הרב גבי קדוש

מנהיג אמת: 'מי אנוכי'?

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

לע"נ מו"ר הרב אלישע וישליצקי זצ"ל

המתבונן בפרשת השבוע בהתנהגותו של המנהיג הראשון של בני ישראל, משה רבנו, מתמלא רוממות ואפילו תמימות (שלא לומר געגועים וקנאה), כיצד נבחר משה למנהיג? אלוקים רואה את דאגתו של משה לזולת, ואפילו לחלשים שבצאן, ומחליט שהוא המנהיג האמיתי הראוי להנהיג את עם ישראל. ובכל זאת כאשר אלוקים מבקש ממנו למלא את תפקיד המנהיג מסרב משה רבנו, הוא מרגיש שאינו מתאים ואינו ראוי ומבקש ומתחנן מאלוקים: אנא מנה את מי שאתה רגיל לשלוח, את אהרן אחי, הוא ראוי יותר להיות מנהיג (רש"י).
מה ההבדל בין מנהיג שרוצה להיות מנהיג לבין מנהיג שרוצים שיהיה מנהיג? יסוד השינוי הוא כיצד המנהיג רואה את תפקידו\שליחותו, האם מדובר בשאיפה של מימוש עצמי, של רצון אישי להיות מנהיג, סוג של עליונות? או להיות מנהיג פירושו להיות שליח, למלא תפקיד לטובת הציבור, או כמו שהרב קוק זצ"ל היה חותם את מכתביו: "עבד לעם קודש בארץ הקודש". כאשר המנהיג מרגיש שליח של העם, שליח נאמן להנהגה האלוקית שמינתה אותו למנהיג, הוא מתמלא חששות ויראה שמא ימעול בתפקידו, שמא לא ימלא אותו כראוי, שהרי מדובר כאן בשליחות אלוקית. ולכן ינסה המנהיג בגלל ענוותנותו להתחמק מהתפקיד. אך כאשר מדובר בנגיעה אישית אז מה לא יעשה האדם בשביל להגיע להנהגה, יחפור בורות עמוקים לחברו במקום לבנות לעצמו הר…
בפרשתנו מופיע משה רבנו. בפעם הראשונה כתוב "ויגדל הילד ותביאהו לבת פרעה…" ובפעם השנייה "ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם". מבאר הרב אלישע וישליצקי זצ"ל: "..'ויגדל משה' – לא רק כמפרש שלב בהתפחותו האישית, אלא כמבטא את איכותו של האיש מבחינת שייכותו לציבור אחיו ואומתו. זוהי איפוא התגדלותו האמיתית".
מחבר הרב אלישע את ההתגלות האלוקית למשה להתגדלותו: "התגלות אלוקית מופיעה אל האדם אם הוא פתוח כראוי לרצון האלוקי, בעצם נכונותו של משה רבינו להשתתף בצער בניו של מקום ובסבל האומה שדרכה מתגלית השכינה – בנכונות זאת גילה משה רבינו את פתיחותו לרצון ה' – וכתוצאה טבעית זכה ליתר גילוי ולהופעה נוספת של השכינה אליו". (מתוך ספר 'ואוהביו כצאת השמש בגבורתו' עמ' 40-42).
לא לחינם בהודעות הטלפוניות לקראת שבת שנהג הרב אלישע וישליצקי זצ"ל לשלוח למאות אנשים, ניסח הודעת ערב שבת פרשת שמות כך: "שאלת מי אנוכי תפתחנו לקבלת כוחות ומשימות להוציא מצרים מאיתנו". ונכונים הדברים למי שאמרם…

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה