בדרך לכותל

לעשות נקמה בגויים

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01‭ ‬

ה- D.N.A של עמלק

שבת‭ ‬פרשת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭ ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬שקשה‭ ‬לתאר‭.‬

חושך‭ ‬וערפל‭ ‬הסתירו‭ ‬לפנות‭ ‬בוקר‭ ‬את‭ ‬רחובות‭ ‬ירושלים‭.‬

השמים‭ ‬התכסו‭ ‬בעננים‭ ‬שחורים‭ ‬וגשם‭ ‬עז‭ ‬ניתך‭ ‬ארצה‭.‬

התעטפתי‭ ‬במעיל‭ ‬גשם‭, ‬כיסיתי‭ ‬את‭ ‬תיק‭ ‬טליתי‭ ‬בכיסוי‭ ‬אטום‭, ‬ויצאתי‭ ‬אל‭ ‬רחובה‭ ‬של‭ ‬עיר‭ ‬רטובה‭.‬

הגשם‭ ‬שטף‭ ‬את‭ ‬דמעות‭ ‬השמחה‭. ‬עוד‭ ‬מעט‭ ‬אעמוד‭ ‬מול‭ ‬שריד‭ ‬בית‭ ‬מקדשנו‭ ‬לתפילה‭ ‬של‭ ‬שבת‭ ‬ולמחיית‭ ‬עמלק‭. ‬

עמלק‭. ‬עם‭ ‬שרוצה‭ ‬למלוק‭ ‬אותנו‭. ‬רק‭ ‬יצאנו‭ ‬ממצרים‭ ‬לאחר‭ ‬210‭ ‬שנות‭ ‬עבדות‭ ‬קשה‭, ‬פוגרומים‭, ‬הרג‭ ‬וסבל‭ ‬נורא‭, ‬ועמלק‭ ‬מבקש‭ ‬להרוג‭ ‬בנו‭ ‬עד‭ ‬כלות‭, ‬כדי‭ ‬לבזוז‭ ‬את‭ ‬כלי‭ ‬הכסף‭ ‬והזהב‭ ‬שביד‭ ‬ישראל‭. ‬לא‭ ‬מעניין‭ ‬אותו‭ ‬שהכלים‭ ‬האלה‭ ‬הם‭ ‬׳החזר׳‭ ‬זעום‭ ‬שמפצה‭ ‬רק‭ ‬מעט‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬הרכוש‭ ‬שמצרים‭ ‬גנבו‭ ‬ושדדו‭ ‬מצאצאיו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שעמלק‭ ‬הוא‭ ‬עם‭ ‬שכל‭ ‬מקומו‭ ‬בעולם‭ ‬הוא‭ ‬המקרה‭. ‬השורשים‭ ‬שלו‭ ‬ושל‭ ‬עמים‭ ‬אחרים‭ ‬לא‭ ‬מעניינים‭ ‬אותו‭, ‬ההיסטוריה‭ ‬של‭ ‬אבותיו‭ ‬לא‭ ‬נוגעת‭ ‬לו‭, ‬שיקולי‭ ‬מוסר‭ ‬והכרת‭ ‬הטוב‭ ‬אינם‭ ‬בלקסיקון‭ ‬שלו‭.‬

ועכשיו‭ ‬צא‭ ‬וראה‭ ‬איזה‭ ‬עם‭ ‬מתנהג‭ ‬ככה‭ ‬בימינו‭. ‬ה‭- .‬D.N.A‭ ‬של‭ ‬עמלק‭ ‬טבוע‭ ‬באספסוף‭ ‬נבער‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬עבר‭, ‬ואין‭ ‬לו‭ ‬שום‭ ‬מוסר‭ ‬או‭ ‬יחס‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬לעתיד‭  ‬העולם‭ ‬ולתיקונו‭. ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמעניין‭ ‬אותו‭ ‬זה‭ ‬להשיג‭ ‬רכוש‭ ‬גזול‭ ‬כאן‭ ‬ועכשיו‭ ‬ולא‭ ‬משנה‭ ‬כמה‭ ‬דם‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬לשפוך‭ ‬למען‭ ‬השוד‭, ‬הביזה‭ ‬וההרג‮…‬‭ ‬והוא‭ ‬גם‭ ‬הורג‭ ‬ומחבל‭, ‬בכל‭ ‬ארצות‭ ‬העולם‭, ‬את‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שלא‭ ‬יתעקם‭ ‬וילך‭ ‬בדרכו‭ ‬זו‭, ‬של‭ ‬חוסר‭ ‬יחס‭ ‬וכבוד‭ ‬לערך‭ ‬החיים‭.‬

רק‭ ‬לעם‭ ‬ישראל‭ ‬יש‭ ‬כוח‭ ‬וחובה‭ ‬להוסיף‭ ‬אור‭ ‬בעולם‭ ‬ולמגר‭ ‬בכך‭ ‬את‭ ‬כוחות‭ ‬החושך‭ ‬המאיימים‭ ‬על‭ ‬שלום‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭.‬

תוך‭ ‬שאני‭ ‬כותב‭ ‬שורות‭ ‬אלו‭ ‬אני‭ ‬נזכר‭ ‬בעוד‭ ‬דוגמאות‭ ‬של‭ ‬עמים‭ ‬שהלכו‭ ‬בדרך‭ ‬העמלקית‭ – ‬של‭ ‬ביזה‭, ‬הרג‭ ‬וחוסר‭ ‬הכרת‭ ‬הטוב‭. ‬השוחטים‭ ‬שבזזו‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬בירושלים‭ ‬וגם‭ ‬הפולנים‭ ‬שליחי‭ ‬הנאצים‭, ‬שהרגו‭ ‬בפולין‭ ‬3‭ ‬מיליון‭ ‬יהודים‭ ‬כדי‭ ‬להשתלט‭ ‬על‭ ‬רכושם‭. ‬לא‭ ‬מזמן‭ ‬עבר‭ ‬בסנאט‭ ‬הפולני‭ ‬חוק‭ ‬שאוסר‭ ‬על‭ ‬קישור‭ ‬העם‭ ‬הפולני‭ ‬עם‭ ‬השואה‭. ‬אחת‭ ‬הסיבות‭ ‬לחקיקת‭ ‬החוק‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭ ‬רצון‭ ‬לנתק‭ ‬בין‭ ‬הרכוש‭ ‬היהודי‭ ‬הגזול‭ ‬לבין‭ ‬צאצאי‭ ‬התובעים‭ ‬היהודים‭. ‬במילים‭ ‬אחרות‭ – ‬הלאמה‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬הרכוש‭ ‬היהודי‭ ‬לטובת‭ ‬המשטר‭ ‬הפולני‭ ‬ולתועלת‭ ‬האזרחים‭ ‬הפולנים‭, ‬שידיי‭ ‬רבים‭ ‬מהם‭ ‬מגואלות‭ ‬בדם‭ ‬יהודים‭. ‬אזרחים‭ ‬שבזזו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הרכוש‭ ‬היהודי‭ ‬תוך‭ ‬שהם‭ ‬פולשים‭ ‬לבתי‭ ‬הכנסת‭, ‬לבתי‭ ‬המגורים‭, ‬למפעלים‭, ‬לישיבות‭ ‬ולתלמודי‭ ‬התורה‭.‬

כבר‭ ‬סיפרתי‭ ‬כאן‭, ‬שבשעה‭ ‬שנצטוו‭ ‬היהודים‭ ‬בעיירה‭ ‬של‭ ‬אימי‭ ‬בפולין‭ ‬לחצות‭ ‬את‭ ‬הנהר‭ ‬ברפסודות‭, ‬הם‭ ‬הורשו‭ ‬לקחת‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬המטלטלים‭ ‬המועטים‭ ‬שעל‭ ‬גופם‭. ‬אימי‭, ‬כילדה‭ ‬צעירה‭, ‬עוד‭ ‬הספיקה‭ ‬להביט‭ ‬אחורה‭. ‬היא‭ ‬הבחינה‭ ‬במשפחתה‭ ‬של‭ ‬המשרתת‭ ‬הגוייה‭ ‬׳הנאמנה׳‭ ‬והוותיקה‭, ‬שמיהרה‭ ‬לפלוש‭ ‬ולהשתלט‭ ‬על‭ ‬הבתים‭ ‬והמפעל‭ ‬הענק‭ ‬של‭ ‬המשפחה‭ ‬שממנה‭ ‬התפרנסה‭ ‬בכבוד‭ ‬ואצלה‭ ‬עבדה‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭. ‬בפתח‭ ‬הבית‭ ‬עמדה‭ ‬הבת‭ ‬הקטנה‭ ‬של‭ ‬המשרתת‭ ‬כשהיא‭ ‬לבושה‭ ‬בשמלת‭ ‬השבת‭ ‬של‭ ‬אימי‭ ‬ובידה‭ ‬הבובה‭ ‬האהובה‭ ‬ביותר‭ ‬על‭ ‬אימי‭.‬

אימי‭ ‬ע״ה‭, ‬נשאה‭ ‬את‭ ‬הזכרון‭ ‬הנורא‭ ‬הזה‭ ‬כל‭ ‬ימיה‭. ‬לא‭ ‬שכחה‭.‬

מאז‭ ‬ההתקפה‭ ‬האכזרית‭ ‬של‭ ‬עמלק‭, ‬שזינב‭ ‬בנו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנחשלים‭ ‬במדבר‭, ‬ומאז‭ ‬חורבן‭ ‬הבית‭ ‬וגלות‭ ‬נבוכדנצר‭, ‬ומאז‭ ‬ימי‭ ‬הפור‭ ‬של‭ ‬המן‭ – ‬הומייני‭ ‬מראשי‭ ‬הרוצחים‭ ‬במלכות‭ ‬המלך‭ ‬אחשוורוש‮…‬‭ ‬דבר‭ ‬לא‭ ‬השתנה‭!‬

ותזכרו‭ ‬את‭ ‬זה‭.‬

02‭ ‬

זכור את אשר עשה לך… 

החשתי‭ ‬את‭ ‬צעדי‭ ‬כדי‭ ‬לא‭ ‬לאחר‭ ‬לתחילת‭ ‬התפילה‭ ‬בכותל‭. ‬

מיהרתי‭ ‬לדלג‭ ‬מעל‭ ‬השלוליות‭ ‬תוך‭ ‬שאני‭ ‬צועד‭ ‬בין‭ ‬טיפות‭ ‬הגשם‭.‬

רחבת‭ ‬הכותל‭ ‬שהתגלתה‭ ‬לפניי‭ ‬הייתה‭ ‬צחה‭ ‬וברה‭ ‬כלבנה‭ ‬אך‭ ‬פנוייה‭ ‬מאדם‭. ‬כל‭ ‬המניינים‭ ‬התקיימו‭ ‬תחת‭ ‬קימורי‭ ‬הקשתות‭ ‬ומנהרות‭ ‬הכותל‭.‬

לפתע‭, ‬כבמעשה‭ ‬ניסים‭, ‬הפציעה‭ ‬החמה‭ ‬בכל‭ ‬זוהרה‭ ‬מעל‭ ‬אבני‭ ‬הכותל‭ ‬ושלחה‭ ‬קרניים‭ ‬מחממות‭ ‬ומלטפות‭ ‬לכל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מהמתפללים‭ ‬בקודש‭. ‬קריאת‭ ‬זכור‭ ‬לבשה‭ ‬לשמחתי‭ ‬בגדי‭ ‬מנצחים‭ ‬כשריון‭ ‬קשקשים‭ ‬הזוהרים‭ ‬בזוהרי‭ ‬חמה‭, ‬כאילו‭ ‬רומזים‭ ‬הם‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬ישועה‭ ‬קרובה‭ ‬וניסים‭ ‬גדולים‭ ‬של‭ ‬מחיית‭ ‬עמלק‭, ‬ניצחון‭ ‬ישראל‭ ‬ושחרור‭ ‬החטופים‭. ‬

הקורא‭ ‬המסור‭ ‬שלנו‭, ‬הרב‭ ‬יעקב‭ ‬גולדשטיין‭, ‬קרא‭ ‬את‭ ‬פרשת‭ ‬זכור‭ ‬בקול‭ ‬צלול‭ ‬ובדקדוק‭ ‬רב‭. ‬כאן‭, ‬מול‭ ‬השרידים‭ ‬המפוייחים‭ ‬של‭ ‬מקדש‭ ‬שלמה‭ ‬ובית‭ ‬שני‭, ‬בימים‭ ‬שלוחמינו‭ ‬מחרפים‭ ‬נפשם‭ ‬על‭ ‬משמר‭ ‬העם‭ ‬והארץ‭, ‬בשנה‭ ‬שמחבלים‭ ‬שפלים‭ ‬יצאו‭ ‬במלחמת‭ ‬׳אל‭ ‬אקצה׳‭, ‬במטרה‭ ‬לכבוש‭ ‬את‭ ‬ירושלים‮…‬‭ ‬קריאת‭ ‬זכור‭ ‬למחיית‭ ‬עמלק‭ ‬מול‭ ‬הר‭ ‬הבית‭, ‬נעשית‭ ‬חיונית‭, ‬נצרכת‭ ‬ומוחשית‭ ‬מאין‭ ‬כמותה‭.‬

זכור‭ ‬את‭ ‬אשר‭ ‬עשה‭ ‬לך‭ ‬חמאס‭, ‬אל‭ ‬תשכח‭!‬

03‭ ‬

על מגש הכסף

ומעשה‭ ‬שהיה‭ ‬כך‭ ‬היה‭:‬

מדי‭ ‬שנה‭, ‬כשבועיים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬הפורים‭, ‬רעייתי‭ ‬ובנותיי‭ ‬מקיימות‭ ‬ישיבה‭ ‬דחופה‭ ‬כדי‭ ‬להעלות‭ ‬רעיונות‭ ‬חדשים‭ ‬ויצירתיים‭ ‬להכנת‭ ‬משלוחי‭ ‬מנות‭ ‬ביתיים‭, ‬אישיים‭, ‬מרגשים‭, ‬מקוריים‭, ‬צנועים‭, ‬שימושיים‭ ‬וללא‭ ‬חשש‭ ‬חמץ‮…‬

על‭ ‬פי‭ ‬כללים‭ ‬אלה‭ ‬יקום‭ ‬דבר‭. ‬

בשנה‭ ‬הזו‭ ‬העניין‭ ‬נעשה‭ ‬מאתגר‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬כי‭ ‬עברנו‭ ‬דירה‭ ‬לשכונה‭ ‬חדשה‭ ‬עם‭ ‬קהילה‭ ‬חדשה‭ ‬ומתוקה‭, ‬עם‭ ‬מנהגים‭ ‬חדשים‭ ‬ורגישויות‭ ‬מחודשות‭ ‬של‭ ‬שכנים‭ ‬יקרים‭ ‬שרובם‭ ‬חדשים‭ ‬לנו‮…‬

נכון‭ ‬שנציגי‭ ‬הקהילה‭ ‬אספו‭ ‬מכל‭ ‬משפחה‭ ‬סכום‭ ‬קבוע‭ ‬למשלוחי‭ ‬מנות‭ ‬אחידים‭ ‬ומתנות‭ ‬לאביונים‭ ‬כנהוג‭ ‬וכמקובל‭. ‬אבל‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬פוטר‭ ‬אותנו‭ ‬מלקיים‭ ‬בהידור‭ ‬ובשמחה‭ ‬יתרה‭ ‬את‭ ‬מצוות‭ ‬משלוח‭ ‬מנות‭ ‬איש‭ ‬לרעהו‭. ‬ויהי‭ ‬מה‮…‬‭ ‬

לא‭ ‬אלאה‭ ‬אתכם‭ ‬בתיאורים‭ ‬מפורטים‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬שמכילה‭ ‬הקערה‭ ‬השנה‭ ‬ולא‭ ‬אעשה‭ ‬ספויילר‭ ‬להפתעות‭ ‬שבתוכה‭. ‬בכל‭ ‬בית‭ ‬יהודי‭ ‬בארץ‭ ‬האתגרים‭ ‬של‭ ‬משלוחי‭ ‬מנות‭ ‬בפורים‭ ‬חוזרים‭ ‬על‭ ‬עצמם‭ ‬מדי‭ ‬שנה‭ ‬בשנה‭ ‬וגם‭ ‬הדילמות‭ ‬זהות‭ ‬לגמרי‭. ‬

והנה‭, ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬הכנת‭ ‬משלוחי‭ ‬המנות‭ ‬האחידים‭ ‬והמקוריים‭ ‬עלתה‭ ‬בין‭ ‬דרי‭ ‬הבית‭ ‬השאלה‭ ‬הידועה‭ ‬והחשובה‭ – ‬איזה‭ ‬משלוח‭ ‬מנות‭ ‬ניתן‭ ‬לרב‭ ‬הקהילה‭? ‬

הרי‭ ‬הרב‭ ‬משקיע‭ ‬בנו‭ ‬מאמצים‭ ‬רבים‭ ‬במשך‭ ‬כל‭ ‬השנה‭. ‬הרב‭ ‬מוסר‭ ‬שיעורי‭ ‬תורה‭, ‬עונה‭ ‬לכל‭ ‬שאלה‭, ‬מקשיב‭ ‬לכל‭ ‬הצרות‭, ‬סבלן‭ ‬לכל‭ ‬הגחמות‭, ‬מתייצב‭ ‬לכל‭ ‬השמחות‭, ‬מפנה‭ ‬זמן‭ ‬יקר‭ ‬מהלו״ז‭ ‬הצפוף‭ ‬שלו‭ ‬ומשתדל‭ ‬להגיע‭ ‬לכל‭ ‬אירוע‭ ‬פרטי‭, ‬בשמחות‭ ‬ובלהיפך‭. ‬

אז‭ ‬איזה‭ ‬משלוח‭ ‬נביא‭ ‬לו‭?‬

חשבו‭ ‬חכמות‭ ‬הדור‭ ‬ורקחו‭ ‬מיני‭ ‬מטעמים‭ ‬כיד‭ ‬המלך‭ ‬והכל‭ ‬בריא‭ ‬ושריר‭ ‬וקיים‭. ‬ואני‭? ‬אני‭ ‬נועדתי‭ ‬לקיים‭ ‬בהידור‭ ‬את‭ ‬הפסוק‭: ‬׳הרצים‭ ‬יצאו‭ ‬דחופים׳‭…‬

לבשתי‭ ‬לבוש‭ ‬מלכות‭ ‬אשר‮…‬‭ ‬וכתר‭ ‬מלכות‭ ‬אשר‮…‬‭ ‬

׳אבל‭ ‬איך‭ ‬אקח‭ ‬למשפחת‭ ‬הרב‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הטובין‭ ‬ללא‭ ‬מגש‭?‬׳‭ ‬שאלתי‭ ‬בפליאה‭ ‬ופניי‭ ‬חפו‭.‬

שלחתי‭ ‬מבט‭ ‬מיואש‭ ‬לעבר‭ ‬המנכ״לית‭. ‬

ראיתי‭ ‬בזווית‭ ‬העין‭ ‬כיצד‭ ‬הגלגלים‭ ‬קודחים‭ ‬במוחה‭. ‬ואז‭ ‬באה‭ ‬התשובה‭ ‬הגואלת‭: ‬׳במגירה‭ ‬התחתונה‭ ‬בסלון‭, ‬מתחת‭ ‬למפות‭ ‬השבת‭, ‬חבוי‭ ‬מגש‭ ‬גדול‭ ‬מצופה‭ ‬כסף‭, ‬שקיבלנו‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬במשלוח‭ ‬מנות‭ ‬ממשפחה‭ ‬חשובה‭ ‬בשכונה‭ ‬הקודמת‭ ‬בה‭ ‬התגוררנו׳‭.‬

נברתי‭ ‬במגירה‭ ‬המסויימת‭ ‬ולשמחתי‭ ‬מצאתי‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬המיוחל‭. ‬בזכות‭ ‬השמירה‭ ‬של‭ ‬מפות‭ ‬השבת‭, ‬המגש‭ ‬הכסוף‭ ‬נותר‭ ‬מבריק‭ ‬ונוצץ‭ ‬ממש‭ ‬כמו‭ ‬חדש‭.‬

עליז‭ ‬ושמח‭ ‬בחלקי‭ ‬העמסתי‭ ‬את‭ ‬הכבודה‭ ‬על‭ ‬המגש‭ ‬הגדול‭ ‬ושמתי‭ ‬פעמיי‭ ‬אל‭ ‬ביתו‭ ‬של‭ ‬רב‭ ‬השכונה‭ ‬האהוב‭.‬

לא‭ ‬הייתי‭ ‬צריך‭ ‬לדפוק‭ ‬בדלת‭, ‬הבית‭ ‬היה‭ ‬פתוח‭ ‬לרווחה‭ ‬ושובל‭ ‬של‭ ‬חברי‭ ‬הקהילה‭ ‬יוצא‭ ‬ובא‭ ‬ובידו‭ ‬משלוחי‭ ‬מנות‭ ‬ססגוניים‭ ‬ומגוונים‭. ‬מי‭ ‬שנכנס‭ ‬עם‭ ‬משלוח‭ ‬יוצא‭ ‬מיד‭ ‬עם‭ ‬משלוח‭ ‬חילופי‭ ‬שמוענק‭ ‬לו‭ ‬מכל‭ ‬הלב‭, ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הרבנית‭ ‬תליט״א‭.‬

הרבנית‭, ‬בידיים‭ ‬זריזות‭ ‬ומיומנות‭ ‬מארגנת‭ ‬את‭ ‬המשלוחים‭ ‬הרבים‭ ‬מתוך‭ ‬המצבור‭ ‬העצום‭ ‬של‭ ‬הסחורה‭ ‬הטרייה‭, ‬שהוכנה‭ ‬מבעוד‭ ‬מועד‭ ‬ומקיימת‭ ‬בכך‭ ‬׳איש‭ ‬לרעהו׳‭, ‬כדבעי‭.‬

הרב‭, ‬ליטאי‭ ‬מבטן‭, ‬לבוש‭ ‬בבגדי‭ ‬בוץ‭ ‬וארגמן‭ ‬כנהוג‭ ‬בפורים‭, ‬מזמין‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬שנכנס‭ ‬לשתות‭ ‬איתו‭ ‬׳לחיים׳‭ ‬ולשמוע‭ ‬ממנו‭ ‬סיפור‭ ‬חסידי‭ ‬שכולל‭ ‬בתוכו‭ ‬מוסר‭ ‬השכל‭ ‬עם‭ ‬קנייטש‭ ‬ועם‭ ‬זץ‭.‬

ונחזור‭ ‬לרבנית‭. ‬עוד‭ ‬אני‭ ‬פוסע‭ ‬לתוך‭ ‬המטבח‭ ‬השוקק‭, ‬תרות‭ ‬עיניי‭ ‬אל‭ ‬מקום‭ ‬פנוי‭ ‬בו‭ ‬אוכל‭ ‬להניח‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬הגדול‭, ‬שעליו‭ ‬מתנוסס‭ ‬משלוח‭ ‬המנות‭ ‬שרקחה‭ ‬רעייתי‭.‬

לפתע‭, ‬הרבנית‭, ‬שהבחינה‭ ‬בי‭ ‬בינתיים‭, ‬פנייה‭ ‬הפכו‭ ‬חיוורות‭ ‬כסיד‭, ‬פיה‭ ‬פתחה‭ ‬לרווחה‭ ‬ולשונה‭ ‬דבקה‭ ‬לחיכה‭.‬

׳מאיפה‭ ‬המגש‭ ‬היפה‭ ‬הזה‭?‬׳‭ ‬שאלה‭ ‬הרבנית‭ ‬תוך‭ ‬שהיא‭ ‬מתקשה‭ ‬להסתיר‭ ‬את‭ ‬סערת‭ ‬רוחה‭. ‬התחלתי‭, ‬לראשונה‭ ‬בחיי‭, ‬לגמגם‭. ‬בליבי‭ ‬התפלאתי‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהרבנית‭ ‬לא‭ ‬התייחסה‭ ‬למשלוח‭ ‬המנות‭ ‬וכל‭ ‬תשומת‭ ‬ליבה‭ ‬הופנתה‭ ‬למגש‭ ‬מצופה‭ ‬הכסף‭, ‬שממילא‭ ‬אינו‭ ‬שווה‭ ‬הרבה‭… ‬

הרבנית‭ ‬ביקשה‭ ‬מבנה‭ ‬היקר‭, ‬שהוא‭ ‬בעצמו‭ ‬רב‭ ‬מפורסם‭ ‬באחד‭ ‬מיישובי‭ ‬השומרון‭, ‬להביא‭ ‬לה‭ ‬כיסא‭ ‬וכוס‭ ‬מים‭ ‬צוננים‭, ‬כדי‭ ‬להשיב‭ ‬את‭ ‬רוחה‭. ‬היא‭ ‬ביקשה‭ ‬ממני‭ ‬בשארית‭ ‬האוויר‭ ‬שנותר‭ ‬בה‭, ‬להניח‭ ‬בזהירות‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬על‭ ‬השולחן‭ ‬ולתפוס‭ ‬כסא‭ ‬למנוחה‭. ‬׳אני‭ ‬ממש‭ ‬ממהר׳‭ ‬הפטרתי‭. ‬׳יש‭ ‬לי‭ ‬עוד‭ ‬משלוחים‭ ‬רבים‭ ‬לעשות‭, ‬היום‭ ‬קצר‭ ‬והמשפחה‭ ‬מרובה׳‭ ‬טענתי‭ ‬לזכותי‭. ‬התירוצים‭ ‬שלי‭ ‬לא‭ ‬התקבלו‭.‬

׳שב‭!‬׳‭ ‬פסקה‭ ‬הרבנית‭. ‬מניסיוני‭ ‬אני‭ ‬יודע‭ ‬שעם‭ ‬רבניות‭ ‬אסור‭ ‬להתווכח‭.‬

ישבתי‭. ‬

מהיכן‭ ‬המגש‭ ‬היפה‭ ‬הזה‭? ‬נורתה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭.‬

התוודיתי‭ ‬תוך‭ ‬גמגום‭, ‬שבשנה‭ ‬שעברה‭, ‬בשכונתנו‭ ‬הקודמת‭, ‬קיבלנו‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬כחלק‭ ‬ממשלוח‭ ‬מנות‭ ‬ממשפחה‭ ‬יקרה‭. ‬היה‭ ‬ניכר‭ ‬שהם‭ ‬קיבלו‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬ממישהו‭ ‬ורק‭ ‬טמנו‭ ‬בו‭ ‬משלוח‭ ‬מנות‭ ‬עבורנו‭.‬

הרבנית‭ ‬ניגשה‭ ‬אל‭ ‬ארון‭ ‬הספרים‭ ‬פשפשה‭ ‬ופשפשה‭ ‬עד‭ ‬שמצאה‭ ‬ספר‭ ‬מצהיב‭ ‬ועב‭ ‬כרס‭. ‬היא‭ ‬דפדפה‭ ‬ביד‭ ‬מיומנת‭ ‬בין‭ ‬הדפים‭ ‬המתארים‭ ‬את‭ ‬קהילות‭ ‬היהודים‭ ‬שנכחדו‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הפולנים‭ ‬הרשעים‭, ‬משתפי‭ ‬הפעולה‭ ‬עם‭ ‬הנאצים‭, ‬בעיר‭ ‬קרקוב‭ ‬ובסביבתה‭.‬

לפתע‭, ‬עצרה‭ ‬הרבנית‭ ‬והראתה‭ ‬לי‭ ‬בספר‭ ‬תמונה‭ ‬של‭ ‬אישה‭ ‬אצילית‭, ‬חגורה‭ ‬בסינר‭ ‬צחור‭, ‬רקום‭ ‬ביד‭ ‬אומן‭, ‬עטורה‭ ‬בכיסוי‭ ‬ראש‭ ‬מסוגנן‭, ‬מכינה‭ ‬את‭ ‬פמוטי‭ ‬הנרות‭ ‬לקראת‭ ‬שבת‭ ‬המלכה‭. ‬במבט‭ ‬שני‭ ‬הבחנתי‭ ‬שהפמוטים‭ ‬ניצבו‭ ‬על‭ ‬מגש‭ ‬כסף‭ ‬מעוטר‭, ‬בדיוק‭ ‬כמו‭ ‬זה‭ ‬שהבאתי‭ ‬כבסיס‭ ‬למשלוח‭ ‬המנות‭. ‬רטט‭ ‬אחזני‭.‬

זה‭ ‬לא‭ ‬מגש‭ ‬מצופה‭ ‬ולא‭ ‬מגש‭ ‬ישן‭. ‬זה‭ ‬כנראה‭ ‬׳מגש‭ ‬הכסף׳‭, ‬אוד‭ ‬מוצל‭ ‬מאש‭, ‬עליו‭ ‬קיבלנו‭ ‬את‭ ‬מדינת‭ ‬היהודים‭.‬

׳לפני‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭ ‬הכנתי‭ ‬משלוח‭ ‬מנות‭ ‬עבור‭ ‬משפחתו‭ ‬של‭ ‬רב‭ ‬חשוב‭ ‬בעיר‭ ‬בה‭ ‬התגוררנו׳‭. ‬כך‭ ‬פתחה‭ ‬הרבנית‭ ‬והחלה‭ ‬לשטוח‭ ‬את‭ ‬סגור‭ ‬ליבה‭.‬

נתתי‭ ‬לבן‭ ‬היקר‭ ‬שלנו‭ ‬לשאת‭ ‬את‭ ‬משלוח‭ ‬המנות‭ ‬על‭ ‬המגש‭ ‬המכובד‭ ‬של‭ ‬סבתי‭, ‬ע״ה‭, ‬והפצרתי‭ ‬בו‭ ‬לא‭ ‬לשכוח‭ ‬להחזיר‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬החשוב‭. ‬שהרי‭ ‬הוא‭ ‬מגש‭ ‬נרות‭ ‬השבת‭ ‬של‭ ‬סבתי‭ ‬ע״ה‭, ‬שילדה‭ ‬את‭ ‬אימי‭ ‬שתחי׳‭, ‬בפולין‭, ‬שם‭ ‬גרה‭ ‬עם‭ ‬סבי‭ ‬היקר‭ ‬עד‭ ‬שנרצחו‭ ‬היא‭ ‬וסבי‭, ‬הי״ד‭, ‬במחנה‭ ‬ההשמדה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הצורר‭ ‬הנאצי‭, ‬העמלקי‭ ‬ועוזריו‭ ‬הפולנים‭.‬

׳מרוב‭ ‬התרגשות‭, ‬הבן‭ ‬שלנו‭ ‬השאיר‭ ‬בטעות‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬אצל‭ ‬משפחת‭ ‬הרב‭. ‬כשגיליתי‭ ‬את‭ ‬הטעות‭, ‬חשתי‭ ‬לבית‭ ‬הרב‭ ‬כדי‭ ‬לבקש‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬היקר‭ ‬לי‭. ‬אבל‭ ‬לצערי‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬כבר‭ ‬מאוחר‭ ‬מדי‭. ‬המגש‭ ‬נמסר‭ ‬כמו‭ ‬רוב‭ ‬משלוחי‭ ‬המנות‭ ‬הממוחזרים‭ ‬לאחת‭ ‬המשפחות‭ ‬היקרות‭ ‬באותה‭ ‬שכונה‭ ‬ואין‭ ‬איש‭ ‬יודע‭ ‬מי‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬ואי‭ ‬זו‭ ‬היא׳‭. ‬׳עברו‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭. ‬בכל‭ ‬שנה‭ ‬אני‭ ‬מתפללת‭ ‬שאולי‭ ‬בזכות‭ ‬מיחזור‭ ‬משלוחי‭ ‬המנות‭ ‬אזכה‭ ‬לראות‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬את‭ ‬המגש‭ ‬הנכסף‭ ‬של‭ ‬סבתי‭.‬

ואם‭ ‬תשאל‭ ‬איך‭ ‬הגיע‭ ‬לידי‭ ‬המגש‭ ‬של‭ ‬סבתי‭? ‬לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭, ‬אימי‭ ‬שתחי׳‭ ‬יצאה‭ ‬למסע‭ ‬שורשים‭ ‬בפולין‭. ‬היא‭ ‬הגיעה‭ ‬במאמץ‭ ‬רב‭ ‬לבית‭ ‬ילדותה‭. ‬הבית‭ ‬אוכלס‭ ‬בגזילה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬איכרים‭ ‬פולנים‭. ‬אימי‭ ‬ירדה‭ ‬בחשאי‭ ‬לחצר‭ ‬האחורית‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬וחפרה‭ ‬גומה‭ ‬ליד‭ ‬העץ‭ ‬הגדול‭. ‬לפתע‭ ‬התגלו‭ ‬לה‭ ‬שוליים‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬פריטים‭, ‬שהוטמנו‭ ‬שם‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬סבי‭, ‬לפני‭ ‬שגורש‭ ‬הוא‭ ‬ורעייתו‭ ‬למחנות‭ ‬המוות‭. ‬בין‭ ‬הפריטים‭ ‬הייתה‭ ‬מגילת‭ ‬אסתר‭ ‬ארוזה‭ ‬בגליל‭ ‬נחושת‭ ‬ו׳מגש‭ ‬הכסף׳‭ ‬המעוטר‭ ‬של‭ ‬נרות‭ ‬השבת׳‭.‬

׳תודות‭ ‬לכם‭ ‬נמצאה‭ ‬האבידה‭ ‬היקרה‭. ‬אתם‭ ‬זכיתם‭ ‬להשיבה‭ ‬לבעליה‭ ‬ולהשיב‭ ‬בכך‭ ‬את‭ ‬נפשי׳‭… ‬כך‭ ‬הודתה‭ ‬לנו‭ ‬הרבנית‭, ‬תוך‭ ‬שהיא‭ ‬מכינה‭ ‬עבורנו‭ ‬משלוח‭ ‬מנות‭ ‬מעוטר‭ ‬בברכה‭ ‬חמה‭ ‬ומיוחדת‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬ופורים‭ ‬שמח‭. ‬שבת‭ ‬שנראה‭ ‬ניסי‭ ‬פורים‭ ‬גלויים‭ ‬ונסתרים‭, ‬שבת‭ ‬של‭ ‬התגלות‭ ‬כוח‭ ‬ה׳‭ ‬בעולם‭, ‬כפי‭ ‬שמתקיים‭, ‬בנסתר‭ ‬ובגלוי‭, ‬בכל‭ ‬י״ד‭ ‬באדר‭ ‬מאז‭ ‬נס‭ ‬הפורים‭ ‬הגדול‭. ‬שבת‭ ‬של‭ ‬המשך‭ ‬ניצחון‭ ‬מוחץ‭ ‬לישראל‭ ‬בכל‭ ‬החזיתות‭. ‬שבת‭ ‬של‭ ‬גאולה‭ ‬וישועה‭ ‬לגיבורי‭ ‬ישראל‭, ‬חוסן‭ ‬למשפחות‭ ‬השכולות‭, ‬מזור‭ ‬לפצועי‭ ‬הקרבות‭ ‬ונס‭ ‬גלוי‭ ‬ומהיר‭ ‬לשחרור‭ ‬כל‭ ‬החטופים‭.‬‭ ‬

לתגובות בעניין ליווי משפחות פצועים
כיתבו ישירות למייל שלי –
manager@pisrael.com

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…