הרב גבי קדוש

פרשת תרומה תשפ"ב

אם כך, עשיית טוב אינה רק מועילה לאחר אלא יותר מכל היא מועילה לנו, אנו הופכים להיות יותר טובים על ידי שאנו נותנים.

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

יש משהו נפלא בלשון הקודש, בלשון העברית, למילים עצמן יש משמעות עמוקה ופרשנית. לדוגמא: שורש המילה 'תרומה' הוא ר.ו.ם – מלמד שהנותן תרומה מתרומם ומתעלה. המילה 'צדקה' היא משורש צ.ד.ק, מלמד שאדם שנותן צדקה עושה צדק ולא חסד. פרשתנו מצווה את עם ישראל לתת תרומה בשביל בנין המשכן, ובלשון הפסוק: 'דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה', לכאורה הלשון היתה צריכה להיות 'ויתנו לי תרומה'? לתרומה שאנו נותנים יש שתי מטרות: א. למלא את חסרונו של המקבל. ב. להוציא מהכח אל הפועל את הטוב שבנו כדי שאנו נהיה יותר טובים. אם כך, עשיית טוב אינה רק מועילה לאחר אלא יותר מכל היא מועילה לנו, אנו הופכים להיות יותר טובים על ידי שאנו נותנים. ההסבר לכך הוא שכאשר האדם מתחבר לאחר, לחברה, לציבור ורואה עצמו חלק ממנו אזי הוא מגדיל ומעצים את כוחותיו ואת שייכתו, אינו בודד, אינו פרט, הוא חלק מהכלל. ניתן להמחיש זאת בדוגמא: הרכבת פאזלים היא משחק מרתק ויצירתי. מה מעצבן בהרכבת פאזל של 1000 חלקים? נכון… שהחלק האחרון נעלם וכולם מחפשים אותו. אדם שרואה פאזל של 1000 חלקים שחסר לו 'בסך הכל' חלק אחד, אלפית מהפאזל, יעיר שאין זה פאזל מושלם. מכאן למדנו את כוחו ומעלתו של 'הפרט', החלק האחד. אך מאידך אדם שימצא ברחוב חלק אחד של פאזל, אלפית פאזל הרי הוא לא ירים אותו ולא ייחס לחלק כל חשיבות, מדוע? כיוון שאינו שייך לכלל, הוא אינו מרכיב את התמונה הכללית. הוא 'פרטי' ואינו 'כללי'. וכך נבין את מעלת התרומה לזולת, ברגע שאדם נותן תרומה, צדקה או כל מעשה חסד אחר לעני, לחברה או לכלל, בכך הוא מתחבר אליהם, הוא מקבל משמעות כחלק מהכלל הגדול, הוא לא 'פרטי' ומכאן כוחו. ובעצם מה שנדמה לך שאתה 'נותן', אתה בעצם 'מקבל', ולכן התורה הדגישה 'ויקחו' תרומה, ולא 'ויתנו' כי אתה בעצם מקבל כאשר אתה נותן.

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה