בדרך לכותל

כי הנני בא ושכנתי בתוכך

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01

שבת שמינית למלחמה. שבוע שלפני חנוכה. קרני שמש מלטפות יצאו במחול כדי להאיר באור יקרות, את הבוקר הסתווי לתושבי ירושלים. רבים מהגברים הירושלמים מגויסים למלחמה. האימהות נותרו ספונות בבתיהן, לגונן על הפעוטות המתוקים, בחזית העורף החזק שלנו. האימהות הן עמוד התווך של העם המאוחד שלנו. הנשים היקרות שותפות במאמץ לתפעל מפעלים חיוניים במשק הישראלי. להפעיל את מערכת החינוך לטף ולנוער. לשרת בכל מערכת הרפואה להצלת חיים. לתפקד כמיילדות בחדרי הלידה. אלו הן הגיבורות של המלחמה. 

הקשבתי בדמעות להספדה הכואב והמצמרר של ספיר חממי, רעייתו הגיבורה של מפקד החטיבה הדרומית, אסף חממי, הי״ד. 

אסף, קצין מבריק ומפקד מוערך, הסתער בעצמו, בשבת שמחת תורה, על אלפי מחבלי דעאש, שחדרו מעזה. הרג בהם רבים ונהרג בגבורה, בקרבות. המחבלים שהבחינו בדרגת האל״מ שלו, חטפו באכזריות את חלקי גופתו לעזה, כדי שתשמש להם כקלף סחיטה.

וכך ספדה ספיר לבעלה הגיבור אסף, שהיה בן 41 במותו והותיר אישה ושלושה קטנטנים – ׳אסף היה מסור בכל כוחו ומאודו, במשרה מלאה, לתפקידו כמפקד החטיבה הדרומית׳. ׳הייתה ביננו חלוקת תפקידים. אני אמרתי לו: אתה תדאג למדינת ישראל ואני אדאג… לכל השאר!׳.

לא צריך להוסיף מילים על עם הבחירה – ׳עם זו יצרתי לי, תהילתי יספרו׳.

02

שבת לפנות בוקר, רחוב יפו עומד שומם. כמעט אין יוצא ואין בא. אין רצים ואין צועדים. 

ברחבת הכותל המניינים הקבועים מתנהלים כשורה. מספר חיילים שיצאו לחופשה קצרה בלטו עם נשקים על החזה. בניה פרידמן, תושב שכונת ׳שער הפרחים׳ בעיר העתיקה הוא מחברי המניין הקבועים.  גם הוא יצא לחופשון קצר כדי לסייע באמבטיות לילדים ובתחזוקת הבית. בניה, כדרכו, לא וויתר על תפילה במניין הקבוע שלנו בכותל. חזותו הסגירה את תפקידו כלוחם אמיץ. 

שזוף מתמיד, עייף אך בוטח, התקבל על ידי חברי המניין הוותיק בחיבוקים ובטפיחות כתף.

בשולי הרחבה התארגן מניין מיוחד של המקובל הירושלמי, הרב יעקב עדס. סולמו של הרב יעקב ניצב ארצה, אך ראשו מגיע עד כיסא הכבוד.

התפילה במניינו של הרב עדס, מלאה וצופה בכוונות טובות ועמוקות ומשתרעת על פני מספר שעות לא מבוטל. זכות גדולה היא להתפלל עם הרב עדס. הרב מקפיד על פרופיל נמוך מאד ועל הנהגות ולבוש שניכרים בהם צניעות קיצונית. אין ספק שהרב הוא מגדולי המקובלים של ירושלים ואולי של הדור כולו. 

03

גם ביום שישי, ערב שבת וישלח, זכיתי להתפלל שחרית בכותל, במניין מרגש שארגנה משפחות ברט-הלוי. המניין המתוק התקבץ לכבוד הנחת התפילין של אלקנה הלוי, הי״ו, הנכד הראשון של הרב מיכה ויעל הלוי מפ״ת, אליעזר וחנה ברט משבי דרום.

זכינו להבחין שהרב יעקב עדס, שעלה מהמקווה, כדרכו, התיישב בסמוך אלינו, רכון ושקוע היטב בלימוד הגמרא. בפנים רציניות, הביע הרב את כובד האחריות של לימוד זכות על חיילנו. הרב הרעיף בקול הצעקה, האופייני לו, כלפי שמים, ברכה מאליפה, לכל כוחות הבטחון המסתערים על האויב. יחס החיבה המיוחדת לחיילנו ניבט מעיניו והשתקף ממבטו. דאגתו הגדולה לשלום החיילים שלנו, לשלום הילדים והנשים החטופים ולהחלמת עשרות הפצועים שלנו, הייתה חרושה עמוק בקמטיי מצחו. 

הרב מרבה בלימוד ובתפילת מקובלים, לשלום בנינו שבחזית. הרב משתתף בתפילות רבות עם הציבור ומעודד לימוד תורה, על ידי בני הישיבות, בכל הארץ והעולם, ברצף ובקצב מוגבר, במטרה לקיים ׳כיפת ברזל׳ מגינה, של תורה ואמונה וכדי להחיש את ניצחונו, בע״ה.

ניגשנו בחיל ורעדה אל הרב עדס, התנצלנו על שהפרענו לו בלימודו, וביקשנו ברכה לאלקנה לוי, חתן בר המצווה המתוק, שהוא גם מחונך להפליא וגם פרח של תלמיד חכם ולכל אנשי כוחות הבטחון. 

עדכנתי את הרב שלחותן שלי, אברהם ברט, סבא רבא של אלקנה הלוי, ולרעייתו עליזה התותחית, המפונים מכפר מימון, יש בימים אלו כמעט כיתת לוחמים של נכדים המגויסים כולם למערכה. 

ייתן להם ה׳ חיים ארוכים וניצחון מזהיר.

04

מי שמאזין לראיונות ברשת ב׳ או בגלי צה״ל ולשידורי החדשות בערוצי הטלוויזיה (מלבד ערוץ 14 וגלי ישראל) יכול לחשוב בטעות, שעל פי רוב הוא מאזין לרשת אל-ג׳אזירה.

אני משתדל לא להקשיב לדברי הבלע והעיוולת בערוצי הרדיו והטלוויזיה הנוטפים שנאה עצמית חשוכה ואובססיבית.

אנו נמצאים בשעת מלחמה. רבים מהמראיינים מעלים לשידור משפחות של חטופים ומדרבנים אותם לקרא לעצירת המלחמה. כל זה מלווה בטענות ובחששות, שיאונה רע לישראלים, הנמצאים במרתפי האויב. הלב נקרע. אין ספק שהדאגה יוצאת ממקום של חשש אמיתי. כולנו דואגים מאד לחטופים. אך הראיונות האלו מעצימים את הכאב ומחלישים את הרוח. יותר מזה, הלחץ הציבורי והתקשורתי המופעל על ידי אנשי התקשורת והתנועות לשחרור החטופים, מעלה את מחיר שחרור החטופים ומעכב את יציאתם לחופשי. 

הלחץ של אנשי תקשורת, קטני האמונה וחסרי החוליות, משרת את מטרות החמס-דעאש, לעצור את מלחמת המצווה הצודקת שלנו. הראיונות, שחלקם מרטיטים ומעוררי בלהה, פועלים במישרין להחלשת רוח הקרב, להורדת המורל ולהעלאת מפלס החרדה. 

הדיבורים המפלגים והמסכסכים, השגורים עדיין, בפי המראיינים והמראיינות, בעלי הנטייה המבולבלת והרופסת, עושים נזק ללכידות העם, פוגעים במורל הצבאי ומכניסים חרדות מיותרות באוכלוסיות רגישות. 

כל זה במקום למלא את תפקידם הרגיש והאחראי כמראיינים וכמגישי חדשות בערוצים ציבוריים, כמובילי דיעה וכשליחי ציבור – לחזק, לעודד, להביא סיפורי גבורה, אמונה, תושייה וניצחון.

אני קורא לכל אנשי התקשורת – אנא ניצרו אש. חזקו את רוח העם והצבא וכך תזכו לקחת חלק חשוב בהצלת העם והארץ.  

05

זכיתי להשתתף השבוע בחתונתם המרגשת  של יהודה והדס ארונובסקי, בירושלים. יהודה הוא תלמיד ישיבת ׳אור עציון׳, חייל קרבי, שהוזעק למלחמה כבר ביום הראשון לקרבות. יהודה ואחיו משרתים כולם בחזית. יהודה קיבל חופשה קצרה כדי להעמיד חופה וכדי לבנות חורבה מחורבות ירושלים. חלק מחבריו של יהודה, מישיבת ׳אור עציון׳, קיבלו חופשה חטופה כשנשקיהם הארוכים צמודים לגופם, כדי לשמח את החתן והכלה ולהובילם בריקוד ובשמחה לחופתם. 

06

בחנוכה, לפני שנה בדיוק, הפקנו מטעם ׳קרן אביה׳ את ׳פארק הזה״ב׳ בהר הזיתים. לפתע, כרעם ביום בהיר, התבשרנו בבשורה המרה שהרב חיים דרוקמן, רבנו היקר, תלמידו האהוב של הרב צבי יהודה, נקרא לישיבה של מעלה. בעיניים דומעות ביקשנו לדחות את האירוע השנתי שאמור היה להתקיים ביום ההלוויה. התייעצנו עם רבנים והם פסקו לנו לא לדחות האירוע. ראשית, זה אירוע שמחזק את ההתיישבות והתיירות בהר הזיתים. שנית, פארק הזה״ב מחנך ומתרגל התנהגות זהירה ומצילת חיים בדרכים. ושלישית, – אימהות ביקשו להגיע לאירוע עם ילדיהם, שעה שעשרות אלפי הגברים יצעדו בגשם שוטף, ללוות בדרכו האחרונה את ראש ישיבות בני עקיבא, רבנו חיים זצ״ל.

וכך היה. מאות רבות של נשים וילדיהם הסתופפו מפני הגשם באוהלי הענק שבנינו בהר הזיתים. המשפחות השתתפו בסדנאות סימולציה מגוונות, תוך כדי צפייה, בעיניים דומעות, במסע ההלוויה, שהתנהל תחת גשמי ברכה וששודר על מסכים גדולים, שהצבנו בפתחי האוהלים.

גם השנה, ביום שני הקרוב, נר רביעי של חנוכה, נקיים, בע״ה, לנרשמים בטיק-צ׳אק, את ׳פארק ירושלים של זה״ב׳ במלון שבע הקשתות, במרומי הר הזיתים, ברוב עם. 

האירוע יעמוד השנה בסימן ניצחון המכבים על הרשעים. בחרנו בהר הזיתים, באישור המשטרה, כי הוא צופה אל מול המקום בו התרחש נס חנוכה. חלונות מלון ׳שבע הקשתות׳ משקיפים אל מול מקום הדלקת המנורה ואל מול נוף הר המוריה ועיר דוד, בהם ניצחו מעטים את הרבים. מקום בו ניצחו גיבורי ישראל את היוונים השפלים והרשעים. 

זאת ועוד – שלוש שנים לפני מלחמת ששת הימים, באולם בו נקיים את ׳פארק ירושלים של זהב׳, התקיים אירוע מעורר פלצות. באולם הזה הכריז אחמד שוקיירי, ימח״ש, על הקמת ארגון המכונה אש״פ. באירועים הרבים שלנו בהר הזיתים, אנו עושים תיקון לעוול ולרשעות המחבלים, שגבו קורבנות של יהודים רבים. נתכנס גם השנה, בחנוכה, באותו אולם בדיוק, כתשובת המשקל, כדי לתקן עולם במלכות שדי, לחגוג את נס ניצחון המכבים. נלמד יחד כיצד אפשר וניתן להציל חיים של יהודים, המטיילים בדרכים האהובות של ארץ ישראל. 

07

בחתונה של יהודה והדס, הי״ו, ניגש אלי אריה אדלר מדולב, חבר יקר ושכן של ידידי, הכורם המקצועי והמנוסה, בעל הנוטע של ׳כרם אביה׳, והציע לי לפרסם יוזמה חשובה. אריה אדלר מציע שנצא בקמפיין – ״נשארים מאוחדים גם אחרי הניצחון״ בו נקרא לכל אזרחי ישראל, להצהיר ולהבטיח, שכשם שהם תומכים באחדות מופלאה ובערבות הדדית, בחיילנו הנלחמים כתף אל כתף, להשגת ניצחון ישראל על הרשעים, כך יתחייבו שימשיכו להתנהג ולעודד אחדות ואהבת אחים, גם לאחר הניצחון.

אכי״ר.

שבת שלום של חיסול עמלק. להמשיך ולרוצץ ראש הנחש. התגייסות התקשורת למאבק בטרור הערבי. המשך אחדות ואהבת ישראל. בריאות טובה ואריכות ימים לחיילנו, שיחזרו לשלום. שחרור כל החטופים שלמים בגוף ובנפש. בריאות לפצועים. ניצחון למכבים. ■

לתגובות: 

manager@pisrael.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…