מאיר דורפמן

״דברי האגרת הזאת״ -על הוצאה לאור של כתבי גדולי ישראל

מאיר דורפמן

א.
בשבוע שעבר הלך לעולמו הרב זאב נוימן, שעסק רבות בהוצאה לאור של כתבי הראי״ה קוק, וזו הזדמנות לעסוק בנושא הוצאת כתבי גדולי ישראל בכלל. לפני כמה שנים הייתה לי עמו שיחה ארוכה על כתבי הרב קוק, שבה הוא העריך, שלפחות 50% מכתבי הרב קוק טרם יצאו לאור. זה היה קרוב ל80 שנה אחרי פטירת הרב קוק, כשכבר יצאו לאור עשרות ספרים מכתביו. שאלתי אותו איך הוא יודע, ואיפה זה תקוע. הוא הסביר לי כך: למשל, האגרות. הרב קוק מספר את כל האגרות שהוא שלח. בהעתקים, האגרות אכן מסודרות לפי המספור, אבל בין אגרת לאגרת יש דילוגים של 5 או 10 מספרים, כך שברור שיש אגרות שאין להן העתקים בעיזבונו. לשאלתי היכן החסרות, הוא השיב שיש רבות שמפוזרות במקומות שונים בעולם, ורק צריך לקבצן. סיפר על אספן בארה״ב שיש לו אגרות מקור, שהוא מוכן לתת אותן להעתקה למי שיבוא, אבל לא מוכן לשלוח אותן. אין מי ש״יעבור בסביבה״ כדי לעשות את זה. זה נשמע לי די מקומם, אז הוא הסביר לי שכמעט הכל נעשה בהתנדבות ובתרומות. כדי לסבר את האוזן עד איזו רמה זה מגיע, הוא סיפר שבארכיון המושבה ראש פינה יש אגרות של הרב קוק, וכן בארכיון המושבה זיכרון יעקב, אך אין מי שימצא את הפנאי לגשת לשם, לתאם זמן, למצוא אותן ולהעתיקן. דוגמא נוספת שהוא נתן לי: מאגרות הראי״ה שנערכו על ידי בנו הרב צב״י, יצאו לאור רק האגרות שנכתבו עד סוף מלחמת העולם הראשונה, ואחר כך הוציאו כרך ד׳ וה׳, חלקיות מאד, עם כמה שנים נוספות. האגרות של שנותיו כרב ראשי, בעשור האחרון של חייו, טרם יצאו לאור.
הזכרתי לפני כמה שנים במדור זה, את הערכתו של מייסד עיתון מעריב, ד״ר עזריאל קרליבך, שלמד בישיבת הרב קוק, במאמר שכתב אחרי פטירת הרב, וזה תורף דבריו: ׳חבל שלא היו אנשים שהבינו את האיש הענק הזה, ושהוא לא זכה לתלמידים רבים. עתידים כל כתביו לרדת לטמיון בזמן קצר, ותורתו הגדולה תשכח. היה כאן איש שהיה גדול בכמה וכמה דרגות מדורו, והדורות הבאים לא יזכו לדעת עליו דבר׳. הערכה זו התבדתה היטב, כידוע, והתפנית קרתה מאז שהרב צב״י בנו הקדיש כ20 שנה לעריכת כתבי אביו, ואחר כך לשיקום הישיבה, ובזכות הרב נריה ששלח לשם תלמידים, ועוד. הכתבים הוסיפו לצאת לאור בזכות הרב זאב נוימן וחבריו, שעשו את העבודה הקשה בהתמדה של עשרות שנים. ועדיין – ״הכל צריך מזל…״. להערכתי, רוב חידושי הרב קוק על הש״ס אכן ירדו לטמיון.
כמובן, מפעל אדיר בהיקפו הוא הוצאת ה״הלכה ברורה״ של הרב קוק, שהיה יקר ללבו. במשך שנים רבות העתיק הרב קוק את הרמב״ם והשולחן ערוך על דפי הגמרא מתוך הזכרון. לא היה לו פנאי לגשת לארון הספרים ולהוציא את הספר המתאים. סיפר לי הרב אריה שטרן, רבה של ירושלים וראש המכון, שהיה נדיר ביותר למצוא אצלו איזושהי טעות בהעתקה בעל פה של לשון הרמב״ם והשולחן ערוך!
את החלק האישי של כתבי הראי״ה לא רצה הרב צבי יהודה להוציא לאור בדורו. שנים רבות אחרי פטירתו הם יצאו לאור, ומהיכרותי את הדור הצעיר, אלה הספרים שפותחים היום הכי הרבה את הלבבות. פעם נתתי לתלמידה שלי בת״א, שהייתה רחוקה מאד מכל זהות יהודית, את הספר ״כנפי רוח״ בפורמט קטן. היא סיפרה לי שזה מונח אצלה בתיק בכל עת, והיא מעיינת בו בכל רגע פנאי, ושזה מה שהתחיל אצלה את התהליך העמוק של החיבור לזהותה היהודית.
ב.
הוצאת כתבי הרב הייתה תמיד ביטוי לגדלותם ומסירותם של תלמידיו. מי שזכה לתלמידים מסורים, זכה שתורתו תשמר. לא תמיד מבינים את החשיבות המיידית, לפעמים לוקח דור או יותר עד שמתעורר ביקוש לכתבים, ואז השפעתם גדולה. מי היה יודע על ר׳ נחמן מברסלב לולי תלמידו ר׳ נתן שכתב את תורתו? ו״אורות הקודש״ של הרב קוק לא היו יוצאים לאור לולי התמסרות הרב הנזיר לכתבי רבו. כל תורת האר״י נכתבה ע״י תלמידו ר׳ חיים ויטאל, וכן דוגמאות לרוב.
שאלו את ה״חזון איש״ מדוע הוא מדפיס כל כך הרבה כתבים, הרי ממילא אף אחד כמעט לא לומד בהם. בהזדמנויות שונות הוא ענה תשובות שונות: א. ׳אני מדפיס לעצמי, כדי שלא אשכח את חידושיי ושלא יאבדו. אבל לא מוציאים עותק אחד, כי אין הבדל גדול בהוצאות (בזמנו עיקר העבודה היה בסידור האותיות לדפוס), ולכן אני מדפיס יותר׳. ב. ׳אני מדפיס עבור הדורות הבאים, שבהם יהיו כאלה שילמדו את הכתבים׳. וזה בדיוק מה שקרה. [אמנם אין עדיין הוצאות מאירות עיניים לכתביו, לצערנו]. אעיר גם שהוא ידע שהוא לא מותיר אחריו צאצאים שיוציאו חידושיו לאור. לענ״ד, זה החסד של תלמידים ובנים, ו״מכבדם בחייהם ובמותם״.
בחיי ה״נתיבות שלום״ מסלונים, ראיתי פעם חוברת פנימית שלו, מרשימה מאד, עם חידושי תורתו על הש״ס. שאלתי את מו״ר, חתנו בעל ״נתיבי ישורון״, מדוע לא מוציאים את החוברות לאור כספר, לכלל לומדי התורה. הוא השיב שהאדמו״ר לא מוכן להוציא דבר בלי הגהתו האישית, ולכן זה מתעכב, ושלפי עומס עבודתו, ׳נצטרך אנחנו להוציאם אחרי 120 שלו׳. ואכן בשנים האחרונות הם הוציאו את חידושיו. זוהי בעיה ידועה, אבל זהו גם היתרון של מסירות חסידים לרבם.
ג.
במשך כמה שנים קבעתי את מקום לימודי בבית המדרש של גאון ישראל הרב ישראל זאב גוסטמן זצ״ל, אחרי פטירתו. ישיבתו כבר לא פעלה כישיבה, וראיתי את חתנו הרב מיכל ברניקר יושב כל היום במסירות, ועורך את כתבי חמיו מתוך הקלטות. פעם שאלתיו מדוע לא יכתוב ספר על דמות חמיו. אמנם ידוע שהוא עצמו לא אהב את הסגנון הזה, משום שלא העריך את העיסוק בפרטים ביוגראפיים, והוא ציטט בזה את הנצי״ב מוולוז׳ין, אבל מניסיוננו בדור הזה, סיפורי מופת אנושיים (והיו אינספור כאלה על הרב גוסטמן), הם מהדברים שהכי מחזקים את הזהות היהודית. הוא השיב לי כמה תשובות. אחת מהן עסקה בקושי לדייק בפרטים (וכפי שאמר לי לאחרונה הרב מאיר שמואלביץ׳, ראש האנציקלופדיה תלמודית ובנו של ר׳ חיים, שכדאי לקרוא את ״מח ולב״ על אביו, שזה נכתב טוב, וגם הסיפורים שם יפים, ויש מהם אף אמתיים…מ.ד.). ובסוף הוסיף, שאם הוא יכתוב, יהיה זה רק אחרי שיסיים לערוך את חידושי התורה של חמיו. הוא נלקח בחטף, ולא זכינו שהוא יכתוב.
ומכיוון שהזכרתיו, אמר לי פעם הרב יהושע אנגלמן: ׳אינני יודע מדוע אומרים על הליטאים שהם אנשים קרים. חבר שלי היה לומד בחברותא עם הרב גוסטמן. תקופה מסוימת הוא לא יכול היה להגיע, אולי היה במילואים. כשאך נכנס לבית המדרש, הרב גוסטמן ראה אותו מרחוק, רץ אליו וחיבק אותו בחום רב ובהבעת געגועיו…׳. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…