הרב גבי קדוש

פרשת ויקהל תשפ"ב

נתאר לעצמנו, עם הרבה דמיון יצירתי שתשלומי מס הכנסה והביטוח הלאומי היו על בסיס התנדבותי, אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכווין לבו לטובת המדינה… מהמר שההכנסות היו פוחתות באופן משמעותי לקופת המדינה. כאשר מתבוננים בגיוס הכספים לבניית המשכן ותפעולו השוטף אנו מגלים את שתי האפשרויות לגיוס הכסף – או כחובה או בהתנדבות. לבניית משכן הגיוס הכספי היה על בסיס התנדבותי. ואלו לעבודה השוטפת של המשכן חוייב כל אחד מאתנו בתשלום שנתי קבוע של מחצית השקל. התורה בתחילת פרשתנו מתארת את ההתלהבות הגדולה של בני ישראל לבניית המשכן, כולם מגויסים למטרה הנעלה של בנייתו והשראת שכינה בישראל. התגייסות זו בהחלט ראויה לשבח… אך מאידך כאשר התורה מצווה על ההוצאות להדלקת המנורה ובכלל להוצאות השוטפות הקבועות של המשכן הדבר היה קבוע לכל אחד ולא על פי נדבת הלב, מדוע?
לענינים הגדולים והחד פעמיים ימצאו אנשים שיעשו ויפעלו ויתרמו אך במלאכה מתמדת יום-יומית, רחוקה מעיני הזרקורים, שם תהיה בעיה ויתכן ולא ימצאו אנשים, לכן התורה בבניית המשכן הסתפקה בנדבת הלב אך בפעולות ובמעשים הקבועים, בקורבנות התמיד, בהדלקת נר התמיד כאן צריך לחייב אותנו לעשות. כי באמת ל'שוטף' נדרש עמל והתמדה יום יומית. התורה רצתה ללמד אותנו שה'שוטף' והחיים הזורמים הם בעלי משמעות יותר מאשר הארועים החד פעמיים, חיי הנישואין היום יומיים הם הדבר העיקרי בחיינו ולא ארוע החתונה. התפילות היום יומיות הם המשמעותיות בחיינו ולא רק תפילת נעילה ביום כיפור. מצוות כבוד הורים כל יום ובכל מצב ולא כארוע חד פעמי ואפילו לא תרומת ספר תורה על שמם לבית כנסת [דיאטה יום יומית ולא צום חד פעמי…]. עם ישראל מתחנך להתמיד גם בדברים ה'קטנים'…
התורה מלמדת אותנו להשקיע ולהרגיש את הגודל גם בדברים שלכאורה קטנים ושגרתיים, כי באמת אין הבדל בין דבר גדול לקטן כי החיים שלנו בנויים על הדברים הגדולים והקטנים כאחד.

עוד במדור זה

פרשת פנחס- סבלנות‭ ‬אינה‭ ‬וותרנות

פרשת פנחס- סבלנות‭ ‬אינה‭ ‬וותרנות

שתי‭ ‬תכונות‭ ‬הפכיות‭ ‬יש‭ ‬בבני‭ ‬אדם‭: ‬הקנאות‭ ‬והסבלנות‭. ‬הקנאי‭ ‬לא‭…
‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

אם‭ ‬היו‭ ‬שואלים‭ ‬אותנו‭ ‬מה‭ ‬המאפיין‭ ‬את‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬היינו‭…
פרה‭ ‬אדומה‭:‬ לדעת‭ ‬שאינך‭ ‬יודע‭...‬

פרה‭ ‬אדומה‭:‬ לדעת‭ ‬שאינך‭ ‬יודע‭...‬

בעולם‭ ‬המדע‭ ‬והדור‭ ‬המתועש‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬חיים‭, ‬קשה‭ ‬להבין‭ ‬כל‭…
לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

תגובתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬על‭ ‬מחלוקתם‭ ‬של‭ ‬קורח‭ ‬ועדתו‭ ‬לא‭…
‮'‬עָלֹה‭ ‬נַעֲלֶה‭ ‬וְיָרַשְׁנוּ‭ ‬אֹתָהּ‭ ‬כִּי‭ ‬יָכוֹל‭ ‬נוּכַל‭ ‬לָהּ‮'‬

‮'‬עָלֹה‭ ‬נַעֲלֶה‭ ‬וְיָרַשְׁנוּ‭ ‬אֹתָהּ‭ ‬כִּי‭ ‬יָכוֹל‭ ‬נוּכַל‭ ‬לָהּ‮'‬

כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭, ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬בקריאת‭ ‬התורה‭ ‬לפרשת‭ ‬‮'‬שלח‭…
אמונה‭ ‬במצב‭ ‬של‭ ‬חוסר‭ ‬וודאות

אמונה‭ ‬במצב‭ ‬של‭ ‬חוסר‭ ‬וודאות

התנהלות‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר‭ ‬היתה‭ ‬באופן‭ ‬מיוחד‭ ‬ומופתי‭: ‬עם‭ ‬שלם‭…
זהירות‭, ‬נזירות‭!‬

זהירות‭, ‬נזירות‭!‬

נתחיל‭ ‬בסיפור‭: ‬בישיבה‭ ‬מסויימת‭ ‬פנה‭ ‬התלמיד‭ ‬אל‭ ‬רבו‭ ‬והתייעץ‭ ‬עמו‭…
נעשה‭ ‬ונשמע‭: ‬‮‬מי‭ ‬גילה‭ ‬לבני‭ ‬רז‭ ‬זה‮‬‭?

נעשה‭ ‬ונשמע‭: ‬‮‬מי‭ ‬גילה‭ ‬לבני‭ ‬רז‭ ‬זה‮‬‭?

הנה‭ ‬זה‭ ‬מגיע‭, ‬אחרי‭ ‬ציפייה‭ ‬דרוכה‭ ‬של‭ ‬ספירת‭ ‬49‭ ‬הימים‭…
בשורה‭ ‬טובה‭:‬ ארצכם‭ ‬תהיה‭ ‬שממה‭?‬

בשורה‭ ‬טובה‭:‬ ארצכם‭ ‬תהיה‭ ‬שממה‭?‬

פרשתנו‭ ‬מצטיינת‭ ‬באוסף‭ ‬קללות‭ ‬לא‭ ‬נעימות‭… ‬שחלילה‭ ‬יחולו‭ ‬עלינו‭ ‬אם‭…
ל"ג‭ ‬בעומר‭: ‬אסור‭ ‬‮'‬לשרוף‮'‬

ל"ג‭ ‬בעומר‭: ‬אסור‭ ‬‮'‬לשרוף‮'‬

יום‭ ‬ל"ג‭ ‬בעומר‭ ‬רב‭ ‬בו‭ ‬הנסתר‭ ‬על‭ ‬הנגלה‭, ‬הוא‭ ‬יום‭…
קדושה‭: ‬ להתאחד‭ ‬ולהגיע‭ ‬לקדושה

קדושה‭: ‬ להתאחד‭ ‬ולהגיע‭ ‬לקדושה

בימים‭ ‬אלו‭ ‬אנו‭ ‬מציינים‭ ‬שלושה‭ ‬אירועים‭ ‬משמעותיים‭ ‬ביותר‭ ‬בימי‭ ‬תקומת‭…
כוחן‭ ‬של‭ ‬מילים‭ ‬ובמיוחד‭ ‬בעת‭ ‬מלחמה‭ ‬

כוחן‭ ‬של‭ ‬מילים‭ ‬ובמיוחד‭ ‬בעת‭ ‬מלחמה‭ ‬

אדם‭ ‬המעיין‭ ‬בחוק‭ ‬האזרחי‭ ‬בעניין‭ ‬‘לשון‭ ‬הרע‮’‬‭ ‬יגלה‭ ‬כמה‭ ‬סלחני‭…
שבת‭ ‬הגדול‭:‬ פועלים‭ ‬גאולה

שבת‭ ‬הגדול‭:‬ פועלים‭ ‬גאולה

השבת‭ ‬הסמוכה‭ ‬לחג‭ ‬הפסח‭ ‬נקראת‭ ‬‮'‬שבת‭ ‬הגדול‮'‬‭ ‬מטעמים‭ ‬רבים‭. ‬אחד‭…
לא‭ ‬להחטיא‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות

לא‭ ‬להחטיא‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות

הרצון‭ ‬העז‭ ‬לחזור‭ ‬לשגרה‭, ‬לחזור‭ ‬למוכר‭ ‬והרגיל‭, ‬הינו‭ ‬רצון‭ ‬אנושי‭-‬טבעי‭…
תָּמִים‭ ‬פָּעֳלוֹ‭ ‬צַדִּיק‭ ‬וְיָשָׁר‭ ‬הוּא

תָּמִים‭ ‬פָּעֳלוֹ‭ ‬צַדִּיק‭ ‬וְיָשָׁר‭ ‬הוּא

רבי‭ ‬דוד‭ ‬בן‭ ‬חסין‭ ‬ז"ל‭, ‬מגדולי‭ ‬המשוררים‭ ‬ופייטני‭ ‬יהדות‭ ‬מרוקו‭…
תרומת‭ ‬הדשן‭: ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬ממשיך

תרומת‭ ‬הדשן‭: ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬ממשיך

לא‭, ‬אין‭ ‬זו‭ ‬טעות‭, ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬הרי‭ ‬לא‭ ‬יכול‭ ‬להמשיך‭…
Scroll to Top
גלילה למעלה