שליפות

איריס ראובני – קולמוס הלב

"יהדות היא לא דבר פשוט, וצריך לעשות כל השתדלות כדי להחזיק בה. לכן אם יש לי אפשרות שגם העיסוק המקצועי שלי יהיה סביב עולם תוכן יהודי, לי זה הטוב ביותר. זה מחזק אותי ומחזיק אותי, מצב של WIN-WIN"

איריס ראובני

באחד הטיולים לירושלים ביקרה בכותל והתקשתה להיפרד מהמקום. "היום אני יודעת שהתפללתי שם", היא אומרת, "אז רק הרגשתי שמשהו נפתח בליבי בלי לדעת מה זה. כשחזרתי למולדובה כבר הייתה לי ידיעה פנימית עמוקה שזרעתי משהו שעוד יפרח". שנתיים אחר כך שוב הגיעה לישראל, הפעם בידיעה שהיא נשארת כאן ומתגיירת.

איריס מתגוררת היום בעיר חריש עם בעלה ובתם התינוקת, וכשמביטים בה אי אפשר לשער כלל שעד לפני שנים מספר עוד חייתה חיים נוצריים במולדובה: "אימא שלי נוצרייה ואבי יהודי. הם התחתנו במולדובה ועלו לארץ בעלייה הגדולה של שנות ה-90. כשנה אחרי שנולדתי הם נפרדו, ואני חזרתי עם אימי לשם. כל אותן שנים לא פגשתי את אבי, ומעט הקשר הטלפוני שהיה נותק כליל כשהייתי בת 10".

חייה במולדובה עברו עליה בבית סבתהּ הנוצרייה, שיש לה קשר חזק וחם איתה עד היום, ואימהּ נישאה מחדש ועברה להתגורר עם בן זוגה. איריס משתפת שאף על פי שבבית חגגו חגים נוצריים היא מעולם לא חשה מחוברת אליהם ומצאה עצמה כמו מתבוננת עליהם מהצד: "באופן כללי בבית לא היה יותר מדי עיסוק בדת. אני חושבת שזה משהו שבארץ קשה להבין, כי כאן יש תפיסה דתית. גם להיות חילוני יהודי זו עדיין תפיסה שאומרת 'אני לא מאמין'. שם חילוני זה פשוט תהיה מה שאתה רוצה. כל אחד מאמין במה שמאמין, ופשוט לא מדברים על זה. ככה גדלתי". 

בהתאם לרוח המקום, מספרת איריס, השקיעה סבתהּ רבות בחינוך האינטלקטואלי שלה, וכשהייתה איריס בת 5 כבר החלה את לימודיה בבית הספר הממשלתי. כשסיימה את שנת הלימודים הראשונה הרגישה הסבתא שאופי הלימוד בבית הספר אינו תואם את ציפיותיה, ומסובב הסיבות הביא אותה לרשום את נכדתה דווקא לבית ספר יהודי בקישינב.

כתיבת קליגרפיה יהודית ברכת הבית

"עד היום אינני יודעת איך אימי הסכימה לזה", היא צוחקת. "היא קיבלה רושם מאוד לא טוב מהתקופה הקצרה שבה גרה בישראל, וכל מה שקשור לנושא עורר בה התנגדות רבה. בפועל למדתי שם מכיתה ב' עד כיתה ח', והחוויות מהמקום בהחלט נחרתו לי בנפש. אני יכולה לומר היום שזו הייתה המסגרת החינוכית שבה קיבלתי את היחס הכי טוב אי-פעם".
באיזה שלב התעוררה בך הסקרנות להכיר את היהדות?
"אחרי כיתה ח' המשכתי במסלול רגיל של בית ספר ממשלתי, ומשם לאוניברסיטה.

 למדתי תואר ראשון בכימיה וקיבלתי הצעה מפתה ללימודי תואר שני עם עבודה מכובדת ב'אקדמיה למדע' במולדובה. באותה תקופה לא העמקתי בכלל במקורות היהודיים שלי כמו שלא העמקתי במקורות הנוצריים שלי. יותר מזה, בשלב הזה כבר לא היה לי קשר עם אבי בגלל סכסוך כספי שפרץ בין הוריי, ולא דיברנו כלל.

"שם, באקדמיה למדע, דווקא מתוך הלימוד השכלתני התחלתי לשאול שאלות על מהות החיים בעולם הזה. אני זוכרת כרגע מכונן את אחד השיעורים שפשוט הסתכלתי מסביב והבנתי שהמדע לא מסביר את הכול, שיש משהו מעבר לו. קשה לי להסביר במילים, אבל בנקודה הזו פשוט ידעתי שמכאן אני את התשובות שלי צריכה למצוא במקום אחר".
איריס חידשה את הקשר עם אביה, ולדבריה חשה מייד כי שנות הנתק ביניהם כאילו לא היו מעולם: "למרות שהוא לא גידל אותי ולמרות שלא היה חלק מחיי כל השנים הרגשתי שהדיבור שלי עם אבא הוא הרבה יותר עמוק, יותר משמעותי, ממש חיבור רוחני".
ביקור בישראל בעקבות הקשר המחודש היה מבחינתה דבר מתבקש, וכשהייתה בת 20 מצאה עצמה נוחתת בישראל היישר לבית אביה, שהספיק בשנים אלו לחזור בתשובה, להינשא לגרת צדק ולהקים בית יהודי בזרם הדתי-לאומי. המפגש המרגש עורר בה משהו שהיא מגדירה "שלום בנפש", ומראה החיים בבית משפחה דתית ששומרת שבת ומקפידה על צניעות עוררו בה, לדבריה, רצון לשינוי בחיים שהיו לה עד אז.
באחד הטיולים לירושלים ביקרה בכותל והתקשתה להיפרד מהמקום. "היום אני יודעת שהתפללתי שם", היא אומרת, "אז רק הרגשתי שמשהו נפתח בליבי בלי לדעת מה זה. כשחזרתי למולדובה כבר הייתה לי ידיעה פנימית עמוקה שזרעתי משהו שעוד יפרח". שנתיים אחר כך שוב הגיעה לישראל, הפעם בידיעה שהיא נשארת כאן ומתגיירת.

איך הגיבה הסביבה הקרובה על הרצון שלך להתגייר?
"אימא שלי התנגדה, היה לה אנטי לישראל. אבא ואשתו וכל המשפחה קרנו כמובן מאושר, וסבתא הגיבה בהבנה, מאוד בהבנה. עד היום יש לי קשר טוב איתה וגם עם אימא".
כשהיא מסרבת למשרה מכובדת בתחום הכימיה בישראל בחרה איריס להשקיע את כל מרצה בהליך הגיור וסיימה אותו כעבור שנה. רגע הטבילה היה רגע מכונן בדרך, ובחוויה האישית שלה היה כמו לידה: "הרגשתי שאני יוצאת מהמים כמו תינוק ממי השפיר. יצאתי מאוד מרוגשת ובוכה. מייד אחרי הטבילה הלכתי לשבת בפארק, להיות לבד עם עצמי ולהרגיש את הבריאה מהמקום החדש שלי".

איך את חווה את היחס לגר בחברה שלנו?
"זה מורכב. בהרבה מקרים אני פוגשת הערכה גדולה. אומרים לי 'וואו, איך בחרת לכתחילה', או 'את שומרת יותר מאיתנו, שנולדנו יהודים'. מצד שני יש גם תגובות לא נעימות שטוענות שאני עושה את זה בשביל הבירוקרטיה והטבות מהמדינה. התגובה הכי פוגעת הייתה מבחור בשידוך שפסל אותי בגלל שאני גרת צדק. זה עצוב, כי כתוב שצריך לאהוב את הגר ולכבד אותו, ואז את פוגשת פער בין הלימוד למה שקורה בפועל. זה עשה לי רע.
"אני יודעת שעשיתי תהליך עמוק ורוחני, ומה שהצלחתי הצלחתי, ה' עדי, ואני לא צריכה אישורים מאחרים על הדרך שלי. הייתי בטוחה שעשיתי דבר טוב, ואני עדיין בטוחה בזה. ה' אוהב גרים ומצווה לאהוב אותם אפילו יותר, ומי שלא עושה את זה? זה לגמרי עניין שלו".

אחרי שעזבת את הכימיה בחרת בתחום האומנות. מה הביא אותך לשינוי הזה?
"תמיד הייתי מחוברת לאומנות: ציירתי, הכנתי תכשיטים, רקמות ועוד עבודות יד. הכול בגדר תחביב. אחרי הגיור חיפשתי כל דבר שיחבר אותי ליהדות וגיליתי את הקָלִיגְרַפְיָה, אומנות הכתיבה הקישוטית. הכתב הוא בסגנון כתיבה של סופרי סת"ם, של ספרי תורה. הכול נעשה בעט מיוחד שטבול בדיו. התחלתי ללמוד וראיתי שיש לי כישרון לזה. אני ממשיכה כל הזמן ללמוד ולהתמקצע בתחום, יודעת לכתוב בכמה צורות ומכינה יצירות של עולם תוכן יהודי, כמו מזמורי תהלים, שיר השירים, ברכת כלה וכל מה שיכול לשמח אישה שתקבל את זה במתנה. נוסף על כך אני מציירת, ובשבילי זה ביטוי של הנפש".
איריס רואה שליחות באומנות שלה ומרגישה שלא זו בלבד שהעשייה מחברת אותה ליהדות, היא מאפשרת לה גם להפיץ יהדות. את היצירות היא מוכרת בשלב זה בסטודיו שבביתה, ומשתפת שהיא עובדת על שיתופי פעולה שיאפשרו לה להתפתח ולהתרחב מבחינה מקצועית.
נטשת את הכימיה?
"הכימיה מבחינתי עשתה את השליחות שלה בחיים שלי וגרמה לי להרהורי תשובה. איך אטומים זזים, הבנה שיש ה', שיש יד מכוונת. הרגשתי שכל רגע שאני נכנסת יותר למדע מראה לי את עולם הרוח. יש נקודה שממנה ברור שיש מי שמכוון את הדברים".
מה החלום שלך?
"קודם כול מבחינה אישית אני חולמת להרחיב את המשפחה, להביא עוד נשמות יהודיות לעולם. מבחינה מקצועית אני שואפת להתפתח בתחומי האומנות שלי, להצליח להתפרנס מהם וגם להפיץ דרכם יהדות. לראות את היצירות שלי משמחות נשים ואנשים".

 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…