שלא לשבור עצם

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

זה היה בערב שבת, סמוך לבין השמשות, בעלי שיחק בכדור עם נכד מתוק, ופתאום נשמעה זעקה. רצתי החוצה ומצאתי את בעלי על הרצפה. הוא מעד ונפל על זרועו והיד ממש התעקמה. אומנם אני מנוסה בהחזרת פריקת כף יד ומרפק שיצאו מחיבורם, אבל פה היה משהו אחר. מהערכה ראשונית של המצב הבנתי שחייבים לנסוע מייד לבית חולים לפני שתיכנס שבת קודש. הוא לא יכול להישאר עם הכאבים האלו במהלך השבת, ייתכן ויצטרך גיבוס ואולי אף ניתוח. במיון בוצעו צילומי רנטגן ואובחן שבר בזרוע. הוא אושפז במחלקה האורתופדית עם מתלה זמני ומשככי כאבים. את הגיבוס הוא ביקש לדחות למוצאי השבת.
עצמות רבות מרכיבות את השלד ומהוות את הבסיס ואת המסגרת של מבנה הגוף. יש עצמות שתפקידן גם להגן על האיברים הרכים שמאחוריהן. העצמות מחוברות ביניהן באמצעות מפרקים מסוגים שונים, וחלקן פועלות עם השרירים שעליהן כמנוף. תפקיד נוסף של העצמות הוא ייצור מרכיבי דם מסוימים – מוח העצם מייצר את מרכיבי הדם עבור הגוף כולו.
במקרה של חבלה או של נפילה סופגות העצמות חלק ניכר מהמכה, ולעיתים הן יוצאות ממקום חיבורן או נשברות. נקע, פריקה או שבר גורמים לכאב עז. מותר להחזיר בשבת עצם שנפרקה מחיבורה. במקרה של חבלה קשה שאירעה בשבת שייתכן שנשברו בה עצמות, יש לבצע צילום רנטגן של האזור הפגוע, לוודא שלא נגרם נזק חמור ושאין צורך דחוף בטיפולים שונים. ברוב המקרים אין חשש פיקוח נפש בהשהיית הטיפול בעצם שנשברה, כך שמותר לחובשה בשבת בתחבושת זמנית, אך יש להימנע מלגבס את העצם השבורה, מלקשור את החבישה (או את המתלה) בקשר כפול, או לעבור על איסור אחר מן התורה בטיפול בשבר. מאידך ברור שמי שאחת מעצמותיו נשברה נחשב כחולה, ומותר לבקש מגוי לעשות לו כל טיפול מועיל שהוא, כולל הנחת גבס וכדומה.
ואומנם הרופא המטפל היה נוכרי, אבל במקרה של בעלי הוא לא הסכים לקבל טיפול בשבת. הסיפור נגמר באבחון סופי של שני שברים וביצוע של גיבוס מסיבי במוצאי שבת, והיינו פסע מניתוח. לבסוף הוחלט להמתין וליטול עצת אורתופד מומחה אחר. פנינו לידיד שלנו, אורתופד בכיר ומנוסה, והוא דווקא החליט שעם פיזיותרפיה מתאימה נוכל להימלט מגזירת הניתוח. אין לי ספק שזה בזכות שמירת השבת – יותר ממה ששמרנו את השבת היא שמרה עלינו. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה