ד"ר שמואל יעקובסון

ההבטחות ושברן – בעקבות המיזוג בין גנץ לסער

ד"ר שמואל יעקובסון

ד"ר שמואל יעקובסון

בימים האחרונים נתבשרנו על איחוד כוחות במחנה השמאל כשמפלגת ׳תקווה חדשה׳ בראשות גדעון סער התאחדה עם מפלגת ׳כחול לבן׳ בראשות בני גנץ.
כזכור, עד היום הציג עצמו גדעון סער כמי שמקדם מדיניות ימנית-שמרנית, המתנגדת לאקטיביזם המשפטי ואף תומכת בהתיישבות. בשל כך זכה לתמיכה לא מבוטלת בציבור הכללי ואף לתמיכה מסוימת בחוגי הימין השמרני ובכללם בהתיישבות, כולל תמיכה של דמויות מובילות בהתיישבות.
מלכתחילה הופיעו רמזים מקדמים רבים לטענות שהיותו חלק מהימין השמרני אינן מבוססות. עצם הודעת סער כי לא יכהן בממשלה תחת בנימין נתניהו אמורה הייתה להבהיר לכל מי שעיניו בראשו כי האפשרות היחידה היא חבירה לשמאל הקיצוני ולערבים. בהמשך צולם סער במסעדה יוקרתית ביחד עם נשיאת בית המשפט העליון והודיע כי לא ייתן ידו לכל רפורמה במערכת המשפטית (בלשונו: פגיעה במערכת), וגם הוברר הלכה למעשה כי כל המינויים שנעשו תחת כהונתו היו כאלה שמוסכמים על המערכת, ובייחוד – על נשיאת בית המשפט העליון, כלומר, מסיבות השמורות עימו משרת סער בהתנהגותו את המערכת.
ברם כעת, הוסרו כל המסכות ומי שממשיך לתמוך בגדעון סער או לייחס לו ולו בדל של שותפות אידיאולוגית עם הימין השמרני ועם ההתיישבות – אם לא נאמר שהוא שוטה, הרי בוודאי המדובר במי שעוצם את עיניו לנוכח ההתפתחויות.
בני גנץ, שאליו חבר סער, מוביל מדיניות שמאל קיצוני בעלת השלכות חמורות ביותר. בין היתר הכריז מלחמת חורמה על ההתיישבות, תוך פינוי אכזרי של כל מאחז, גבעה, ואפילו פרגולה או מצבת זיכרון הנבנים ביו”ש. כל זאת תוך העלמת עין מכוונת (כדירקטיבה רשמית) מכל בנייה ערבית, ואף יצירת משוואה כוזבת של אישור בנייה ערבית מול אישורים לבנייה יהודית. המשוואה כוזבת מסיבות כה רבות, אך נציין רק כמה מהן: המדינה מתערבת כיום בבנייה באזורי C הנתונים לשליטה ישראלית בלבד, היות שלפי החוק ליישום הסכמי הביניים – מה שמתרחש באזורים A ו- B אינו באחריות מדינת ישראל. מסיבה זו למשל אין אפשרות להתערב בהרס עתיקות; בפגיעה בערכי טבע מוגנים; בפגיעה באיכות הסביבה, בריקון מקורות מים, ועוד – כולם נעשים בשטחים שהועברו לאוטונומיה הערבית. בשטחי האוטונמיה ממילא מתקיימת אפוא בנייה ערבית פרועה ללא כל הגבלה. כך שיצירת המשוואה המזויפת בתוך ׳שארית הפליטה׳ – שטחי C – היא עיוות של ממש.
בנוסף, הערבים בונים תוך התפשטות במרחב, בעוד בהתיישבות כל הבנייה שאושרה היא רק פנימה, בשטחי היישובים, תוך מעבר בלתי מובן נדרש לבנייה רוויה, כשחלק מהפיתוי של מגורים בהתיישבות צריך להיות האפשרות לדור בחווילה פרטית. אפשרות זו המוקנית הלכה למעשה לכל בני המגזר הערבי ויתר מגזרי המיעוטים בארץ – במצב ההתיישבות כיום, כאשר כלל ההתיישבות היהודית אינה מכסה אפילו אחוז בודד משטח יו”ש – אין כל סיבה להגבלות מסוג זה. עוד מנהל בני גנץ מדיניות של התעמרות מכוונת במתיישבים החלוצים, כולל עשרות צווי הגבלת תנועה, מעצרים מנהליים, אכיפת חוק דווקנית על עבירות של מה בכך ועוד.
כך שחבירה לגנץ משמעותה: ניתוק הצהרתי ומלא של כל זיקה לימין השמרני ולהתיישבות. מניעת כל רפורמה רצינית במערכת המשפטית, הן בהגדרת סמכויותיה והן בהרכב הפרסונלי של השופטים והפרקליטים – לא תאפשר בכל קונסטלציה שהיא קידום של אידיאולוגיה ימנית, בכל משרד ממשלתי שהוא, שלא לדבר על כך שתביא בוודאות המשך ההתנכלות למתיישבים ולהתיישבות.
לקראת הבחירות הבאות חשוב מאוד שכל אחד יעשה את השיקולים המתאימים. אותם אלה שנבחרו על בסיס קולות ימין והפכו עורם תוך סיוע לגורמי השמאל הקיצוני ביותר ואף לנציגי הערבים – מן הדין שיתנו הדין באופן ציבורי כמובן על מעשיהם, ולא ייבחרו בשנית. אסור ללכת שבי אחרי הצהרות. רק המעשים מדברים.

בתמונה: צילום: ערוץ הכנסת

עוד במדור זה

ציון בלתי מספיק

ציון בלתי מספיק

בשבוע האחרון חגגו בהתיישבות הקמת מבנה קבע לישיבה בחומש. זאת,…
המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

בהחלטה מהימים האחרונים הורתה שופטת בית המשפט העליון. רות רונן,…
הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

'מגן וחץ' מאחורינו כאשר חברי הקואליציה וכן חלק מאנשי התקשורת…
הדתה בהכתרה?

הדתה בהכתרה?

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
מדרום תיפתח הרעה?

מדרום תיפתח הרעה?

בשבוע האחרון הופצה במרשתת הערכה של המזרחן יוצא אמ״ן, ד״ר…
כתב אישום נגד דונלד טראמפ

כתב אישום נגד דונלד טראמפ

אודה על האמת, לאחר המפלה הצורבת של שארית הרפורמה המשפטית…
לאן הולכים מכאן

לאן הולכים מכאן

בשעת כתיבת שורות אלה (ג בבוקר) חווה המחנה הלאומי תחושת…
דת האקלים

דת האקלים

ידיעה קטנה שנחבאה השבוע בעמודים הצדדיים בעיתון, סיפרה כי פעילת…
'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

התקשורת הפרוגרסיבית, כהרגלה, מציגה כל מנהיג בינלאומי שתומך במדינת ישראל, כ"הזוי"…
יד קשה בטרם פורענות

יד קשה בטרם פורענות

לאחר שגורמי הפרוגרס הפנימו כי זו הפעם קיים דור צעיר…
לא מתנצלים ולא מדברים

לא מתנצלים ולא מדברים

״נער הייתי, גם זקנתי, ומעולם לא ראיתי תופעה שכזו, שבה…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

בטור בשבוע שעבר הוצגו העיוותים שנוצרו כתוצאה מהיות לשכת עורכי…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

לאחרונה נחשפה פרשיה נוספת, מיני רבות, הקשורה ללשכת עורכי הדין.…
גירוש, רק גירוש

גירוש, רק גירוש

01הפיגוע הנורא מערב שבת האחרון העלה שוב לדיון את השאלה…
ביטול עילת הסבירות

ביטול עילת הסבירות

אחד מפרקי הרפורמה שמציע שר המשפטים, יריב לוין, הוא ביטול…
Scroll to Top
גלילה למעלה