הרב גבי קדוש

מבט אלוקי מול מבט אנושי

הרב גבי קדוש

העלילה בפרשיותינו שהתחילה בחלומו של יוסף עד להמלכתו למשנה למלך מצרים, ירידתם של יעקב אבינו והשבטים למצרים. הפגישה עם האחים, כרוכה במתח רב, למרות שכולנו יודעים את סוף הסיפור… אך כולנו במתח לקראת פגישת יוסף עם אחיו. תגובת יוסף ודברי ההרגעה בזמן ההתוודעות עם אחיו הינה פלאית ואצילית. יוסף מנסה להקטין את המבוכה הגדולה ופונה לאחים שרצו להרגו והתפשרו על מכירתו בקו סלחני ופייסני.
בבת אחת חוטפים האחים את כל האמת הכואבת בפנים. מה חשבו? מן הסתם חששו מנקמת יוסף, חששו כיצד יגיב אביהם, אך לדבר אחד לא ציפו, לדברי ההרגעה המפתיעים של יוסף: 'ועתה אל־תעצבו ואל־יחר בעיניכם כי־מכרתם אתי הנה כי למחיה שלחני א-לקים לִפְנֵיכֶֽם' (בראשית מה, ה). כיצד מהווים דברים אלו דברי הרגעה? אמת ויציב שאלוקים הוא מסבב הסיבות וממצב של מכירה לעבד הפך יוסף למשנה למלך אך עדיין יש אחריות לאחים על פשע המכירה…
משל למה הדבר דומה? לאדם שפגע בחברו ופצע אותו עד זוב דם, אושפז החבר בטיפול נמרץ ולבסוף התחתן עם הרופאה שטיפלה בו בבית החולים… האם החתונה מקטינה את גודל הפשע של החבר? ודאי שלא…
יש כאן לימוד גדול. עולמנו מתנהל בשני אפיקים מקבילים, האפיק האנושי, הקשור למסובב ולסיבה, אך יש את האפיק האלוקי, שהוא קבוע ומוביל. מה ההבדל ביניהם? אם את האפיק הראשוני אנו מייחסים לסדרי הפעולות וההתרחשויות, מדוע בסופו של דבר יוסף נהפך למשנה מלך מצרים? בגלל שחלם חלום וסיפר לאחיו, מתוך כך נגרמה שנאה ונמכר למצרים וחכמתו עמדה לו להתקרב למלכות וכו', אך באפיק האלוקי כל המקרים וההתרחשויות הינם ממש לא משמעותיות כי יש תכנון אלוקי שהקדים רפואה למכת מצרים בכך שיוסף יהיה מלך שם. או כרעיון שביטא הרב קוק זצ"ל: מה שנראה לנו כבני אדם כדיעבד הוא במבט האלוקי לכתחילה.
כל מעשינו בזה העולם תלויים ביחס שאנו מייחסים להם. מבטו של יוסף במפגש עם האחים היה מבט אלוקי וזה לא הזמן להתחשבן עם מעשיהם, אך האחים חששו למבט האנושי כשבעצם הם לא התנהגו כיאות.

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…