אלישע בן קימון

גנץ מערער את היציבות הקואליציונית בימין

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
העסק בין המתנחלים למשרד הביטחון מתחיל להתחמם. ביום ראשון השבוע ביטלו ראשי מועצת יש"ע פגישה שנקבעה להם עם שר הביטחון בני גנץ, לטענתם בעקבות "הקפאת בנייה" בהתיישבות. שעות לאחר ההודעה על ביטול הפגישה עוד ניסו חלק מראשי המועצות להציג עמדה אחרת והודיעו ליועץ שר הביטחון לענייני התיישבות אבי אלימלך כי יבואו. הוחלט כי אם יגיעו יותר מחצי מהמוזמנים הפגישה תתקיים. בסוף לא הגיעו יותר ממחצית והפגישה בוטלה. המתיחות עלתה מדרגה נוספת.
חברי כנסת מהקואליציה, בעיקר מימינה, מתחילים לצמצם שורות ולהבין שיותר קשה כבר להכיל ולהעלים עין בכל מה שקשור ביהודה ושומרון. הקשר של חלק מחברי הכנסת עם אנשיו של גנץ מאוד אינטנסיבי ועדיין לא מספק. "קשה לדעת מה הולך שם. אנחנו יכולים להתעורר יום אחד בבוקר ולראות פינוי שלא חשבנו שיקרה", אמר השבוע גורם פוליטי.
02
שלושה צירים נעים במקביל ומייצרים מתיחות שמתחילה לצוף למעלה. ראשית – אישורי הבנייה. גורם בכיר בהתיישבות אמר כי "הברומטר למאבקי ההתיישבות הוא ישיבת המת"ע (מועצת התכנון העליונה). כשאין מת"ע או כאשר מתעכבים אישורי בנייה מתחיל בלגן. יש כ-1,700 יחידות דיור שלא פורסמו עוד מהמת"ע הקודמת וממתינות על המדף, זה מרתיח אותנו". בשלב זה אין באופק הכנות לקראת מת"ע חדשה והמציאות הזו מייצרת תחושת הקפאה.
שנית, פעילות אכיפה. בזמן שאין אישורי מת"ע רואים המתנחלים שהדירקטיבה במשרד הביטחון פועלת גם נגד מאחזים שלא נגעו בהם חודשים ארוכים, כדוגמת מעוז אסתר שנהרס השבוע בבנימין. מדובר על מאחז שרק לפני כשנה ביקר בו אלוף פיקוד המרכז הקודם תמיר ידעי. גורמים במנהל האזרחי יודעים להגיד שהיו אומנם הכנות לקראת הריסת המאחז אבל ההוראה לפעול דווקא באותו בוקר של יום שני הגיעה בלילה, שעות בודדות לפני הביצוע. הוראה שהפתיעה אותם מעט.
שלישית, ואולי הסיבה המרכזית למתיחות, היא התחממות היחסים של גנץ עם הרשות הפלסטינית והפעולות שהוא מבצע על מנת לעבור את תקופת הרמאדן בשלום. המטרה של השמירה על הביטחון היא המטרה העליונה, וגנץ הולך "אול אין" על הרשות הפלסטינית. הוא מחזק את הרשות בשלל דרכים אבל בדרך מערער את היציבות הקואליציונית ימין. גורמים בהתיישבות טוענים כי ייתכן שהעיכוב של מת"ע הוא גם תוצאה של חיזוק הרש"פ. "לא מן הנמנע שאבו מאזן דרש מגנץ להימנע מכינוס המת"ע לפני הרמאדן כדי לא לייצר מתח", אומר בכיר בהתיישבות, "אבל אותנו זה לא מעניין. זו ממש רפיסות. במקום לחזק את ההרתעה מתנהלים בכפפות של משי. זו מדיניות שעלולה להתפוצץ לנו בפרצוף".
03
קשה לדעת לאן המתיחות הזו תוביל. ברור שהיא תגבר ככל שכינוס מת"ע יתעכב. למרות שגנץ מרגיש בטוח בקואליציה, ובכנס מרשים של מפלגת כחול לבן שקיים השבוע, הציג מפלגה חזקה עם בסיס מצביעים יציב, גורמים פוליטיים אומרים כי הוא לא שש לפרק את הממשלה.
המתנחלים פועלים בשיתוף פעולה עם חברי כנסת בימינה ותקווה חדשה. רק ביום שני נפגשו יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני ומנכ"לו יגאל דילמוני עם חבר הכנסת ניר אורבך שמנסה לסייע בכל הקשור למגעים מול משרד הביטחון. "גנץ מקפיד להישאר במרכז. הוא מבין שהוא הלך שמאלה עכשיו ואנחנו מחכים שיאזן", מסביר באופטימיות גורם פוליטי.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה