גורמהדרין

מעבר להרי הקווקז: אנטריקוטי

מה לא נאמר כבר על פתח תקווה? שהיא בורגנית, שהיא מלאת כיכרות, שהשכונות בה ענקיות, שהיא עיר הדתיים לאומיים. יש דבר אחד שעוד לא גילו לכם על פתח תקווה: יש בה רק מסעדה בשרית אחת כשרה למהדרין! והמסעדה הזאת, ששמה אנטריקוטי, היא המקום שבו אתם רוצים לבלות. ובקרוב.
עם כניסתכם, תתקבלו בברכה על ידי ריהוט וינטג' מיוחד במינו. הרקע שחור והחלונות גדולים, מעין פונדק עץ בלב פתח תקווה. המקום מיועד לישיבה ממושכת ולאסקפיזם נעים באמצע החיים, ואין ספק כי הוא משדר את ההרגשה המתאימה לנכנסים בשעריו. על הפלזמה תוכלו לראות מצגת מונפשת שמחזירה אותנו בטוב טעם, כמו כל העיצוב של המקום, אל העבר הלא רחוק של חיינו. אם תרצו לייצר אינטימיות, אגב, תוכלו להיעזר במחיצות הפזורות ברחבי המסעדה. בימות החמה תוכלו להתארח בחוץ, כמו שעשו איתמר בן-גביר ואברהם פריד כשהגיעו לשם בעבר, כך סיפר בעלי המקום, אך ידידי משכבר ואנוכי הסתפקנו בחלקו הסגור של המקום. בכניסה למסעדה ניצבת רולטה ענקית, ועליה רשומות שלל הנחות מיוחדות, כאשר הדיל הוא שחשבון מעל 500 ₪ מזכה את בעליו בסיבוב אחד, ואם יגיע החשבון למעל 1,000 ₪ תקבלו שני סיבובים על גבי הרולטה. משחקים הם דבר כיף, ויצירתיות עוד יותר - על כן קיבל המקום שתי נקודות עוד בטרם פתחנו את הפה.
אוכל רבותיי, אוכל. המקום משפחתי מאוד, והמתכונים הם מהסוג שניתן לחוש בהם כי הם עברו מדור לדור. מסעדה בטעם של פעם, כבר אמרנו? בתחילה אנחנו נהנים ממבחר סלטים, ביניהם: חצילים, סלט ביצים, סלט גזר, טאבולה, מטבוחה, כרוב מוחמץ ועוד. כל אלה תוצרת בית כמובן, בתוספת לאפות טריות שפותחות לנו את התיאבון לרווחה. מזל שידידי שם כדי להזכיר לא לשבוע מהן בלבד. אחר כך, תחזיקו חזק, מתחילים לזרום לעברנו בשרים, וכולם מסורתיים: כיסוני בשר מטוגנים המכונים 'פירמני', איכותיים מאוד החל מרמת הבשר, דרך הבצק ועד הטיגון עצמו (הבצק לא כבד, הבשר עסיסי ורענן), רול חזה עוף מגולגל מלא בעשבי תיבול מצופה בפירורי לחם, הפתעה לכל בלוטות הטעם. התמוגגנו. לאחר מעשה הוסבר לנו כי זוהי גרסה כשרה למהדרין של מנה צרפתית מפורסמת שנקראת 'קורדום בלו', שבמקור עשויה עם המון חמאה. נראה כי גם בלי לטעום את המקור אנחנו לא מרגישים חסרים.
אבל תישארו איתנו כי רק התחלנו: זוג קבבונים מעולים לצד שליכט טחינה עם ירקות אנטי-פסטי בצד, כבד מושלם על מצע פירה עם דיפים פריכים שעוגנים סביבו, אסאדו וואל דאן שנחתך מעצמו ופשוט עושה חשק לעוד, אורז אושפלאו בשרי עם ירקות וגרגירי חומוס שמילים לא יצליחו להעביר את החוויה, מכונה בפי בעלי המקום 'פלוב', והשיא: טומהוק שכולו הצגה. זאת אומרת הסטייק עצמו הצגה, ולא פחות ממנו - צורת ההגשה שלו. בטרם הגיע הסטייק קיבלנו מהמלצר החביב כבדרך אגב את השאלה מה מידת העשייה שנרצה אותו, והשבנו שמדיום. בתוך חצי דקה שב אלינו המלצר, כשבידו המגש ועליו הסטייק הטעים, לצד כוס מעשנת שמייצרת הרגשה כאילו המטבח מגיע עד הסועד. למי שזה מפריע לו, כשהשואו נגמר - כל החלק המיותר של ההופעה פונה בזריזות על ידי המלצר.
את כל האירוע מלווים שני קוקטיילים גדולים ומרעננים במיוחד: יער שחור, ואף יותר כדאי ממנו - אבטיח יווני, שמלהטטים בבטחה לאורך כל הארוחה. בנוסף, לאורחים המזדמנים למקום בימים שלישי וחמישי ימתין גם נגן מיוחד שיוסיף לבילוי נעימת ערב חביבה.
כאשר אנחנו יושבים לבסוף לשמוע קצת מבעלי המקום את הרקע להקמתו, אנחנו למדים כי מדובר באיש עסקים ממולח, שרכש וחידש את המקום אך לפני שנתיים ימים. אנחנו מגלים כי ישנו נדבך משפחתי נוסף על המתכונים - המלצרים, הטבחים וכמעט כל העובדים הם משפחה. המקום הוקם על ידי הבעלים שדאג לילדיו שהגיעו לגילאי העשרה, ושרצו להוציא את המרץ בכיוונים חיוביים, וכך עשה. נראה כי המרץ יוצא על דברים בהחלט טובים, וטעימים יש להוסיף.
לסיכום: חוויה של משפחה חמה, אוכל טעים, וגם הפתעות. ועם תפריט כל כך רחב יש גם להוסיף: מתאים לכל המשפחה. ■

לכבוד יום הולדתה של רעייתי, המדור משריין לנו מקום ב׳החממה׳ שבכפר עציון. עם הגעתנו אנחנו נכנסים בשערי הקיבוץ ופונים שמאלה אל המרכז המסחרי המתפתח. זהו יום שישי חורפי, אך החממה כשמה כן היא, מחוממת היטב. בשיחתנו עם שלווה – שנתפלל כולנו עבורה ללידה קלה, שעובדת במקום כשבע שנים, היא מספרת לנו על התרחבות המקום שהחל בכשליש מגודלו. היום הנכנסים יוכלו לראות מקום רחב ידיים, מרווח, מעוצב מדהים ועטוף מכל הכיוונים באוהל השומר על חום עבור לקוחות המסעדה. העציצים מרווים את האווירה החמימה, ונותנים הרגשה נושמת למתחם כולו.
רוני המלצרית החמודה מגישה לנו תפריט מעוצב במודרניות עם גאגים חמודים במיוחד, ובו בין המנות שתוכלו למצוא במקומות אחרים כמו פסטה או סלט עם גבינת חלומי, מתחבאות גם כמה מנות שטרם נצפו כמותן. ההפתעה הראשונה מגיעה דווקא בתפריט השתייה החמה – משקה אלפחורס. המשקה עשוי מתמצית ריבת חלב מהולה בחלב חם, שעל גביה קצפת ועוגיית אלפחורס שלמה. ייתכן וחשבתם עד כה כי עוגיית אלפחורס היא היא השלמות בעצמה, אך לאחר שתטעמו מהמשקה תצטרכו לחשוב על העניין שוב. ילדת היומולדת ליקקה אצבעות בהנאה.
הרעב מתחיל לכרסם אז אנחנו מודיעים לרוני שהיא יכולה לפתוח את דלתות שערי המטבח בפנינו. ראשונה מגיעה ה׳קרוק מדאם׳. זו מנה יחידה מסוגה, בבסיסה שתי פרוסות מרובעות של לחם כפרי טרי, וביניהן – שלל גבינות עשויות טוסט. על גביהן, במקור, נחות להן שתי ביצים עלומות, אך חגיגות יום ההולדת הן, כאמור, של אשתי ההרה, ואוכל נא – לא בא בחשבון. המרנו את הביצים בביצת עין מוכנה היטב. מעל כל העושר הזה בזק הטבח בנדיבות רבה רוטב אלפרדו מושלם, והוא גרם לחיך להתענג מכל ביס. כמה מיוחדת, כך מפנקת.
יחד עם שקשוקת החצילים (נו בסדר, גם מנה קלאסית אחת, ליתר ביטחון) – מגיעה גם חלה חמודה שמזכירה לנו, כמאמר המשורר, ש – "עוד מעט תרד עלינו שבת המלכה". זאת בנוסף לסלט בטטה ענק, ובו חסה טרייה משתובבת לצד בצל סגול טרי, וביניהם נחות עגבניות שרי ומלפפונים רעננים, פטריות מוקפצות ואגוזי מלך קלויים עדין, בינות לגבינה בולגרית מגורדת, בטטה מטוגנת בצ׳ילי מתוק ועוד תלתלי בטטה שיתר מזאת שהם מצטלמים יפה – הם גם מתוקים, פריכים וטעימים כמו צ׳יפס חם. השם ׳סלט׳ אולי עשוי להטעות את מי מבינינו שמצפים לקבל מאכל בריא כשיזמינו דבר כזה, אך מי שמוכן לקבל גם תענוג שאיננו בריא – זה המקום.
מבלי ששמנו לב קפצו לשולחננו זוג חצאים של פיתה מטוגנת ממולאת גבינות רבות בנוסח ׳עראייס׳. על הרעיון הקריאייטיבי ב׳חממה׳ קיבלו מאיתנו אוטומטית שתי נקודות. הביצוע קצת מורכב, כיוון שבהשראת ה׳עראייס׳ הבשרי, הציפייה היא לקבל מוצר מלוח. אך נראה שהגבינות המלוחות פחות מתאימות לקונספט. לא-לוקים הפתרונים. מכל מקום, "מתוקים הם סוג של נחמה׳", אמר פעם משורר אחר – אז אנחנו עוברים אליהם בשעטה: עוגת גבינה פריכה שנבלעה כמעט בביס אחד, ביס ששוויו 40 שקלים. עוגת שכבות של קצפת ופסיפלורה עם שוקולדים קטנים מפוזרים סביבה. דלישס.
את המחירים דירגנו בציון 7.5. אומנם לא הכי זול שפגשנו, אך המנות גדולות וממלאות ללא ספק. בימי שישי התפריט מותאם לעומס וליום הקצר, ועל כן התפריט מצומצם יותר, אך גם אם תגיעו בערב שבת לא תישארו רעבים. בהתחייבות. את התפריט, כמו גם עדכונים שוטפים, אפשר למצוא בדף הפייסבוק של החממה שמתופעל היטב. את חגיגות יום ההולדת ציינו עם זיקוקים ושירה של כל המלצרים שנכחו במקום.

אפשר חשבון?
כשר:
למהדרין רבנות גוש עציון.
יש גם חסרונות:
כבר לא תוכלו לקנות שם שתילים. הקשר עם המשתלה הופסק. 
אז מה לכתוב בוויז:
׳החממה׳ כפר עציון.
נגיש:
ועוד איך!
יש איפה לחנות:
חניות ברחבי המרכז המסחרי.
אם לא בא לי לצאת מהבית:
הזמנות דרכם בווטסאפ- 050-4011311
איך משיגים אותם:
02-623-04650
מתי לבוא:
א׳-ה׳ 9:00-22:00, ו׳ 8:30-12:30.

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…