ‬עליהם‭ ‬גזר‭ ‬דינם‭ ‬עד‭ ‬שפשטו‭ ‬ידיהם‭ ‬בגזל‮"‬‭ (‬סנהדרין‭ ‬קח‭, ‬א‭) – ‬קלקולם‭ ‬התבטא‭ ‬בחוסר‭ ‬אבחנה‭ ‬והבדלה‭ ‬בין‭ ‬רכוש‭ ‬האדם‭ ‬ורכוש‭ ‬זולתו‭, ‬ואף‭ ‬בעלי‭ ‬החיים‭ ‬נמחו‭ ‬‮"‬כי‭ ‬נזקקין‭ ‬לשאינן‭ ‬מינן‮"‬‭ (‬רש"י‭ ‬בראשית‭ ‬ו‭, ‬יב‭). ‬יוצא‭ ‬מכאן‭ ‬כי‭ ‬דור‭ ‬המבול‭ ‬הוא‭ ‬דור‭ ‬טשטוש‭ ‬הצורה‭,‬‭ ‬כֶּאוֹס‭ ‬ללא‭ ‬גדרים‭ ‬וללא‭ ‬גבולות‭ ‬אשר‭ ‬כמידתו‭ ‬נגמל‭ ‬לו‭ – ‬מחיקה‭ ‬מעל‭ ‬פני‭ ‬האדמה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬המבול‭ ‬המהרס‭ ‬את‭ ‬המציאות‭ ‬כולה‭. 

05‭ ‬

מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬היא‭ ‬ההפך‭ ‬ממידת‭ ‬הבלילה‭ ‬והטשטוש‭. ‬מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬מוגדרת‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ (‬עולת‭ ‬ראיה‭ ‬א‭, ‬עמ‮'‬‭ ‬שפג‭) ‬כמידה‭ ‬‮"‬הנותנת‭ ‬קצב‭ ‬וגבול‭ ‬לכל‭ ‬כח‭ ‬לאמור‭ ‬עד‭ ‬פה‭ ‬תבא‭, ‬רק‭ ‬עד‭ ‬הגבול‭ ‬שיועיל‭ ‬לשכלול‭ ‬הבריאה‭ ‬ולא‭ ‬להרסה‮"‬‭. ‬מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬הינה‭ ‬תיעול‭ ‬השפע‭ ‬האלוהי‭ ‬המגיע‭ ‬ממרומים‭ ‬וצמצומו‭ ‬אל‭ ‬תוך‭ ‬מסגרות‭ ‬המציאות‭ ‬הארצית‭ – ‬יכולת‭ ‬ההבדלה‭, ‬העמדת‭ ‬הגבולות‭. ‬ברכת‭ ‬‮'‬אוזר‭ ‬ישראל‭ ‬בגבורה‮'‬‭ ‬לדוגמא‭, ‬נתקנה‭ ‬במקורה‭ ‬בעת‭ ‬לבישת‭ ‬החגורה‭ (‬ברכות‭ ‬ס‭, ‬ב‭) ‬‮–‬‭ ‬חלק‭ ‬הלבוש‭ ‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬הצד‭ ‬העליון‭ ‬לצד‭ ‬התחתון‭ ‬באדם‭.‬

06‭ ‬

בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬אנו‭ ‬מתחילים‭ ‬לבקש‭ ‬בתפילה‭ ‬‮"‬ותן‭ ‬טל‭ ‬ומטר‭ ‬לברכה‮"‬‭. ‬יש‭ ‬לדייק‭ ‬כי‭ ‬חז"ל‭, ‬ברצונם‭ ‬להתייחס‭ ‬לתופעת‭ ‬הגשמים‭, ‬משתמשים‭ ‬במטבע‭ ‬הלשונית‭ ‬‮"‬גבורות‭ ‬גשמים‮"‬‭ (‬ברכות‭ ‬כו‭, ‬ב‭) ‬ולא‭ ‬‮'‬ירידת‭ ‬גשמים‮'‬‭ ‬או‭ ‬‮'‬נתינת‭ ‬גשמים‮'‬‭. ‬בגשם‭ ‬יש‭ ‬יסוד‭ ‬המבטא‭ ‬גבורה‭. ‬הגשם‭ ‬מבטא‭ ‬את‭ ‬השפע‭ ‬השמימי‭ ‬המוגר‭ ‬לעולם‭ ‬בצורה‭ ‬מדודה‭. ‬נוזל‭ ‬החיים‭ ‬מרווה‭ ‬את‭ ‬הקרקע‭ ‬דווקא‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬צמצומו‭ ‬לטיפות‭ ‬קטנות‭, ‬הגבורה‭ ‬היא‭ ‬בהעמדת‭ ‬הגבולות‭ ‬כנגד‭ ‬‮'‬הזרימה‭ ‬המבּולית‮'‬‭ ‬חסרת‭ ‬הבקרה‭ ‬והשליטה‭. ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הינו‭ ‬חודש‭ ‬הגשם‭ – ‬חודש‭ ‬הגבורה‭, ‬לכן‭ ‬שמו‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬האותיות‭ ‬מר‭. ‬המילה‭ ‬‮'‬מר‮'‬‭ ‬אין‭ ‬משמעותה‭ ‬מרירות‭ ‬אלא‭ ‬‮'‬טיפה‮'‬‭ ‬כלשון‭ ‬הנביא‭ (‬ישעיה‭ ‬מ‭, ‬טו‭): ‬‮"‬הן‭ ‬גויים‭ ‬כמר‭ (‬רש"י‭ – ‬כטיפה‭) ‬מדלי‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬חודש‭ ‬‮'‬מרחשוון‮'‬‭ ‬משמעותו‭ ‬יכולת‭ ‬האבחנה‭ ‬בין‭ ‬טיפה‭ ‬לטיפה‭, ‬העמדת‭ ‬הגדרים‭ ‬הבונים‭ ‬את‭ ‬המציאות‭.‬

07‭ ‬

לאחר‭ ‬חודש‭ ‬תשרי‭ ‬העמוס‭ ‬חגים‭ ‬עלינו‭ ‬להביא‭ ‬את‭ ‬האידיאלים‭ ‬העליונים‭ ‬אל‭ ‬חיי‭ ‬היומיום‭. ‬בחודש‭ ‬בו‭ ‬הסתיימה‭ ‬בניית‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ – ‬המקום‭ ‬הנותן‭ ‬את‭ ‬המשמעות‭ ‬לערכים‭ ‬כולם‭, ‬הבית‭ ‬המעמיד‭ ‬את‭ ‬גבולות‭ ‬המציאות‭ ‬והמכפר‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬המבול‭ ‬שבכל‭ ‬דור‭ – ‬אנו‭ ‬מתמודדים‭ ‬עם‭ ‬השגרה‭ ‬האפורה‭ ‬והחדגונית‭. ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות‭ ‬להופיע‭ ‬את‭ ‬מידת‭ ‬הגבורה‭, ‬‮'‬להגשים‮'‬‭ ‬את‭ ‬האידיאלים‭ ‬וליישם‭ ‬את‭ ‬אשר‭ ‬ספגנו‭ ‬בימי‭ ‬הארת‭ ‬החגים‭. ‬הכוחות‭ ‬שנאגרו‭ ‬בנו‭ ‬בימי‭ ‬הקיץ‭ – ‬בסבב‭ ‬המועדים‭ ‬אשר‭ ‬החל‭ ‬בפסח‭ ‬והסתיים‭ ‬בסוכות‭ – ‬פורצים‭ ‬בימי‭ ‬החורף‭ ‬הארוכים‭ ‬הקוראים‭ ‬לנו‭ ‬להתגבר‭ ‬ולנצח‭.‬

08‭ ‬

בכל‭ ‬שנה‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הוא‭ ‬סימן‭ ‬לגבורה‭. ‬בשנתיים‭ ‬האחרונות‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מילים‭ ‬על‭ ‬הגבורה‭ ‬המתגלה‭. ‬לכל‭ ‬דור‭ ‬הגבורה‭ ‬שלו‭, ‬והדור‭ ‬שלנו‭ ‬עומד‭ ‬בזאת‭ ‬בכבוד‭.‬‭ ‬

האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬

פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭ ‬והארץ‭ ‬להאזין‭. ‬אבל‭ ‬בימינו‭ ‬השורש‭ ‬הזה‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬למלים‭ ‬איזון‭ ‬ומאזן‭. ‬כדי‭ ‬לקבל‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭ ‬צריך‭ ‬להאזין‭ ‬למציאות‭ ‬ולערוך‭ ‬מאזן‭ ‬בין‭ ‬הטוב‭ ‬ובין‭ ‬הרע‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭, ‬ולראות‭ ‬מי‭ ‬גובר‭ ‬על‭ ‬מי‭.‬

02‭ ‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭ ‬לאנשים‭ ‬פסימיים‭ ‬מקבל‭ ‬רושם‭ ‬שהעולם‭ ‬הוא‭ ‬רע‭, ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לצפירות‭ ‬של‭ ‬זמבורות‭ ‬ברחובות‭ ‬יכול‭ ‬להתחרש‭ ‬מרוב‭ ‬גלי‭ ‬השנאה‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לאנשים‭ ‬מרירים‭ ‬נדמה‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬נחרבה‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬או‭ ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬נדמה‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מן‭ ‬היצרים‭, ‬ההתמכרויות‭ ‬והחולשות‭.‬

03‭ ‬

אבל‭ ‬מי‭ ‬שמטה‭ ‬אוזן‭ ‬לאופטימיות‭ ‬יודע‭ ‬שהטוב‭ ‬הוא‭ ‬העיקר‭ ‬והרע‭ ‬הוא‭ ‬המיעוט‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬לקול‭ ‬הסליחות‭ ‬יודע‭ ‬שאין‭ ‬כבר‭ ‬מקום‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ולכן‭ ‬מקרינים‭ ‬אותן‭ ‬במוקדים‭ ‬שונים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬להיסטוריה‭ ‬יודע‭ ‬שלמרות‭ ‬השבר‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצחה‭ ‬וצמחה‭, ‬מי‭ ‬שחווה‭ ‬שבת‭ ‬תשובה‭ ‬עושה‭ ‬מאזן‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭ ‬עם‭ ‬עצמו‭, ‬ורואה‭ ‬שלמרות‭ ‬הנפילות‭ ‬מצבו‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מן‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭.‬

04‭ ‬

תאזינו‭ ‬טוב‭ ‬טוב‭ ‬לשירה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭, ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬היא‭ ‬כתובה‭ ‬בשני‭ ‬טורים‭ ‬אנכיים‭, ‬סגנון‭ ‬כתיבה‭ ‬שנקרא‭ ‬אריח‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬אריח‭. ‬למרות‭ ‬שהמציאות‭ ‬נדמית‭ ‬כחסרת‭ ‬סדר‭, ‬שירת‭ ‬האזינו‭ ‬מספרת‭ ‬לנו‭ ‬שהחיים‭ ‬שלנו‭ ‬בנויים‭ ‬מאריחים‭ ‬מדויקים‭ ‬ויציבים‭, ‬זה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬זה‭. ‬כל‭ ‬אריח‭ ‬קטן‭ ‬מצטרף‭ ‬לשירה‭ ‬גדולה‭.‬

05‭ ‬

אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בתוך‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬מופלאים‭: ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מאחורינו‭, ‬חג‭ ‬הסוכות‭ ‬לפנינו‭. ‬חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שארבעת‭ ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬נקיים‭ ‬מעוונות‭, ‬ו"ספירת‭ ‬העבירות‮"‬‭ ‬מתחילה‭ ‬מסוכות‭: ‬‮"'‬ולקחתכם‭ ‬לכם‭ ‬ביום‭ ‬הראשון‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬וכי‭ ‬ראשון‭? ‬והלא‭ ‬יום‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬הוא‭, ‬אלא‭ ‬מאי‭ ‬ראשון‭? ‬ראשון‭ ‬לחשבון‭ ‬עבירות‮"‬‭. ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬השהות‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬מהדהדת‭ ‬בנפש‭ ‬ואינה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחטוא‭.‬

06‭ ‬

הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שהתחושה‭ ‬הזו‭ ‬תיגמר‭ ‬עוד‭ ‬מעט‭, ‬וחג‭ ‬הסוכות‭, ‬שבו‭ ‬יש‭ ‬מפגש‭ ‬דחוס‭ ‬עם‭ ‬החיים‭, ‬הטבע‭ ‬והמשפחה‭, ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬שוב‭ ‬להרים‭ ‬ראש‭. ‬אחרי‭ ‬החגים‭ ‬יחזרו‭ ‬גם‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬ואז‭ ‬בכלל‭ ‬הלך‭ ‬עלינו‭. ‬לכן‭ ‬התורה‭ ‬מבקשת‭ ‬מאיתנו‭ ‬להאזין‭ ‬לשירה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭: ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‭ ‬ואדברה‭ ‬ותשמע‭ ‬הארץ‭ ‬אמרי‭ ‬פי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אחרי‭ ‬שנגענו‭ ‬בשמים‭ ‬אנו‭ ‬מתכוננים‭ ‬לגעת‭ ‬בארץ‭. ‬איך‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭? ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שירה‭! ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬היא‭ ‬שירה‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭.  ‬‮"‬יערוף‭ ‬כמטר‭ ‬לקחי‭ ‬תזל‭ ‬כטל‭ ‬אמרתי‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬בורא‭ ‬עולם‭: ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬מטר‭ ‬וטל‭. ‬ישנו‭ ‬צד‭ ‬עליון‭ ‬של‭ ‬שפע‭ ‬שמימי‭ ‬וגשם‭ ‬שמגיע‭ ‬מלמעלה‭, ‬וישנו‭ ‬צד‭ ‬שהוא‭ ‬תוצר‭ ‬העבודה‭ ‬האנושית‭ ‬שלנו‭, ‬אמת‭ ‬מארץ‭ ‬תצמח‭. ‬כדוגמת‭ ‬הטל‭ ‬שמרווה‭ ‬את‭ ‬פני‭ ‬הקרקע‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬גשם‭. ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬מובילים‭ ‬ל'כי‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אקרא‭ ‬הבו‭ ‬גודל‭ ‬לא‭-‬לוהינו‮'‬‭. ‬את‭ ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬גם‭ ‬בחג‭ ‬הסוכות‭. ‬הסוכה‭ ‬היא‭ ‬יצירה‭ ‬אנושית‭ ‬שנשארת‭ ‬פתוחה‭ ‬לטבע‭ ‬האלוהי‭. ‬בניין‭ ‬העשוי‭ ‬מקרשים‭ ‬ומסכך‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬בנוי‭ ‬באופן‭ ‬ארעי‭ ‬שמותיר‭ ‬מקום‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כוכבי‭ ‬השמים‭. ‬גם‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬הם‭ ‬מעגלי‭ ‬טבע‭ ‬אלוהי‭ ‬שמאוגדים‭ ‬בידי‭ ‬עם‭ ‬שמניף‭ ‬אותם‭ ‬לארבע‭ ‬רוחות‭ ‬השמים‭. ‬עם‭ ‬אנושי‭-‬א‭-‬לוהי‭. ‬עם‭ ‬פלא‭ ‬שיכול‭ ‬להאזין‭ ‬לשירת‭ ‬האזינו‭. ‬סוכה‭ ‬ולולב‭ ‬לעם‭ ‬סגולה‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬וחג‭ ‬שמח‭. ‬

לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…
תפסיקו לקלל את עם כלביא

תפסיקו לקלל את עם כלביא

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭…
בדיוק בזמן

בדיוק בזמן

01‭ ‬בפרשתנו‭, ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬הקיימים‭ ‬במציאות‭, ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭…
תורת לחימה

תורת לחימה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬לסופן‭ ‬של‭ ‬ההכנות‭ ‬למסע‭ ‬עם‭…
קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

01‭ ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭…
אבנים עם לב אדם

אבנים עם לב אדם

01‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬‮"‬לשנה‭ ‬הבאה‭ ‬בירושלים‭ ‬הבנויה‮"‬‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬בכל‭…