טרור

מה עושים עם גל הטרור?

בגבולות ארץ ישראל פנימה מתקיימת מערכה פלסטינית רחבה כנגד הציונות המנסה לקעקע מהיסוד את צדקת דרכו, להשתלט על קרקעות בכל הארץ, ביו”ש, בנגב ובגליל ולפגוע קשות בביטחון האישי של כל אחד ואחת מהיהודים בארץ הזו.

כוחות ביטחון בזירת הפיגוע בבני ברק | צילום: משטרת ישראל

ד״ר שמואל יעקובסון

עם הטרור מדברים בערבית

אי אפשר לנצח טרור. כך אומרים הפרוגרסיבים. טעות. אפשר. 

הטרוריסטים פועלים מסיבות רציונליות. לא בגלל מצוקה. לא בגלל קיפוח. לא בגלל עוני. כשבודקים אמפירית, רואים שיש מחבלים מכל מיני מעמדות חברתיים וכלכליים, כולל אנשים משכילים, אמידים ואף עשירים. רק לאחרונה הסתובבו ברשתות תמונות ביתו של המחבל בבאר שבע, בן למשפחת אבו אלקיעאן, אחת המשפחות העשירות בנגב, שמחזיקה כמות עצומה של עסקים – חברות תשתית, חברות טרייד אין למכוניות, חברות הסעות, חברות הובלה, חברות בניה, ובנוסף – עוסקת בסחר באמל״ח ובסמים מסוכנים. כמעט כל צעיר במשפחה זו, בשנות העשרים לחייו, מחזיק ומפרנס שתיים או שלוש נשים. 

המחבל ה״מסכן״ התגורר בווילה יפה ומרווחת, כשלצד הבית חנה רכב BMW חדיש מסדרה 6, רכב בעלות של מעל חצי מיליון שקלים, שמרבית קוראי המדור לא יזכו לנהוג בו או בשכמותו במהלך כל חייהם גם לאחר 40 שנות עבודה מאומצת. המחבל הזה לא קופח, לא חש מצוקה כלשהי. אם כן – מדוע הגיע לקטול חייהם של ארבעה יהודים?

הצעד הראשון להתמודדות עם הטרור, הוא – להבין את מניעיו. וכאן עלינו להשתחרר מתפיסות מתנשאות ואף גזעניות, מסוג הגזענות שפושה דווקא בשמאל הפרוגרסיבי – הגזענות של הציפיות הנמוכות. המחבל אינו כלב שחייב לנשוך מי שעובר לידו. המחבל הוא אדם כמוך. הוא אדם חכם ורציונליסט. הוא פועל – פשוט משום שמעוניין לחסל את הקיום שלך כאן – אם לרצוח ואם לגרש אותך מכאן. והוא הגיע למסקנה שהטרור זו הדרך הנכונה לשם כך. זה הכול. כפי שנוהג לומר חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳, הטרור אינו מונע מייאוש. זו הנדסת תודעה פרוגרסיבית. האנשים המיואשים והמדוכאים בעולם נמצאים במקומות כמו הודו ואפריקה השחורה. הם אינם עושים טרור. הטרור מונע מתקווה – התקווה לחסל את הקיום שלנו כאן. 

לאחר שנבין את מניעי הטרור, אפשר יהיה לגבש דרך פעולה למיגורו, בכמה מישורים:

המישור הראשון – המחשה למפגעים הפוטנציאליים, שמעשיהם לא יביאו לחיסול קיומי כאן אלא דווקא יחזקו את אחיזתנו בארץ. בעקבות כל פיגוע ישנה הרשות המוניציפלית ממנה יצא המחבל, כשבשטח שיתפנה יש להקים שכונה או יישוב יהודי חדש. כך, מול פני בני המשפחה המורחבת של המחבל, יזדקרו תוצאות מעשיו.

המישר השני – המישור התודעתי. יש להפסיק את הבכי והנהי לאחר כל פיגוע. יש לשדר עמידה בוטחת ולומר, כי הטרור לא יחליש אותנו. אין לשנות את שגרת החיים, כפי שלצערנו נעשה לאחר הפיגועים האחרונים – הפסקת לימודים בערים מסוימות וכו׳.

המישור השלישי – המישור ההרתעתי. כאן, יש צורך להשתחרר מהתפיסה המערבית, המקודמת על ידי הפרוגרסיבים למיניהם, ורואה באדם הפרטי יחידה אוטונומית, שהיא חזות הכול. אדם אינו חי לבד במרחב. אדם חי בתוך קהילה, בתוך ישוב, בתוך עם. אם המפגע הוא אידיאולוג שמוכן לסבול למען המטרה – עליו לדעת, שבמעשיו ימיט סבל על הסובבים אותו והיקרים לו.

תפישה כזו אינה גזענית ואינה פוגעת בזכויות האדם. ההיפך – היא משתלבת היטב במרחב. על פי החוק המסורתי הערבי – ״חאק אל-ערב״, באמצעותו פותרים עד היום סכסוכים בין הערבים לבין עצמם, קיים מושג של בית אב המוגדר במילה ״חמסה״, שמשמעותה – חמש. כל מי שקשור חמישה דורות אחורה, כלומר כל מי שסב סבו הוא אותו אדם – אחראי לכל יתר הצאצאים של אותו בית אב. כך למשל, אם ערבי פוגע בערבי אחר, ניתן לדרוש פיצוי, ואף לנקום, בכל מי שנולד לאותו סב סב. גם אם אינו קשור לאדם שפגע, ואפילו אינו מכיר אותו. האחריות היא קולקטיבית. אחריות זו מביאה להרתעה עמוקה. האדם יודע, כי אם יפעל נגד מאן דהוא, הקרובים לו והסובבים אותו ישאו באחריות. אותם קרובים מרסנים לא פעם גורם עברייני מתוכם, מאותה הסיבה. אחת הסיבות שהפשיעה הפלילית וגם הלאומנית מופנית כלפי היהודים, היא הידיעה, שה״חמסה״ של אותו עבריין או טרוריסט, לא תשלם את המחיר.

עלינו לדבר בלשון המזרח התיכון, ולהטיל סנקציות על אותו בית אב, באופן מדורג. מי שפוגע ביהודים, כולל פגיעה שאינה קטלנית או רק תכנון של פגיעה – הוא עצמו יוצא להורג. זכרו, אנו מחסלים את התקווה. אותו מחבל ייעלם מהעולם ולא תהיה לו תקווה כלשהי להשתחרר באיזו ״עסקה״ מפוקפקת. 

כל משפחתו מקרבה ראשונה – אשתו, ילדיו, אחיו, הוריו – תגורש מהארץ. כל מי ששייך לאותה ה״חמסה״ – יישללו ממנו כל רישיון או הסמכה מטעם המדינה: רישיון עו״ד, רופא, רוקח, קבלן רשום, מהנדס, רו״ח וכו׳. 

כל הצעדים הללו עלולים להישמע לא טוב לאוזניים שהתרגלו לשיח המערבי הפרוגרסיבי, אבל מדובר בדרכי פעולה אפשריות בהחלט. לא מאוד מסובכות. אכן, יידרש ריסון של המערכת המשפטית, תוך הפנמה, שמדובר במלחמה על עצם קיומנו כאן, מלחמה שגם היא בעלת אופי קולקטיבי – בין שני עמים, ואין המדובר בטיפול בעבריינות פלילית. 

כשם השמאל הפרוגרסיבי החדיר לחיינו, במשך עשרות שנים, רעיונות, שנדמו בתחילה הזויים וכיום הפכו לקונצנזוס, עלינו לפתח תשתית רעיונית נגדית, לחזור שוב ושוב על הפתרונות הטובים והנכונים, שיקדמו את אחיזתנו כאן, ועם הזמן הם – יוכלו להפוך ישימים. 

בצלאל סמוטריץ חבר כנסת

חבר כנסת בצלאל סמוטריץ יו"ר הציונות הדתית

תכנית ארבעת הצעדים

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ – יו"ר הציונות הדתית.
הטרור הוא לא גזרת גורל. אתם מכירים כבר את עמדתי – כדי למגר את הטרור צריך לגדוע את התקווה שמניעה אותו. אבל יש גם שורה של צעדים טקטיים שאפשר וצריך לבצע באופן מידי כדי לנצח אותו ולהוציא לאויבים שלנו את החשק להמשיך בו.
לפניכם רשימת הצעדים שהממשלה צריכה לנקוט באופן מידי כדי לנצח את גל הטרור הזה אבל בנט לא מסוגל לבצע בממשלת הדמים שהוא הקים עם תומכי הטרור של התנועה האסלמית ועם השמאל הקיצוני, העייף והמבולבל, של עומר בר לב וחבריו.
חילקתי את הרשימה לארבע קבוצות: הרתעה, ענישה, מניעה, וחקיקה.
הרתעה
הריסה מידית של בתי משפחות מחבלים, ערבים ישראליים ותושבי יו״ש.
שלילת אזרחות והטבות כלכליות ממשפחות המחבלים וגירושם לסוריה, עזה ולבנון. 
מעצר מסיתים במסגדים בערים הערביות והמעורבות וסגירת המסגדים שבהם נערכת הסתה.
תנופת פיתוח התיישבותית ביהודה ושומרון שתבהיר לאויבים שלנו שהטרור לא משיג את מטרתו אלא להיפך.
ענישה
ביטול כל הקלות הרמדאן בעזה וביו״ש והטלת סגר על יו״ש לתקופת זו. החמרת תנאי הכליאה של אסירים ביטחוניים והעמדתם על רף המינימום המתחייב מהאמנות הבינלאומיות שאנחנו חתומים עליהן.
סילוק תומכי טרור וכל מי שיגלה הזדהות כל שהיא עם הטרור ומבצעיו מאוניברסיטאות ומקומות עבודה.
שלילת אזרחות והטבות כלכליות ממחבלים ישראלים שנשארו בחיים.
מניעה
מאבק בתשלום המשכורות שהרשות הפלשתינית משלמת למשפחות המחבלים באמצעות קיזוז כספי הטרור של הרש״פ, הקפאת כספים וסנקציות על הרש״פ ובכיריה ככל שלא יעשו זאת.
ניטור הרשתות החברתיות ומעצר מסיתים ותומכי טרור. במידת הצורך במעצרים מנהליים ארוכים.
הפסקת ההסתה במערכת החינוך הערבית בישראל. איסור על הכשרת מורים אזרחי ישראל במוסדות אקדמיים ברשות הפלשתינית, מעקב הדוק על ספרי ותכני הלימוד ופיטורי מורים תומכי טרור.
מעצרי מנע מנהליים של גורמים מועדים לטרור.
תגבור כוחות צה״ל, גיוס מאסיבי של פלוגות מילואים למג״ב והקמת כוח משמר לאומי.
מאבק חסר פשרות בתופעת השוהים הבלתי חוקיים.
שינוי קריטריונים להרחבת מעגל הזכאים לנשיאת נשק אזרחי. כלל בוגרי הצבא רובאי 03 בכל הארץ, תלמידי ישיבות הסדר בשל״ת, ועוד.
הוצאת תומכי הטרור של התנועה האסלאמית מהממשלה והוצאת הרוח שנושבת במפרשי התקווה הערבית הלאומית כתוצאה משליטתה של התנועה האסלמית בממשלה.
חקיקה
חקיקת חירום למאבק בטרור כהוראה שעה שתאפשר את כל הצעדים הנדרשים האמורים לעיל, וחיסונה של החקיקה מפני התערבות בג״ץ.
עונשי מינימום של עשר שנים על החזקת נשק בלתי חוקי. כפל ענישה במקרה של שימוש בנשק.
עונשי מינימום של שלושים שנה על חברות בארגון טרור.
כללו של דבר: אנחנו במלחמה מול אויב אכזר שחי בתוכנו. אי אפשר לנצח במלחמה הזו בפינצטה ובכלים הרגילים של המשפט הפלילי וגם לא תחת מגבלות של נאורות מזוייפת שמרחמת על אכזרים ומתאכזרת לרחמנים.
יש אולי מיעוט בחברה הערבית בישראל שלוקח נשק ומבצע פעולות טרור אקטיביות, אבל יש מעטפת הולכת ומתרחבת של תמיכה, הזדהות ועידוד עם הטרור נגד יהודים ומדינת ישראל, ואת זה צריך למגר ביד קשה ובגדיעת התקווה של הערבים להביס אותנו חלילה, לא באמצעות הטרור ולא תוך שימוש מתוחכם בכלים שהדמוקרטיה מאפשרת להם.
אני לא חושב שמישהו יכול להבטיח 100% הצלחה במאבק בטרור, אבל לא יכולה להיות מחלוקת על כך שהצעדים האלה יצמצמו אותו בעזרת השם במידה דרמטית.
כרגע נראה שהממשלה לא נמצאת בכיוון בכלל והיא נכנעת לעבאס ולחולשות השמאל הקיצוני בתוכה שמתקומם אפילו נגד השימוש במושג "טרור ערבי". אבל ככל שהממשלה תתעשת ותנקוט בצעדים הנדרשים, כאופוזיציה אחראית נתמוך בחקיקה הזו בכנסת ונעניק לה את הגיבוי הדרוש.

אמיר אביבי תא"ל במיל', מייסד ומנכ"ל תנועת "הביטחוניסטים"

אמיר אביבי, תא"ל במיל', מייסד ומנכ"ל תנועת "הביטחוניסטים"

סד"כ שם המשחק

בשבועות האחרונים אנו עדים לתחילתו של גל פיגועים המשלב מחבלים ערבים-ישראלים עם פלסטינים ביו”ש. חלק מהמחבלים שאבו השראה ככל הנראה מדאע”ש בעוד אחרים הם בעלי שיוך ארגוני פלסטיני כגון הג’יהאד האסלאמי. אירועים קשים אלו בהם נרצחו בדם קר 11 בני אדם בבאר שבע, חדרה ובני ברק עוררו במידה רבה את הפוסט טראומה בו נמצא הציבור הישראלי-יהודי מאז מבצע “שומר חומות”, תקופה בה חווינו פרעות של ערבים שלא נראו כמותן מאז שנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת.
מאז הפיגועים סיכלה מערכת הביטחון כ-15 ניסיונות פיגועים נוספים, מאות נעצרו והועלתה כוננות בכל הגזרות ובכלל זה בגבול מצרים. במסגרת ביקורו של ראש הממשלה באוגדת יהודה ושומרון ציין ראש הממשלה כי האירועים הם קריאת השכמה. כאן המקום לומר שקריאת ההשכמה הייתה ב”שומר החומות”. היה מצופה בעקבות אירוע חמור זה כי הפוליטיקאים שלנו ובייחוד אלו המגדירים את עצמם כציוניים ולאומיים יפנימו את גודל השעה, ישימו מחלוקות פוליטיות קטנוניות בצד ויקימו ממשלה ציונית רחבה שתוכל לעמוד מול האתגרים העצומים שלפתחנו.
ממשלת ישראל נדרשת להפנים כי אנו בעיצומה של מערכה רחבה המתפתחת כאשר סביב גבולותינו איראן מציבה איום של מאות אלפי רקטות, טילים, כלי טיס בלתי מאוישים ומיליציות, בעודה חותרת בהתמדה ליכולת צבאית גרעינית. חתימה על הסכם הגרעין תשחרר מאות מיליארדי דולרים שישמשו להתעצמות אקספונצציאלית של היכולות סביבנו ובסבירות גבוהה ידרדרו אותנו למלחמה. מול סכנה בעלת פוטנציאל קיומי זו מדינת ישראל אינה מקיימת מערכה מדינית כנדרש לבלימת המהלך.
בגבולות ארץ ישראל פנימה מתקיימת מערכה פלסטינית רחבה כנגד הציונות המנסה לקעקע מהיסוד את צדקת דרכו, להשתלט על קרקעות בכל הארץ, ביו”ש, בנגב ובגליל ולפגוע קשות בביטחון האישי של כל אחד ואחת מהיהודים בארץ הזו. אל מול אתגר אדיר זה נדרשת מערכת נגד הכוללת מספר מרכיבים:
בניית משמר לאומי הכפוף למשטרת ישראל והכולל כ-100,000משרתים מתוך המאגר הענק של אנשי המילואים הלא משרתים שיש היום. זאת במטרה להגן בחירום על כל היישובים והצירים בארץ אל מול תרחיש של התקוממות.
נדרשת הגדלה משמעותית את מג”ב ולבנות חטיבות נוספות לעיבוי הפעילות בנגב ובגליל ובערים המעורבות.
נדרש לשפר את היכולות החקירתיות ולסגור מעגל בצורה שתאפשר כתבי אישום.
נדרש להגדיל את סדר הכוחות ביהודה ושומרון ולחזק את הפעילות המודיעינית-התקפית.
במערכה על הקרקע נדרשת תגובה ציונית מקיפה הכוללת העלאת יישובים חדשים, בניית חוות ובלימה אגרסיבית וחד משמעית של ההשתלטות הבלתי חוקית על קרקעות בכל רחבי הארץ.
לצד כל אלו נדרשת השקעה בצבא היבשה ובכשירות שלו למלחמה כוללת שבוא תבוא אם נצטרך לתקוף באיראן או האיראנים ירגישו מוכנים מספיק לתקוף אותנו.
כל הצרכים הללו דורשים שינוי יסודי של סדר העדיפויות הלאומי בהיבט התקציבי ובהיבט הנכונות להתחכך עם המציאות ולהגיב בצורה יוזמת. תפיסת ההכלה מיצתה את עצמה. אם לא נתעשת נפגוש בעתיד מציאות ביטחונית גרועה בהרבה. צריך להפנים שאנחנו במערכה רחבה ויש לפתוח במערכת נגד נחושה שתבטיח את עתיד ילדינו.
בעת הזאת צריך להתאחד. יש רק תרופה אחת לכל האתגרים הללו ושמה ציונות. אתוס לאומי ופעולה לקידום הביטחון הלאומי של ישראל.

עוד במדור זה

הציונות החשמונאית לאן

הציונות החשמונאית לאן

כשהפוליטיקה היא עניין לחילונים

הכל‭ ‬היה‭ ‬מושלם‭. ‬בנינו‭ ‬את‭ ‬המקדש‭. ‬הקרבנו‭ ‬קרבנות‭. ‬הנחנו‭ ‬תפילין‭, ‬נטלנו‭ ‬לולב‭ ‬ואכלנו‭ ‬מצה‭ ‬ואף‭ ‬גוי‭ ‬לא‭ ‬הפריע‭ ‬לנו‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭. ‬בהתחלה‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬פרס‭ ‬ואח״כ‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬יון‭.‬

הפרסים‭ ‬והיוונים‭ ‬שלטו‭ ‬בארץ‭. ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬לתורה‭ ‬ולפוליטיקה‭? ‬אנחנו‭ ‬אנשי‭ ‬תורה‭ ‬ולא‭ ‬אנשי‭ ‬פוליטיקה‭.‬

מתברר‭ ‬שזה‭ ‬לא‭ ‬הולך‭ ‬ככה‭. ‬כשאנחנו‭ ‬משלימים‭ ‬עם‭ ‬העובדה‭ ‬שהם‭ ‬שולטים‭ ‬בארצנו‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יגמר‭ ‬שם‭. ‬הם‭ ‬נכנסים‭ ‬למקדש‭, ‬ופושטים‭ ‬ידם‭ ‬בממונם‭ ‬ובבנותיהם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭.‬

עניינה‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הטהרה‭. ‬יש‭ ‬טהור‭ ‬ויש‭ ‬טמא‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מוחש‭. ‬מכל‭ ‬בחינה‭ ‬פיזית‭ ‬וכימית‭ ‬הטהור‭ ‬והטמא‭ ‬שוים‭ ‬לגמרי‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬גם‭ ‬לא‭ ‬בהכרח‭ ‬תלוי‭ ‬במעשים‭ ‬טובים‭ ‬או‭ ‬רעים‭. ‬יש‭ ‬בעולם‭ ‬טהרה‭. ‬המנורה‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭. ‬השמן‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭. ‬המקדש‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭, ‬בנות‭ ‬ישראל‭ ‬צריכות‭ ‬להשאר‭ ‬בטהרתן‭, ‬וארץ‭ ‬ישראל‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭ ‬תחת‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭. ‬גוי‭ ‬זה‭ ‬טמא‭. ‬כשלא‭ ‬מבינים‭ ‬מהי‭ ‬טהרה‭ ‬‮–‬‭ ‬הכל‭ ‬נופל‭.‬

על‭ ‬זה‭ ‬אנחנו‭ ‬חוגגים‭ ‬את‭ ‬חג‭ ‬החנוכה‭.‬

ההבנה‭ ‬שהתורה‭ ‬והטהרה‭ ‬נוגעות‭ ‬לכל‭ ‬תחום‭ ‬בחיים‭. ‬שהלכות‭ ‬מלכים‭ ‬הן‭ ‬חלק‭ ‬מההלכה‭. ‬וגם‭ ‬מלחמותיהם‭.‬

‮*** ‬

חלק‭ ‬מהתורה‭ ‬הוא‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭. ‬רצוי‭ ‬שגם‭ ‬יהיה‭ ‬צדיק‭ ‬וטוב‭, ‬אבל‭ ‬אלה‭ ‬שני‭ ‬דברים‭ ‬שונים‭ ‬לגמרי‭. ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬צדיק‭ ‬וטמא‭ ‬או‭ ‬רשע‭ ‬וטהור‭. ‬הטהרה‭ ‬לא‭ ‬מוחשית‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬קיימת‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬מאד‭ ‬רלוונטי‭ ‬לימינו‭. ‬להבנה‭ ‬מה‭ ‬אנחנו‭ ‬עושים‭ ‬פה‭ ‬היום‭, ‬ומה‭ ‬המשימה‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭.‬

אפשר‭ ‬להגדיר‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬בשתי‭ ‬דרכים‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שמקומו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬אין‭ ‬מקומו‭ ‬בגולה‭ ‬ואי‭ ‬אפשר‭ ‬לו‭ ‬להיות‭ ‬בגולה‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

לכאורה‭ ‬שני‭ ‬הנוסחים‭ ‬אומרים‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭. ‬למעשה‭, ‬תהום‭ ‬פעורה‭ ‬ביניהם‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬זאת‭ ‬ארצנו‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬נרדפים‭ ‬ואומללים‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬הציונות‭ ‬היא‭ ‬לכתחילה‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬היא‭ ‬בדיעבד‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬רוצים‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬ברירה‭.‬

וכפי‭ ‬שכבר‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬מישהו‭ ‬חכם‭ ‬שהכרתי‭: ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬ה׳‭, ‬ויש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬האנטישם‭.‬

במידה‭ ‬רבה‭, ‬זוהי‭ ‬המחלוקת‭ ‬שקורעת‭ ‬את‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬מאז‭ ‬הקמתה‭. ‬ואולי‭ ‬אף‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭, ‬מאז‭ ‬הקמת‭ ‬התנועה‭ ‬הציונית‭. ‬

לא עדה אלא דעה

כנראה‭ ‬שההתחמקות‭ ‬הדיפלומטית‭ ‬האגבית‭ ‬שזכתה‭ ‬להכי‭ ‬הרבה‭ ‬ניתוחים‭ ‬פילוסופיים‭, ‬היא‭ ‬הבדיחה‭ ‬האגבית‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭, ‬שנשאל‭ ‬על‭ ‬מפלגתו‭ ‬המפד‭"‬ל‭ ‬המנוחה‭, ‬האם‭ ‬היא‭ ‬יותר‭ ‬דתית‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬ציונית‭. ‬בורג‭, ‬שלא‭ ‬רצה‭ ‬לענות‭, ‬זרק‭ ‬כדרכו‭ ‬את‭ ‬הבדיחה‭ ‬על‭ ‬שאנחנו‭ ‬המקף‭, ‬והלך‭ ‬לדרכו‭. ‬אבל‭ ‬מאז‭ ‬נכתבו‭ ‬המון‭ ‬מאמרים‭ ‬פילוסופיים‭ ‬על‭ ‬השאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭. ‬כמובן‭ ‬שכל‭ ‬כותב‭ ‬מאמר‭ ‬שעוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭, ‬לא‭ ‬עוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬חשב‭ ‬בורג‭ ‬אלא‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭.‬

נניח‭ ‬אפוא‭ ‬ליוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭ ‬לנוח‭ ‬על‭ ‬משכבו‭ ‬בשלום‭, ‬ותנוח‭ ‬בשלום‭ ‬על‭ ‬משכבה‭ ‬גם‭ ‬מפלגתו‭ ‬המנוחה‭. ‬ונעסוק‭ ‬ברוח‭ ‬הנושבת‭ ‬ממאמרי‭ ‬המקף‭ ‬למיניהם‭.‬

מכל‭ ‬מאמרי‭ ‬המקף‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬מרובם‭, ‬עולה‭ ‬ההנחה‭ ‬שהציונות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬לקבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬כנ‭"‬ל‭, ‬והמקף‭ ‬המחבר‭ ‬הוא‭ ‬שם‭ ‬לקבוצה‭ ‬אתנית‭ ‬סוציולוגית‭ ‬אנתרופולוגית‭ ‬שלישית‭, ‬שמבקשת‭ ‬לחסות‭ ‬בצל‭ ‬כנפיהן‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬הקבוצות‭ ‬הראשונות‭, ‬ובדרך‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭ (‬לפי‭ ‬השקפת‭ ‬עולמם‭ ‬של‭ ‬הכותבים‭, ‬איש‭ ‬איש‭ ‬כטעמו‭) ‬‮–‬‭ ‬לחבר‭ ‬בין‭ ‬הקבוצות‭.‬

וכאן‭ ‬יש‭ ‬טעות‭ ‬גדולה‭. ‬גם‭ ‬הציונות‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭, ‬וודאי‭ ‬שהציונות‭ ‬הדתית‭. ‬הם‭ ‬לא‭ ‬שם‭ ‬של‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭. ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬שמות‭ ‬של‭ ‬תפישת‭ ‬עולם‭, ‬של‭ ‬אידאולוגיה‭, ‬של‭ ‬רעיון‭.‬

הציונות‭ ‬הוא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לשוב‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולחיות‭ ‬בה‭ ‬כעם‭ ‬עצמאי‭ ‬בארצו‭. ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬וכיון‭ ‬שהוא‭ ‬ברא‭ ‬אותנו‭ ‬ואת‭ ‬העולם‭ ‬‮–‬‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭ ‬צוה‭. ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬תורה‭, ‬שאחד‭ ‬הדברים‭ ‬המרכזיים‭ ‬הכתובים‭ ‬בה‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לחיות‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כעם‭ ‬בארצו‭, ‬ולכן‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭.‬

כמובן‭ ‬שיהיו‭ ‬אנשים‭ ‬שינסחו‭ ‬את‭ ‬הרעיונות‭ ‬האלה‭ ‬אחרת‭. ‬אבל‭ ‬העניין‭ ‬הוא‭ ‬ברור‭: ‬אין‭ ‬כאן‭ ‬אנחנו‭ ‬נגד‭ ‬ההם‭ ‬וההם‭ ‬בעד‭ ‬אנחנו‭. ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬דיון‭ ‬אידאולוגי‭.‬

הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬עדה‭, ‬היא‭ ‬דעה‭.‬

והיא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬מפלגה‭ ‬שבאה‭ ‬לחסות‭ ‬בצלם‭ ‬של‭ ‬אחרים‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

ההגדרה‭ ‬הזאת‭ ‬מחייבת‭ ‬כמה‭ ‬מסקנות‭. ‬ראשית‭: ‬ההכרה‭ ‬בכך‭ ‬שאלמלא‭ ‬היינו‭ ‬מאמינים‭ ‬בה‭' ‬ובתורתו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬לחפש‭ ‬כאן‭, ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬להקים‭ ‬כאן‭ ‬מדינה‭ ‬ולא‭ ‬להתגייס‭ ‬לצבא‭. ‬לא‭ ‬כאן‭ ‬ולא‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭.‬

יש‭ ‬כאלה‭ ‬שלא‭ ‬יאהבו‭ ‬את‭ ‬ההגדרה‭ ‬הזאת‭, ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬ישליכו‭ ‬את‭ ‬המקף‭, ‬ויאמרו‭: ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬ציונים‭ ‬דתיים‭, ‬אנחנו‭ ‬ציונים‭, ‬וחוץ‭ ‬מזה‭ ‬אנחנו‭ ‬גם‭ ‬דתיים‭. ‬יש‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לדון‭ ‬בעניין‭. ‬אבל‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לא‭ ‬מדובר‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬ציבור‭, ‬לא‭ ‬על‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬רעיון‭ ‬מופשט‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

אחד‭ ‬הדברים‭ ‬המעודדים‭ ‬בעניין‭, ‬הוא‭ ‬שלאחרונה‭ ‬גם‭ ‬חילונים‭ ‬גמורים‭ ‬המבקשים‭ ‬בד‭"‬כ‭ ‬לטעון‭ ‬שאין‭ ‬קשר‭ ‬בין‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬להלכה‭, ‬כמו‭ ‬אביגדור‭ ‬ליברמן‭, ‬יאיר‭ ‬לפיד‭, ‬וחבריהם‭, ‬מזכירים‭ ‬בדיוני‭ ‬הכנסת‭ ‬שהתורה‭ ‬מחייבת‭ ‬להלחם‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולהתגייס‭ ‬למלחמה‭. ‬גם‭ ‬הם‭ ‬מתחילים‭ ‬להודות‭ ‬שהציונות‭ ‬מקורה‭ ‬בתורה‭. ‬המקף‭ ‬בהתגלמותו‭. ‬

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

01‭ ‬

נרות‭ ‬החנוכה‭ ‬מלאי‭ ‬השמן‭ ‬שמרצדים‭ ‬בחושך‭, ‬מזכירים‭ ‬כמה‭ ‬אור‭, ‬קטן‭ ‬ככל‭ ‬שיהיה‭, ‬הוא‭ ‬משמעותי‭ ‬כל‭ ‬כך‭.‬

‭ ‬זהו‭ ‬החג‭ ‬האהוב‭ ‬עליי‭. ‬הסיבה‭ ‬לאהבה‭ ‬היא‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שהחג‭ ‬הזה‭ ‬מייצג‭: ‬הימים‭ ‬האלה‭ ‬מזכירים‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬שבבטחון‭ ‬באלוקי‭ ‬ישראל‭, ‬ואת‭ ‬הכוח‭ ‬שטמון‭ ‬במעשים‭ ‬שלנו‭ ‬עצמנו‭. ‬הכי‭ ‬כיף‭ ‬כשאלוקים‭ ‬עושה‭ ‬בשבילנו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העבודה‭ ‬ומביא‭ ‬לנו‭ ‬חג‭ ‬שמח‭ ‬מן‭ ‬המוכן‭, ‬אבל‭ ‬כשמחפשים‭ ‬ממה‭ ‬לשאוב‭ ‬כוחות‭, ‬חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭. ‬המכבים‭, ‬שקמו‭ ‬ולא‭ ‬הסכימו‭ ‬להבליג‭ ‬עוד‭ ‬על‭ ‬רמיסת‭ ‬היהדות‭. ‬התכוננו‭, ‬התארגנו‭ ‬ויצאו‭ ‬למלחמה‭ ‬ארוכה‭, ‬מייגעת‭ ‬ומלאה‭ ‬בנופלים‭. ‬ילד‭ ‬אחרי‭ ‬ילד‭ ‬במשפחת‭ ‬המכבים‭ ‬נפל‭ ‬במלחמות‭ ‬החשמונאים‭ ‬ביוונים‭, ‬אבל‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬התייאשו‭, ‬זכרו‭ ‬למה‭ ‬הם‭ ‬נלחמים‭ ‬ובגבורה‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬נצחו‭. ‬והם‭ ‬ניצחו‭ ‬כי‭ ‬אלוקי‭ ‬ישראל‭ ‬נלחם‭ ‬איתם‭.‬

ועם‭ ‬כל‭ ‬הניסיות‭ ‬שבגאולה‭ ‬הזאת‭, ‬יש‭ ‬בה‭ ‬גם‭ ‬מסירות‭ ‬נפש‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬אנחנו‭ ‬פה‭, ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬מדברים‭ ‬עברית‭ ‬ומדליקים‭ ‬נרות‭ ‬חנוכה‭ ‬לזכר‭ ‬הנס‭, ‬וזוכרים‭ ‬שבית‭ ‬המקדש‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬נבנה‭.‬

02‭ ‬

ולמרות‭ ‬שחג‭ ‬החנוכה‭ ‬אהוב‭ ‬עליי‭, ‬ולמרות‭ ‬הגאולה‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬פעיל‭ ‬בה‭, ‬ואין‭ ‬כמו‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬שביקש‭: ‬‮"‬אֶרְדּוֹף‭ ‬אוֹיְבַי‭ ‬וְאַשִּׂיגֵם‭ ‬וְלֹא‭ ‬אָשׁוּב‭ ‬עַד‭ ‬כַּלּוֹתָם‮"‬‭, ‬אחרי‭ ‬המלחמה‭ ‬הארוכה‭ ‬הזאת‭, ‬נראה‭ ‬לי‭ ‬שאנחנו‭ ‬יכולים‭ ‬לבקש‭ ‬להידמות‭ ‬לחזקיהו‭ ‬המלך‭ ‬שאמר‭: ‬‮"‬אֲנִי‭ ‬אֵין‭ ‬בִּי‭ ‬כֹּחַ‭ ‬לֹא‭ ‬לַהֲרֹג‭ ‬וְלֹא‭ ‬לִרְדֹּף‭ ‬וְלֹא‭ ‬לוֹמַר‭ ‬שִׁירָה‭,‬אֶלָּא‭ ‬אֲנִי‭ ‬יָשֵׁן‭ ‬בְּמִטָּתִי‭ ‬וְאַתָּה‭ ‬עוֹשֶׂה‮"‬‭. ‬לא‭ ‬יזיקו‭ ‬לנו‭ ‬קצת‭ ‬ענני‭ ‬כבוד‭ ‬ועמוד‭ ‬אש‭ ‬וקצת‭ ‬שנים‭ ‬פשוטות‭ ‬ורגילות‭, ‬נשתדל‭ ‬מאוד‭ ‬לזכור‭ ‬לומר‭ ‬בסוף‭ ‬שירה‭. ‬

בינו בוערים בעם

בינו בוערים בעם

01‭ ‬

מפלגת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭  ‬עסוקה‭ ‬בדיונים‭ ‬אינטנסיביים‭ ‬במאמץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬אך‭ ‬בשעה‭ ‬שנציגינו‭ ‬בכנסת‭ ‬עמלים‭ ‬שעות‭ ‬רבות‭ ‬על‭ ‬החוק‭, ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שפנוי‭ ‬להמציא‭ ‬סיסמאות‭ ‬על‭ ‬מהו‭ ‬יהודי‭. ‬כלומר‭: ‬לא‭ ‬חלילה‭ ‬על‭ ‬החוק‭ ‬המבהיר‭ ‬מיהו‭ ‬יהודי‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬המצאת‭ ‬הגדרות‭ ‬חדשות‭ ‬לאידאולוגיה‭ ‬היהודית‭. (‬בלי‭ ‬לטרוח‭ ‬ללמוד‭ ‬יותר‭ ‬מדי‭ ‬את‭ ‬המקורות‭ ‬העוסקים‭ ‬בכך‭). ‬וכך‭ ‬מומחים‭ ‬מטעם‭ ‬עצמם‭ ‬ליהדות‭ ‬מסבירים‭ ‬ש"זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‮"‬‭. ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬שדוד‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬מבין‭ ‬השמות‭ ‬הנפוצים‭ ‬ביותר‭, ‬אנשים‭, ‬שכנראה‭ ‬לא‭ ‬פתחו‭ ‬תנ"ך‭ ‬מעולם‭ ‬מחשש‭ ‬הדתה‭, ‬מגדירים‭ ‬הגדרות‭ ‬שלפיהן‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יהודי‭. ‬עובדה‭,‬‭ ‬הוא‭ ‬הרג‭ ‬את‭ ‬אויבי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בצורה‭ ‬אכזרית‭, ‬וכידוע‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‭. ‬חבל‭ ‬שיש‭ ‬מי‭ ‬שמבלבל‭ ‬בין‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬ליש"ו‭ ‬ובין‭ ‬יהדות‭ ‬לנצרות‭, ‬אבל‭ ‬ביהדות‭ ‬בהחלט‭ ‬הורגים‭ ‬אויבים‭. ‬

02‭ ‬

עוד‭ ‬טען‭ ‬מי‭ ‬שטען‭  ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬להוציא‭ ‬להורג‭ ‬מחבלים‭, ‬צריך‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬בשקט‭ ‬ובדממה‭. ‬על‭ ‬קצות‭ ‬האצבעות‭. ‬גם‭ ‬זאת‭ ‬קונספציה‭ ‬שהיה‭ ‬צריך‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬למסמס‭: ‬כדי‭ ‬ליצור‭ ‬הרתעה‭, ‬כדי‭ ‬שמחבל‭ ‬ידע‭ ‬מה‭ ‬מחיר‭ ‬נסיונות‭ ‬הרצח‭ ‬שלו‭, ‬כדי‭ ‬שחמאס‭ ‬ידעו‭ ‬שלחטוף‭ ‬יהודי‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬את‭ ‬חבריהם‭ ‬הרוצחים‭ ‬מהכלא‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬יעיל‭ – ‬צריך‭ ‬לספר‭ ‬בקול‭ ‬גדול‭, ‬ולהזכיר‭ ‬למי‭ ‬שלא‭ ‬התרכז‭ ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭ ‬והשנייה‭, ‬ולעדכן‭ ‬את‭ ‬כולם‭ ‬בבשורה‭ ‬שמי‭ ‬שרוצח‭ ‬יהודי‭ – ‬דמו‭ ‬בראשו‭, ‬לא‭ ‬כמטאפורה‭, ‬אלא‭ ‬באמת‭.‬

03‭ ‬

מספרים‭  ‬על‭ ‬צדיק‭ ‬שביקש‭ ‬לברר‭ ‬מי‭ ‬יקבל‭ ‬מקום‭ ‬לצידו‭ ‬בגן‭ ‬עדן‭, ‬ונודע‭ ‬לו‭ ‬שהוא‭ ‬ישהה‭ ‬במחיצתו‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬פשוט‭. ‬הלך‭ ‬אותו‭ ‬צדיק‭ ‬לביתו‭ ‬של‭ ‬היהודי‭, ‬כדי‭ ‬להכיר‭ ‬את‭ ‬שכנו‭ ‬לעתיד‭ ‬ולברר‭ ‬מדוע‭ ‬זכה‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭. ‬התברר‭ ‬לצדיק‭ ‬שאותו‭ ‬יהודי‭ ‬כל‭ ‬היום‭ ‬אוכל‭ ‬ואוכל‭ ‬ואוכל‭, ‬יהודי‭ ‬גדול‭ ‬ממדים‭. ‬הצדיק‭ ‬התפלא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיהודי‭ ‬שאינו‭ ‬עושה‭ ‬דבר‭ ‬מלבד‭ ‬לאכול‭ ‬יזכה‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭ ‬של‭ ‬צדיק‭. ‬לכן‭ ‬הוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬היהודי‭ ‬למה‭ ‬הוא‭ ‬אוכל‭ ‬כל‭ ‬היום‭. ‬היהודי‭ ‬השיב‭ ‬שבילדותו‭ ‬היה‭ ‬עד‭ ‬לרציחתו‭ ‬של‭ ‬אביו‭. ‬הקוזקים‭ ‬דרשו‭ ‬מאביו‭ ‬לעבוד‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬אביו‭ ‬סרב‭ ‬והקוזקים‭ ‬שרפו‭ ‬אותו‭. ‬האב‭ ‬היה‭ ‬רזה‭ ‬וקטן‭ ‬ולקוזקים‭ ‬הספיקה‭ ‬מדורה‭ ‬קטנה‭. ‬מאז‭ ‬הבטיח‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬לעצמו‭ ‬שהוא‭ ‬יהיה‭ ‬יהודי‭ ‬גדול‭, ‬כדי‭ ‬שאם‭ ‬הקוזקים‭ ‬ישרפו‭ ‬אותו‭, ‬הוא‭ ‬יבער‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭, ‬וכולם‭ ‬יראו‭ ‬שיהודי‭ ‬לא‭ ‬נשרף‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

04‭ ‬

אלה‭ ‬האגדות‭ ‬שסיפרנו‭ ‬בגלות‭. ‬בגלות‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬אלא‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬נפשנו‭. ‬אבל‭ ‬היום‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מדינה‭ ‬ריבונית‭, ‬ושוב‭ ‬לא‭ ‬תהיה‭ ‬תפארתנו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שאנחנו‭ ‬מוכנים‭ ‬לבעור‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭. ‬במקום‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭ ‬להריגה‭, ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬חיי‭ ‬רוצחנו‭ ‬ואויבנו‭ ‬לשמיים‭. ‬צריך‭ ‬שידעו‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭: ‬הדם‭ ‬שלנו‭ ‬יקר‭. ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬נרצח‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

05‭ ‬

אבל‭ ‬בניגוד‭ ‬לכל‭ ‬מיני‭ ‬מספרי‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬יהדות‭ ‬גלותית‭ ‬כנועה‭. ‬רוב‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬שמחים‭ ‬היום‭ ‬על‭ ‬הבעת‭ ‬חוזק‭ ‬מול‭ ‬האויבים‭, ‬על‭ ‬הנחישות‭, ‬על‭ ‬אמירת‭ ‬האמת‭ ‬בקול‭ ‬ובלי‭ ‬חשש‭, ‬ועל‭ ‬הבעת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭. ‬אז‭ ‬עכשיו‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭ ‬עובדת‭ ‬במרץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬החוק‭ ‬גם‭ ‬בקריאה‭ ‬שנייה‭ ‬ושלישית‭ ‬ולהכניס‭ ‬אותו‭ ‬לספר‭ ‬החוקים‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬תתפללו‭ ‬להצלחה‭, ‬וחג‭ ‬חנוכה‭ ‬שמח‭ . ‬

דעה מקצועית אובייקטיבית

דעה מקצועית אובייקטיבית

כשהגיע‭ ‬הדרבי‭ ‬הגדול‭ ‬שכולם‭ ‬ציפו‭ ‬לו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שופט‭. ‬אבל‭…
מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

01‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬פגש‭ ‬אותי‭ ‬איש‭ ‬צעיר‭, ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הפוליטית‭,…
כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…