בדרך לכותל

כך נולד עיתון

עיתון מקור ראשון בגירסה קודמת
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
ערב שבת מברכים חודש מנחם אב, ברחבת הכותל אין די מקום להכיל את האלפים הרבים שעלו מכל קצוות תבל כדי לשפוך שיחם לפני בורא עולם בסמוך למקום מקדשו. חניכי קורס מט׳׳קים, תלמידי ישיבת ׳מדברה כעדן׳ ממצפה רמון ואיתם ראש הישיבה, הרב צבי קוסטינר. כולם מתפללים צפופים ורוקדים רווחים…
למחרת בבוקר הייתה הרחבה הומה מתפללים, אך בזכות החלוקה למניינים רבים המתקיימים בשעות שונות, מהנץ ועד כמעט חצות היום, הצפיפות לא הורגשה.
שמחתי להיפגש בבוקרה של שבת נפלאה ומלאת הוד עם אנשים יקרים וביניהם: מכובדי – הרבי מנדבורנה וחסידיו הרבים, מכובדי – הרב יהושע שפירא ותלמידיו, ידידי – ד׳׳ר פרי נוסן וחבריו ועוד רבים וטובים. ידידי, בניה פרידמן, איש ׳שער הפרחים׳, חבר קבוע במניין שלנו, צעד במזל טוב ממחלקת יולדות ב׳הדסה׳ הר הצופים לכותל, בשליחות רעייתו היקרה, כדי להעניק לבתם החדשה והמתוקה שתחיה את השם המרגש והמתאים ביותר לתקופת בין המצרים בכותל: הללי ציון.
02
בשבוע שעבר סיירנו במרכז ההפצה של ׳אוצר הארץ׳ במרלו׳׳ג של ׳ביכורי השדה׳ ליד קריית מלאכי. משטחים ענקיים עם אלפי טונות של ירקות ופירות משובחים ממיטב תוצרת הארץ, מגיעים למחסנים המצוננים הישר מהשדה, מהכרם, מהפרדס או מהמטע, מסודרים בקפידה לפי הזמנות שמגיעות מנקודות המכירה של אוצר הארץ ויוצאים לחלוקה לחנויות שפזורות בפריסה ארצית רחבה – מהגולן ועד אילת.
לפני שתי שמיטות, זכיתי לקחת חלק בתכנון ובמיתוג של המיזם הציוני – אוצר הארץ – שמאפשר לקיים את כל הלכות השמיטה בלי להסתמך על יבול נוכרי ומבלי לפגוע בחקלאים היקרים שלנו.
לא אוכל לשכוח את אותם רגעים נמהרים ונוראים, בתחילת אותה שנת השמיטה, שבהם נהרג אביה האהוב שלנו והוא בן י׳׳ט שנים בלבד. השיחה האחרונה שלי עם אביה הייתה כשהתקשר אליי שעה שסיירתי בחנות של אוצר הארץ. אביה נשמע מאושר. הוא התקשר לבשר לי בשמחה שהוא בדרכו לישיבתו באלון מורה לשיעורו של הרב יקי סביר הי׳׳ו שכל כך אהב. כעבור כשעתיים עלה בחטף השמימה. אביה נהרג דקות ספורות לאחר שהספיק לחלץ רכב של מתיישבת מקדומים שנתקעה עם רכבה ליד תחנת הדלק הסמוכה לקדומים.
ברשת החנויות שמוכרות אוצר הארץ תמצאו את כל ההידורים שאפשר לקיים בפירות שביעית – יבולי גבול עולי מצרים, ערבה דרומית, חממות ומצעים מנותקים, אוצר בית דין, היתר מכירה משודרג ומשוכלל, בדרכו של הראי׳׳ה קוק ועוד.
בקרוב נוכל ליהנות גם מיין משובח במחיר השווה לכל נפש, שאוצר בית הדין של אוצר הארץ מכין לנו באחד היקבים הכי טובים והכי מוצלחים. כל זה מתוך רצון לקיים שמיטה בהידור, ליהנות מפירות הארץ הטובה שרובם קדושים בקדושת שביעית, תוך חיבוק וחיזוק החקלאים והחקלאות העברית בארץ ישראל.
03
השבוע נהניתי לקרא במוסף ׳דיוקן׳ של מקור ראשון ריאיון עם העיתונאי והפובליציסט הימני, מאיר עוזיאל, המוכר היטב מטורו הוותיק – ׳שיפודים׳ בעיתון ׳מעריב׳. הריאיון החגיגי עם מאיר, נכדו של הראשון לציון הרב בן ציון מאיר עוזיאל, שעל שמו הוא קרוי, התקיים לרגל חגיגות ה-25 שנה ל׳עיתון.
ומעשה שהיה כך היה: לפני קצת יותר מ-25 שנה פנה אליי רואה החשבון שלנו, חגי גולדברג (חבר טוב, לא קרוב משפחה), תוך שהוא מספר לי על סקר מפתיע שבו נשאלו נשים וגברים רבים מהציונות הדתית האם יחתמו על מנוי לעיתון ימני שייצא במיוחד עבור הציבור הדת׳׳לי? אחוזים רבים מאוד מהנשאלים השיבו בחיוב.
חגי ביקש לקיים אצלנו, במשרדי ׳פרסומי ישראל׳ ישיבה דחופה ורחבה, כדי להציג את נתוני הסקר המקיף לבעלי עניין, לאנשי מקצוע ולמשקיעים פוטנציאלים.
כשהגיע תורי לחוות את דעתי – הצעתי בכל הצניעות שכדי לאמת את נתוני הסקר עלינו לערוך את ׳מבחן הגיהוץ׳. כל המבטים הופנו אליי בתמיהה. הסברתי שלעניות דעתי אם נצליח לגרום לכ- 10,000 בתי אב ׳לגהץ׳ את כרטיס האשראי שלהם ולחתום על מנוי שנתי, תהיה זו הוכחה שיש פוטנציאל קיום כלכלי לעיתון ימני-דתי. ואילו ההכנסות ממכירת מודעות הפרסום שיבואו בהמשך יהיו בונוס. לשמחתי, הייתה הסכמה בחדר שאכן זהו מתווה שראוי ללכת בו.
לאחר הישיבה נועדתי ארוכות עם גדי ליסטנברג המוכשר, שהיה מנהל המיזם והרוח החיה והתוססת בהגשמתו. הצעתי לגדי שכדי לא להיכנס לבור של מחויבויות כספיות גדולות, נמקם את המערכת במשרדים שלנו ללא תמורה. גדי ביקש ממני שנצא מייד במבצע מכירות להחתמת מנויים, כדי שנוכל לבדוק היתכנות כלכלית וכדי להכניס כסף זמין למיזם.
מאיר עוזיאל, כעיתונאי ימני ותיק ומנוסה, וכחברו של הסופר משה שמיר ז׳׳ל שהיה בין הראשונים שהגו את הרעיון, נבחר לרכז את המערכת. הוא קיבל חדר מכובד בפרסומי ישראל והתחיל לגייס כתבים.
צוות הטלמרקטינג שלנו עבד במלוא המרץ ובהצלחה מרובה לגייס משפחות מנויים. בינתיים הגענו להסכם עם חברת הסלולר הראשונה בארץ ורכשנו מממנה מאות מכשירי ׳פלאפון׳ (ששקלו כל אחד כמעט קילו…). כל מי שחתם על מנוי ׳דו שנתי׳ לעיתון החדש שעדיין לא יצא ואפילו שם לא היה לו, קיבל מכשיר פלאפון נייד.
באחד מהדיונים של צוות ההיגוי, מאיר עוזיאל הציע לקרוא לעיתון ׳מקור׳. אני טענתי ש׳מקור׳ בהלכה היהודית יכול להשתמע גם כדבר שזמנית איננו בהכרח טהור. לאחר מחשבה הצעתי לקרוא לעיתון החדש ׳מקור ראשון׳. לשמחתי הצעתי התקבלה ברוב קולות, זאת לאחר שנערכו מספר התייעצויות ובדיקות בשטח.
בינתיים עמלנו בסטודיו שלנו על עיצוב העיתון ומיתוגו – מקור ראשון. יצרנו לוגו, עיצבנו גריד, עימדנו והדפסנו אב טיפוס מדוקדק של עיתון שלם, חדשני ורענן, עם דפי ׳כותרת׳ חדשותיים, ׳סקופים׳ מרתקים ומוספים מגוונים לכל המשפחה.
המהדורה הראשונה הזו של מקור ראשון הייתה מיועדת למשוב ולהפצה פנימית בלבד. הפקת האב טיפוס הייתה עבודה מקצועית רציפה ומאומצת שגלשה ללילות לבנים. מלאכת היצירה נדמתה בעוצמת ההתרגשות כמעט למתח שמתרגש בחדר לידה… כל שלבי ההכנה תובלו בחשיבה מעמיקה ובדיונים ארוכים במשך ימים שלמים.
מכיוון שתהליך מכירת המנויים התנהל בחדרים הסמוכים, ממש במקביל ובכל הקיטור, חשנו מחויבים לציבור לצאת עם עיתון איכותי במהירות האפשרית. הייתה באוויר תחושה מרוממת שאנו עומדים לשנות משהו בנוף התקשורתי המפ׳׳איניקי…
לכן, ולמרות אילוצי הדחיפות, התאמצנו כולנו שהעיתון החדש יהיה מרשים ביותר, מעניין, מגוון, עמוק, נאה, רהוט, מושך עין ושובה לב. כל זה מבלי לוותר אפילו על גרם אחד של מקצועיות, ישרות, רמת כתיבה עיתונאית גבוהה ונאמנות בלתי מתפשרת לציבור הקוראים.
הגיליון הראשון שהפקנו ב׳פרסומי ישראל׳ ׳במהדורה הפנימית׳, שמור על המדף שליד שולחני עד היום. בין הכותבים בגיליון הראשון היו: העורך מאיר עוזיאל, הסופר משה שמיר, הרב יעקב מידן, אידה וולך, אהרון דולב, זאב גלילי, מאיר רבינוביץ׳, ד׳׳ר אלימלך רם-רז, והעיתונאי הצעיר והמבטיח – עו׳׳ד אמנון שומרון (שלימים קיבל את תפקיד עורך העיתון) ועוד.
גדי ליסטנברג, שאותו הכרתי עוד מבני עקיבא בצפון תל אביב, התגלה כבולדוזר ענק ורב פעלים. חרוץ, נלהב, חכם, אהוב על הבריות ונעים הליכות. למרות גילו הצעיר הצליח לסחוף אחריו בכירים בעולם העיתונות ולהפוך את החלום למציאות, פשוטו כמשמעו. בתוך זמן קצר, עוד לפני שהגיליון הראשון של מקור ראשון יצא לאור, הצליח צוות השיווק והמכירות המסור של ׳פרסומי ישראל׳ להחתים בעזרת ה׳ למעלה מ-10,000! מנויים שנתיים ודו שנתיים.
והשאר היסטוריה.
שבת שלום ושלווה, של בניין בית המקדש מתוך לימוד תורת ארץ ישראל, אחדות ואהבת ישראל.

בתמונה הראשית: מוספי מקור ראשון שעיצבנו בפרסומי ישראל למהדורה הפנימית הראשונה

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…