בקול רב

אתה זוכר אותי?

נדהמתי לראות כמה הרב הצליח לדחוס בשיחת בזק של חמש שניות: אצל אחד התעניין מה שלום אשתו החולה, את השני שאל איך הייתה נסיעת העסקים לסין ולשלישי החמיא על החליפה החדשה

2 גברים
הרב יוני לביא

הוא היה אחד האנשים המשפיעים בעולם וזכה להערצה של יהודים וגויים כאחד. שלל תארים עיטרו אותו: פרופסור, לורד,רב, הוא זכה בפרסים בינלאומיים יוקרתיים וכתב כעשרים ספרים. שמו היה יונתן זקס והוא כיהן כרב הראשי לבריטניה במשך 21 שנה. הייתה לו יכולת רטורית בלתי רגילה והוא הוזמן לנאום מאות פעמים בשנה ופגש בכל חודש אלפי אנשים. הוא נשאל פעם מה השאלה ששואלים אותו הכי הרבה? הוא חייך ואמר: ״הרב זקס, דו יו ריממבר מי? – הרב זקס, האם אתה זוכר אותי?״.
סודו של ה-Like
מתברר שבני אדם מתעניינים בהרבה תחומים, אוהבים לאסוף ידע ולצבור חוויות, אבל הדבר שהם זקוקים לו יותר מכול הוא שיזכרו אותם. שיראו אותם. שיהיו חשובים עבור מישהו.
ההצלחה המטאורית של הרשתות החברתיות רוכבת בדיוק על הנקודה הזו. היא נותנת לאדם את התחושה שהרבה אנשים מתעניינים בו ואוהדים אותו. עד כמה ה׳לייק׳ מבטא התעניינות אמיתית ומגלה שאתה באמת משמעותי עבור אנשים? זו שאלה טובה. אלו חלקים באישיות של האדם זוכים להבלטה בעולם השטחי של האינסטגרם והטיקטוק? זו גם שאלה שראוי לתת עליה את הדעת. מכל מקום מאות מיליוני אנשים בעולם עסוקים בליקוט אובססיבי של תשומת לב דיגיטאלית, כדי לענות על צורך נפשי בסיסי – שיראו אותי, שארגיש שאני חשוב לאנשים.
כל אחד והסיפור שלו
נתקלתי בתופעה הזו מכיוון אחר לפני כעשרים שנה. זכיתי להיות שותף בהקמת הקו החם לנוער ׳חברים מקשיבים׳. אלפי שאלות של בני נוער החלו לזרום ועבדנו קשה לכתוב לכל אחד תשובה אישית, אלא שאז גילינו שהרבה שאלות חוזרות על עצמן. אחת הבולטות ביניהן הייתה זו: ״שלום. אני בן שש עשרה והכרתי מישהי בסניף והיא מאד מוצאת חן בעיניי. מצד אחד, בא לי ממש להיות איתה בקשר ושתהיה לי חברה. מצד שני, אני מתלבט האם זה הזמן הנכון לקשר כזה. מה אתם אומרים?״.
התלבטנו מה לעשות והחלטנו שכדי לא לבזבז זמן יקר בחזרה על עצמנו בכתיבת תשובה דומה לזו שניתנה בעבר, פשוט נצרף קישור אליה. כך עשינו, אך במהרה גילינו שהשיטה לא עובדת. אנשים לא חשו מסופקים בתשובה, ופנו אלינו שוב ושוב בבקשה למענה. התברר שלשלוח להם ׳תשובה של מישהו אחר׳ לא הניחה את דעתם. הם רצו משהו אישי. שמישהו יכתוב רק להם. שֶׁיַּרְאה שהוא מבין את הצורך והקושי שלהם, מזדהה עם התלבטויותיהם ורק מתוך זה מגיע לענות להם. בקיצור, הם רצו מישהו שיראה אותם.
מה אפשר להספיק בחמש שניות
כרב אני זוכה להעביר לא מעט שיעורים לקהלים גדולים, אבל זוכר שהדברים החשובים ביותר קורים לרוב באחד על אחד, בשיחה של ארבע עיניים. לעיתים אני מכריז בסוף שיעור ״כל מי שרוצה לשאול בנושא השיעור או בעניין אחר – מוזמן בשמחה לגשת אליי״, ולא תאמינו אלו דברים צפים לפעמים בשיחות הפרטיות אחרי שהקהל הגדול כבר התפזר לביתו.
אחד מזיכרונות הילדות החזקים שלי הוא סיום התפילה בשבת כשהרב רפי, רב הקהילה, התייצב בפתח בית הכנסת ולא אִפְשֵׁר לאף אחד לצאת מבלי שזכה ממנו ללחיצת יד חמה. נדהמתי לראות כמה הרב הצליח לדחוס בשיחת בזק (גג חמש שניות) שניהל עם כל אדם שחלף על פניו: אצל אחד התעניין מה שלום אשתו החולה, את השני שאל איך הייתה נסיעת העסקים לסין ולשלישי החמיא על החליפה החדשה שלו. הייתי אז ילד קטן אבל חיכיתי בציפייה לרגע שבו יגיע תורי והרב יסתכל בי בעיניו הטובות, יעטוף את כפי בידו הגדולה ויגיד לי משהו קצר ונעים שירחיב את ליבי ויגלה שאכפת לו ממני ושהוא מתעניין בי. הכול היה כל-כך קצר אבל כל-כך קולע.
ואיך עבר הצום?
מאז ברוך השם גדלתי קצת ואני משתדל ללכת בדרך הזו ולהתעניין (באמת!) באנשים ובמה שעובר עליהם. לכל זוג שאני זוכה לערוך את חופתו, אני מקפיד להתקשר כעבור יומיים כדי לשמוע איך עבר עליהם הטקס, איך היו הריקודים הסוערים אחריו ומה הם מרגישים עכשיו. לרוב הם בהלם. אף אחד מהקודקודים האחרים של הטקס לא צלצל להתעניין בשלומם – לא הצלם, לא הדיג׳יי, ולא מנהל האולם. ברגע שקיבלו את הכסף – הכול נגמר. ודווקא הרב (שעוד בא בהתנדבות) – מתעניין בהם.
יש לי ידיד שמקבל לקראת יום כיפור המוני שאלות לגבי שתייה ואכילה בצום בגלל מחלה, היריון וכדו׳, ובמוצאי היום הוא מתיישב לשלוח הודעת התעניינות לכל אחד מהם איך עבר עליו הצום. לא תאמינו כמה אנשים מתרגשים לקבל הודעה כל כך פשוטה.
הגאון ר׳ שלמה זלמן אוירבעך, מגדולי הפוסקים בדור הקודם, הקפיד להגיע בכל ראש חודש ניסן לגינתה של אישה שגרה בשכנותו ולומר ברכת האילנות על עץ התפוזים היחיד שעמד שם. בני ביתו תמהו מדוע אינו ממשיך עוד כמה מטרים אל גינה אחרת שם היו שני עצי פרי, דבר שיש בו עדיפות על פי חלק מן הפוסקים. כך השיב להם הגרש״ז: ״בעלת הגינה זו אישה אלמנה. כל השנה היא מחכה לראש חודש ניסן ביודעה שאגיע לברך אצלה. איך אני יכול לקחת לה את השמחה הזו?״.
אנחנו לא ענקי הלכה כמו הרב אוירבעך ולא רבנים נכבדים כמו הרב זקס. אבל זה לא משנה. גם אם אין לנו כסף לתת, עצה מבריקה או סיוע מעשי – עצם תשומת הלב, האכפתיות וההתעניינות הכנה, עצם זה שנזכור את שמו של האדם שמולנו ושכבר נפגשנו בעבר – שווים הרבה מאוד.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…