יהדות עכשיו

אני חבר בעשר קבוצות וואטסאפ של תושבים בלוד

שנה וחודש חלפו מאז אירועי שומר החומות. לפני כעשרה חודשים נכנס מפקד חדש לתחנת משטרת לוד, סגן-ניצב ששי שלמה. חודש הרמדאן מאחורינו וגם חגי העצמאות, ירושלים ושבועות חלפו ללא אירועים יוצאי דופן בעיר הכואבת לוד - לא מובן מאליו. שיחה על הגרעין התורני, על הירי בלילות ועל הקשר הטוב עם תושבי העיר.
ששי שלמה בריאיון

אלעד הומינר

אלעד הומינר

סגן ניצב ששי שלמה, מפקד תחנת לוד של משטרת ישראל, משרת בתפקידו כעשרה חודשים, מסוף אוגוסט 2021. אם נחזור שנה וחודש לאחור ננחת ממש בתקופת מבצע ‘שומר החומות׳ והמאורעות בערים המעורבות, כולל בעיר לוד. האם משהו השתנה בעיר במהלך השנה האחרונה? לדברי שלמה, העיר יציבה יותר ונראה כי בהחלט יש שיפור. ״מאז שנכנסתי עברנו פה חגים, עברנו עשרות הפגנות ומחאות ולסיום גם את מצעד הדגלים – הייתה פה כמות שיא של 5,000 צועדים. אפשר להגיד שעברנו את האירועים הללו בצורה ממש טובה. ללא חיכוך, ללא אלימות, ללא בעיות בין יהודים לבין ערבים. פה אפשר לראות למעשה את השינוי״.
ב-18 במאי, בעיצומן של הפרעות שביצעו הערבים בלוד, אירח מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, במטה משמר הגבול שבעיר את בכירי הציבור הערבי בלוד וברמלה הסמוכה. "נמצה את הדין עם כל הטרוריסטים, מבחינתי זה טרוריסטים משני הצדדים", אמר המפכ"ל ועורר עליו גל ביקורת נרחב בעצם השימוש במונח 'סימטריה'. שלמה נמנע מלהגיב על דברי המפכ"ל ואומר: ״לא הייתי בלוד באירועי שומר החומות ואני לא יכול להתייחס לכך״.
שלמה משרת במשטרת ישראל כבר 25 שנה. הוא בן 55, אב לשלושה, מתגורר בפתח תקווה. הוא התחיל כשוטר יס"מ, הפך לקצין ביחידה ללוחמה בטרור ומאוחר יותר מונה לקצין אג"מ בתחנת משטרת נתניה. בהמשך פיקד על יחידות יס"מ ומג"ב בירושלים ואף שימש כמפקד סיירת האופנועים הארצית. בשנים 2019-2017 שימש כסגן מפקד תחנת משטרה בלוד.
בשנים שבהן היית סגן מפקד התחנה, תיארת לעצמך שמשהו כמו מה שקרה בשומר החומות יכול לקרות?
״לא. קשה היה לנבא את זה. לפני שומר החומות אפשר להגיד שבלוד כמעט ולא היו הפגנות, ממש על הקצה, אנחנו גם לא יכולים לדבר על אירועים לאומניים שקרו פה או אירועים חריגים מבחינת יהודים ומוסלמים, ולכן זה לא משהו שניתן היה לצפות אותו״.
מה אתה חושב על הגרעין התורני בעיר?
״יש שיתוף פעולה מצוין בין הגרעין לבין המשטרה. בסך הכול מדובר באנשים צנועים, שקטים, אין מצידם פרובוקציות, אין עבירות פליליות או עבירות שאנשים מהגרעין מעורבים בהן. אפשר להגיד ההפך – רואים אותם מעורבים פה בהרבה אירועים משמעותיים, בתרומה לקהילה ובסיוע לקהילה״.

אתה מקבל עידוד מהתושבים על הפעולות של המשטרה בתקופה הזאת?
״אני חבר בעשר קבוצות וואטסאפ בלוד, סדר גודל של מעל 1,000 תושבים, חלק מהם אלה אנשי הגרעין – רמת אשכול, שכונת אלישיב ונווה נוף. אני נמצא איתם בקשר באופן תמידי בוואטסאפ כאשר אני מוציא להם הודעות הרגעה אם צריך, התייחסות לכל מיני אירועים שמתקיימים פה שיש חשש שיכולים להתפתח – לכל אלה אני מתייחס בוואטסאפ״.
במוצאי חג השבועות פורסם בטוויטר צילום מסך מאחת מאותן עשר קבוצות הוואטסאפ שבהן חבר שלמה, ובה הוא שאל את התושבים איך עברו התפילות. 

תהלוכת דגלי אש״ף שששי הפסיק

תהלוכת דגלי אש״ף שששי הפסיק

 ״פנו אליי לפני החג ושאלו איך אנחנו נערכים לקראת חג שבועות, אם יש אבטחה וכו׳. השבתי שיש לנו היערכות חזקה עם כוחות, בדגש על צירי המתפללים ובתי כנסת. לאחר מכן היה חשוב לי לשאול אותם איך עבר החג עצמו, ובסך הכול הפידבקים היו די טובים. אפשר להגיד שכל החגים, כולל החגים של המוסלמים עברו בצורה די טובה״.
״אנחנו והשב״כ פועלים בקשר רציף ויומי״
תופעה לא חדשה הנחשבת לעבירה פלילית ועלתה לכותרות במהלך שומר החומות, היא תופעת הירי שמבוצע על ידי ערבים בלילות ובחתונות. במשטרת לוד פועלים למיגור התופעה. לפני כשלושה שבועות פורסם באתר 'Ynet' סרטון ובו נראה סגן ניצב ששי שלמה בוויכוח בזמן חתונה עם מספר תושבים ערבים, מכיוון שהחליט לעצור את החתן ואת אביו בשל ירי זיקוקים. השניים סירבו להסגיר בפני השוטרים מי אחראי לזיקוקים, והם עוכבו בהוראת ששי שלמה. "אני לא חי בעזה ולא בשכם. אף אחד לא יירה פה זיקוקים, לא שיירות, לא ירי, לא רעש. אתם רוצים לעשות חתונה? תעשו אותה כמו שצריך. אין דבר כזה", הזהיר שלמה. החוגגים בחתונה סירבו לשתף פעולה עם המשטרה וחלקם הגיעו לתחנת המשטרה בלוד, שם התגלע ויכוח בין מפקד התחנה לתושבים הערבים. שלמה הטיח בהם כי לא ישחרר את החתן ואביו עד שלא יסגירו את העבריינים. בסופו של דבר האדם שירה את הזיקוקים הסגיר את עצמו. "הוא מודה שהוא ירה, לכן הוא ייעצר והם ישוחררו", הסביר לתושבים הערבים. בנוסף שלמה הזהיר את התושבים ממקרים דומים.
משיחות שקיימתי עם תושבים ניתן לחוש בשינוי לטובה בנושא הירי בעיר שמשפיע רבות על תחושת הביטחון. ״אני רואה ירידה באירועי הירי כתוצאה מפעולות שאנחנו עושים כנגד משפחות פשע, ירידה באנשים שמחזיקים אמצעי לחימה וירידה באנשים שמבצעים ירי״, אומר שלמה. 

״יש פעולות נוספות שבהן אנחנו נוקטים מעבר למעצרים עצמם: תקיפה כלכלית, סמכות בפעולה נגד בנייה בלתי חוקית בקרב עבריינים ועבודה עם כל רשויות המיסים. במקביל על מנת לצמצם את אירועי הירי אפשר לראות, ואני יכול לחוש את זה בקבוצות הוואטסאפ עם התושבים, שאכן יש מגמת שיפור, גם בנתונים עצמם ניתן לראות מגמת שיפור״. 

גם בימים אלה למרות העבודה הקשה של שוטרי תחנת לוד בראשות ששי שלמה, הירי בלילות עדיין נשמע, גם אם בתדירות נמוכה יותר. שלמה לא מתעלם מכך: ״כמובן שכל אירוע ירי מטופל בעוצמה וללא פשרות״.

יש לך מסר לתושבי העיר שעדיין חוששים מכל מיני אירועים דוגמת הירי בלילות?
״מה שחשוב מבחינתי אלה הביטחון האישי ותחושת הביטחון של כולם – יהודים, מוסלמים ונוצרים וכל מי שנמצא פה בעיר. יש לנו משטרה חזקה מאוד ויש לנו אמצעים טובים. אני מאמין שעם התמדה ועם דרך נכונה אנחנו נביא שקט לעיר לוד״. לשאלתי האם הוא מזהה קשר בין פשיעה לבין גורמים לאומניים בעיר, משיב שלמה כי הוא לא מזהה קשר שכזה: ״אני יכול להגיד שבעשרה החודשים האחרונים אנחנו והשב״כ פועלים בקשר רציף ויומי לגבי כל האירועים הלאומניים שקורים פה. אפשר להגיד שעל רקע לאומני נעצרו ממש אנשים בודדים שנעצרו בעיקר עקב התבטאויות ולא היה להם קשר לרקע הפלילי״.

ההתכתבות אחרי יום הזיכרון

ההתכתבות אחרי יום הזיכרון

איפה אתה רואה את העיר בעוד 5-10 שנים? יש סיכוי לדו-קיום?
״גם המוסלמים וגם היהודים הבינו אחרי שומר החומות, כטראומה מן הסתם, שאין ברירה אלא לחיות ביחד, כל אחד עם המנטליות שלו ועם הדרך שלו. נכון להיום אנחנו לא רואים מעורבות של בגירים בכל מיני אירועים לאומניים. גם בהפגנות שהיו פה ובמחאות שממשיכות להתקיים כל עשירי בחודש בעקבות האירוע של חסונה (נהרג מירי להגנה עצמית של יהודים בתחילת המהומות בלוד, א״ה) – הם עומדים בכיכר ואני לא מזהה איזה חיכוך או משהו. אני כן רואה שהעיר מתחילה לחזור לשגרה וכן מתחיל להתקיים שיח, בראש ובראשונה בין חברי המועצה הערבים לבין חברי המועצה היהודים״.
המשטרה עורכת פעילות חברתית בעיר?
״בהחלט. בנושא הקהילתי אנחנו פועלים בכל השכונות, הן המוסלמיות והן היהודיות, ובתוכן היהודים יוצאי העדה האתיופית, ויש לנו גם מעל 15,000 עולים מרוסיה. אנחנו עושים פעילות על בסיס שגרתי. נמצאים בבתי ספר, בגנים, במשחקי כדורגל משותפים. למעשה לכל מש״ק קהילתי יש פרויקט ייחודי כל אחד בתחומו. קיים קשר רציף והדוק עם מנהלות בתי הספר גם ברמה שלי״.
על העבודה הטובה ביחס למה שהתרגלו תושבי לוד, ניתן ללמוד משיטוט קצר ברשתות החברתיות. בליל יום הזיכרון ערבים ירו זיקוקים כאות שמחה. ששי לא נשאר אדיש ועצר את אותם ערבים כבר למוחרת. צילום מסך של התכתבות אחד התושבים עם ששי עשה דרכו לטוויטר.
"הייתה נפילה גדולה בזמן שששי לא היה"
תושבים שאיתם שוחחתי השבוע מספרים כי שלמה עושה עבודת קודש בעיר: "מאז ששלמה ששי הגיע לעיר אחרי הפרעות בשנה שעברה, ניכר שינוי מובהק במשילות ובניסיונות לאכיפת חוק וסדר, וזאת בזכות העמידה העיקשת שלו מול הטרור הערבי", סיפרה מנכ"לית משותפת ארגון 'לודאים', אפרת נוי. לפני כחודש התקיימה צעדה מביכה בעיר ובה מאות מפגינים הניפו דגלי אש"ף. אפרת נוי: "ששי עמל קשות כדי למנוע הסלמה ולעצור את המסיתים. לאות תודה היה חשוב לנו להעניק לו מכתב תודה ופרחים לשבת לחיזוק רוחו ופעולתו".
דוד גורדון, תושב העיר, מתייחס לאירועי הירי בעיר, ואומר כי אומנם יש פחות ירי, אך: ״מצד שני בלילה אקראי אחד אני שומע צרורות מאג 100 מטר מהבית, או לפחות ככה זה נשמע, וזה הגיע מהאזור של משפחת פשע שלא השתתפה במהומות״.
חני לוז, אשת תוכן, פעילה חברתית ותושבת העיר, מחמיאה גם היא לששי: "כמו שכולם אומרים ששי הוא בשורה, הוא עושה עבודה ממש טובה. הוא לוקח ברצינות את הדברים הקטנים והגדולים. אנחנו מאוד מאוד מרוצים". ובכל זאת לחני יש שתי הסתייגויות. הראשונה קשורה לאירוע שהתרחש בשבוע שעבר בזמן שמפקד תחנת לוד היה בחופשה, אירוע שעדיין מצוי בחקירה ולכן ששי בעצמו או כל גורם משטרתי אחר לא יכול להתייחס באופן גלוי. סיור של תלמידי תיכון ברמת אשכול הותקף באלימות ובאבנים. התלמידים ברחו לבית כנסת בשכונה כשאחד מהם אף הותקף בגז מדמיע. בשעה 03:30 שוטרים אזקו בצורה מעליבה את המדריך שהותקף, בזמן שמהתוקפים הערבים לא נעצר אף אחד. בהמשך, לאחר ביקורת ציבורית נרחבת נעצרו שני חשודים והעצור היהודי שחרר בתנאים מגבילים מצומצמים.
"הייתה נפילה גדולה בזמן שששי לא היה. אנחנו הפגנו נגד מה שהיה שם – המשטרה עצרה בצורה משפילה את המדריך שהביא קבוצה לדירה השרופה משומר החומות". חני ממשיכה ואומרת כי: "מה שהצית את הפרעות ומה שקורה לאחריהן זה מעגל, וטיפלנו רק בשלב אחד מתוך שלושה שאופפים אותנו. הסתה, התססה, גם המוסלמית קיצונית של כאילו בואו להציל את אל-אקסא, גם ההתגברות של הלאומנות בקרב ערביי 48 שעומד מתחת לפני השטח ועובד 24/7. והחלק השלישי הוא מה שקורה אחרי אירועים קשים – המסגור שעושים עם זה בתקשורת ובמערכת המשפט, המערכת הנוראה. שתי אלה מביאות אותנו לאסון הבא, חס וחלילה. בלי הטיפול במעגל אין לנו ספק שאירועים כמו שומר החומות יחזרו שוב, השאלה מתי ובאיזו עוצמה. בינתיים בשטח אכן ששי נותן מענה ראוי עם כל הכוחות שיש לו".
שמחה רוטמן: ״הוא בא לעבוד״
חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית ראה כמו כולם את שהתרחש בלוד בתקופת שומר החומות. לפני שמונה חודשים עבר רוטמן יחד עם משפחתו להתגורר בעיר. "בכל הנוגע ללוד נראה שמשטרת ישראל בהתחלה של הפקת לקחים. אני חושב שמפקד התחנה בהחלט עומד בקו החזית בהקשר הזה. הוא מוביל קו מאוד מאוד חזק ומשמעותי בלוד. הוא בא לעבוד, הוא בא לאכוף את החוק בלי פשרות ובלי משחקים. יש עוד הרבה מה לעשות, זה לא משהו שפותרים ביום אחד, אבל הוא פתח תחנה במקום הקשה ביותר, הוא דואג להפגין נוכחות והרחובות מרגישים הרבה-הרבה יותר בטוחים. עדיין יש הזנחה ארוכת שנים שבאה לידי ביטוי בירי שמתנהל במקומות מסוימים. מרגישים את הירי פחות".
"יש לאן להתקדם", מסכם רוטמן, "אבל העבודה המסיבית מורגשת. זה לא רק מקום עבודה בשביל ששי. רואים שהוא דואג שלוד תישאר על המפה ולא תהיה במקום שבו היא נמצאת".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה