בדרך לכותל

תורה, מה תהא עליה?

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
שבת פורים חורפית קרירה ורטובה עברה על כוחותינו. דילגתי בין השלוליות וטיפות הגשם תוך שאני מהרהר כל הדרך בשר התורה, הרב חיים קנייבסקי זצ״ל שהסתלק מאתנו בחטף ממש בכניסת השבת. ניצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש.
אחדים מבאי הכותל ספרו לי על תחושה לא נעימה של חמרמורת, המכונה – ׳האנגאובר׳, לאחר שהידרו בקיום מצוות ׳עד דלא ידע׳ בשושן פורים דמוקפים, ביום שישי. ניחמתי אותם בעובדה, שבזכות שקיימו את מצוות ׳לבשומי בפוריא׳, לא שמעו על האבדה הגדולה, ולכן לא הצטערו כפליים.
ואני, באופן אישי, לכבוד קדושת השבת, לא נתתי ליגון לעטוף אותי.
בדרך לכותל נזכרתי בלוויה המרטיטה של מורי ורבי, הרב צבי יהודה זצ״ל, שהתקיימה לפני 40 שנה, אף היא בימי הפורים. צעדנו אז כהיום, כיתומים ממש, מביתו בגאולה להר הזיתים, במזג אוויר גשום וסגרירי. הדמעות נמהלו בטיפות הגשם. קולות הנהי החרישי עלו מתוך קהל האלפים, קרעו את העבים השחורים, שכיסו את עין השמים והגיעו, בוודאי, עד כיסא הכבוד.
02
זכיתי להתארח מספר פעמים בביתם הצנוע של הרב חיים והרבנית בת שבע קנייבסקי זצ״ל. הפעם הראשונה הייתה לפני 35 שנה – ארבעה דורות של משפחת לימן מבית וגן עשתה סיום מסכת ותרמה ספר תורה לבית כנסת לדרמן, שבו התפלל ר׳ חיים עשרות רבות בשנים. כבר אז חשתי התפעלות גדולה מהדמות המופלאה של ר׳ חיים שקיבל את כולנו בחום ובלבביות בלתי רגילים. כולנו התרגשנו להכיר מקרוב ולהתרשם מאד מהענווה, מהכנסת האורחים, מהפשטות, מהכרת הטוב, מהחכמה, מהגדלות והבקיאות העצומה בכל חלקי התורה, אהבת כל יהודי, חיוניות מיוחדת, עשיית חסד בגוף ובנפש, הכנסת אורחים והכל בהצנע לכת, בסבלנות רבה ובנועם מיוחד.
ניכר היה במידותיה האציליות ומקרינות החום והחסד, של הרבנית בת שבע, שהיא ביתו של הרב שלום אלישיב ונכדתו של ר׳ אריה לוין. שני הענקים הללו היו אות ומופת של גדלות בתורה יחד עם גדלות ב׳בין אדם לחברו׳ ובין יהודי לארצו. ר׳ אריה הטביע את חותמו בעולם בעשיית חסד, בצניעות ללא גבול ובמסירות נפש על כלל ישראל ובמיוחד על הצלת אסירי המחתרות ומשפחותיהם.
תכונות נאצלות של חסד וענווה אפיינו גם את הרבנית בת שבע, היא הייתה מותאמת ככפפה ליד, לר׳ חיים. יחד גידלו וחינכו לתפארת שמונה ילדים בדירת שני חדרים, צנועה ועמוסה בספרים ומבורכת באורחים רבים, שפקדו את הבית הפתוח והלבבי מבוקר עד ערב. הרב היה עונה לשאלות לרבבות אנשים והרבנית הייתה מתעניינת בשלומם ומאצילה מברכות שמים על כל מי שעבר שם בבית. זכיתי להתברך מפיה מספר פעמים. למרות ששוחחנו ממש בקצרה, חשתי שהרבנית ׳קוראת אותי׳, מכירה את מיזגי ומכוונת את הברכה לאישיותי, לעולם הערכים, המושגים, השאיפות והחלומות שלי.
03
זכיתי שוב לבקר בבית הרב, כשנכנסנו כדי שיברך את ידידי, רמי שביט, מנכ״ל ובעלים של ׳המשביר׳ לכבוד המאמץ שלו לסגור בשבתות את כל סניפי הרשת הגדולה והוותיקה בארץ. רשת ׳המשביר לצרכן׳ נוסדה לפני כמעט 80 שנה כרשת קמעונאית של ׳הסתדרות העובדים׳ ובמשך כ-60 שנה, גם לאחר שהופרטה, פתחה את עשרות סניפיה בשבתות ובחגי ישראל. אני זכיתי ללוות את רמי שביט בשנים בהן החליט לסגור את סניפי הרשת בשבתות ובחגים. רמי, בצניעותו הרבה, אינו מחשיב עצמו כאדם ׳דתי׳, הוא רואה כערך לאומי, ערכי וחברתי לתת לכל העובדים בארץ יום מנוחה בשבת. רמי פתח חזיתות של מאבק מול הקניונים, שהתעקשו ונלחמו משפטית וכלכלית כדי להשאיר את חנויות ׳העוגן׳ הענקיות של ׳המשביר החדש׳ פתוחות בשבת. זאת מחשש שהלקוחות שלהם יאבדו את ׳האטרקטיביות׳, רחמנא לצלן, של עריכת קניות בשבת, גם בחנויות הקטנות.
תיארתי לר׳ חיים את המהלך החלוצי האמיץ של רמי שביט, שלא היה לו אח ורע באותן שנים. למרות כל הקשיים, רמי הצליח במלחמתו הצודקת.
ר׳ חיים בירך בחום ובלבביות את רמי שביט ואת חברו, יעקב הלפרין, שבאותן שנים ניהל חנויות אופטיקה ייחודיות בתוך סניפי ׳המשביר׳. הרב הקדיש לנו דקות ארוכות של הקשבה, אהדה, חיבה ותשומת לב, כדי לתת גיבוי מלא ועידוד מיוחד למהלך יוצא הדופן של רמי שביט.
ר׳ חיים היה ידוע בדאגתו לכלל ישראל. שמירת השבת במרחב הציבורי והפרטי הייתה אצלו משימה ראשונה במעלה.
04
ביקור מרתק נוסף, בבית משפחת קנייבסקי, היה סביב המאמצים לבנות מסלול השקעות כשרות בבתי השקעות ובחברות פיננסיות ברחבי הארץ. גם זה היה מהלך פורץ דרך. לא פחות מהמהלך לחזק חברות ששומרות שבת.
באותן שנים, רוב המומחים התייחסו בסקפטיות לחלום לבסס מסלולי השקעה כשרים שבהם אין חשש ריבית ואין חשש של תמיכה בפרויקטים שנהנים מחילול שבת וממכירת טרפות וכו׳. כל מי שפניתי אליו, בענף ההשקעות, התייחס בספקנות ליוזמה, שנראתה על פניה כחסרת אפשרויות יישום.
חברת ׳אקסלנס׳ הוקמה ונוהלה במעוף ובחדשנות, על ידי ידידי הוותיק גיל דויטש. גיל הוא איש מיוחד, ירא שמים, מוקיר רבנן, חכם, יוזם, צנוע וחושב צעד אחד לפני כולם. מעל לכל – הוא תלמיד נאמן של הרב מיכה הלוי.
גיל הבין מיד את החשיבות בבניית ׳מסלולי השקעה כשרים׳ ונתן לצוות המנהלים שלו אור ירוק לפתח מסלולים כאלה. מאוחר יותר דחף גם להקים אצלו בחברה ׳קרנות נאמנות כשרות׳ בהכשר מיוחד של הרב יעקב אריאל, שהתגייס בשמחה למשימה החשובה, לצד רבני המחלקה הפיננסית של בד״ץ העדה החרדית, שהתגלו כגאונים גם בנבכי תחום זה. המסלולים והקרנות נבנו בדרגות סיכון משתנות על מנת לתת מענה למגוון גדול מאד של לקוחות.
נכנסתי לרב קנייבסקי, יחד עם צוות ההנהלה הבכיר של ׳אקסלנס׳, להתייעצות ולקבלת ברכה למסלול ההשקעות הכשר. התקבלנו אצל הרב והרבנית בחום ובלבביות. הרב הבין מיד את חשיבות וחיוניות המסלולים הכשרים ונתן לנו גיבוי הלכתי ורוחני מלא, שהיה עבורנו כאוויר לנשימה.
ואכן, הברכה שרתה במהלך – באותה תקופה, המסלולים הכשרים זכו לתשואה גבוהה יותר מהמסלולים הרגילים והפרסום נתן רוח גבית למכירות ולמשקיעים חדשים. הביקוש הרב ואווירת ההצלחה גרמו לבתי השקעות נוספים לבנות מסלולים כשרים. והשאר היסטוריה.
בזכות הגיבוי של הרב קנייבסקי, אין היום בית השקעות בארץ, שמכבד את עצמו, שאין לו מסלולי השקעה כשרים ונקיים מסיבוכים הלכתיים.
05
בהמשך נכנסנו לבית הרב כדי לקבל את ברכתו למבצע חשוב, של החתמת חברות גדולות, על ׳היתר עסקה׳ מעודכן ומשוכלל הלכתית. המטרה הייתה למנוע הכשלת לקוחות באיסורי ריבית. הרב הדגיש לנו, שכידוע, איסורי ריבית אינם קלים מאיסורי טריפות.
תוך כדי המבצע המורכב גילינו, שהמשימה אינה קלה. כדי ש׳היתר המכירה׳ יהיה בעל תוקף, צריכים כל בעלי זכות החתימה בחברה לצרף חתימתם על ההיתר. לעיתים שהו חלקם מעבר לים, אחרים היו טרודים במלאכתם. ואילו חבריהם תהו על הצורך בחוזה ׳היתר עסקה׳ שבו סעיפי שותפות ׳מוזרה׳ עם לקוחותיהם.
בזכות תמיכתו וברכתו הנחושה של הרב קניבסקי ויבדל״א הרב יעקב אריאל, יחד עם רבני המחלקה הפיננסית של ארגון הכשרות של ׳העדה החרדית׳, הצלחנו להחתים, ללא שום תמורה כספית, לא מעט חברות על ׳היתר עסקה׳ מעודכן הלכתית.
יהי רצון שזכותם של הרבנית בת שבע והרב חיים קניבסקי זצ״ל, תעמוד לעם ישראל בשעות המאתגרות של התמודדות עם אויבנו מבפנים ומבחוץ.
06
בדרכי חזרה מהכותל צעדתי בין הטיפות, יחד עם ידידי מהנדס הפטנטים, ר׳ אריה הולץ. אריה הזמין אותי להצטרף אליו ביום שישי למרוץ המרתון, סובב ירושלים, למסלול עשרת הקילומטרים, אותו הוא רצה לגמוע השנה בתוך פחות משעה, תוך שהוא דוחף את כיסא הגלגלים של ביתו היקרה, בעלת הצרכים המיוחדים. אריה המציא ובנה את הכיסא המיוחד הזה, כך שיהיה קל וחזק במיוחד ויתאים לריצות ארוכות ולמסעות אתגריים בשבילי ארצנו היפה.
אריה סיפר לי בשמחה, שהוא התקבל ממש לאחרונה, כחבר למשלחת האולימפית של ישראל, למסלול 400 מטר – שחייה. איחלתי לו, שבזכות התפילות והצעידה למניין הקבוע בכותל, ימשיך לקדש שם שמים ולעשות רק טוב לבת היקרה, למשפחתו המופלאה ולעמו.
שבת נפלאה, של שלום ובריאות בעולם. קליטה קלה לעולים מאוקראינה. וניצחון על אויבנו ועל כל מבקשי רעתנו.

עוד במדור זה

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
הצדעה לנשות העורף ולמשפחות המפונים והחטופים

הצדעה לנשות העורף ולמשפחות המפונים והחטופים

01שבת ׳בת מצווה׳ למלחמה. קרני שמש סתווית נעימה ליטפו את…
מקץ ימי הרעה

מקץ ימי הרעה

01יום שישי בלילה. עוד בטרם כבה הנר השני של חנוכה,…
כי הנני בא ושכנתי בתוכך

כי הנני בא ושכנתי בתוכך

01שבת שמינית למלחמה. שבוע שלפני חנוכה. קרני שמש מלטפות יצאו…
מוציא אסירים ופודה ענווים

מוציא אסירים ופודה ענווים

01שבת שביעית למלחמה. הכותל חיבק חיילים רבים, שבחסות הפסקת האש…
Scroll to Top
גלילה למעלה