באופן טבעי, כאשר נפטר גדול-דור כדוגמת הרב קנייבסקי זצ"ל, ישנה נטייה למצוא נקודת השקה לעולמנו האישי. ישנם כאלה שמעלים על נס הנהגה פוליטית שלו שהתאימה להשקפת עולמנו; ישנם כאלה שנזכרים כיצד בעבר הוא סייע לנו או למכרינו; וכן על זה הדרך. למרות שכל אלה הם נכונים, יש פה מעט הקטנה של הדמות, מעין אמירה ש"אנו מעריכים את התלמיד חכם מכיוון שהוא שימש את צרכינו".
הגמרא במסכת שבת (ו, א) מתארת שעם ישראל "התעצל" בהספד על יהושע בן נון מפני שהתנו את צערם על מפעליו הגלויים, ושמו פחות דגש על עצם קיומה של הדמות הפלאית שחייתה ביניהם. בהספד על תלמידי חכמים אנו פחות עוסקים בתועלת הגלויה שהם הביאו לעולם או במספר האנשים שיהיו בלוויה – ויותר בצער על עצם חיי התורה שאינם בינינו יותר.
גישה מעין זאת גם פוטרת אותנו מלהידחק ולמצוא באילו דברים הסכים הרב קנייבסקי זצ"ל עם בתי המדרש שלנו ובאילו לא. הרב קנייבסקי זצ"ל הנהיג את העולם החרדי שעמו יש לנו מכנה משותף בדברים מסוימים ומחלוקת באחרים; וכל זה אינו סותר את צערנו הגדול על ספר תורה שנשרף.
הרב חגי לונדין
בצער על עצם חיי התורה שאינם בינינו יותר
הרב חגי לונדין
רב ישיבת שדרות, מכון מאיר ומכינת עצם
בצער על עצם חיי התורה שאינם בינינו יותר
הרב חגי לונדין
רב ישיבת שדרות, מכון מאיר ומכינת עצם
אחרונים במדור זה
לשבור את הקונספציה, לצאת לחירות
01 בימים הללו, בין פורים לפסח, אנו מתחילים לנקות את…
במותם ציוו לנו את החיים
01 פרשת ויקרא, אותה קראנו בשבת שעברה, פותחת ב"אדם כי…
אחרונים במדור זה
לשבור את הקונספציה, לצאת לחירות
01 בימים הללו, בין פורים לפסח, אנו מתחילים לנקות…
במותם ציוו לנו את החיים
01 פרשת ויקרא, אותה קראנו בשבת שעברה, פותחת ב"אדם כי…