היררכיה גם בחדר הטיפולים?

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

ספר במדבר עוסק רבות בעבודת הלויים והכוהנים במשכן. עבודת הלויים והכוהנים בנויה על היררכיה ברורה: בראש המערכת עומד הכהן הגדול, מתחתיו כוהנים בכירים, ואז שאר הכוהנים, ובסוף השרשרת הלויים. הדבר בא לידי ביטוי גם בלבוש: לכהן הגדול הייתה תלבושת מיוחדת של שמונה בגדים, לכהן ׳הדיוט׳ תלבושת של ארבעה בגדים, מה שלא נכתב על בגדי הלויים. אז איך נדע איך יתלבשו הלוויים כשייבנה בקרוב בית המקדש? הרב ישראל אריאל הוציא לאור מחזורים בהם הלויים לבושים במדים דומים לבגדי הכוהנים, כי הוא מניח שלא יכול להיות שכל לוי יגיע לעבודת במקדש בבגדיו הפרטיים, זה לא מתאים לסדר ולארגון שקיימים בעבודת בית המקדש.
יש משהו בהיררכיה הזו, שמשתקף במדים. בצבא ובמשטרה יש הבדלי דרגות שמונחים על הכתף. לפני כמה עשרות שנים בוטלו הדרגות בצבא הסיני, אך גם הסינים העקשנים הבינו תוך זמן קצר שאין תחליף בארגון צבאי לדרגות על הכתף, שמבטאות בפועל את האחריות המוטלת.
גם בתי החולים חייבים להתנהל על פי היררכיה. המנתח הבכיר יחליט על המהלך הבא בניתוח שהסתבך, גם אם הרופא הזוטר מבין אחרת, וכמובן שהוא ייקח על זה גם אחריות. גם הארגון הוותיק מד״א החליט לפני כמה שנים להעניק דרגות לאנשיו על פי הוותק וההכשרה, למרות שזה ארגון התנדבותי. נדמה כי דרגות לא חייבות לפגוע בידידות ובשיתוף הפעולה. הנה, מד״א הוא דוגמה לכך.
בדור שלנו, המילה היררכיה נעלמה בתהומות הנשייה. אין מושג כזה בקשרי הורים ילדים. אין מושג כזה בקשרי תלמידים מורים. ואף אין מושג כזה בקשרי מטופלים ורופאים או להבדיל בין אנשים מן המניין לבין רבניהם. חלק מהתהליך קשור לרשת שמאפשרת שוויון הזדמנויות בהבעת הגיגים, ויש בזה דבר מבורך. ומצד שני היא משטיחה את ההבדלים המשמעותיים בין בעלי ידע וניסיון, לבין אחרים. ופתאום נדמה שהדעה שלי בעצם ומשתווה לדעה שלך ואין שום סיבה שאקבל את דעתך גם אם אתה אבא שלי או מורה שלי או רופא שלי או רב שלי. ברפואה, התופעה מאד מקשה על הטיפול. אנשים מגיעים עם המון דיס-אינפורמציות עקב הזנה לא מבוקרת מהמרשתת, ותחילת תהליך המפגש הרפואי הוא בעשיית סדר בתוך ים הידע הכוזב שהם אספו. רק אחר כך אפשר לגשת למקרה ולנסות לעזור. מצד שני, הפיכת הרפואה למשהו הרבה פחות פטרנליסטי, עמדת הרופא בעמדה אנושית ולא על-אנושית ואומניפוטנטית, היא תיקון עולם. והרי יש גם אמת בכך שהאדם קרוב אצל עצמו ורק הוא יודע באמת איך הוא מרגיש ומה נכון לו. כשאישה מרגישה שהעובר ברחמה שוקל יותר מקודמו, גם אם מכשיר העל-קול איננו מתיישר עם הרגשה זו, אני נוטה להאמין לאישה. המטופל פשוט צריך קצת הכוונה מבוססת ידע וניסיון. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה