שמואל יעקובסון

לא רוצים הכלה

מכוון אקדח לכיוון רכב

במסמך משטרתי שהוצא לפני כחודש על ידי מחלקת השיטור והסיור באגף המבצעים של משטרת ישראל, תחת נושא הכותרת ׳צמצום טיפול באירועי גניבה׳, ניתנה הנחיה ליחידות המשטרה השונות להימנע מלשלוח ניידת בגין תלונה לאירוע של עבירות שעניינן שליחת יד ברכוש הזולת, למעט חריגים מסוימים (כגון גניבת אמל״ח). במקרים השגרתיים לא תישלח עוד ניידת, אלא על נפגע העבירה יהיה להגיע לתחנת המשטרה הקרובה ולהגיש תלונה.
גם כך עד היום כמעט שלא טופלו תלונות מסוג זה ואחוזי הגילוי בעבירות רכוש (הכוונה לאחוז המקרים בו מצליחה המשטרה להגיע לעבריין) היו נמוכים ביותר, חד ספרתיים. כעת – לא נגיע אפילו לאחוז אחד, שכן אזרחים רבים יוותרו על הגשת התלונה מלכתחילה, ובנוסף, כאשר שוטר אינו מגיע למקום, יקטן באופן משמעותי הסיכוי לפענח את האירוע.
מסמך זה מצטרף לפסיקה של בית משפט השלום בבאר שבע לאחרונה, שהורה על שחרור ממעצר של צעיר בדואי שנתפס מחזיק בנשק, בתואנה כי הנשק לא שימש לירי באירוע פלילי כלשהו, אלא לצורך ירי של ׳שמחה׳ בחתונה. נניח בצד את הכשל הלוגי בהחלטה מהיכן יודע השופט המלומד למה שימש הנשק, הרי בסופו של דבר הכול נסמך על מילים שנמסרו מפי הנאשם או מפי עדים כלשהם. מישהו יכול לדעת למה באמת שימש הנשק בעבר ולמה עלול היה לשמש בעתיד, פרט לאותו ירי בחתונה? ומה קרה למתיישבים יהודים שלא ירו, אלא עשו חורים בתמונה במהלך חתונה? גם זאת נניח בצד.
מכל מקום, החלטות ופסיקות מסוג זה, שהן רבות מאוד בשנים האחרונות, גם אם מנומקות כזאת או אחרת, מונעות בבסיסן מתפיסה חולה שהגיעה אלינו ממחוזות הפרוגרס ההזוי בארה״ב ובמערב אירופה, ושמה ׳הכלה׳. בבסיס תפיסה זו הרעיון כי ישנם מגזרים ׳מוחלשים׳ בחברה, וכי עקב החלשתם והפלייתם, כמעין ׳תיקון׳ – יש להעלים עין מעבירות ומהתנהגות אנטי סוציאלית מצידם ולספוג את ההפסדים.
פועל יוצא נוסף מאותה תפיסה היא הטענה כי מקור הפשיעה ב׳אכיפת יתר׳ וב׳חיכוך יתר׳ של גורמי אכיפת החוק עם אוכלוסיות המיעוט. במסגרת אותה ׳הכלה׳ הוחלט במדינות השמאל בארה״ב על צמצום כוחות המשטרה, כולל סגירת תחנות (מה שמכונה, בארה״ב – defund the police), וכן מניעת כניסה של שוטרים לשכונות של בני מיעוטים כגון שחורים והיספנים.
גם תיאוריות אלה קנו שביתה במחוזותינו ובמשטרת ישראל ניתנו הנחיות לצמצם אכיפה כלפי מגזרים שונים, והדבר מתבטא בין היתר ביעדים סטטיסטיים שניתנו למשטרה לסגור תיקים נגד בני מגזרים שונים. ברציונל של תפיסה זו עומדת גזענות. כן, גזענות. זו המכונה על ידי ד״ר גדי טאוב – ״הגזענות של הציפיות הנמוכות״. לשיטת גורמי הפרוגרס בן המיעוטים (אם זה ערבי כאן או שחור או היספני בארה״ב) אינו בעל מוסר אישי, אינו מסוגל לבחור בין טוב לרע. כך, כשיהודי זורק אבן על ערבי, הוא נמק בכלא לשנים ארוכות. אך כשערבי זורק אבן או אפילו בקבוק תבערה על יהודי, או אפילו יוצא מביתו במטרה מוצהרת לרצוח יהודים – אין מה לעשות עימו, כי הרי כך הוא הערבי – כשהוא רואה יהודי הוא ׳חייב׳ לתקוף אותו. צריך ׳להבין׳ ו׳להכיל׳ את התנהגותו. באותה המידה, כשיהודי נכנס לכפר ערבי ועובר לינצ׳, תשמעו בתקשורת הפרוגרס שיח בנוסח ״מה היה לו לעשות ביישוב ערבי״, או ״מדוע הצבא והמשטרה לא מנעו כניסה ליישוב״, ולא תישמע כלל השאלה מדוע הערבים תוקפים עובר אורח שנכנס ליישובם?
זוהי גישה המקטינה את בן המיעוט. הרי אם רואים אנו בכל עבריין, ללא חשיבות ללאום, לדת או למין, כאדם השווה לנו, אדם בעל בחירה, האחראי למעשיו – הדרישה ממנו תהיה לעמידה בכללי המוסר והחוק, בדיוק כפי שאנו דורשים מעצמנו. כך שדווקא גישה שוויונית כלפי המיעוט מחייבת להתנער כליל מהמושג המפלה שנקרא ׳הכלה׳.
הבן שלנו לא יירה בחתונה גם אם הוא ׳שמח׳ מאוד. כך גם הערבי. הבן שלנו לא יפרוץ ולא יגנוב, ואם יעשה כן – אנו נוקיע אותו. כך גם תהיה הדרישה מהערבי ומסביבתו. הבן שלנו יכול להצטופף ב׳קופסת גפרורים׳ בת 80 מ״ר בבניין בן 30 קומות ולא להשתלט על שטחים פתוחים – כך גם נדרוש מהערבי.
מי שלא יעמוד בדרישות אלה נבקר אותו ונפעל כלפיו בתקיפות, ללא מורא, בלא כל הגבלות שהן.
עקב קידום שיח ההכלה בארה״ב בשנים האחרונות, קיימת כיום אפשרות לבדיקה אמפירית של תיאוריה זו. והינה – במדינות או בערבים בארה״ב שבהם נבחר מושל או ראש עיר פרוגרסיבי, הפכו החיים לסיוט מתמשך. ביזה של בתי עסק, שודים וירי ברחובות. והנפגעים העיקריים הם לא אחרים מאשר אותם בני מיעוטים שהפרוגרסיבים טענו שהם באים להיטיב את מצבם.
כך למשל מאות אלפי תושבים – רובם בני המעמד הבינוני, בעלי עסקים, אלה שמשלמים מיסים ומחזיקים את המדינה – עזבו את מדינת ניו יורק תחת שלטון הדמוקרטים מאז בחירת ביידן לנשיאות ועברו להתגורר במדינות שמרניות, כגון פלורידה או טקסס. מי שנשאר הם נתמכי הסעד, שרק מושכים כספי ציבור, והמדינה נתונה כיום בקשיים כלכליים של ממש. לעומת זאת, במדינות שהעלו על נס את הביטחון האישי כגון פלורידה, הכלכלה משגשגת וקיימת הגירה חיובית.
כנגד גישת ההכלה עומדת ׳תיאוריית החלונות השבורים׳ של ראש עירית ניו יורק לשעבר, רודי ג׳וליאני. על פי תיאוריה זו יש לנקוט ביד קשה, כולל מעצר, כלפי כל עבריינות, כולל מה שנתפס כעבירות קלות (הטרדת עוברי אורח, גרפיטי, הסתננות לרכבת התחתית, שבירת חלון). באזורים שבהם הוחלה תפיסה זו – חלה ירידה של ממש בעבריינות, והיא הובילה למיתוג מחדש של שכונות שבעבר נחשבו כבעייתיות (כגון שכונת הארלם) ולעליית שווי הנכסים.
גישה של אכיפה מלאה ושוויונית כלפי כל עבירה, בלא הקלות לאף מגזר, תבוא בסופו של דבר לטובת כולם, כולל בני המיעוטים. הרי כיום ניתן לראות שתפיסת ההכלה הפכה את החיים ביישובים הערביים לבלתי נסבלים, עם מקרים יומיומיים של אלימות, סחיטה, ירי בנשק חם בגין כל דבר של מה-בכך. זו גם אחת הסיבות למעבר של ערבים רבים להתגורר ביישובים יהודיים. אך אם תנקוט מערכת אכיפת החוק, החל ממשטרת ישראל ועד לתביעה ולבתי המשפט, ביד קשה ובלתי מתפשרת בגין כל אירוע עברייני, קטן ככל שיהיה – ישוב הסדר והשקט גם ליישובים אלה.
הניסיון להחיל כאן תפיסות פרוגרסיביות הזויות הוא שיטתי ובלתי פוסק. כמות עצומה של ארגונים, כולל כלל ארגוני הבת של הקרן לישראל החדשה, פועלים לצורך כך במימון נדיב של מדינות זרות ושל בעלי הון כגון ג׳ורג׳ סורוס. עוד משימה לנבחרי הציבור שלנו, בתקווה שיעלה בידם להגיע לשלטון, תהיה להקים חומה בצורה כנגד אותם ארגונים, שכיום קנו שביתה גם בתוך מערכת הביטחון והמערכות השונות לאכיפת החוק.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…