בדרך לכותל

תפילת עובר דרכים

רק לפני כשנה עלו לארץ ישראל אחרי מסע אין סופי של ייסורים וקשיים בכלא ולאחריו. שנה של מאבק במחלה הנוראה. שנה של אמונה והגשמת חלומות. עד שבאה המגפה הקשה והכריעה גם את האישה המופלאה והחזקה הזו. אסתר המלכה.

הכותל בגשם

01

שבת קודש ירושלמית חורפית, קרירה וסגרירית. דרכיה שוממות. שרידי הסופה המושלגת עדיין ניכרים בה היטב. ערמות השלג הצחור האפירו והן זרועות בצידי הדרכים כאבן שאין לה הופכין. ואני מדלג בינותן, נזהר לא להחליק, בדרכי לתפילת שחרית, של מברכים חודש אדר א׳, ליד כותלנו היקר.
הגשם שתופף לו על ראשי גרם לי להחיש את צעדי, כאילו בחן אותי כיצד אצליח להלך בין טיפותיו.
עודדה אותי מאוד המחשבה שסבא אברהם יחד עם החקלאים בכפר מימון שמחים ומודים לה׳ על כל טיפה של גשם שמרווה את שדות הנגב.
בדרכי, אני מבחין, פה ושם, בחצרות הבתים, תחת כיפת השמים, הממטירה גשמי ברכה, בהתארגנות ערה לתפילת שבת.
כבר הצדעתי כאן בעבר, בהערכה רבה, למסירות הנפש של רבבות עמך בית ישראל, יהודים יקרים, שלא מוותרים על תפילה במניין בימי מגיפה קשים, בקרח או בחמסין. ניכר היה השבת, ששום דבר לא מרתיע את עם ישראל מלהתקרב לאבינו שבשמים. התפילות לפנות בוקר צונן, בחצרות הקפואות והרטובות, לצד ערמות השלג, ובראשם המניינים הקבועים שלא פוסקים ברחבת הכותל הנכספת, הלחה מגשם ומדמעות, מחזקים בי את האמונה בנצח ישראל.
העם הזה לא ינוח ולא יחשה למען ירושלים, עד יצא כנוגה צידקה וישועתה כלפיד תבער.
לא ישברו אותנו ולא נתייאש מתהפוכות השלטון, שמתרחק מלהיות דמוקרטי.
לא ישברו אותנו ולא נחשה על פסיקות בג״ץ המוזרות, החוזרות ונשנות כמו שעון שנע נגד רוח העם והאומה.
לא תשבור אותנו רוח סגירת התיקים הסלקטיבית, על ידי היועץ הרועץ, וגם לא נישבר ולא נשקוט על הריסת חומש במקום הריסת חאן אל אחמר.
לא ישברו אותנו ולא נחשה על חוסר ההסדרה של ההתיישבות הצעירה, מחד גיסא, ומאידך גיסא – חיבורי החשמל דווקא למאהלים הלא חוקיים של הבדואים, המשמשים בין השאר מקלט ל׳גורמי עידוד פשע׳, ומוקד משיכה למסתננים לארצנו תחת ‘מטריה׳ מסולפת של ‘איחוד משפחות׳.
לא ישברו אותנו התעלמות התקשורת, מתקציבי העתק שמועברים ממדינות אירופה, לפלסטינאים, מפירי חוק וסדר בנגב, ביו״ש ובגליל הפועלים במרץ בעידוד מרץ, להשתלטות עוינת על אדמות מדינה יקרות.
כשהגעתי לכותל, רטוב מכף רגל ועד ראש, חיממה את ליבי התפילה הנפלאה מול קודש הקודשים ובאיבה ברכת החודש המעודדת, יחד עם תחינה מלב אוהב ומאוחד – לשלום העם והצבא הנפלא שלנו.
לפתע, כאילו בניסי ניסים, הגיחו מבין העבים האפורים קרני שמש חורפית חמימה וזוהרת, כאילו נשלחו בכוונת מכוון לחמם עצמותי ולחזק את רוחי.
לא ינום ולא ישן שומר ישראל.
02
השבוע ליווינו למנוחת עולמים את אסתר יוכבד פולארד, האישה האצילית והאמיצה, שעמדה לימין בעלה ופעלה לשחרורו ללא חת וללא הרף.
רק לפני כשנה עלו לארץ ישראל אחרי מסע אין סופי של ייסורים וקשיים בכלא ולאחריו. שנה של מאבק במחלה הנוראה. שנה של אמונה והגשמת חלומות. עד שבאה המגפה הקשה והכריעה גם את האישה המופלאה והחזקה הזו. אסתר המלכה.
די היה לשמוע את ההספד שקונן עליה, בעלה יונתן, בקול שבור ומרוסק, כדי להבין כיצד הייתה אסתר המלכה ע״ה, האור המחייה והתומך, בקצה המנהרה, של יונתן, המרגל שלא חזר מהכפור, אסיר ציון היקר שלנו, שנידון למאסר עולם דווקא במדינה הדמוקרטית, לכאורה, שהייתה אמורה להיות מידידותינו הגדולות.
וכך, באנגלית, ספד יונתן המיוחד לרעייתו האהובה, שהייתה עבורו כעמוד האש ההולך לפני המחנה, בכל המובנים: ‘׳היא הייתה האחת והיחידה. לא ניתנת לערעור, עקבית בדרכה, טהורה…״.
‘׳היא למדה אותי כול מה שאני יודע על – אהבה לארץ ישראל, שלא ניתנת לחלוקה בזכות מצוות הא-ל. אהבת התורה, הלכה, יושר, הבנה מי אנחנו, העם היהודי. היא זו שאמרה לי לאהוב, ללא תנאי, את העם היהודי. אסתר לימדה אותי כמה חשובה הכנסת ספר תורה לקבר יוסף… איתנה בדעתה ובמעשיה. טהורה באהבתה וברוחה״.
אלפים באו ללוות את המלכה למנוחתה האחרונה. לא הייתה בקהל עין יבשה.
אסתר יוכבד, ע״ה, למדה את כולנו שיעור באמונה גדולה, בעמידה איתנה על ערכי החרות של עם ישראל. על נחישות והקרבה עצמית, ששוברת קירות בטון, על חזון גדול, שבא מתוך ענווה עמוקה, טבעית ואמיתית.
סיפורו של הזוג פולארד הוא סיפורו של עם ישראל. ממש כמו יציאת מצרים בה הקשיח ה׳ את לב פרעה, כך כל נשיאי אמריקה, (עמא-רייקא, כפי שהתנסח הרב צבי יהודה) לא מצאו במשך עשרות שנים, כול סיבה, ואפילו הקטנה ביותר, לחון את יונתן, מרגל, שריגל לטובת הידידה הגדולה ביותר שלהם.
ואם תשאלו מדוע היינו צריכים לשתול מרגל במשרד ההגנה של ‘ידידתנו הגדולה׳? אענה לכם שוב את שמונח על ליבי. בימי שרותי הצבאי, רב השנים, ביחידת מודיעין מובחרת, שמעתי פעמים רבות, שאין אנו מקבלים, לא בזכות ולא בחסד, מידע מודיעיני רב וחשוב עבורנו, שהצטבר במרתפי הפנטגון. היינו מצפים, שנקבלו כתמורה הולמת, עבור כל המידע הרגיש שמסרנו להם, שהיה חיוני מאד עבורם.
הייתה תחושה, שחזרה ונשנתה, שהם פשוט צפצפו עלינו. אינני יודע איך זה עכשיו. אך נראה לי, על פי היחס המזלזל של הממשל, שלא מכיר באופן מובהק, ב׳זכותנו הלגיטימית להגן על חיי שארית הפליטה של עמנו׳, מפני איומי ההשמדה של אויבנו. נראה לי, שהגישה של היום לא פחות מזלזלת וצינית כלפינו ואולי אף יותר.
יונתן ואסתר לא הפסיקו להאמין בצדקתם – צדקתנו. הרב מרדכי אליהו זצ״ל נסע כמה פעמים לאמריקה, כרב ראשי לישראל, ביקר בכלא הקשה והשמור בעולם, לחזק את רוחם של הגיבורים, אסתר ויונתן, ולהביע תודה גדולה בשם עם ישראל.
אסתר יוכבד פולארד תישאר האור בקצה המנהרה ליונתן, יבדל״א, וליהודים וליהודיות רבים מספור, שסייעו לשחרורו והתפללו לשלומו. נמשיך להוקיר טובה ענקית לזוג המופלא הזה. למדנו מהם כוחה של אהבת ישראל וסגולתה של אמונה גדולה. יהי זכרה ברוך.
הנה, לא ינום ולא ישן שומר ישראל.
03
השבוע השתתפנו, רעייתי ואני, באירוע מרגש בגולה בפ״ת, בנושא זוגות מאותגרי פוריות. במשך שנים לא מעטות היינו בסטטוס הזה. נולדו לנו ב״ה שישה ילדים מקסימים ונבונים. שלוש בנות ושלושה בנים. חשנו את החוויה של ‘בצער תלדי בנים׳. רעייתי הגיבורה הייתה בחזית ואני השתדלתי להיות העזר שכנגד… הזדהינו מאד, יחד עם כל אותם זוגות, שיודעים להעריך כל לידה, כנס ענק משמים ולא כ׳עוד לידה׳.
זוגות אלו יודעים וחווים על בשרם, את האמונה והכרת הטוב, שלידה היא לא דבר מובן מאליו.
בגולה, פגשנו עשרות זוגות שמתמודדים יום יום עם הקושי מתוך ערגה טבעית ופשוטה, לחבק תינוק מתוק או תינוקת חייכנית ויקרה.
בעגלה ובזמן קריב.
מספר נשים אמיצות עלו על הבמה וגוללו בטוב טעם ודעת, את מסע התלאות המתיש, אותו הן עוברות יום יום, מתוך אמונה גדולה, גבורה עילאית ומסירות נפש ממש, אין קץ, להביא ילד/ה יהודי/ת לעולם.
הקהל הריע להן, ובצדק, מתוך הזדהות ומתוך רצון לתמוך ולעודד את הגיבורות על הבמה וגם את אלו שישבו בקהל ושתו בצמא את התיאורים החיים והמכוננים. כולם שם ידעו בדיוק על מה מדובר.
את אביה שלנו קיבלנו במתנה מבורא עולם, לאחר כמעט ארבע שנים של טיפולים. נעזרנו בטובי המומחים. התייעצנו על בסיס כמעט יום יומי עם הרב מרדכי אליהו. כשהרופא הציע טיפול שעלול לסכן את חיי היולדת, הרב אליהו חיזק אותנו וממש התחייב שלא יאונה לרעייתי כל רע מהטיפול. וכך היה. ב״ה. אביה נולד לאחר ארבע שנים (דווקא בלידה טבעית), והרב אליהו זצ״ל שהיה אז ‘ראשון לציון׳ הסכים להיות סנדק, לא לפני שביקש ממני לקבל את אישורו של עמיתו לרבנות, הרב הראשי ר׳ אברום שפירא זצ״ל.
שמחנו עם אביה האהוב ורווינו ממנו אושר ונחת בלי גבול במשך 19 שנה. ממש לפני גיוסו לצבא, אביה, גומל חסדים ולוחם למען העם והארץ, נהרג בתאונת דרכים ליד קדומים, בדרכו לישיבת ההסדר, אותה אהב ובה למד, באלון מורה.
אנו מאמינים בלב שלם שזה רצון הא-ל. ומודים על המתנה שהושאלה למשפחתנו ל-19 שנה. זה לא קל. זה אפילו מאד קשה. אבל זה מה יש.
את הסיפור הזה לא הספקנו לספר בגולה. אז במחילה מכם, הבאתי אותו שוב, כאן.
יהי זכרו ברוך.
שתהיה לכולנו שבת שמחה, חמה ומלאת אמונה ונחת מהילדים והמשפחה.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…