התישבות

בניגוד לתוכניות משרד ראש הממשלה: יחידות דיור אושרו בישוב עלי

בעשרות השנים האחרונות ההנחיה למנהל האזרחי היא כי יש לקבל אישור של דרג מדיני על כל תוכנית הכוללת יחידות דיור לפני הדיון בשני השלבים האחרונים.

צבי סוכות

צבי סוכות

צבי סוכות

צבי סוכות

ועצת התכנון העליונה היא הגוף שמאשר את הבניה ברחבי יהודה ושומרון. מדובר בגוף שאמור להיות בירוקרטי לחלוטין ובו אנשי המקצוע במנהל האזרחי דנים בתוכניות הבניה אותן הגישו המועצות האזוריות. כדי לאשר בניית יחידת דיור לבניה ביהודה ושומרון צריך היזם/המועצה להגיש תב"ע (תכנית בניין ערים) הכוללת את יחידות הבניה קודם כל לאישור ועדת התכנון המקומית של המועצה, לאחר מכן עוברת התוכנית לאישור הוועדה העליונה במנהל האזרחי לשני שלבים.
בשלב הראשון מאשרת הוועדה באופן עקרוני את התוכנית והיא נכנסת להפקדה כדי שגורמי המקצוע יבחנו אותה לעומק וכדי לשמוע התנגדויות מהציבור. לאחר שהושלם התהליך עולה התוכנית שוב לוועדה העליונה כדי לתת תוקף לתוכנית ולאשר אותה באופן סופי. בעשרות השנים האחרונות ההנחיה למנהל האזרחי היא כי יש לקבל אישור של דרג מדיני על כל תוכנית הכוללת יחידות דיור לפני הדיון בשני השלבים האחרונים.
התהליך עובד כך: התוכניות אותן מגישות המועצות לאחר אישורן בוועדה המקומית למנהל האזרחי נבחנות על ידי גורמי המקצוע במנהל האזרחי, לאחר שהתוכניות מקבלות את אישור הגורמים המקצועיים הן נכללות בתוך סדר היום של ועדת המשנה להתיישבות שאמורה לאשר את התוכניות. טיוטת סדר היום עוברת למשרד הביטחון באמצעות מתאם הפעולות בשטחים. הטיוטה נדרשת לקבלת אישורו של שר הביטחון. מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) מעביר את הטיוטה לעוזר שר הביטחון לענייני התיישבות שמעביר אותן לצורך קביעת דיון אצל השר וקבלן אישור סדר היום.
לאחר אישור שר הביטחון טיוטת סדר היום עוברת למשרד ראש הממשלה לעדכון וקבלת הערות. לאחר אישור משרד ראש הממשלה טיוטת סדר היום שאושרה חוזר דרך עוזר שר הביטחון למועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי או כפי שכולם קוראים לה בקיצור – מת"ע.
הסיפור של 600 יחידות הדיור
באוגוסט 2021 אמורה הייתה להתכנס מועצת התכנון העליונה כדי לדון בתוכניות (תבעו"ת) הכוללות יחידות דיור בישובי יהודה ושומרון. מספר תוכניות שטרם הושלמה בדיקתן והכנתן לוועדה לא נכללו בסדר היום שאושר על ידי שר הביטחון לאחר אישור משרד ראש הממשלה, ביניהן האישור של 600 יחידות דיור בישוב עלי – מספר היחידות הגבוה ביותר ביהודה ושומרון.
כלל התוכניות עברו לאישורו של שר הביטחון ומשם לאישור ראש הממשלה, אך בינתיים התעכב כינוס המת"ע בחודש אוגוסט מסיבות טכניות הקשורות למנהל האזרחי. דחיית ישיבת המת"ע הביאה לכך שמספר תוכניות שהיו בשלבי סיום ההכנה לישיבת סדר יום הגיעו לשלב המוכנות והיו יכולות להיכלל בסדר היום של המת"ע שנדחה לאוקטובר. התוכניות הללו (תפוח מערב, עלי ועוד') אמורות היו לקבל את אישורו של שר הביטחון דרך עוזר השר כיוון שלא נכללו בטיוטה הקודמת שאושרה לאוגוסט.
עוזר שר הביטחון לא הביא את התוכניות לאישור השר כיוון שבסדר היום שאושר ביולי 2021 על ידי שר הביטחון התקבלו הערות ממשרד ראש הממשלה שהורידו מספר תוכניות שקבלו את אישורו של שר הביטחון. בשל כך עוזר השר לא הביא את התוכניות החדשות המוכנות (תפוח עלי ועוד) לאישורו של השר והן נשארו מחוץ לסדר היום.
לקראת אוקטובר הוחלט לקיים שוב מת"ע, משרד ראש הממשלה ביקש לשמור על סדר היום שאושר לקראת המת"ע באוגוסט, אולם ביקש להוסיף את תוכנית האישור לישוב טלמון, אותה לא אישר באוגוסט למרות אישורו של גנץ אז. בנוסף נשאל אבי רואה עוזר השר על ידי משרד ראש הממשלה האם התוכנית לישוב עלי, שכאמור לא נכללה בסדר היום של המת"ע באוגוסט, כבר מוכנה לדיון. אבי השיב שלמיטב ידיעתו התוכנית מוכנה ואף הומלצה על ידי לשכת התכנון אבל יבדוק את הדברים.
בדיון אצל שר הביטחון בנושא סדר היום המחודש של מת"ע, עוזר השר עדכן כי משרד ראש הממשלה בקשו להוסיף את התוכנית של טלמון שהורדה על ידם באוגוסט וכן את התוכנית של עלי למת"ע, שר הביטחון אישר להכניס את התוכניות לסדר היום, והיחידות אכן אושרו במת"ע.
הטלפון ממשרד ראש הממשלה
בשיחה עם גילוי דעת מספר אבי רואה מי שהיה ראש מועצת יש"ע, ראש מועצת בנימין ועוזר שר הביטחון לענייני התיישבות עד סוף 2021, כי לאחר אישור היחידות במת"ע הוא קיבל שיחת טלפון ממשרד ראש הממשלה בתמיהה – כיצד התוכנית של עלי נכנסה לסדר היום.
אבי, שכיהן כאמור כראש מועצת בנימין בעבר וידע את חשיבותן של 600 היחידות לבנימין ולישוב עלי, השיב כי התב"ע הוכנסה בעקבות השאלה שלהם – האם התוכנית מוכנה וכי הוא הבין מכך שצריך להכניס אותה לרשימה ואין טעם לעלות שוב לאישור ראש הממשלה, אחרי אישורו של גנץ.
במשרד ראש הממשלה לא אהבו את התשובה, אבל 600 היחידות כבר אושרו בוועדה. הרכבת יצאה מהתחנה לשמחתם הרבה של אנשי עלי ותושבי יהודה ושומרון.

עוד במדור זה

העץ של יוסי דגן, הרב שמואל אליהו ואדיר זיק ז"ל בשא-נור

העץ של יוסי דגן, הרב שמואל אליהו ואדיר זיק ז"ל בשא-נור

ראש מועצת שומרון יוסי דגן ביקר ביישוב שא-נור, וחזר לעץ…
״ההתעוררות הציבורית בכוחה לתת כח לממשלת ישראל מול אומות העולם״

״ההתעוררות הציבורית בכוחה לתת כח לממשלת ישראל מול אומות העולם״

חצי שנה עברה מאז המבצע של תנועת נחלה וגרעיני ההתיישבות…
הדור הבא של הקהילות בישראל

הדור הבא של הקהילות בישראל

לפני כשלושה שבועות צוין יום פטירת הרב אלישע וישליצקי זצ"ל…
״כולם מבינים שחייבים לחזק את ההתיישבות״

״כולם מבינים שחייבים לחזק את ההתיישבות״

אנחנו משוחחים בשעת בוקר מוקדמת יחסית, ממש בשיאו של משבר…
״שינויים גדולים לא קורים ביום אחד״

״שינויים גדולים לא קורים ביום אחד״

ביום חמישי בלילה בסוף השבוע שעבר עלה גרעין של משפחות…
סקר: %81 מרוצים מהמגורים בשומרון

סקר: %81 מרוצים מהמגורים בשומרון

על אף האיומים הביטחוניים והמדיניים, 81% מתושבי השומרון מרוצים מהמגורים…
לבנות את מגרון במעלה ההר

לבנות את מגרון במעלה ההר

מכתב גלוי למר אלישע ירדשלום וברכה.אינני מכיר אותך באופן אישי…
החיילים האלמונים של רמת מגרון

החיילים האלמונים של רמת מגרון

פעם ראשונה שהייתי ברמת מגרון הייתה לפני שנה וחצי. הגענו,…
קול רנה

קול רנה

ביום שישי כ"ב אב תשע"ט יצאו הרב איתן, דביר ורנה…
מצרפת לשומרון

מצרפת לשומרון

בערב שבת האחרונה הסתובבתי עם בעלי ביישוב רבבה וראיתי שלט…
מהיום הראשון ועד לאחרון - כך קם ישוב חדש

מהיום הראשון ועד לאחרון - כך קם ישוב חדש

יום ראשון כ׳ באייר התשפ״א חוזר מוקדם מהעבודה כדי להתארגן…
כך הפכו ישובי גב ההר לבטוחים בישראל

כך הפכו ישובי גב ההר לבטוחים בישראל

01תנו לי לנפץ מיתוס רגע. זה אמנם קרה לאט אבל…
הנגב - מה הימין צריך לעשות

הנגב - מה הימין צריך לעשות

01הפרחת השממה בנגב, כמו גם ייהוד הגליל ויישובו, הם חלק…
מלחמה חד צדדית

מלחמה חד צדדית

01המערכה על יהודה ושומרון נמצאת בשיאה בימים אלו.תקציבי עתק מוזרמים…
משטרה בורטיגו

משטרה בורטיגו

01 "מה לעשות, אין למשטרת ישראל אפשרות לאבטח כל בית…
כשהמערכה הגיעה לגבעה

כשהמערכה הגיעה לגבעה

01לפני שבועיים כתבתי כאן על פגישת החירום שקיימו בכפר בורקא…
Scroll to Top
גלילה למעלה