יהדות עכשיו

דבר אחד ברור: לומר בפה מלא 'ארץ ישראל היא שלנו, נקודה'

״כן, אוהבים גם את הכופרים. אנו אוהבים את כולם. אבל הם לא יקבעו לנו מה היא התורה״ • ״יש אנשים שגרים במקומות של מסירות נפש. צריך לחבק ולנשק אותם, ולתמוך בהם״ • ״נכון שיש בעיות, אבל הדברים הטובים - הם יותר לאין ערוך. את הבעיות נפתור״ •
הרב שלמה אבינר בראיון עדכני ומיוחד לגילוי דעת

מאיר טרבלסי

מאיר טרבלסי

רב שלמה אבינר הוא מהרבנים החשובים והידועים בציבור שלנו. לפני כחצי שנה התמנה להיות נשיא ישיבת עטרת ירושלים, בה עמד בראשה לפני כן. הוא עורך את השיחות של רבו הרב צבי יהודה, וכתב ספרים רבים במגוון נושאים.

זכיתי והרב פינה מזמנו לשיחה מרתקת על העם, התורה והמדינה. ניסיתי גם לשאול על הרב עצמו, אך הוא פחות רצה בזאת. כשניסיתי, השיב הרב: "תחום הלימוד שלי יותר מעניין ממה שאני עושה כשאני קם בבוקר. מבטיח לך".
מה שכן, לגבי שו"ת הסמס הצלחתי לקבל תשובות מהרב. כידוע, הרב אבינר עונה לשאלות רבות ששולחים אליו בהודעות פלאפון.
איך הרב מצליח לענות על כל-כך הרבה סמסים ביום?
"איך אני מצליח? אני מקדיש לזה זמן. זה חשוב, זה עוזר לאנשים הרבה מאוד. ממש. אדם לא יכול להיות יותר מדי אגואיסט, צריך לסייע לאחרים".
יש הטוענים שקשה לפסוק הלכה מתוך סמס.
"בוודאי, לא כל דבר אפשר לפתור בהודעה. יש שאלות שאני כן יכול ויש שאלות שאני כותב 'אי אפשר לפתור בסמס, התקשר מתי שנוח לך'. אי אפשר להיות קיצוני ולא לענות בסמס. הכשל הלוגי של שלילת האמצע- או אפשר הכל בסמס, או אי אפשר כלום בסמס- זה לא נכון, יש דברים שאפשר ויש שלא".
כמה הודעות הרב מקבל ביום?
"בערך 300-400 הודעות בימים רגילים. בחגים כמות ההודעות עולה ל-600. במלחמה אפילו 800".
מי בדרך כלל קהל השואלים?
"כל מיני אנשים. אני רואה לפי השואל. לפעמים זה מבוגרים, צעירים, דתיים, מסורתיים… המסורתיים שואלים שאלות שדתיים יודעים, למשל: 'כמה ימים נמשך חג חנוכה?'. לעיתים השואלים הם גם חילונים, הם מציינים זאת בהודעה. ישנם גם שאלות מלמדנים ומרבנים, שהם יודעים את התשובה והם רוצים לדעת מה אני חושב".
משרד הבריאות לא צריך
להתעסק בפוליטיקה
כאמור, הרב אבינר פרש מראשות הישיבה, ובמקומו נכנסו לתפקיד הרב אבישי צרויה והרב אביב צוברי. הרב נתמנה להיות נשיא הישיבה: "אני ממשיך ללמד רגיל. פשוט צריך לפעמים להכניס אנשים עם כוחות חדשים שיכולים לעשות דברים שאני לא עשיתי. מה שיכולתי ועשיתי- ברוך ה'. ואפשר לעשות יותר, ראשי הישיבה החדשים הם שלושים שנה בישיבה, והם מוסיפים המון. אני שמח מאוד בזה. מהצד שלי, אני ממשיך להיות, ללמד ולעשות כל מה שאני יכול, אבל הם האחראים. באמת שאני מאוד שמח".
לרב אבינר יש דעה נחרצת בעניין סערת מד"א, שהתגלתה לאחרונה, בה החליטו לשנות את טפסי מילוי השאלון לבאים לתרום. במקום שיהיה כתוב "אב" ו-"אם" כמו שהיה תמיד, כתוב "הורה 1" ו-"הורה 2".
"זו לא דעה שלי", טוען הרב. "זו דעה של כל ראשי הישיבות. זו דעה של ריבונו של עולם. איש צריך להתחתן עם אישה. למשרד הבריאות אסור לעשות דברים כאלה. הוא לא צריך לעסוק בפוליטיקה. המשרד ומד"א צריכים להציל אנשים, ולא לחסום את הדרך ע"י נקיטת עמדה כזאת. 92% מתורמי הדם אלו דתיים וחרדים, אז למה חוסמים להם את הדרך? זה פשע נורא מה שהם עושים".

בהתחלה, לאחר מלחמת ששת הימים לא הקימו אף יישוב חוץ מכפר עציון. זאת עד מלחמת יום הכיפורים – אז התחילו להקים יישובים… ועתה יש קרוב לחצי מיליון. צריך סבלנות. צריך להיות עקשן. כך אמרו בישיבה של הגאון מוילנא 'העקשן יצליח'. עקשן לא על שטויות, אלא בעבודת ה'

אתם יכולים לעשות כמה טרור שאתם רוצים, אנחנו שומרים על ארצנו! זה יוריד את הטרור. אבל אם ניתן פתח: 'קחו את זה, ואת זה' – הטרור יגבר. לומדים את זה בתואר במדעי מזרח התיכון

אין כאן עניין של פיקוח נפש?
"אם יגידו לך: 'לך לתרום דם אבל לפני כן תאכל חזיר', אתה לא תלך. אבל זה פיקוח נפש! אז למה אתם מכריחים אותי לאכול חזיר? ולהתחתן איש עם איש או אשה עם אשה וכל התועבות האלה זה יותר חמור מלאכול חזיר. אז בוודאי, זה חטא ופשע מה שהם עושים. נחכה שיעשו תשובה".
הרב יודע אם יש התקדמות בעניין שינוי הטפסים?
"אני לא יודע. אמרו לי שהם עשו שינוי 'קוסמטי', אבל זה לא שינוי אמיתי".
האם ניתן להשליך מכאן לגבי יחס הרב לאדם עם נטייה לבני מינו?
"אנו אוהבים את כל עם ישראל. אבל הם לא מנהלים לנו מה טוב ומה רע. אם יהודי אוכל חזיר – אני אוהב אותו. אבל אם הוא עכשיו יכריח אותי לכתוב תפריט ובו מציעים חזיר – זה משהו אחר.
איך אומר מרן הרב קוק? בתפילת יום הכיפורים אומרים "אנחנו מתירים להתפלל עם העבריינים". להתפלל איתם – כן, אך לא להתחשב בדעותיהם העברייניות".

 

"כמה זמן לוקח לזייף תעודת כשרות? 5 דקות?"
מה דעת הרב לגבי הממשלה הנוכחית?
"ראשית כל, כמובן שאנו שמחים שיש לנו ממשלה ולא בריטים או חלילה גרוע מזה. ומה גרוע מזה? כשהייתי תינוק החביאו אותי כדי שלא אגיע למחנה השמדה. זה יותר גרוע מבריטים, ובוודאי מהממשלה. אבל הממשלה הזאת היא ממשלה בעייתית. אמנם היא גם עושה דברים טובים אך היא מושכת לכיוון לא טוב – למדינת כל אזרחיה. פה זו מדינה יהודית, מדינה של יהודים, ופה הכל יהודי, נקודה. הרצל אמר 'מדינת היהודים'".
מאז כניסת הממשלה לשלטון מנסים לשנות את כל שהיה עד עתה בעניין כשרות לבתי עסק. מה שנקרא, 'רפורמת הכשרות'. שאלתי את הרב מה דעתו בעניין.
"זה לא טוב", הוא ענה. "כשיהודי פשוט יראה שכתוב 'כשר', איך הוא ידע אם זה באמת כשר או לא?! מה, הוא צריך להתחיל לחקור? אני רוצה להיות בטוח שאם כתוב כשר אז זה כשר. ולא שמי שייתן את ההכשר, לא יהיה קיים בכלל. כמה זמן לוקח לזייף תעודת כשרות? 5 דקות? במצב הנוכחי, בשונה מהרפורמה, אני יודע שיש רבנות ראשית או מקומית ואני רגוע".
הרפורמה תאפשר זיופים?
"בוודאי. אם יש כשרות ממלכתית – ידוע שזה כשר. אבל אם כל אחד יכול לתת הכשר, אני לא יודע מי הרב שייתן כשרות. והתאגידים ייפתחו בתחרות ביניהם אז יבחרו במי שיותר נותן ובמי שיותר זול, וכך אפשר לזייף. גם עכשיו יש זיופים. כל מספר ימים אני מקבל דו"ח ממחלקת הרבנות הראשית 'זה זיוף, זה זיוף…', אבל עולים עליהם. צריך כשרות ממלכתית. גיור ממלכתי. צבא אחד במדינה אחת. אלו דברים שלא עושים בהם הפרטה".

ומה דעת הרב לגבי מתווה הכותל?

"אותו דבר. אנחנו אוהבים את הרפורמים, הם יהודים. אמנם לא כולם. יש שם המון נישואי תערובת והם אפילו לא יודעים אם הם יהודים או לא. ובכל מקרה אני אוהב את כולם. אך אין זה אומר שהם יחליטו לי מה זו תורה! הכותל, זה בית הכנסת הכי קדוש של עם ישראל. הם לא יקבעו בשבילי איך יתפללו שם. זה הכל פוליטיקה".

הרפורמים לא מוגדרים ככופרים?!

"כן, אוהבים גם את הכופרים. אנו אוהבים את כולם. אבל הם לא יקבעו לנו מה היא התורה, "יצחק אוהב את עשיו". ובליל הסדר, יש את הרשע. אנו אומרים לו 'בבקשה, שב איתנו' אבל אתה לא תקבע לנו מה בסדר ומה לא בסדר".

 

בתואר למדעי מזרח התיכון

לצערנו, בתקופה האחרונה חווינו לא מעט פיגועים מצד אויבנו. שמונה פיגועים בחודש. דמם של היהודים נשפך כמים. שאלתי את הרב איך לדעתו ניתן למגר את הטרור.

"אי אפשר. בכל מדינה בעולם יש רוצחים, אי אפשר להצמיד שני שוטרים לכל אדם. אף מדינה בעולם לא מצליחה למגר את הטרור. מה שכן אפשר זה לצמצם את הטרור על ידי אמצעים ביטחוניים, הרתעה וענישה קשה".

לרב חשוב להדגיש, שיש יותר מתים מדברים אחרים: "אתה יודע כמה נהרגים בתאונות דרכים כל שנה? 300. ומעישון? 8,000. ושישית מהמתים מעישון הם מתים מעישון סביל. צריך לראות את הדברים בפרופורציה. אמנם, עדיין זה לא מנחם כי הלב בוכה על כל אחד שנהרג".

נכון, אבל אי אפשר להתעלם מכך שהטרור גדל.

"אתה שואל איך אפשר להפחית את הטרור? אין מה לעשות: הטרור עולה, יורד וחוזר חלילה. ככה זה כל התופעות ההיסטוריות והחברתיות. אם אנו רוצים למגר את הטרור צריך שיהיה דבר אחד ברור: לומר בפה מלא 'ארץ ישראל היא שלנו, נקודה'. אתם יכולים לעשות כמה טרור שאתם רוצים, אנחנו שומרים על ארצנו! זה יוריד את הטרור. אבל אם ניתן פתח: 'קחו את זה, ואת זה' – הטרור יגבר. לומדים את זה בתואר במדעי מזרח התיכון".

הרב קרא לאנשים ללכת לגור בעכו כי זו גם דרך להתמודד עם הטרור?

"כן, זו גם דרך. תראה, לגור בכל מקום בארץ זו מצווה. לפעמים יש מקום שצריך יותר אנשים. כתוב בספר חסידים: 'יש מצווה שהיא כמו מת מצווה', שהיא מוזנחת, לגור איפה שצריכים אותך".

האם הרב תומך בפינוי חומש?

"אסור לפנות יישובים. צריך להתיישב לכל אורך ורוחב הארץ. אין כאן שאלה בכלל. לא צריך רק לחזק את מה שיש אלא להקים עוד ועוד יישובים. הרמב"ן אומר 'שלא נניח ממנה מקום לשממה'.

יש שיר של בני עקיבא "ישיבות נקים בכל מקום, בעיר ובכפר". נו, נחלוק על השיר?

יש אנשים שגרים במקומות של מסירות נפש. צריך לחבק ולנשק אותם, ולתמוך בהם.

בהתחלה, לאחר מלחמת ששת הימים לא הקימו אף יישוב חוץ מכפר עציון. זאת עד מלחמת יום הכיפורים – אז התחילו להקים יישובים… ועתה יש קרוב לחצי מיליון. צריך סבלנות. צריך להיות עקשן. כך אמרו בישיבה של הגאון מוילנא 'העקשן יצליח'. עקשן לא על שטויות, אלא בעבודת ה'".

"היה תקיף בדעותיו והכל באהבה"

השבוע הלך לעולמו בגיל 84 הרב אליעזר ולדמן, ראש ישיבת ניר בקרית ארבע. הרב שלמה אבינר, שלמד מפי הרב ולדמן, מספר עליו: "אני קורא לרב ולדמן מורי ורבי. למדתי אצלו 4 שנים, אז אני לא יכול לומר שאני תלמיד שלו כי 4 שנים זה לא מספיק כדי להיות תלמיד. לכן אני קורא לו מורי ורבי. הוא היה תלמיד של מרן הרב קוק ושל רבנו הרב צבי יהודה. תלמיד נאמן. כל מילה שאמר זה מהרב קוק ורבנו הרצי"ה. ולא בגלל שהוא לא למד דברים אחרים. הוא למד המון דברים, למד בעוד ישיבות ולמד תואר בפילוסופיה ופסיכולוגיה, אלא הוא הגיע להכרעה מוחלטת שזו האמת שהוא הולך בה.

גם מידות הוא למד מהם. בישיבה באמריקה היו מאוד קשוחים איתם. פתאום הוא ראה שהרב צבי יהודה אבהי ומלא אהבה. גם הוא היה כזה. אבא אוהב של כולם. לא אדם חסר עמוד שידרה, היה תקיף בדעותיו והכל באהבה. פעם אמרתי 'כולו רוך ונועם עדנים', הוא לא ויתר על האמת, אך הכל ברוך ובנועם".

יש לרב תוכניות לעתיד?

"כן, להתפלל ערבית. ועד ערבית יש לי תכנית ללמוד תורה, וגם אחרי ערבית".

לסיום, בוחר הרב שלמה אבינר לחזק את עניין ההודאה לה'.

"צריך להודות לקב"ה על כל מה שזכינו. אילו פינו מלא שירה כים אין אנו מספיקים להודות לך. נכון שיש בעיות, אבל הדברים הטובים – הם יותר לאין ערוך. את הבעיות נפתור. כל הזמן נלך ונתחזק באומץ, בגבורה, באמונה ובהרבה אהבת ישראל".

אשרינו שזכינו.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה