הרב גבי קדוש

פרשת האזינו תשפ"ב

מסביר רש"י: 'ולמה העיד בהם שמיים וארץ? אמר משה אני בשר ודם למחר אני מת, אם יאמרו ישראל לא קיבלנו עלינו הברית מי בא ומכחישם? לפיכך העיד בהם שמיים וארץ, עדים שהם קיימים לעולם'.

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

בפרשתנו כתוב הנאום המרכזי והמשמעותי של משה רבנו אל עם ישראל. נאום אשר מתבטא בכריתת הברית בין ישראל לאביהם שבשמיים. כריתת ברית אינה רק הבטחה, קשר או סוג של 'זוגיות'. ברית היא דבר מחייב בכל מחיר, בכל מצב ובכל זמן. ברית ללא התניות. נאום נצחי שכזה מתבקש שיהיו עליו עדים נאמנים ברי קיימא בכדי להמחיש את הנצחיות והמחוייבות של ברית התורה שכרת עמנו אלוקינו. פותח משה רבנו את נאומו בקריאה לשמים ולארץ להאזין: 'הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי…'
מדוע בוחר משה רבינו לעדים את השמיים ואת הארץ דווקא? מדוע שהם יעידו שעם ישראל יקיימו את דברי הברית?
מסביר רש"י: 'ולמה העיד בהם שמיים וארץ? אמר משה אני בשר ודם למחר אני מת, אם יאמרו ישראל לא קיבלנו עלינו הברית מי בא ומכחישם? לפיכך העיד בהם שמיים וארץ, עדים שהם קיימים לעולם'. אין בעולמנו דבר נצחי יותר ומוחשי יותר לקביעותו יותר משמיים וארץ. ממשיך רש"י ומביא הסבר נוסף: 'ועוד שאם יזכו יבואו העדים ויתנו שכרם, הגפן תתן פריה והארץ תתן יבולה והשמים יתנו טלם, ואם יתחייבו תהיה בהם יד העדים תחלה, ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה ואחר כך ואבדתם מהרה על ידי העובדי כוכבים'.
משה רבנו רומז לישראל בצורה נסתרת שאין כאן סתם מעמד של 'כריתת ברית', אלא הברית הזו מחייבת ומשמעותית. בעולמנו יש הנהגה של שכר ועונש. השמיים יכולים לתת גשמים וברכה והארץ יכולה לתת פירות וברכה, אך גם יש מצב הפוך, הכל תלוי בכם! אתם תחליטו במעשיכם כיצד ינהגו השמיים והארץ. נראה שבחירת שמיים וארץ מלמדת על כוחם של ישראל לשנות סדרי בראשית במעשיהם. הבחירה החופשית היא בלתי מוגבלת ויכולה להפוך אותנו, ואפילו שמיים וארץ… עקרון הבחירה החופשית הוא יסוד כל התורה כולה. עולמנו הוא עולם מחייב, יש לנו אחריות לעצמנו ולסובב אותנו.

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה