שניים במחיר של אחד

Picture of ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

אנחנו נמצאים כולנו בחדר לידה ענק. כולנו יושבים על המשבר. ואנחנו ממתינים ללידה של מלך המשיח. ויש צרים והם כואבים. ואנחנו מתפללים שריבנו של עולם ינהג אתנו בחסד וברחמים ויזריק לנו הרדמה אפידורלית כדי לשכך את הכאב עד ליציאת התינוק לאוויר העולם.
יש לידות ויש לידות. אני זכיתי ללדת לידת תאומות- תהילה ותפארת. הן נולדו בהפרש של שתי דקות אחת מהשניה. היום הן אימהות ברוכות ילדים בעצמן והן החברות הכי טובות שבעולם. אבל לא אצל כל התאומים הממצב הוא כזה..
אנחנו קוראים על הריונה של רבקה לאחר עשרים שנה של התנה. ומה כתוב? 'ויתרוצצו הבנים בקרבה'– האם הרגשה של תנועות עובר מוגברות אכן הצביעה על כך שפשוט יש בקרבה תאומים או שהיה זה סימן לכך שיש 'תקלה' בהיווצרותם? לאחר לידתם אנחנו למדים שהתשובה שניה נכונה יותר.
בלידת יעקב ועשו עשו יצא ראשון, ויעקב נולד אחריו כשידו אוחזת בעקב אחיו, ולפי התיאור שניהם נולדו באופן תקין במצג ראש. לפי הלידה הצמודה שלהם נראה גם שהם היו תאומים זהים, שנוצרו מביצית אחת וגדלו באותו שק הריון. . תאומים זהים נוצרים בעקבות התחלקות של הביצית המופרית. אם ההתפצלות מתרחשת מיד אחרי ההפריה אזי יהיו שתי שליות ושני שקי שפיר, ואם זה מתעכב קצת – תהיה שליה אחת ויהיו שני שקי שפיר 'ואם זה עוד קצת מתמהמה – ייווצר הריון בו יש שליה אחת ושק שפיר אחד ובו שני עוברים. אם החלוקה היא עוד יותר מאוחרת – יתכן מצב נדיר של תאומי סיאם – תאומים המחוברים ואפילו שותפים באברים שונים של הגוף . המטען הגנטי של כל התאומים האלו זהה, שהרי הם נוצרו מביצית מופרית אחת.
אך כאן משהו משתבש בחשבון – לחשוב שהם היו תאומים זהים לא ממש מתאים לתיאור הפיזי שלהם – יעקב היה תינוק רגיל ועשו היה שעיר באופן קיצוני, מכוסה בפרווה כמו חיה (אדרת שיער, גם אצלו וגם אצל אליהו הנביא, הכוונה לבגד שעשוי מעור עם פרווה). הדימיון ביניהם הולך ופוחת כאשר מביטים לעבר התכונות האנושיות שלהם, שהיו הפוכות ממש, ועל פי חז״ל זה התחיל עוד מזמן שהותם ברחם אמם. אז מה באמת קרה בלידה הזו, אחרי חודשים ששני העוברים התרוצצו בבטן אמם?
מחקרים שבחנו את הקשר בין סדר יציאת התאומים מרחם אמם בזמן הלידה, לבין תחלואה קצרה וארוכת טווח של התאומים, הראו שמצד אחד התאום השני היה בדרך כלל במשקל נמוך יותר מהראשון, כאילו ה׳בריון׳ בין שני התאומים גם נדחף קדימה בתור לצאת ראשון מהרחם, אך לעתיד הרחוק יותר לא נמצא שום הבדל משמעותי בתחלואה ובתוחלת החיים בין מי שיצא ראשון לזה שיצא אחריו.
גם מבחינה חינוכית, ומבחינת תחזית ההצלחה בחיים, לא נמצא הבדל משמעותי בין שניהם, למרות שניתן היה לחשוב שהראשון מבין השניים, גם אם הוא הקדים את אחיו בדקות ספורות בלבד, ירגיש שהוא הגדול, ושזה ישפיע על ביטחונו העצמי ועל הרגשת האחריות והבגרות שלו וכד׳. אז זה כנראה לא נכון, ולשניהם סיכויים שווים להתקדם ולהצליח בחיים. אמנם בחיי היומיום בילדותם של התאומים התברר שקל הרבה יותר לגדל תאומות בנות מאשר תאומים בנים, מפני שכמקובל אצל בנים למרות הקשר ההדוק והחברות הקרובה שלהם קיימת ביניהם גם תחרות גלויה וסמויה שגולשת לפעמים למריבות ואפילו לאלימות, מה שנדיר אצל בנות. והכי בעייתי הם תאומים בן ובת, מפני שהסטיגמה החברתית המקובלת מחייבת את הבת לנהוג כמצופה מבת ואת הבן כמצופה מבן, וההשוואה והבחינה של התאומים מכל אחד מהצדדים יכולה לגרום לבעיות חינוכיות וחברתיות.
אנחנו רוצים לידה של ששה בכרס אחת. אנחנו רוצים שיכלו כל הנשמות שבגוף. אנחנו מבקשים שתיוולד גאולה. רק אם זה יקרה עם אלחוש קל- לא נתנגד. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה