הרב גבי קדוש

פרשת שופטים תשפ"ב – אמונת חכמים

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

'עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל', כתב רש״י [מהספרי]: 'אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין, וכל שכן כשאומר על ימין ימין ועל שמאל שמאל'. למדנו צייתנות מוחלטת לרב.
לא סוד הוא שעבודת הרבנות לעולם לא הייתה קלה… כבר מהרב הראשון, משה רבנו מתגלים קשיים וחילוקי דעות בין הרב לקהילתו, יתכן שיש בריבוי דעות גם צד חיובי לכשעצמו אך כאשר מדובר בהנהגה, כאשר מדובר ברבנות, הדעות הם דבר אחד והמעשים הם דבר שני. מותר לחשוב אחרת מהרב, מותר לדון עם הרב, אך כאשר מדובר בהלכות ציבור, בהנהגת המדינה ואפילו בענייני הקהילה כאן יש 'סופיות הדיון', כאן צריך להשמע לרב. אומנם בעניינים פרטייים בתוך ביתו של אדם ינהג האדם לפי מה שנראה לו, אך בענייני הכלל יש להישמע לרב, לרבנות הראשית, המרא דאתרא.
מסופר על הגאון רבי שלמה אליעזר אלפנדרי זצ״ל שהיה רב בקושטא, שבשבת הראשונה לכהונתו נשא דרשה נוקבת כיצד צריך להיות דיוקנו של רב בישראל: נאמר בפסוק: 'יפקוד ה' אלוקי הרוחות לכל בשר איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם… ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה', והקשה מה פשר הלשון: 'על העדה'? ומה ההדגשה 'לפניהם'? ומדוע כתוב 'כצאן אשר אין להם רועה' במקום לומר 'כצאן בלי רועה'? ותירץ שהפסוק רומז כיצד צריך להיות רב בישראל. יש המצפים מהרב שרק יפסוק בשאלות הלכתיות של איסור והיתר אך לא יתערב בהנהגת העדה, ויש שהרחיקו לכת ומתירין לעצמם אף לכפות דעתם על הרב. לפיכך מונה משה רבנו את הכללים שיש על הרב והרועה לנקוט: שיהיה מנהיג ולא מונהג – איש על העדה ולא תחת העדה. שיצא ויבוא לפניהם דוקא, ולא שייגרר אחריהם, אלא הוא ההולך בראש בדרך הנראית בעיניו כנכונה, ואחריו ילכו כולם. שתהא ממשלתו ידועה לכל ולא תהא עדת ה' 'כצאן אשר אין להם רועה…'

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה