בפרשתנו כתוב הנאום המרכזי והמשמעותי של משה רבנו אל עם ישראל. נאום אשר מתבטא בכריתת הברית בין ישראל לאביהם שבשמיים. כריתת ברית אינה רק הבטחה, קשר או סוג של 'זוגיות'. ברית היא דבר מחייב בכל מחיר, בכל מצב ובכל זמן. ברית ללא התניות. נאום נצחי שכזה מתבקש שיהיו עליו עדים נאמנים ברי קיימא בכדי להמחיש את הנצחיות והמחוייבות של ברית התורה שכרת עמנו אלוקינו. פותח משה רבנו את נאומו בקריאה לשמים ולארץ להאזין: 'הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי…'
מדוע בוחר משה רבינו לעדים את השמיים ואת הארץ דווקא? מדוע שהם יעידו שעם ישראל יקיימו את דברי הברית?
מסביר רש"י: 'ולמה העיד בהם שמיים וארץ? אמר משה אני בשר ודם למחר אני מת, אם יאמרו ישראל לא קיבלנו עלינו הברית מי בא ומכחישם? לפיכך העיד בהם שמיים וארץ, עדים שהם קיימים לעולם'. אין בעולמנו דבר נצחי יותר ומוחשי יותר לקביעותו יותר משמיים וארץ. ממשיך רש"י ומביא הסבר נוסף: 'ועוד שאם יזכו יבואו העדים ויתנו שכרם, הגפן תתן פריה והארץ תתן יבולה והשמים יתנו טלם, ואם יתחייבו תהיה בהם יד העדים תחלה, ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה ואחר כך ואבדתם מהרה על ידי העובדי כוכבים'.
משה רבנו רומז לישראל בצורה נסתרת שאין כאן סתם מעמד של 'כריתת ברית', אלא הברית הזו מחייבת ומשמעותית. בעולמנו יש הנהגה של שכר ועונש. השמיים יכולים לתת גשמים וברכה והארץ יכולה לתת פירות וברכה, אך גם יש מצב הפוך, הכל תלוי בכם! אתם תחליטו במעשיכם כיצד ינהגו השמיים והארץ. נראה שבחירת שמיים וארץ מלמדת על כוחם של ישראל לשנות סדרי בראשית במעשיהם. הבחירה החופשית היא בלתי מוגבלת ויכולה להפוך אותנו, ואפילו שמיים וארץ… עקרון הבחירה החופשית הוא יסוד כל התורה כולה. עולמנו הוא עולם מחייב, יש לנו אחריות לעצמנו ולסובב אותנו.