יהדות עכשיו

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

הימים שבין כסה לעשור הם הימים המתאימים ביותר בלוח השנה היהודי לראיון עם סיון רהב מאיר. שוחחנו על יום כיפור הראשון בו צמה ועל החזרה בתשובה. נגענו גם בשיעורי התורה, ובעבודה בתחום התקשורת:
״הספר החדש לילדים מאוד מעניין עיתונאים שעובדים איתי״

סיון רהב מאיר בראיון

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל 15. הכרתי נערה דתייה מהיישוב תקוע, קראו לה טליה קסטלנואובו, והיא הזמינה אותי לחוות יום כיפור מבפנים, לראשונה בחיי״, כך מספרת לנו בפתח הריאיון עמה, אשת התקשורת והמרצה, סיון רהב מאיר.
אמנם גם ברמת השרון ובהרצליה, שם גדלה סיון, זה היה יום אחר ושקט, בזכות הצביון היהודי של מדינת ישראל, ״אבל זה גם היה יום של אופניים עם החברים. עליתי לירושלים באוטובוס, ואני זוכרת שקניתי כל הזמן אוכל. גם בתחנה המרכזית של תל אביב וגם בתחנה המרכזית של ירושלים, כי ממש נלחצתי מזה שאסור לאכול יום שלם. בסוף זה כמובן היה החלק השולי ביממה הזו, כמעט לא הרגשתי שלא אוכלים, מרוב התלהבות״.
״היום״, היא מודה, ״הצומות כמובן יותר מאתגרים אותי, ולא מלהיבים אוטומטית כמו בהתחלה״.
יום כיפור הראשון מאוד השפיעה על רהב-מאיר. ״התפללנו עם המשפחה של טליה בבית הכנסת האיטלקי ברחוב הלל בירושלים. זה מעניין כי זו הפכה להיות מעין ׳גרסא דינקותא׳ עבורי. אתה מאוד מושפע מהנוסח הראשוני שאתה שומע, וזו הפכה להיות הגרסה שאיתה אני מתכתבת בראש עד היום. אני לא אשכח איך שוב ושוב אמרו י״ג מידות של רחמים, ׳ויעבור ה׳ על פניו ויקרא׳ ועוד כל מיני פיוטים ומנגינות שיכולים פתאום לחזור אליי, בדה ז׳ה וו. מאוד התלהבתי מזה שזיהיתי את ׳אדון עולם׳, אבל חוץ מזה, הרבה מאוד מהתוכן של היום הזה היה חדש לגמרי. העמידה מול ה׳, האמירה ׳אשמנו, בגדנו׳ והווידוי, הרעיון של מחילה וכפרה והתחלה מחדש. המון סקופים חיכו לי. בלילה לא הצלחתי להירדם מהתרגשות. ישנו אצל סבתא של טליה ודיברנו לתוך הלילה. קראתי את המחזור של יום הכיפורים המון במהלך היום, כמו איזה ספר קריאה, ניסיתי לפצח כי הרגשתי שיש שם איזה קוד סודי״.
״סיפור של דתיים מבית הוא הרבה יותר מסעיר בעיני״
סיון רהב מאיר נולדה ברמת השרון, לאריה ולרונית רהב, וגדלה כחילונית. סיון קרויה על שם החודש העברי שבו נולדה. בגיל שש עברה עם משפחתה להרצליה, והחלה לכתוב בעיתוני הילדים 'צ'ופר׳ ו׳פשוש׳. כשהייתה בת שמונה אובחנה כמחוננת. בהמשך הנחתה סיון תוכניות טלוויזיה ב'טלוויזיה החינוכית', בהן תוכנית הילדים 'בננה בום', 'זומביט' בנושאי מחשוב, ושימשה כתבת נוער בעיתונים ׳כולנו׳ ו׳ראש 1׳.
כחוזרת בתשובה, את מצליחה להבין את מי שנולדו לתוך בית דתי, ושחוקים מאוד מהעומס של היום-יום?
״תמיד כשמבקשים ממני לספר את סיפור התשובה שלי, אני אומרת שזה לא חוכמה. סיפור של דתיים מבית הוא הרבה יותר מסעיר בעיני, דווקא כי הוא לא מסעיר. במובן מסוים זה ׳לא חוכמה׳ לחזור בתשובה. אתה בא מבחוץ ובלי שום כפייה ושום עניינים של מגזר או כפייה, פשוט מתאהב בתורה עצמה. אף מורה בבית הספר לא אמרה לי אף פעם לברך או להתפלל, אף אחד לא ביקר אותי בנושא, אני באתי מבחוץ מרצון חופשי ומבחירה שלי – ישר לתורה, לאלוקים, לדבר עצמו. העוצמה האמיתית היא לגדול בתוך הציבור הדתי, ולמצוא את ההתחדשות בפנים. להמשיך את מורשת הדורות ולבנות את הקומה שלך.
״לכן אני באמת מעריכה יותר דתיים-מבית שמדליקים את הניצוץ״, היא מסבירה, ומיד מוסיפה כי זה לא רעיון שלה: ״חכמינו מסבירים שהתפילה של יצחק התקבלה כי היה ׳צדיק בן צדיק׳, לעומת רבקה שהייתה ׳צדיקה בת רשע׳. רגע, למה דווקא התפילה שלו התקבלה? רבקה היא במעלה גדולה יותר, היא חזרה בתשובה, לא? ובכן, להיות צדיק בן צדיק זה לא קל. אם אבא שלך הלך לבית הכנסת, וסבא שלך הלך לבית הכנסת, ובעולם שכל הזמן קורא לנו להתחדש ולהמציא את עצמנו מחדש ולמרוד ולשבור מוסכמות – אתה גם הולך לבית הכנסת, בהתלהבות – אז אתה במדרגה ממש גבוהה״.

עם בעלה, ידידיה, במעמד סיום הש"ס ב ניו ג'רזי ארצות הברית

עם בעלה, ידידיה, במעמד סיום הש"ס ב ניו ג'רזי ארצות הברית

סיון רהב מאיר בהרצאה

״אני מנסה לתקן את החטא, את ההחטאה הזו״
העבודה במערכת החדשות הגדולה בארץ והלחץ הכרוך בה מפריעים לך בימי הסליחות והתשובה?
״בשנים האחרונות התקשורת מבינה שהדופק של אלול ותשרי הוא גם רייטינג. יש המון משדרים על הסליחות, המון מקומות מבקשים לראיין אותי בתקופה הזו, לדבר על החגים. הייתה לי שיחה ממש משמעותית עם ניב רסקין לפני כמה ימים, למשל, בתוכנית הבוקר. מבינים שיש ציבור עצום שהוא מסורתי, שהלבבות נפתחים, שהשמיים נפתחים, ואולי אני סתם תמימה ובתקשורת פשוט מבינים שזה רייטינג ושזה מביא צופים״, היא מחייכת. ״בכל אופן, אני לא מרגישה סתירה בין המהות של הימים האלה לבין העבודה, לרוב. יש המון הרצאות, המון ביקוש לשמוע, במקומות שנחשבים ׳רחוקים׳, וזה כיף גדול. המלך בשדה, וגם העם. חבל שאין לנו חודשיים של אלול״.
העבודה שלך, בעצם שלנו אנשי התקשורת, לא סותרת קצת את מהות התשובה? נטייה לצהוב, רכילות ובעיקר חדשות רעות.
״במשך שנים הייתי חלק אינטגרלי מהמערכת וקיבלתי את כל הנחות היסוד שלה. יש משפט שאומר שבחדשות אומרים לכם כל ערב ב-20:00 ׳ערב טוב׳, ואז שעה שלמה מוכיחים לכם למה זה לא נכון. אז שנים עבדתי לפי הנחות היסוד האלה, לקום בבוקר ולחפש איפה החרדים לא בסדר, איפה המתנחלים לא בסדר, ובכלל, מה לא בסדר. אני לא אומרת שאין בעיות, אבל הבעיה הכי גדולה היא לקום בבוקר ורק לחפש בעיות״.
גם אחרי שחזרה בתשובה, המשיכה לדבריה, לחשוב שיש דבר כזה עיתונאי אובייקטיבי, וכך היא קיבלה את הדרישות של מערכות התקשורת. ״רק לפני כמה שנים הבנתי שחטא – מלשון החטאה – זה לחטוא לשליחות שלי, להיות במקום הלא נכון. אז אני מנסה לתקן את החטא, את ההחטאה הזו. להשתמש בכישרונות שקיבלתי כדי לסקר גם את מה שמחבר, שמאחד, שמשמח, שמרגש, שמרומם. ואם לעלות קומה, אז להכניס גם את היהדות לתוך החדשות. להבין שפרשת השבוע היא חלק מהדופק שלנו, חלק מהתרבות שלנו.
״כשרדפתי בכנסת אחרי חברי כנסת, לא דמיינתי שיום אחד ב׳קשת 12׳ ישדרו שיעור שלי על פרשת השבוע. זה אפילו לא משהו שחלמתי. אבל אתם שואלים אותי על הטלוויזיה, בעוד הפורמט הרלבנטי באמת הוא הרשתות. שם הקרב של כולנו על השפיות, על המידות שלנו״.

הספר החדש לילדים למשל מאוד מעניין עיתונאים שעובדים איתי

מאז אלול ה'תשע"ו מעבירה רהב מאיר שיעור שבועי על פרשת השבוע, תוך שהיא מתייחסת לאקטואליה השבועית. השיעור החל כיוזמה מקומית והפך לאירוע שבו משתתפים מאות אנשים מדי שבוע, ורבים נוספים צופים בו באינטרנט. השיעור משלב פרשנים מסורתיים וכולל גם סיפורים אישיים, התייחסות לחדשות, לעולם הניו מדיה ולתקשורת הישראלית, וכן מכתבים שהקהל עצמו שולח לרהב מאיר, על מנת שיוקראו בשיעור. בנוסף, סיון מפיצה 'חלק יומי' בוואטסאפ ובמייל.

מפרגנים לך בעבודה על שיעורי התורה והעיסוק הרב ביהדות?

״תלוי את מי שואלים. ברור שיש בברנז׳ה אנשים שמתגעגעים לגרסה הקודמת שלי, ילדה חילונית, שמאלנית, חברת ׳נוער מרצ׳, שמראיינת את יצחק רבין ושמעון פרס בהתלהבות על הסכמי אוסלו. אפשר לראות הרבה מה׳פרגון׳ הזה בעיתון ׳הארץ׳, שמקדיש לי לא פעם מאמרים. הכי אהבתי את המאמר של רוגל אלפר, תחת הכותרת: ׳ה׳, תעשה שסיון רהב מאיר תשתוק׳. כותרת שהיא ממש תפילה. ידידיה אמר בתגובה שהוא מבקש את זה כבר שנים, ולא מצליח…״, היא צוחקת. ״וברצינות: יש לי גם קולגות וחברים שמאוד מפרגנים, הספר החדש לילדים למשל מאוד מעניין עיתונאים שעובדים איתי, הם ממש מבקשים אותו לילדים שלהם. הם רוצים שהילדים יכירו קצת את הפרשה, וישמעו סיפורים מעולם היהדות. אבל רוב הזמן אני בקשר עם הציבור הרחב, אין איזו פינת קפה שבה כל העיתונאים יושבים ביחד. הרי כל אחד עובד לבד.

״בקרב הציבור הרחב״, אומרת סיון, ״התגובות עדיין מפתיעות אותי. שידרתי בטלוויזיה שנים וקיבלתי תגובות של ׳ראיתי אותך בטלוויזיה׳. אוקי, תודה על העדכון. מאז שהתחלתי לגעת בחומרי חיים עמוקים יותר, בתורה, בנפש, בפרשנויות – אנשים מתייחסים לתוכן עצמו. ׳יש לי רעיון של הרמב״ן להוסיף לך׳, ׳אשתי ממש התרגשה מהפירוש הזה׳ וכו׳ וכו׳״. 

לדבריה, רוב התגובות היום הן על ׳החלק היומי׳ שמתפרסם כל בוקר. ״זה נגיש לכולם, בהמון שפות ובכל פלטפורמה, מווטסאפ ועד מסרון ומייל. יש לנו למעלה ממאה אלף מנויים, הכל בחינם כמובן, וצוות מדהים של מתנדבים שמתפעל את הכל. אני כותבת קטע קצר כל בוקר, והוא מופץ לכל עבר. אפשר לכתוב בגוגל ׳החלק היומי׳ כדי להצטרף. תמיד כיף לשמוע לאן ׳החלק היומי׳ מגיע ואיפה הוא מצוטט ונקרא״.

אפשר להגיד שאת הרבנית של אנשי החדשות?

״יותר כתובת לשאלות על התנהגות של דוסים אחרים. כידוע, כל דוס הוא נציג של כל הדוסים בעולם, וצריך להסביר את כל מה שהם עשו. אני משתדלת לענות עניינית, אם יש לי תשובה. נורא חשוב לא להתלהט, לא לצעוק. פעם הייתי נסערת, חוזרת הביתה עצבנית אחרי ויכוחים כאלה. אני מקווה שהיום אני יותר קולית, יותר רגועה. זו גם ההמלצה שלי לאחרים. אבל הרבי מלובביץ׳ כבר אמר: ׳מטרתי היא לא לנצח בוויכוחים, מטרתי היא לחזק ולעזור ליהודים׳. כלומר, המטרה שלי היא לא לריב ולנצח ולהגיד לעצמי ׳הראיתי לו מה-זה׳. זו לא המטרה, לא ברשתות ולא בחיים, המטרה היא להיות לתועלת, אם אפשר. 

״בדרך כלל אם מישהו פונה, סימן שמשהו מציק לו. לפעמים זה משהו אישי, שהוא עוטף במשהו ציבורי, בכיסוי אידיאולוגי. בסוף הנפש חשובה לנו יותר מהשכל. אם מישהו בא זועם בגלל איזה ציטוט של איזה רב, או רב במירכאות, זה מראה שהוא לא אדיש, שאכפת לו איך היהדות נראית, שהוא מעריך את המילה רב. אני משתדלת להגיד לאנשים שאין לי את כל התשובות, ושאני אחשוב ואברר, והכי טוב זה להביא איזה ספר טוב או לינק לשיעור טוב. הרי יש בתורה הרבה יותר עומק ממה שאני אענה בשליפה, בשיחת מסדרון. מעדיפה להפנות למקורות, למי שבאמת רוצה לדעת״.

מה את חושבת על סערת ח"כ רם בן ברק? האם היה שיח על חבישת פאה/כיסוי ראש בטלוויזיה?

״יש שתי אפשרויות: או שרם בן ברק באמת חושב ככה, ואז זה עצוב. מישהו יכריח נשים לשדר בכיסוי ראש? מה? מאיפה הרושם הזה התקבל אצלו? ולמה בזמן שהציבור הדתי מרגיש שיש רק החלנה והחלנה, הוא מרגיש שיש רק הדתה והדתה? ואיפה מה שהרב קוק אמר על ׳כבוד הדת׳, שקודם כל צריך לכבד את הדת? איפה הכבוד הבסיסי?״.

האופציה השנייה לדעתה של סיון, ״זה מה שאמרו לו להגיד. שיש פה דף מסרים, ושהוא מצטט אותו, בלי לחשוב על זה יותר מדיי. כלומר, שהוא וחבריו קיבלו הוראות להפחיד את הבוחרים מפני תסריט כזה, בגלל יועץ תקשורת ציני. טוב, אולי עד הבחירות השישיות או השביעיות זה יעבור. אני תמיד מתלבטת אם להגיב לסערות כאלה, כי זה בעצם אומר שאני עוזרת להגדיל אותן. זו תמיד דילמה, אם לקחת כל משפט מקושקש ולנפח אותו, או לתת לו לחלוף״.

מאז 1998 פרסמת שבעה ספרים, כאשר האחרון רואה אור ממש בימים אלה. איך מתפנים לכך בתוך העומס הרב?
״אני מודה לכם שהגענו לעניין שלשמו התכנסנו – יחסי ציבור לספר החדש״, סיון צוחקת. ״הספר ׳לגדול׳ מיועד לקוראים הצעירים ולכל המשפחה. יש בו 54 סיפורים, אחד לכל פרשה מפרשות השבוע. אלה סיפורים על גדולי ישראל וגם על ילדים בני זמננו, על ניצול זמן ועל ביטחון עצמי, על קשר למסורת ועל ערכים ובחירה בטוב. אספתי את המיטב מכל הסיפורים ששמעתי וליקטתי כל השנים, והוספתי עוד המון סיפורים חדשים שמצאתי תוך כדי עבודה על הספר. הוא זמין באתר ׳ידיעות ספרים׳ וברוב חנויות הספרים, ואני מתרגשת לראות אותו במקום הראשון במצעד המכירות של ׳סטימצקי׳, ובאמת מקווה שהוא ייתן לקוראים שלו שמחה וגאווה בזהות שלנו, ביטחון בדרך, התלהבות וניצוץ בעיניים. זו המטרה. הוא נכתב במשך זמן רב, אבל עיקר העבודה הייתה בזמן השהות שלנו בארצות הברית להרצאות בקיץ. לא סתם בחרנו בשם הזה, שיש בו בעיני המון משמעות. מאחלת לכולנו שנה טובה, שבה כולנו נזכה לגדול״.

סיון רהב מאיר בנערותה

סיון רהב מאיר בנערותה

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…