הרב גבי קדוש

פרשת תרומה תשפ"ב

אם כך, עשיית טוב אינה רק מועילה לאחר אלא יותר מכל היא מועילה לנו, אנו הופכים להיות יותר טובים על ידי שאנו נותנים.

פאזל וחתיכה בחוץ

יש משהו נפלא בלשון הקודש, בלשון העברית, למילים עצמן יש משמעות עמוקה ופרשנית. לדוגמא: שורש המילה 'תרומה' הוא ר.ו.ם – מלמד שהנותן תרומה מתרומם ומתעלה. המילה 'צדקה' היא משורש צ.ד.ק, מלמד שאדם שנותן צדקה עושה צדק ולא חסד. פרשתנו מצווה את עם ישראל לתת תרומה בשביל בנין המשכן, ובלשון הפסוק: 'דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה', לכאורה הלשון היתה צריכה להיות 'ויתנו לי תרומה'? לתרומה שאנו נותנים יש שתי מטרות: א. למלא את חסרונו של המקבל. ב. להוציא מהכח אל הפועל את הטוב שבנו כדי שאנו נהיה יותר טובים. אם כך, עשיית טוב אינה רק מועילה לאחר אלא יותר מכל היא מועילה לנו, אנו הופכים להיות יותר טובים על ידי שאנו נותנים. ההסבר לכך הוא שכאשר האדם מתחבר לאחר, לחברה, לציבור ורואה עצמו חלק ממנו אזי הוא מגדיל ומעצים את כוחותיו ואת שייכתו, אינו בודד, אינו פרט, הוא חלק מהכלל. ניתן להמחיש זאת בדוגמא: הרכבת פאזלים היא משחק מרתק ויצירתי. מה מעצבן בהרכבת פאזל של 1000 חלקים? נכון… שהחלק האחרון נעלם וכולם מחפשים אותו. אדם שרואה פאזל של 1000 חלקים שחסר לו 'בסך הכל' חלק אחד, אלפית מהפאזל, יעיר שאין זה פאזל מושלם. מכאן למדנו את כוחו ומעלתו של 'הפרט', החלק האחד. אך מאידך אדם שימצא ברחוב חלק אחד של פאזל, אלפית פאזל הרי הוא לא ירים אותו ולא ייחס לחלק כל חשיבות, מדוע? כיוון שאינו שייך לכלל, הוא אינו מרכיב את התמונה הכללית. הוא 'פרטי' ואינו 'כללי'. וכך נבין את מעלת התרומה לזולת, ברגע שאדם נותן תרומה, צדקה או כל מעשה חסד אחר לעני, לחברה או לכלל, בכך הוא מתחבר אליהם, הוא מקבל משמעות כחלק מהכלל הגדול, הוא לא 'פרטי' ומכאן כוחו. ובעצם מה שנדמה לך שאתה 'נותן', אתה בעצם 'מקבל', ולכן התורה הדגישה 'ויקחו' תרומה, ולא 'ויתנו' כי אתה בעצם מקבל כאשר אתה נותן.

עוד במדור זה

תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…
וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

מאז‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬סדום‭ ‬ועמורה‭ ‬בעקבות‭ ‬מעשיהם‭ ‬הרעים‭ ‬והמושחתים‭, ‬הפכה‭…
תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

הברית‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬שכורת‭ ‬הקב‮"‬ה‭ ‬עם‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬בפרשתנו‭,…
ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

בתקשורת‭ ‬היו‭ ‬קוראים‭ ‬לימים‭ ‬אלו‭ ‬בין‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לסוכות‭ ‬‮'‬במעבר‭…
ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

א‮'‬‭ ‬תשרי‭, ‬ראשיתה‭ ‬של‭ ‬שנה‭, ‬הוא‭ ‬התאריך‭ ‬המשמעותי‭ ‬בלוח‭ ‬השנה‭.…