שליפות

בת אל מילר

ליאת יוסף

ליאת יוסף

"הדור הזה הוא דור השפע, ובשל השפע הבתים מבולגנים ועמוסי ניירת, משחקים, ספרים, כלי הגשה ועוד. הבלגן מעייף ומאיים. חשוב לזכור שלבית ולסדר יש השפעה ישירה על הנפש, על יכולת הלמידה ועל היכולת להצליח, וככל שמפנימים זאת בגיל צעיר זה מועיל יותר".

בתאל אליאב רק בת 29, אך סביבה כבר קהל נשים בטווח גילים מגוון המחכות למוצא פיה ומבקשות ללמוד ממנה כיצד להתנהל נכון באחד התחומים החשובים ואולי המורכבים בבית: הסדר והארגון. בסדנאות קבוצתיות, בליווי אישי ובקבוצות הוואטסאפ 'זמן לסדר', שחברות בהן כ-1,000 נשים, אליאב שולחת טיפים יומיים לארגון הבית בשוטף וכן לפני שבתות, מועדים ואירועים, וכעת היא פונה גם לקהל הצעיר באמצעות ספר ילדים חדש שכתבה וראה אור לא מכבר: קיפ חוזר הביתה.
אליאב, מארגנת סדר אישית, החלה לעסוק בתחום כשהתגוררה עם בעלה ובנם התינוק בדירת חדר שגודלה 24 מ"ר בלבד ונדרשה למצוא דרכים יצירתיות להפוך את המרחב לבית חם ונעים: "עד אז ידעתי מהו סדר ועד כמה הוא חשוב, אבל לא הבנתי עד כמה הוא חיוני לחיים. בתקופה זו התחלתי לפתח גישה של סדר וארגון, והבנתי שיש לי משהו חשוב לתת לעולם. הדור הזה הוא דור השפע, ובשל השפע הבתים מבולגנים ועמוסי ניירת, משחקים, ספרים, כלי הגשה ועוד. הבלגן מעייף ומאיים. חשוב לזכור שלבית ולסדר יש השפעה ישירה על הנפש, על יכולת הלמידה ועל היכולת להצליח, וככל שמפנימים זאת בגיל צעיר זה מועיל יותר". לדבריה, בתחום הייחודי שלה היא פוגשת מקרים שבהם התהליך החיצוני של ארגון הבית מסייע לנשים לארגן גם את העולם הפנימי, ובהמשך לפעול ולצמוח בתחומים אחרים בחייהן. "בסופו של דבר", היא אומרת, "רק אחרי שיש סדר מסביב יש גם הרחבת הדעת, וזה בהחלט משפיע על האווירה ועל הרוגע הנפשי".
לצורך הוצאת הספר לאור יצאה אליאב בפרויקט גיוס המונים. הוא נחל הצלחה גדולה, והצלחתו חיזקה את דעתה באשר לנחיצות הספר, המיועד, כאמור, לגיל הרך. הספר מלמד על חשיבות הסדר והארגון במרחב הביתי באמצעות הנפשת החפצים ומעניק לילדים כלים מעשיים לשמור על הסביבה האישית. 

אליאב משתפת כי הרעיון להעלאת הנושא על הכתב התגבש מליווי משפחות שחזרו ואמרו כי המוקד המרכזי שמקשה על שמירת הסדר בבית הוא הילדים: "החוויה של ההורים היא שהילדים לא יודעים לשמור על סדר, או מכיוון שהשמירה על סדר לא התחילה מגיל צעיר ולא הופנמה או מכיוון שהיא פשוט לא כיפית להם והם חווים אותה כמטלה מעצבנת. בספר אני אומרת שהמרחב הביתי צריך ויכול להיות נעים, וזה ממש לא קשה".
אז מה בעצם פוגשים הקוראים בספר?
"בספר הילדים פוגשים את הגרב קיפ, שהולך לאיבוד בבית ועובר בין החדרים עד למפגש מחודש עם אחיו פול. תוך כדי קריאה הקוראים מגלים את המרחב הביתי ולומדים מהו סדר ואיך שומרים עליו. הספר מלווה בשירים ובמשחקי מילים שהופכים אותו קליט לילדים, ובסיומו יש משחק צבעוני ללמידת סדר".
רגע מרגש בדרך התרחש, לדבריה, כשאחת התומכות בגיוס ההמונים, אישה שלא הכירה קודם לכן, תרמה 700 ש"ח והוסיפה משוב מרגש על חשיבות הנושא. "היא כתבה כמה שזה מבורך וחשוב וקנתה ספרים לעצמה ולכל המשפחה, לבנות, לילדים הנשואים ולנכדים. זה רגע שלגמרי נתן לי כוח להמשך".
איך מתנהלים הילדים שלך במרחב הביתי?

"הילדים שלי מסודרים בשגרה, וזו הנקודה החשובה – השגרה. לגבי כל פריט הם יודעים שעליו להגיע למקומו, כמובן, הכול בנחת, ואם הם עייפים אני אומרת להם 'תסדרו משהו אחד, ואני אסדר את השאר'. אין סיבה להכביד או ליצור אנטי, להפך. הם אוהבים את זה, וגם חברים אוהבים לבוא אליהם כי אין אצלנו עומס, יש מגוון והכול נגיש ומסודר".
איפה נפגוש אותך כיוצרת בעוד חמש שנים?
"מבחינתי התחום הזה הוא אומנות לכל דבר. בעתיד אני חושבת על ספר לבני נוער, כי גם לזה היה ביקוש. יש לי הרבה רעיונות, חלומות ושאיפות להתפתח בתחום. אני חושבת בעתיד על הוצאת מדריכים, חוברות וקורסים דיגיטליים ועל הרצאות לעסקים, לחברות ולמשרדים בתחומי שיפור הסדר והארגון. יש מחשבות בשפע".
לפני סיום, שתפי בטיפים לסדר מתוך הספר.

ככל שהסדר תמידי כך הוא מתיש הרבה פחות. 

"יש למצוא לכל פריט את המקום שלו: משחק שאין לו מקום עובר בין תחנות בבית ומעמיס. יש להחזיר כל משחק למקום מייד בסיום השימוש, ולא לדחות. והכי חשוב שכל בני הבית יהיו שותפים, כל אחד ברמה שלו ובהתאם לאופי שלו, כך שתהיה הרגשה שסידור הבית הוא משימה של כולם".

עוד במדור זה

שליפות

שליפות

אבא איש חינוך. אומרים שהקשר לאבא משתקף בקשר עם הקב״ה…
שליפות

שליפות

אבאג׳ק סיאלום. נולד בתוניס ובהמשך היגר בגיל שמונה לצרפת עם…
שליפות

שליפות

אבאגיבור. חושב עליו בכל יום. אבי ז״ל נפצע בקרב עם…
שליפות

שליפות

אבאאינטלקטואל, למדן.אימאהעוגן של המשפחה, מורה בנשמתה, מנהלת בית ספר, בשלנית.…
שליפות

שליפות

אבאזאב. פתח אותי לעולם הכלכלה. משתכנע מכל טיעוני הימין, אבל…
שליפות

שליפות

אבא האבא הכי טוב בחיים, רחמים טסה. אבא שלמדתי ממנו…
שליפות

שליפות

אבא תותח, דוגמה אישית, יציבות, ביטחון, אכפתיות, קשיחות, אהבה, השראה,…
שליפות

שליפות

ההוריםדוד ואסנת. בעלי תשובה, עלו מאוסטרליה מתוך ציונות ואהבה לארץ.…
שליפות

שליפות

אבא אבא עלה מדרום אפריקה בגיל 19-20 אחרי מלחמת ששת…
שליפות

שליפות

אבאאהרן, יליד העיר יזד בפרס. עלה לארץ בשנת 1958. חשמלאי…
שליפות

שליפות

אבאמשה, בן לחלוצי כפר פינס. חקלאי בנשמה.אימאמלי, שורדת שואה שהטביעה…
שליפות

שליפות

אבאאבי היקר משיח. יליד שכונת הבוכרים בירושלים של שנות ה-40,…
שליפות

שליפות

אבא אהרון. אימא שושנה. החצי השני שרית. המשפחה עלמה (9),…
שליפות

שליפות

אבאגדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.אימאגדלה בברדיצ'ב,…
שליפות

שליפות

אבאהוא ההוכחה שעם הרבה אמונה וכח רצון אפשר להתגבר על…
שליפות

שליפות

אבא יהושע. גדול הדור שלי. ממנו ספגתי אהבה לעם, לארץ…
Scroll to Top
גלילה למעלה