אלישע בן קימון

בניה על פיגומים

חלק לא מבוטל מחילוקי הדעות בקרב ראשי המתנחלים נובע גם משיטת העבודה החדשה שמגבשת הממשלה.

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

תכניות הבנייה שאושרו השבוע בהתיישבות והדרך שבה התקבלו, העמיקו את חילוקי הדעות בקרב גורמים ביהודה ושומרון ביחסם לממשלה. לשכת בנט מנסה לגבש תבנית עבודה, בצירים אחרים מכפי שנהגה לשכת נתניהו. רק ימים יגידו אם הדבר ישתלם לה. לתוך הכבשן המבעבע הזה נכנסו גם אישורי הבנייה לפלסטינים, וההנחה כי הם מותנים מעתה באישורי הבנייה ביישובים. אז מי בעד ומי נגד, ומה מעמדו של זמביש בלשכת ראש הממשלה.
הסיפור החל בשבוע שעבר, עת פורסם כי הממשלה מקדמת בנייה של כ-900 יחידות דיור עבור הפלסטינים, בשטחי C בין היתר באזור ג'נין וגוש עציון (לא מדובר בשלב סופי). זמן קצר לאחר מכן פורסם גם סדר היום עבור ההתיישבות, שכלל 2,200 יחידות דיור, מתוכן כ-1,000 למתן תוקף (אישור סופי) בין היתר בבית אל – 58 יח"ד, הר ברכה – 286 יח"ד, קרני שומרון – 83 יח"ד, אלון שבות – 105 יח"ד. בנוסף אושרו גם 14 יח"ד במעלה מכמש. ישראל גנץ ראש מועצת בנימין הביט בסדר היום ולא האמין שמתוך אלפי יחידות דיור בשטחו שהיו בצינורות, אושרו רק 14 יח"ד. אנשיו מהרו להסביר כי מדובר בסגירת חשבונות פוליטיים, מצד נפתלי בנט ואיילת שקד. גנץ נחשב למקורב מאוד לח"כ בצלאל סמוטריץ וגם לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. הוא גם הביע התנגדות נחרצת להקמת הממשלה הנוכחית והפגין מחוץ לביתו של ח"כ ניר אורבך, באותם ימים שעוד התלבט אם להצביע בעד הממשלה. אבל גנץ הוא גם ראש מועצה הכי גדולה ביהודה ושומרון והוא איש של מעשים. הוא הציג מסמכים לפיהם בעלי, טלמון, תל ציון ובמצפה דני, התכוניות קודמו ואושרו על-ידי המנהל. זאת בתגובת לטענתם של אנשי בנט, שטענו כי חלק גדול מהתוכניות עדיין בעבודה.
גנץ שזוכה לתמיכה רחבה ומכובדת בקרב אנשי ליכוד וחברי הציונות הדתית, הקים אוהל מחאה למשך כמה שעות מחוץ למשרד ראש הממשלה. מלבד ראשי מועצות בהתיישבות הגיעו לאוהל גם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ, מיכל וולדיגר, אורית סטרוק, ניר ברקת, אמיר אוחנה, גדי יברקן, צחי הנגבי ויולי אדלשטיין. גנץ גם שיגר מכתב לבנט בו כתב כי "אינו יכול להשלים עם המצב".
מן הצד השני עומדים יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני, שהביע תמיכה בממשלה נוכח אישורי הבנייה. הוא גם אמר כי צריך לבנות עוד ואין אפשרות שבנייה בהתנחלויות תותנה בבנייה לפלסטינים. "חודשיים אחרי שקמה הממשלה כבר יש מת"ע, וזו הפעם הראשונה בתקופת ביידן. אז צריך לברך ולתת לממשלה הזדמנות", כך אלחייני. גם ראש מועצת שומרון יוסי דגן הביע תמיכה בממשלה וטען דברים דומים. ראש מועצת אפרת עודד רביבי, שלא תמך בממשלה ונחשב לאיש של נתניהו, בירך על ההחלטה לאישור הבנייה לפלסטינים ואמר כי יש "לנווט את הבנייה עבורם בשטחי C". הגישות השונות יוצרות מאבקים עצמאיים ודיבור בשני קולות.
חלק לא מבוטל מחילוקי הדעות בקרב ראשי המתנחלים נובע גם משיטת העבודה החדשה שמגבשת הממשלה. בתקופת נתניהו היו נוהגים לעבוד, בכל הקשור לאישורי בנייה, ישירות מול איש אמנה זאב (זמביש) חבר. זאת בנוסף לראש מועצת יש"ע המכהן. אלא שהפעם פעלו אנשי בנט ישירות מול יו"ר יש"ע אלחייני באופן כללי, ומול יוסי דגן בהקשר של הבנייה בשומרון. זמביש לא זכה לחלק שהיה רגיל אליו בתהליך בימי נתניהו. גורמים המעורבים בפרטים מסבירים כי בלשכת בנט מתקשים לעבוד מול זמביש, וטוענים כי הוא מתייחס לבנט כמו בימים בהם היה יו"ר מועצת יש"ע ולא כראש ממשלה.
גורמים שעד כה היו מאוד מקורבים לתהליך קבלת ההחלטות, מקבלים פחות פוקוס, וזה משפיע על הלך הרוח בין ראשי המועצות. כך או אחרת הדרך שבה מתהלכים כעת אנשיו של ראש הממשלה, תבחן עם הזמן. ואם כבר אחרי מת"ע אחת קמו אוהלי מחאות, התחוללו קרבות על עובדות, וישיבות בטוח שמצפה חורף חם לממשלה מעבר לקו הירוק.

בתמונה למעלה מסיבת העיתונאים של ראשי יש״ע מול ישיבת הממשלה.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה